Mistä saa tietoa sijoittamisesta - miten aloittaa?
Mitenkä siis päästä alkuun. Vai kannattaako edes yrittää?
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallisissa pankeissa on kovat maksut ostoissa taikka sijoitusten säilytyksessä. Nordnetissä osake/rahastojen säilytys ja rahastojen osto on ilmaista.
Itseasiassa nordnet on jopa kalliimpi kuin nordea. Hiukan parempi tarjonta rahastoissa käsittääkseni kuitenkin.
Sanoisinpa että jopa 95%:lle sijoittajista nordnet olisi halvempi. Ihan turhaan jankkaat tota nordnet *jopa* kalliimpi. Varmaan oot nordean kätyri.
Laske itse. Osakkeisiin sijoittaessa nordnet on halvempi vasta jos kertaostokset ovat 5000€ luokkaa. Jos ostoerät ovat tuon alle niin nordea on halvempi. Tämä koskee niin Suomen, euroopan ja pohjois-ameriikan markkinoita.
Aika harva sijoittaa alle 5 tonnii kerralla osakkeisiin. Millään pikkusummilla kun ei oo vaivan arvoista lukea osareita ja seurata yhtiöitä. Nordnetin jotkut indeksirahastot taas ovat ilman merkintäpalkkiota ja taisi joku superrahasto olla ilman hallinointipalkkotakin. Vrt nordea rahastot joissa kaikissa taitaa olla yli prosentin hallinointipalkkio. Eli siinä menee se 15-30% tuotoista nordealle.
Väitteesi siitä että harva laittaa alle 5000 kerralla on naurettava.Mun kertasijoitukset osakkeisiin ovat 500-2000 euroa. Osa on uutta pääomaa, osa uudelleensijoitettavaa tuottoa. Minä olen arvo-ja osinkosijoittaja, hajautan ja pyrin laskemaan keskihintaa ostamalla edullisemmin jo omistamiani yhtiöitä kun ostopaikka tulee
Näistä "pikkusummista" tulee ihan kivasti lisärahaa/kk koska sijoittaminen on jatkunut vuosia. Sijoitan lähinnä kasvavaa osinkoa ja useasti vuodessa osinkoa maksaviin yhtiöihin joten kassavirtani on tasainen ja kasvava. Koska omistamieni osakkeiden arvokin nousee niin ihan kivasti on salkku kehittynyt pienemmilläkin kertaostoilla. Pitää tietää mitä ostaa ja mistä - ja tietää jotain kansantaloudesta ja megatrendeistä.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallisissa pankeissa on kovat maksut ostoissa taikka sijoitusten säilytyksessä. Nordnetissä osake/rahastojen säilytys ja rahastojen osto on ilmaista.
Itseasiassa nordnet on jopa kalliimpi kuin nordea. Hiukan parempi tarjonta rahastoissa käsittääkseni kuitenkin.
Sanoisinpa että jopa 95%:lle sijoittajista nordnet olisi halvempi. Ihan turhaan jankkaat tota nordnet *jopa* kalliimpi. Varmaan oot nordean kätyri.
Laske itse. Osakkeisiin sijoittaessa nordnet on halvempi vasta jos kertaostokset ovat 5000€ luokkaa. Jos ostoerät ovat tuon alle niin nordea on halvempi. Tämä koskee niin Suomen, euroopan ja pohjois-ameriikan markkinoita.
Aika harva sijoittaa alle 5 tonnii kerralla osakkeisiin. Millään pikkusummilla kun ei oo vaivan arvoista lukea osareita ja seurata yhtiöitä. Nordnetin jotkut indeksirahastot taas ovat ilman merkintäpalkkiota ja taisi joku superrahasto olla ilman hallinointipalkkotakin. Vrt nordea rahastot joissa kaikissa taitaa olla yli prosentin hallinointipalkkio. Eli siinä menee se 15-30% tuotoista nordealle.
"Aika harva sijoittaa alle 5 tonnii kerralla osakkeisiin."
Ja vielä harvempi yli. Ihan tarpeetonta 80-luvun jargonia. Sijoittamiseen liittyvät yritykset ovat onneksemme investoineet kaupankäyntiin tällä välin, kirjoittajan ehkä havainnoimatta, niin paljon, että murto-osalla tuosta voi käydä edullisesti kauppaa.
osakefani kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osakefani. kirjoitti:
nyt taitaa joku kommari trollailla. Pörssiosakkeet voi myydä koska tahansa ja ostaa takaisin---> ei tarvitse ottaa enään ikinä koskaan pikavippejä kallilla korolla. Tuottavat paremmin kuin pankki. Helppo keino säästää jne...
...ja kaupankäyntikuluihin uppoaa vaikka kuinka paljon.
0,2% kauppasummasta.
Ei kovin paljon.
Selvitä faktat äläkä puhu soopaa.Annatko sinä satunnaiselle ohikulkijalle 2€ ihan vain sillä että hän pyytää, koska "ei kovin paljon". Jos näin on, me järjestämme ilomielin vaikka koko suvun kanssa marssin sinun ohi, jokainen pyytää sinulta sellaista pikkusummaa. Etkö pidä sitä kahta euroa mieluummin itselläsi, siksi että se on SINUN. Ei ole järkevää hyväksyä pienenkään siivun katoamista, jos se on toisenlaisella strategialla vältettävissä.
