Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen hoikka (painoindeksi 20) mutta koko ajan pitää pinnistellä etten alkaisi lihomaan, mikä neuvoksi?

Vierailija
11.05.2018 |

"Anna itsesi lihoa, olet hoikka" ei nyt ole ainakaan kovin viisas neuvo. Miksi ihmisen tekee mieli syödä liikaa jatkuvasti? Tekee mieli syödä liian isoja annoksia ja liikaa kaloripitoista ruokaa, mikä avuksi tähän? Haluaisin pysyä tämän painoisena tai olla vähän hoikempi.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet? On hyvin tavallista olla teininä laiheliini mutta kun pituuskasvu on muisto vain ja elämä tasaantuu, paino nousee lähes kaikilla. Minulla siihen vaikutti myös käytettävissä olevan rahamäärän lisääntyminen. Jossain vaiheessa myös auton ostaminen. Sitten tulevat raskaudet ja se, ettei ole vuosiin aikaa miettiä itseään. Sen jälkeen seuraavat vaihdevuodet ja hormonitoiminnan muutokset, jotka kuihduttavat lihakset ja saavat läskin kertymään. Niin se elämä menee.

Olen 29. Oma painoni ei varsinaisesti ole noussut iän myötä. Olen nyt hoikempi kuin esim. yläasteella. Painonhallinta on aina ollut vaikeaa, myös teininä ja lapsena.

Oletko sitten ollut oikeasti ylipainoinen? Kuulostaa, että sinulla taitaa olla vähän syvällisempiä ongelmia. Miksi sinulle ei riitä, että olet normaalipainoinen? Et ole 17-vuotias malli vaan tavallinen aikuinen nainen. Ei ole mitään syytä, miksei painoindeksisi voisi olla vaikkapa 22. Mitä sen on väliä?

Siis painoni on vaihdellut jonkun verran mutta tällä hetkellä painan vähemmän kuin yläasteella. En ole koskaan ollut ylipainoinen. Haluan näyttää hyvältä myös vanhempana ja tuntea oloni kevyeksi. Jos sallin itselleni lihomisen niin arvelen ettei painoindeksi jää 22een vaan jatkaa sitten vaan nousuaan. Jos syön liikaa niin sitten on myöskin koko ajan ähky ja huono olo eikä sitä kannata siksikään hyväksyä. -ap

Mitä väliä vaikka se olisi 25? Ja olisit tasapainossa itsesi kanssa

Vierailija
22/23 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea ei voi saada. Jos haluat pitää painon noin alhaalla normaalilla kulutuksella, totta kai joudut nipistämään ruokavaliosta. Ihminen on suunniteltu ihan toisenlaiseen elämään kuin nykyiseen yltä kylläyteen ja paikallaan olemiseen. Nykymaailmassa hyvin harva pysyy normaalipainoisena täysin miettimättä ja kontrolloimatta syömistä. Ja koska olet jo ns. sotkenut systeemisi painon vaihtelulla, et voi pysyä tietyssä painossa syömällä mitä mieli tekee. 

Taistelu painonnousua vastaan tulee vain vaikeutumaan vuosien myötä. Itse sitten päätät kumpi on tärkeämpää hoikkuus vai rennompi syöminen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Anna itsesi lihoa, olet hoikka" ei nyt ole ainakaan kovin viisas neuvo. Miksi ihmisen tekee mieli syödä liikaa jatkuvasti? Tekee mieli syödä liian isoja annoksia ja liikaa kaloripitoista ruokaa, mikä avuksi tähän? Haluaisin pysyä tämän painoisena tai olla vähän hoikempi.

Vastaushan on jo kysymyksessäsi.

Älä syö liian isoja annoksia ja älä etenkään liian kaloripitoisia ruokia. Lisää kasvisten ja hedelmien määrää. Etenkin kasvikset ovat niin kaloriköyhiä, että niitä pitäisi kilokaupalla päivässä, että niillä voisi lihoa.

Toiseksi, syö nälkääsi ja vain nälkääsi. Älä aseta syönti- tai ruokarajoitteita. Erityisesti ruokailuvälien pidentäminen tai aterioiden väliin jättäminen on pahasta, koska silloin luonnollinen tarve korvata energiapuutos mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti. Syö aina lautaselta pöydän ääressä. Ei koskaan napostelua jääkaapin raosta tai muita otan-tuosta-ohimennen-pienen-palasen-mutta-vain-pienen-palasen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi