Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yleiset ravintosuositukset eivät pidä paikkaansa. Huijattu olo.

Vierailija
11.05.2018 |

Lautasmalli, puuroa aamupalaksi, leipää, perunaa, rasvatonta maitoa juomaksi, kevyttuotteita, hedelmiä... Tämän minä olen kuvitellut olevan terveellistä ja olen kuitenkin aikuinen ihminen. Vasta nyt olen ymmärtänyt minkä määrän sokeria olen syönyt päivittäin kun lisätään vielä tähän ne ylimääräiset herkut mitä on tullut syötyä. Miksei ruokasuosituksissa opeteta syömään oikein?

Kommentit (302)

Vierailija
101/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kuvaus on kyllä ihan kaikkea muuta kuin sitä mitä nykyiset ravitsemussuositukset suosittelee... Missään ei suositella kevyttuotteita. Kasvisten runsasta syöntiä korostetaan. Ja kun niitä kasviksia vetää ne suositusmäärät, niin todennäköisesti vatsaan ei mahdu tolkuttomasti leipää, puuroa jne lisäksi vaan vain kohtuudella.

Itse olen laihtunut 32 kg ravitsemusterapeutin ohjauksessa virallisterveellisellä. Sitä ennen olen kokeillut mm. karppaamalla ja monella muulla tapaa, onnistumatta. Mulla tämä suositusten mukainen toimii mainiosti.

Nimenomaan kevyttuotteita suositellaan. Ja vatsa täysi ei tarkoita kylläisyyttä.

Vierailija
102/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokasuosituksethan vaihtelevat myös maittain! Aasiassa ruokaympyrään kuuluu EHDOTTOMASTI riisi. Mitään maitotuotteita sieltä ei löydy eikä yleensä leipääkään. Suomessa taas maidon ja leivän luvatussa maassa nämä ovat ehdottomasti tärkeimmät ja lobatuimmat ravintosuositukset. Luuletteko, että maitoyhtiöt huvikseen ja terveys mielessä järjestävät jo lapsille kerhoissa maitopropagandaa? Se on puhdasta businesta. 

No se vasta businesta olisikin, jos aasialaisille suositeltaisiin pottua ja suomalaisille riisiä. Vetäisi vienti ja logistiikka-ala menestyisi.

Ja juu, tämä oli sarkasmia. Minun mielestäni lähiruokaa saisi suositella vielä nykyistäkin vahvemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen vähän samoilla filiksillä kuin ap. Vuosia yritin syödä virallisten suositusten mukaan ja olin aina nälkäinen, väsynyt ja kiukkuinen. Kun kokeilin tiputtaa hiilarit minimiin ja lisätä rasvaa, minusta tuli ihan toinen ihminen. Ei tee mieli puputtaa koko ajan, ruoan jälkeen ei väsytä eikä tee mieli herkkuja.

Mitä rasvaa??

Voita, kermaa ja muita rasvaisia maitotuotteita. Rasvaista kalaa, oliiviöljyä, kookosöljyä.

Just. Se voi ja kerma ei muutu yhtään terveellisiksi vaikka palsta muuta väittää. Tuosta listasta ottaisin vain kalan ja oliiviöljyn. 

Ei ne muutukaan terveellisiksi, vaan ovat jo sitä.

Miksi karppaajat eivät sitten laihtuneet pysyvästi, kun kerran sai syödä sitä voita, kermaa ym. Senhän piti olla ikuinen ratkaisu. Monella on tullut korkojen kera.

Se ON pysyvä ratkaisu. Mutta monet sortuvat hiilareihin, tulee kierre. Hiilarit ovat tunnetusti koukuttavia. Niin se karppaajakin lihoo.

Vierailija
104/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen vähän samoilla filiksillä kuin ap. Vuosia yritin syödä virallisten suositusten mukaan ja olin aina nälkäinen, väsynyt ja kiukkuinen. Kun kokeilin tiputtaa hiilarit minimiin ja lisätä rasvaa, minusta tuli ihan toinen ihminen. Ei tee mieli puputtaa koko ajan, ruoan jälkeen ei väsytä eikä tee mieli herkkuja.

Mitä rasvaa??

Voita, kermaa ja muita rasvaisia maitotuotteita. Rasvaista kalaa, oliiviöljyä, kookosöljyä.

Just. Se voi ja kerma ei muutu yhtään terveellisiksi vaikka palsta muuta väittää. Tuosta listasta ottaisin vain kalan ja oliiviöljyn. 

Tyydyttymätön rasva on elimistölle tarpeen, päivittäin sellainen 15-20 grammaa on hyvä määrä.

Ihmisen tulisi saada n. 30 prosenttia päivittäisestä energiantarpeestaan rasvoista, se on yllättävän iso osuus.

