Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Laura Huhtasaari kommentoi plagiointi­syytöksiä: Gradu­ohjaajan olisi pitänyt antaa selvemmät ohjeet

Vierailija
12.05.2018 |

KANSANEDUSTAJA Laura Huhtasaaren epäilty graduplagiointi puhutti perjantain Pressiklubia.

Huhtasaari ei itse ollut studiossa, mutta hän oli keskustellut Ylellä näytettävän ohjelman juontajan Sanna Ukkolan kanssa lyhyesti somessa.

Huhtasaari on ollut vähäsanainen sen jälkeen, kun ruotsinkielisen Ylen toimitus sai selville, että hänen gradussaan on plagioitua osuutta kymmenen prosentin sijasta peräti 30 prosenttia.

Huhtasaari sälytti vastuuta gradunsa ohjaajalle, jonka olisi hänen mielestään pitänyt antaa tarkemmat ohjeet lähdeviitteiden merkitsemisestä.

”Ohjaajan olisi pitänyt viimeistään esitarkastusvaiheessa tarkistaa, että opiskelija on ymmärtänyt silloisen viittaustekniikan oikein. Olen itse kokenut, että viittaukset ovat olleet riittäviä ja luottanut yliopiston toimintaan, ettei se yllättäen tai ainakaan takautuvasti aseta minua kohtuuttomaan tilanteeseen”, hän kommentoi Ukkolalle.

Ylen uutisen mukaan Huhtasaari on lainannut Tiina Simpasen gradua sanasta sanaan jopa kielioppivirheineen, eikä kyseistä gradua löydy silti lähdeluettelosta.

PRESSIKLUBISSA aiheesta keskustelivat Jari Tervo, Matti Virtanen ja Anna Perho. Kaikki tuomitsivat yksimielisesti sekä Huhtasaaren että Jyväskylän yliopiston toiminnan. Virtasen mukaan Jyväskylän yliopisto on syyllistynyt välinpitämättömyyteen ja kelvottomaan ohjaukseen.

Tervo totesi, että jos hän olisi Huhtasaaren äänestäjä, hän tuntisi itsensä petetyksi.

”Perussuomalaisethan ovat olleet vanhojen, perinteisten, suomalaisten arvojen kannalla. Niihin kuuluu käsittääkseni myös rehellisyys” Tervo tölväisi.

Perho pitää huolestuttavana myös sitä, että Huhtasaari on opettaja.

”Hän on opettanut tulevia sukupolvia väärillä papereilla.”

VIERAAT olivat sitä mieltä, että Huhtasaarelle voisi olla hyvä seuraus, että hän menettäisi oppiarvonsa, vaikka se ei kovin paha rangaistus olekaan.

Tervo huomautti, että seuraavaksi nähdään, käykö 30 prosenttia yliopistolle, kun kymmenen prosenttia kävi. Hänen mielestään yliopisto on reagoinut klassisella tavalla: huijattu ei ei halua myöntää, että sitä on huijattu.

Matti Virtanen vitsaili, että poliitikkojen kannattaisi nyt kiireesti polttaa vanhat gradunsa, jotka ovat tallessa vain paperilla.

”Olen joittenkin poliitikkojen graduja lukenut ja havainnut ne köykäisiksi”, Virtanen sanoi.

Kommentit (295)

Vierailija
21/295 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisten työn varastaminen ja sen esittäminen omana taitaakin olla se mitä Perussuomalaiset osaavat parhaiten.

Vierailija
22/295 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Ei jää paljon tulkinnanvaraa. Onhan tuo todella noloa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/295 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tällaisen ihmisen Perussuomalaiset ovat siis valinneet varapuheenjohtajakseen, kelpuuttaneet kansanedustajaksi ja tarjonneet tasavallan presidentiksi.