Kerrotko millä strategialla se olisi vältettävissä? Eli mieluummin ei sijoita ollenkaan ja ei saa mitään kuin antaisi voitosta pari euroa pois?
Sijoittaa niin, ettei tarvitse koko ajan myydä ja ostaa. Ja elää niin, ettei tarvitse koko ajan lainata itselleen.
Todella typerä neuvo käskeä elämään niin että joutuu pihtaamaan kaikesta. Pörsissä nyt vaan kannattaa pitää rahat potentiaalisesti parhaimmissa lapuissa. Esim itse myin vuosi sitten apetitit pois ja ostin tilalle UPMää Paljon järkevämpää elää ja antaa arvo-osuustilille sama asema mitä tavallisella pankkitilillä.
Miten niin pihtaamaan? Ainakaan itse en joudu tinkimään mistään vaikka sijoittamaan joudunkin.
Toki jos sijoittaa Hesan pörssiin niin joutuu joko odottamaan osinkokevättä tai myymän jotain jos ei osaa taloutta hallita. Ne jotka jotain jostain tajuaa katselevat pörssejä vähän kauempaa.Omistan tasan yhtä Hesassa noteerattua osaketta, kaikki muut ovat ulkomailta.
Minä olen viime aikoina katsellut Ruotsin osakkeita, koska kruunun kurssin heikentyminen suosii niitä. Pari hyvää ja tällä hetkellä halpaa olen löytänytkin. Molemmilla hyvät tulevaisuudennäkymät kunhan selättävät tilapäiset vaikeudet. Vielä kun oston jälkeen kruunu vahvistuu niin avot!
Vierailija kirjoitti:
Minä olen viime aikoina katsellut Ruotsin osakkeita, koska kruunun kurssin heikentyminen suosii niitä. Pari hyvää ja tällä hetkellä halpaa olen löytänytkin. Molemmilla hyvät tulevaisuudennäkymät kunhan selättävät tilapäiset vaikeudet. Vielä kun oston jälkeen kruunu vahvistuu niin avot!
Minulla on suurin alueellinen paino Ruotsissa. Aiemmin katselin valuuttakursseja mutta en enää. En ota kantaa seuraamiisi yhtiöihin muutoin kuin, että Tukholman pörssissä on loputtomasti yhtiöitä joilla ei ole edes tilapäisiä vaikeuksia selätettävänä. Suurta virhettä ei tee vaikkei ruotsalaisiin yrityksiin sijoittaisikaan. Helsingin pörssikin pelkästään on tuottohistorialtaan maailman huippua. Mutta itselleni on ollut erittäin mieluisaa tutustua ja sijoittaa niihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on suurin alueellinen paino Ruotsissa. Aiemmin katselin valuuttakursseja mutta en enää. En ota kantaa seuraamiisi yhtiöihin muutoin kuin, että Tukholman pörssissä on loputtomasti yhtiöitä joilla ei ole edes tilapäisiä vaikeuksia selätettävänä. Suurta virhettä ei tee vaikkei ruotsalaisiin yrityksiin sijoittaisikaan. Helsingin pörssikin pelkästään on tuottohistorialtaan maailman huippua. Mutta itselleni on ollut erittäin mieluisaa tutustua ja sijoittaa niihin.
Mitä ruotsalaisia osakkeita omistat?
pyytäkää palkankorotus. vivuttakaa tappiin. aloitakaa uudestaan.sitten kun olet miljonääri aloita sijoittaminen. ainiin elämä on lyhyt..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ruotsalaisia osakkeita omistat?
Noin pariakymmentä. Päälistalta esimerkiksi teknologiayrityksiä Hexagon ja I.A.R Systems. First Northista teknologiayritys Bredbandia. Ja Aktietorgetista teknologiayritys Bahnhofia.
Poimin nuo esimerkeiksi kaikki samalla syyllä. Ovat minun kirjoissani tällä hetkellä holdissa tai enintään buy dip. Eli en antanut ostosuositusta.
osakefani kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harva sijoittaa alle 5 donaa kerralla :D just joo. Kauppalehdstä kun katsoo myyntejä niin alle 5 donan kauppoja tehdään ihan joka sekunti useita.
Oot kyllä aika taneli. Jos ostajan ja myyjään osakemäärät ei mee tasan niin orderi jaetaan. Sitten on vielä kaikenlaiset algot jotka pingaa ja jakavat isot orderit pieniin jotta muut pelaajat eivät saa vihiä missää mennään. Nuo isot pelaajat eivät tietenkään maksa mitään nordnet tyylisiä komissioita.
Kyllä huomaa etteivät mammat *mitään* sijoittamisesta kun viime viestini sai pelkkiä alanuoleja. Nordnet on halvempi joitain edge keissejä lukuunottamatta ja piste.
Osakepoiminnalla ja oikein ajoitetulla kaupankäynnillä voittaa indeksit (keskiarvot)
kirkkaasti.
Eikä tarvitse osua huipuille ja dipin pohjaan.
Sinnepäin riittää mainiosti.
Indeksirahastot on niille, jotka ei viitsi eikä uskalla ajatella itse.
Mutta pankit kiittävät rahastosijoittajaa.