Tiedätkö, että sitä "tyydyttymätöntä" rasvaa on myös eläinrasvassa, eritoten sianrasvassa?

Tiedätkö kultaseni, kyllä minä tiedän. Minä osaan laskea piilorasvat.

Mitkä ihmeen piilorasvat?

Piilorasvoiksi kutsutaan ruoka-aineissa ja elintarvikkeissa olevaa näkymätöntä rasvaa.

Olet kyllä aika hyvä laskemaan :)  Miksi teet niin?

Auttaa painonhallinnassa. Ei tule syötyä vahingossa liikaa rasvaa, mutta toisaalta mahdollistaa rasvan syönnin kun ei tarvitse pelätä että olen syönyt liikaa rasvaa.

Vierailija
105/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä rasvaa??

Miksi karppaajat eivät sitten laihtuneet pysyvästi, kun kerran sai syödä sitä voita, kermaa ym. Senhän piti olla ikuinen ratkaisu. Monella on tullut korkojen kera.

Montakos oikeaa karppaajaa tiedät, vai puhutko nyt niistä mukakarppaajista, jotka eivät ymmärtäneet asiaa?

Muka-karppaus on ymmärtääkseni juurikin tuota voita, kermaa, kookosöljyä ym. Päälle croissantit, leivonnaiset ym "koska rasva on ok". Hohhoijaa.. Sitten ne järkevät karppaajat syövät kuin ravitsemussuositusten mukaisesti. What was the fuss all about?

Karppauksessa ei kyllä todellakaan syödä "croissantteja ja leivonnaisia". Se on hiilihydraattitietoinen ruokavalio, esim runsaasti kasviksia, kalaa/kanaa ja oliiviöljyä.

Hohhoijaa.

Vierailija
106/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä rasvaa??

Tyydyttymätön rasva on elimistölle tarpeen, päivittäin sellainen 15-20 grammaa on hyvä määrä.

Ihmisen tulisi saada n. 30 prosenttia päivittäisestä energiantarpeestaan rasvoista, se on yllättävän iso osuus.

Tiedätkö, että sitä "tyydyttymätöntä" rasvaa on myös eläinrasvassa, eritoten sianrasvassa?

Piilorasvoiksi kutsutaan ruoka-aineissa ja elintarvikkeissa olevaa näkymätöntä rasvaa.

Auttaa painonhallinnassa. Ei tule syötyä vahingossa liikaa rasvaa, mutta toisaalta mahdollistaa rasvan syönnin kun ei tarvitse pelätä että olen syönyt liikaa rasvaa.

Eikö ole kovin rasittavaa tuollainen rasvan pelkääminen? Ei kai sitä nyt tarvitse erikseen alkaa laskemaan paljonko rasvaa syöt milläkin aterialla?

Vierailija
107/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu. Kusetusta.

Olin alkuviikon ma-pe kuntoutuksessa, jossa tietysti oli ravintosuositukset täyttävät sapuskat. Tuloksena on nyt sitten se, että nämä kaksi päivää, mitä olen kuntoutuksen jälkeen kotona ollut ovat aivan helvetillisiä. Maha huutaa hoosiannaa ja kakalla saa käydä monta kertaa päivässä. Näyttää siltä kuin olisin viimeisilläni raskaana ja ilmaa tuleekin kummastakin suunnasta ulos. Yksinkertaisesti tiivistettynä, mulla on nyt todella paha olo! Mulle ei käy vähärasvainen hiilaripainotteinen ruoka mitenkään. Ei edes gluteenittomana.

Joo, nuo hiilarit kyllä turvottaa ja tulee sellainen tukkoinen olo niistä. Olen aika hoikka mies (173/64), mutta minulla on kuitenkin lihaksia ja huomaan kyllä sen pöhötyksen mikä tulee jos syön esimerkiksi leipää , perunoita ja leivonnaisia. Siksi en noita juurikaan syö. Saan suuren osan energiastani rasvasta (syön aika paljon oliiviöljyä salaatin seassa, sitä oliiviöljyä menee arviolta puoli litraa viikossa). Syön myös paljon linssejä, ne ovat mielestäni erinomaista ravintoa. Lihaakin syön, mutta en joka päivä. Monenlaisia kasveja tulee syötyä paljon, mutta niihin pitää laittaa sekaan tuota oliiviöljyä. Myös voita ja kermaa nautiskelen.

Hmm, meneeköhän porukalla puurot ja vellit täysin sekaisin? Ravitsemussuositukset eivät suosittele leivonnaisia jokapäiväiseen ruokavalioon. Leipäkään ei ole pääosassa, vaan kasvikset, juurekset, hedelmät ja marjat. 