Vierailija
24/295 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haloo, se on vain opintoihin kuuluva työ, ei mikään huippujulkaisu! Itse tein gradun sellaisen ohjaajan kanssa, joka ehti peräti kerran tavata minua graduasian tiimoilta. Luin Tutkimus ja sen raportointi -kirjaa ja yritin saada graduni jotenkuten tehtyä lyhyessä ajassa. En sentään plagioinut, mutta muuten graduni oli surkea. Sain huonoimman mahdollisen arvosanan jolla pääsi läpi, enkä olen sen koommin tarvinnut graduani. Silti olen menestynyt työelämässä, kirjoittanut oman alani artikkeleita lehteen ja tehnyt analyyseja ym.

Ihan kuten minä, opinnoissa läpi sieltä missä aita matalin:) Huijannut en kuitenkaan koskaan! Puoleen väliin lukiota pärjäsin järjelläni, siitä eteenpäin piti vähän lueskellakin. Töistä sitten tykkasin ja pärjäsin hyvin, ja jo kolmekymppisenä olin keskisuuren vientiyrityksen toimitusjohtaja.

Vierailija
25/295 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen kopiointi. valehtelu ja harhainen selittely vain sattuu olemaan säälittävän epärehellisen ihmisen säälittävää räpeltämistä.

Vierailija
26/295 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein huvittavinta tässä keississä on, kuinka kaikkien muidenkin gradujen tarkastamista vaatii äänekkäästi sellaiset henkilöt, jotka tuskin itse osaisivat tarkastaa edes yhtä gradua.

Vierailija
27/295 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laura Huhtasaarelle vinkki: googlaa kriisiviestintä. 

Vierailija
28/295 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kopsaa toisen gradusta tekstit suoraan, siinä ei enää selittelyt auta. On aika selvää, että koulut on käyty muilta kopsaten, koska ei tuollaiseen rikkomukseen suoraan vajota, vaan onhan sitä tarvinnut tehdä hyvän aikaa.

Vierailija
29/295 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole perussuomalaisten kannattaja, enkä Huhtasaaresta erityisemmin pidä, mutta olen kyllä pitänyt häntä jossain määrin ihan fiksuna ihmisenä. Siksi ihmettelinkin, miten onkin niin tyhmä, että ylipäätään lähtee selittämään tätä asiaa, kun varmasti ymmärtää, että on tehnyt väärin eikä kukaan usko hänen selityksiään. Mutta kun tarkemmin ajattelee, niin tottakai hän lähtee selittämään. Eihän hänen kannata fiksuille ihmisille osoittaa selkärankaansa, kun tottakai hän selittelee asian siten, että on äänestäjiensä silmissä edelleen moitteeton. Niille äänestäjillehän tuo selitys menee läpi, eikä hän fiksujen ihmisten hyväksynnällä ja anteeksiannolla tee yhtään mitään. 

Vierailija
30/295 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On Huhtasaari kuitenkin sen verran hyvin osannut lähdeviitekäytännön hoitaa, että on laittanut viitteet oikein kaikkiin niihin muihin kohtiin, joita hän ei ole suoraan plagioinut. Hups vaan ainoastaan just ne plagioitujen tekstien lähteet jäi puuttumaan, mikä harmittava sattuma!

Vierailija
31/295 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole perussuomalaisten kannattaja, enkä Huhtasaaresta erityisemmin pidä, mutta olen kyllä pitänyt häntä jossain määrin ihan fiksuna ihmisenä. Siksi ihmettelinkin, miten onkin niin tyhmä, että ylipäätään lähtee selittämään tätä asiaa, kun varmasti ymmärtää, että on tehnyt väärin eikä kukaan usko hänen selityksiään. Mutta kun tarkemmin ajattelee, niin tottakai hän lähtee selittämään. Eihän hänen kannata fiksuille ihmisille osoittaa selkärankaansa, kun tottakai hän selittelee asian siten, että on äänestäjiensä silmissä edelleen moitteeton. Niille äänestäjillehän tuo selitys menee läpi, eikä hän fiksujen ihmisten hyväksynnällä ja anteeksiannolla tee yhtään mitään. 

Totta tuokin, ikävä kyllä. 

