Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Laura Huhtasaari kommentoi plagiointi­syytöksiä: Gradu­ohjaajan olisi pitänyt antaa selvemmät ohjeet

Vierailija
12.05.2018 |

KANSANEDUSTAJA Laura Huhtasaaren epäilty graduplagiointi puhutti perjantain Pressiklubia.

Huhtasaari ei itse ollut studiossa, mutta hän oli keskustellut Ylellä näytettävän ohjelman juontajan Sanna Ukkolan kanssa lyhyesti somessa.

Huhtasaari on ollut vähäsanainen sen jälkeen, kun ruotsinkielisen Ylen toimitus sai selville, että hänen gradussaan on plagioitua osuutta kymmenen prosentin sijasta peräti 30 prosenttia.

Huhtasaari sälytti vastuuta gradunsa ohjaajalle, jonka olisi hänen mielestään pitänyt antaa tarkemmat ohjeet lähdeviitteiden merkitsemisestä.

”Ohjaajan olisi pitänyt viimeistään esitarkastusvaiheessa tarkistaa, että opiskelija on ymmärtänyt silloisen viittaustekniikan oikein. Olen itse kokenut, että viittaukset ovat olleet riittäviä ja luottanut yliopiston toimintaan, ettei se yllättäen tai ainakaan takautuvasti aseta minua kohtuuttomaan tilanteeseen”, hän kommentoi Ukkolalle.

Ylen uutisen mukaan Huhtasaari on lainannut Tiina Simpasen gradua sanasta sanaan jopa kielioppivirheineen, eikä kyseistä gradua löydy silti lähdeluettelosta.

PRESSIKLUBISSA aiheesta keskustelivat Jari Tervo, Matti Virtanen ja Anna Perho. Kaikki tuomitsivat yksimielisesti sekä Huhtasaaren että Jyväskylän yliopiston toiminnan. Virtasen mukaan Jyväskylän yliopisto on syyllistynyt välinpitämättömyyteen ja kelvottomaan ohjaukseen.

Tervo totesi, että jos hän olisi Huhtasaaren äänestäjä, hän tuntisi itsensä petetyksi.

”Perussuomalaisethan ovat olleet vanhojen, perinteisten, suomalaisten arvojen kannalla. Niihin kuuluu käsittääkseni myös rehellisyys” Tervo tölväisi.

Perho pitää huolestuttavana myös sitä, että Huhtasaari on opettaja.

”Hän on opettanut tulevia sukupolvia väärillä papereilla.”

VIERAAT olivat sitä mieltä, että Huhtasaarelle voisi olla hyvä seuraus, että hän menettäisi oppiarvonsa, vaikka se ei kovin paha rangaistus olekaan.

Tervo huomautti, että seuraavaksi nähdään, käykö 30 prosenttia yliopistolle, kun kymmenen prosenttia kävi. Hänen mielestään yliopisto on reagoinut klassisella tavalla: huijattu ei ei halua myöntää, että sitä on huijattu.

Matti Virtanen vitsaili, että poliitikkojen kannattaisi nyt kiireesti polttaa vanhat gradunsa, jotka ovat tallessa vain paperilla.

”Olen joittenkin poliitikkojen graduja lukenut ja havainnut ne köykäisiksi”, Virtanen sanoi.

Kommentit (295)

Vierailija
1/295 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin aina. Syyllinen on aina joku muu.

Vierailija
2/295 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhtasaari on tehnyt heikkolaatuisen gradun, mutta olisi siinä ohjaajalle/valvojallakin ollut aihetta ohjata/valvoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/295 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huhtasaari on tehnyt heikkolaatuisen gradun, mutta olisi siinä ohjaajalle/valvojallakin ollut aihetta ohjata/valvoa.

Ihan varmasti, mutta kukaan gradua väsäävä ei voi olla siinä uskossa, että kyllä voi 30 % kopsia tuolta jonkun toisen työstä, eikä se mitään haittaa. Sellaista neuvoa ei kukaan ole saanut, ihan turha väittää. Jos pitää erikseen sanoa, että älä nyt sitten merkittävissä määrin plagioi, niin vähän tyhmiä pitää opiskelijoiden olla. Aivan varmasti näin toimiva opiskelija tietää tekevänsä väärin, mutta ottaa riskin. Sitten voi käydä näin kuten nyt. 

Vierailija
4/295 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitenkäs se ohjaaja olisi voinut huomauttaa puutteellisesta viittauksesta, jos oletti, että teksti on Huhtasaaren omaa. 

Vierailija
5/295 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen minkä taakseen jättää, sen edestään löytää. 

Vierailija
6/295 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole Huhtasaarella edes sen vertaa selkärankaa, että tunnustaisi auliisti tieten tahtoen plagioineensa sen sijaan, että syyttelee ohjaajaansa. 