En toki väitäkään että leivonnaiset kuuluisi noihin ravintosuosituksiin, mutta minulle noista ylenmääräisistä hiilareista tulee tympeää turvotusta. Ja leipä ja perunat kuuluu noihin mistä sitä turvotusta tulee myös, ja noitahan kehotetaan syömään kuitenkin. Tietysti nuo joillekin voi sopia, en minä sitä väitä että niitä ei kenenkään pitäisi syödä.

Vierailija
108/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä luota minkään virallisen tahon antamaan suositukseen mistään. Nyky-Suomessa tulee unohdettua että suurin osa ohjeistuksista ja säännöistä on puutarhatätien asettamia, ev.lut.-etiikkaan perustuvia moraalisesti puolustamattomia itseviha-applikaatioita. 

Vierailija
109/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä rasvaa??

Painonhallinnassa auttaa enemmän hiilareitten laskeminen, rasvaa kun on vaikea liikaa syödä, toisin kuin hiilareita. Hiilarit nostaa myös verensokeria nopeasti, mitä rasva ei tee. Sekin vaikuttaa painonhallintaan.

Vierailija
110/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämä just. Virallisten suositusten mukaan jää oikeasti nälkä, tai se nälkä tulee tyyliin 2h kuluttua. En ymmärrä mikä järki on syödä niin että nälkä ei lähde.

Ihmiset on toki yksilöitä. Jos itse syön aamulla pienen annoksen puuroa marjoilla ja raejuustoa tai paistetun tai keitetyn kananmunan, niin parin tunnin päästä pikkuisen huikoo ja reilun kolmen tunnin päästä on lounasaikaan juuri sopivasti nälkä.

Perus työpaikkaruokalalounaan jälkeen on yleensä ihan mukava olo ja parin tunnin päästä pahimman nälän taittaa hedelmä tai rahka. 

Kova nälkä minulla on vaan aamuisin. Tai jos ateriavälit ovat liian pitkät.

Syön usein aamulla 200 gramman purkillisen creme fraichea, jossa on rasvaa 28%. Tuosta tulee muistaakseni 540 kilokaloria ja tuollahan pärjää hyvin useita tunteja, ei tarvitse töissä kovin paljoa syödä vaikka teen ruumiillista työtä. Ainakin minä jaksan paremmin tehdä töitä kun en syö itseäni liian täyteen. Syön sitten oikeaa ruokaa kunhan pääsen kotiin.

Vierailija
111/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä rasvaa??

Se ON pysyvä ratkaisu. Mutta monet sortuvat hiilareihin, tulee kierre. Hiilarit ovat tunnetusti koukuttavia. Niin se karppaajakin lihoo.

Hiilarit ON koukuttavia! Enkä kiellä ollenkaan etteikö joku tuore leipä olisi taivaallisen hyvää, tai kermainen pasta-annos unelmaa. Pastaa en syö ollenkaan, koska se on oikeasti niin hiton hyvää, että sitä en pysty syömään vaan vähän :D Leipää syön todella vähän. Joskus herkuttelen leivällä, onhan se vaan niin hyvää. Ja jos vaikka viikonloppuna herkuttelet yhtenä päivänä (esim kakkua, suklaata tai jotain muuta hiilarimättöä), niin seuraavana päivänä tekee taas mieli, ja vasta muutaman päivän kuluttua olet päässyt tuosta mässäilyhimosta eroon jälleen. Muuten syön siis kasvispainotteisesti, runsaasti/tarpeeksi rasvaa, jonkin verran lihaa.

Vierailija
112/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi moni näistä valittajista syö lounaalla pelkästään ison kasan salaattia? Syökää silloinkin monipuolisesti niin jaksatte

Salaatillakin jaksaa, mikäli siinä on mukana myös reilusti rasvaa (oliiviöljyä) ja proteiinia (vaikkapa linssejä). Jos salaattiin laittaa vaikkapa desilitran oliiviöljyä ja syö sen kaiken, niin kylläpä tulee kaloreita ja jaksaa hyvin. Ainakin minulla toimii.

Vierailija
113/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kuvaus on kyllä ihan kaikkea muuta kuin sitä mitä nykyiset ravitsemussuositukset suosittelee... Missään ei suositella kevyttuotteita. Kasvisten runsasta syöntiä korostetaan. Ja kun niitä kasviksia vetää ne suositusmäärät, niin todennäköisesti vatsaan ei mahdu tolkuttomasti leipää, puuroa jne lisäksi vaan vain kohtuudella.

Itse olen laihtunut 32 kg ravitsemusterapeutin ohjauksessa virallisterveellisellä. Sitä ennen olen kokeillut mm. karppaamalla ja monella muulla tapaa, onnistumatta. Mulla tämä suositusten mukainen toimii mainiosti.

Nimenomaan kevyttuotteita suositellaan. Ja vatsa täysi ei tarkoita kylläisyyttä.