Vierailija
32/295 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MInä kyllä arvostaisin, jos hän pystyisi tässä tilanteessa toimimaan kuten pitää. Myöntämään, että väärin tein. En kaipaa anteeksipyyntöä, ei hän minua ole loukannut. Ei minusta tulisi hänen kannattajaansa, mutta voisin ajatella hänestä tämän asian yhteydessä, että no nyt hoiti jälkipyykin oikein. 

Vierailija
33/295 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MInä kyllä arvostaisin, jos hän pystyisi tässä tilanteessa toimimaan kuten pitää. Myöntämään, että väärin tein. En kaipaa anteeksipyyntöä, ei hän minua ole loukannut. Ei minusta tulisi hänen kannattajaansa, mutta voisin ajatella hänestä tämän asian yhteydessä, että no nyt hoiti jälkipyykin oikein. 

Mutta hän ei tarvitse sitä sinun arvostustasi. Hän tarvitsee vain niiden äänestäjien arvostuksen. Ja sen hän saa varmimmin kieltämällä tehneensä mitään väärää. Jos myöntäisi, hän voisi menettää ääniä. Ja tämähän toimii nimenomaan perussuomalaisten äänestäjiin. 

Vierailija
34/295 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On Huhtasaari kuitenkin sen verran hyvin osannut lähdeviitekäytännön hoitaa, että on laittanut viitteet oikein kaikkiin niihin muihin kohtiin, joita hän ei ole suoraan plagioinut. Hups vaan ainoastaan just ne plagioitujen tekstien lähteet jäi puuttumaan, mikä harmittava sattuma!

Kiinnitin huomiota ihan samaan. :D

Vierailija
35/295 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta hän ei tarvitse sitä sinun arvostustasi. Hän tarvitsee vain niiden äänestäjien arvostuksen. Ja sen hän saa varmimmin kieltämällä tehneensä mitään väärää. Jos myöntäisi, hän voisi menettää ääniä. Ja tämähän toimii nimenomaan perussuomalaisten äänestäjiin. 

No joo, saattaa olla. Jotenkin kurjalta kyllä kuulostaa. Eivätkö perussuomalaiset arvostaisi sitten asiallista virheen myöntämistä?

Vierailija
36/295 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä taas nähdään uskovaisten tekopyhyys ja moraali.

Luulisi, että uskollaan kerskuvalla olisi käskyistä "älä varasta" muistissa. Mutta taitaa olla tekouskoa.

Vierailija
37/295 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no, ehkä ne olisi pitänyt hänelle piirtää. Omat ohjeeni olivat kyllä harvinaisen selkeät ja yksiselitteiset, tiesi kyllä ihan tarkkaan, miten viittaukset ja lainaukset sun muut merkitään ja osoitetaan. Mutta... no jaa. Ehkä ne olisi pitänyt piirtää. 

Vierailija
38/295 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti osalle ihmisiä varastaminen, valehtelu ja vilppi ovat arvostettavia ominaisuuksia. Heidän äänillään Huhtasaari valittiin eduskuntaan.

Putinin hallinnon pikku apulaiselle erittäin sopivia ominaisuuksia.

Vierailija
39/295 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla plagioidulla tutkinnolla Huhtasaari sai huijattua työnantajansa maksamaan suurempaa palkkaa opettajantoimessa.

Vierailija
40/295 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joo, saattaa olla. Jotenkin kurjalta kyllä kuulostaa. Eivätkö perussuomalaiset arvostaisi sitten asiallista virheen myöntämistä?

No eivät näköjään. Näkeehän sen Huhtasaaren valitsemasta linjasta ja näistä kommenteista, joissa kielletään ja vähätellään ihan ilmiselvää asiaa ja uhotaan, miksei muiden graduja tarkisteta. Tämähän se Huhtasaaren äänestäjien ajatusmaailma on. En ole nähnyt ainoatakaan kommenttia, jossa Huhtasaaren äänestäjä ilmaisisi pettyneensä Huhtasaaren venkoiluun ja selittelyyn.