Vierailija
7/295 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitenkäs se ohjaaja olisi voinut huomauttaa puutteellisesta viittauksesta, jos oletti, että teksti on Huhtasaaren omaa. 

Valvojan ei varmaan kannattaisi olettaa sellaista, jos kirjallisuusosuudessa on pitkiä osioita ilman lähdeviittauksia.

Vierailija
8/295 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valvojan ei varmaan kannattaisi olettaa sellaista, jos kirjallisuusosuudessa on pitkiä osioita ilman lähdeviittauksia.

No osa opiskelijoista on sen verran ansioituneempia että kykenee myös omaehtoiseen ajatteluun ja päätelmiin. Kai ohjaaja luuli että tässä kyse sellaisesta, kirjoitusvirheineen kaikkineen.

Vierailija
9/295 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KANSANEDUSTAJA Laura Huhtasaaren epäilty graduplagiointi puhutti perjantain Pressiklubia.

Huhtasaari ei itse ollut studiossa, mutta hän oli keskustellut Ylellä näytettävän ohjelman juontajan Sanna Ukkolan kanssa lyhyesti somessa.

Huhtasaari on ollut vähäsanainen sen jälkeen, kun ruotsinkielisen Ylen toimitus sai selville, että hänen gradussaan on plagioitua osuutta kymmenen prosentin sijasta peräti 30 prosenttia.

Huhtasaari sälytti vastuuta gradunsa ohjaajalle, jonka olisi hänen mielestään pitänyt antaa tarkemmat ohjeet lähdeviitteiden merkitsemisestä.

”Ohjaajan olisi pitänyt viimeistään esitarkastusvaiheessa tarkistaa, että opiskelija on ymmärtänyt silloisen viittaustekniikan oikein. Olen itse kokenut, että viittaukset ovat olleet riittäviä ja luottanut yliopiston toimintaan, ettei se yllättäen tai ainakaan takautuvasti aseta minua kohtuuttomaan tilanteeseen”, hän kommentoi Ukkolalle.

Ylen uutisen mukaan Huhtasaari on lainannut Tiina Simpasen gradua sanasta sanaan jopa kielioppivirheineen, eikä kyseistä gradua löydy silti lähdeluettelosta.

PRESSIKLUBISSA aiheesta keskustelivat Jari Tervo, Matti Virtanen ja Anna Perho. Kaikki tuomitsivat yksimielisesti sekä Huhtasaaren että Jyväskylän yliopiston toiminnan. Virtasen mukaan Jyväskylän yliopisto on syyllistynyt välinpitämättömyyteen ja kelvottomaan ohjaukseen.

Tervo totesi, että jos hän olisi Huhtasaaren äänestäjä, hän tuntisi itsensä petetyksi.

”Perussuomalaisethan ovat olleet vanhojen, perinteisten, suomalaisten arvojen kannalla. Niihin kuuluu käsittääkseni myös rehellisyys” Tervo tölväisi.

Perho pitää huolestuttavana myös sitä, että Huhtasaari on opettaja.

”Hän on opettanut tulevia sukupolvia väärillä papereilla.”

VIERAAT olivat sitä mieltä, että Huhtasaarelle voisi olla hyvä seuraus, että hän menettäisi oppiarvonsa, vaikka se ei kovin paha rangaistus olekaan.

Tervo huomautti, että seuraavaksi nähdään, käykö 30 prosenttia yliopistolle, kun kymmenen prosenttia kävi. Hänen mielestään yliopisto on reagoinut klassisella tavalla: huijattu ei ei halua myöntää, että sitä on huijattu.

Matti Virtanen vitsaili, että poliitikkojen kannattaisi nyt kiireesti polttaa vanhat gradunsa, jotka ovat tallessa vain paperilla.

”Olen joittenkin poliitikkojen graduja lukenut ja havainnut ne köykäisiksi”, Virtanen sanoi.

Sauliniinistö graduhan on "kadonnut"

Vierailija
10/295 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No osa opiskelijoista on sen verran ansioituneempia että kykenee myös omaehtoiseen ajatteluun ja päätelmiin. Kai ohjaaja luuli että tässä kyse sellaisesta, kirjoitusvirheineen kaikkineen.

Ja osa pyrkii saamaan vain jonkinlaisen gradun mahdollisimman nopeasti kasaan jotta valmistuisi. Kai ohjaajan luulisi sen tietävän ja hoitavan tehtävänsä sen mukaisesti, ettei mikä tahansa copy&paste-kyhäelmä menisi läpi.

Vierailija
11/295 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se on niin vaikea sanoa, että väärin tein ja sitten voi vaikka valehdella päälle, että olen pahoillani. Ainakin siitä, että jäin kiinni. Kaikilla olisi hyvä mieli ja asia voitaisiin unohtaa, mikäli teolla ei olis mitään varsinaista vahinkoa aiheutettu kenellekään. Maineen kolhu lienee tässä jonkunlainen? Hetkellisesti ainakin. 

Vierailija
12/295 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taas nähdään uskovaisten tekopyhyys ja moraali.

Vierailija
13/295 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai tässä tapauksessa ollutkaan. Eikös tämä mennyt niin, että ne alkuperäislähdeviittaukset näkyivät siellä paikoillaan, kuten siinä plagioidussakin kirjoituksessa. Siis tyyliin "Meikäläinen (1996) sanoo blaa blaa, mikä tukee väittämää blaa blaa." Ensimmäinen blaa blaa on oikein viitattu, mutta toinen blaa blaa tulkitaan omaksi pohdinnaksi, vaikka sekin on kopioitu toisaalta. 

Vierailija
14/295 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa yrittää väittää, ettei muka olisi osannut/tiennyt miten tehdä lähdeviitteitä. Jos hänen puolustelunsa olisivat totta, niin viimeistään hän paljastaisi oman typeryytensä, jos ei edes ymmärrä plagioinnin käsitettä.

Kieltämättä kuitenkin aika kovat reaktiot yhteen graduun. No, olen vahingoniloinen.

Vierailija
15/295 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muokkaa

Tammikuussa 2002 Oulun yliopiston selvitysryhmä totesi Vilénin pro gradu -opinnäytetyön olevan laajalti suoraa lainausta aiemmista teoksista ilman asianmukaisia lähdeviitteitä. Työryhmän mukaan vuonna 1989 hyväksytyn gradun tekstiosuuden 45 sivusta noin puolet on plagioitu. Työryhmä katsoi vastuun työstä olevan tekijällään, mutta myös Vilénin graduohjaaja ja tiedekuntaneuvosto saivat asiasta moitteita. Vilén ja hänen ensisijainen graduohjaajansa katsoivat, että gradu oli vallinneeseen käytäntöön nähden asiallisesti arvioitu jo sitä hyväksyttäessä ja Vilén vakuutti toimineensa vilpittömästi. Työryhmä totesi, että tutkielman hyväksymisen purkamiselle ei ole lain edellyttämiä perusteita. Kohun aloitti kirjoitus keskustalaisessa sanomalehti Suomenmaassa joulukuussa 2001.

Vierailija
16/295 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo, se on vain opintoihin kuuluva työ, ei mikään huippujulkaisu! Itse tein gradun sellaisen ohjaajan kanssa, joka ehti peräti kerran tavata minua graduasian tiimoilta. Luin Tutkimus ja sen raportointi -kirjaa ja yritin saada graduni jotenkuten tehtyä lyhyessä ajassa. En sentään plagioinut, mutta muuten graduni oli surkea. Sain huonoimman mahdollisen arvosanan jolla pääsi läpi, enkä olen sen koommin tarvinnut graduani. Silti olen menestynyt työelämässä, kirjoittanut oman alani artikkeleita lehteen ja tehnyt analyyseja ym.

Vierailija
17/295 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haloo, se on vain opintoihin kuuluva työ, ei mikään huippujulkaisu! Itse tein gradun sellaisen ohjaajan kanssa, joka ehti peräti kerran tavata minua graduasian tiimoilta. Luin Tutkimus ja sen raportointi -kirjaa ja yritin saada graduni jotenkuten tehtyä lyhyessä ajassa. En sentään plagioinut, mutta muuten graduni oli surkea. Sain huonoimman mahdollisen arvosanan jolla pääsi läpi, enkä olen sen koommin tarvinnut graduani. Silti olen menestynyt työelämässä, kirjoittanut oman alani artikkeleita lehteen ja tehnyt analyyseja ym.

Huhtasaarikin voisi ottaa vastuun tekemisistään, kuten sinä. 

Vierailija
18/295 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi olisi pitänyt tavata useammin? Minä ainakin olen lähettänyt sähköpostilla ohjaajalle valmista tekstiä. Muuten olen tehnyt ihan itsenäisesti. Aloitusvaiheessa kävin henkilökohtaisesti tapaamassa aiheen valinnan ja rajauksen takia. 

Vierailija
19/295 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tosiaan yleistäkin, että ihan copypastaten otetaan toisten tekstiä eikä edes vaivauduta niitä muokkaamaan? Minua ohjaaja syytti plagioinnista jo siitäkin, että ensimmäisessä väliraporttiversiossa olin käyttänyt yhtä samaa lähdettä liian paljon, vaikka olin kuitenkin sitä tekstiä itse muokannut ja lähdeviitteet laittanut näkyviin. 

Vierailija
20/295 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laura Huhtasaari on koko kansan papukaija. ”Laura tahtoo keksin, Laura tahtoo keksin...”