Näin juuri. Syö ämpärillinen vaikka kurkkua, vatsasi on varmasti aivan ääriään myöten täynnä. Nälkä tulee kuitenkin pian uudelleen. Syö kurkkuämpärin kanssa kolme leipää. Sama homma, nälkä tulee kohta uudelleen, Syö kurkkuämpärin kanssa jotain rasvaa reilusti, nälkä ei tulekaan kohta uudelleen.

Vierailija
114/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä rasvaa??

Eikö ole kovin rasittavaa tuollainen rasvan pelkääminen? Ei kai sitä nyt tarvitse erikseen alkaa laskemaan paljonko rasvaa syöt milläkin aterialla?

Laskeminen on ehkä väärä sana kun hommaan pääsee sisään, arvioiminen on oikeampi termi.

Olen joutunut laihduttamaan itseni oikeisiin mittoihin, ja kyllä minä laihduttaessani opettelin ymmärtämään miten minun tulisi syödä. Laihdutusvaiheessa menin lähes rasvattomalla ruokavaliolla, mutta aamuisin join bulletproof-coffeen jolla hillitsin houkutusta ylensyödä.

Päivittäinen rasvan käyttöni oli silti reilusti alle ihanteellisen määrän, ja se toimikin niin kauan kun mulla oli omia varastorasvoja. Lähestyessäni ihannepainoani, huomasin että suolet kurni koko ajan vaikka söin mielestäni riittävästi.

Tuossa vaiheessa aloin siis seuraamaan rasvoja, koska tajusin että välttelen niitä liikaa. Rasvankulutuksen summittainen arvioiminen auttaa syömään rasvaa riittävästi ja se taas helpottaa painonhallintaa.

Vierailija
115/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tämä väite tulee että virallisiin ravitsemussuosituksiin kuuluu sokeri? Suosituksen mukaan lisättyä sokeria saisi syödä korkeintaan 10 % kokonaisenergiansaannista.

Vierailija
116/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokasuosituksethan vaihtelevat myös maittain! Aasiassa ruokaympyrään kuuluu EHDOTTOMASTI riisi. Mitään maitotuotteita sieltä ei löydy eikä yleensä leipääkään. Suomessa taas maidon ja leivän luvatussa maassa nämä ovat ehdottomasti tärkeimmät ja lobatuimmat ravintosuositukset. Luuletteko, että maitoyhtiöt huvikseen ja terveys mielessä järjestävät jo lapsille kerhoissa maitopropagandaa? Se on puhdasta businesta. 

Olen lukenut että Valion edeltäjä oli nimeltään Suomen maitopropagandatoimisto.

Vierailija
117/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä rasvaa??

Painonhallinnassa auttaa enemmän hiilareitten laskeminen, rasvaa kun on vaikea liikaa syödä, toisin kuin hiilareita. Hiilarit nostaa myös verensokeria nopeasti, mitä rasva ei tee. Sekin vaikuttaa painonhallintaan.

Moni uskoo siihen että rasvaa saa syödä määrättömästi, minä en usko siihen.

Minä lasken arvioimalla proteiinit ja rasvat ja pyrin syömään niitä aika lailla vakiomäärän/päivä.

Kun vain huolehdin proteiineista ja rasvasta, hiilihydraattien määrää ei tarvitse ajatella. Proteiinit ja rasvat pitävät näläntunteen pois, mutta tankkaan hiilihydraatteja jos huomaan että energiavarastot ovat tyhjät.

Vierailija
118/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tämä väite tulee että virallisiin ravitsemussuosituksiin kuuluu sokeri? Suosituksen mukaan lisättyä sokeria saisi syödä korkeintaan 10 % kokonaisenergiansaannista.

Puolet energiasta pitäisi suositusten mukaan saada sokerista. Ei se ole mikään väite, katso itse se ruokakolmio. Eikä kyse ole lisätystä sokerista.

Vierailija
119/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletan että ihmiset puhuvat korkean glykeemisen indeksin hiilihydraateista sokerina. Ne toimivat elimistössä sokerin lailla.

Vierailija
120/302 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä rasvaa??

Moni uskoo siihen että rasvaa saa syödä määrättömästi, minä en usko siihen.

Minä lasken arvioimalla proteiinit ja rasvat ja pyrin syömään niitä aika lailla vakiomäärän/päivä.

Kun vain huolehdin proteiineista ja rasvasta, hiilihydraattien määrää ei tarvitse ajatella. Proteiinit ja rasvat pitävät näläntunteen pois, mutta tankkaan hiilihydraatteja jos huomaan että energiavarastot ovat tyhjät.

Voihan joku sanoa, että rasvaa "saa" syödä määrättömästi. Tuskin kukaan siihen oikeasti pystyy, rasvan syönnissä tulee kyllä raja vastaan ihan luonnostaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan