Yleiset ravintosuositukset eivät pidä paikkaansa. Huijattu olo.
Lautasmalli, puuroa aamupalaksi, leipää, perunaa, rasvatonta maitoa juomaksi, kevyttuotteita, hedelmiä... Tämän minä olen kuvitellut olevan terveellistä ja olen kuitenkin aikuinen ihminen. Vasta nyt olen ymmärtänyt minkä määrän sokeria olen syönyt päivittäin kun lisätään vielä tähän ne ylimääräiset herkut mitä on tullut syötyä. Miksei ruokasuosituksissa opeteta syömään oikein?
Kommentit (302)
Puhuttaessa ravintosuosituksista, unohtuu eräs asia.
Nimittäin ravintosuositukset on laadittu olettaen että ihminen noudattaa myös liikuntasuosituksia. Tarkoittaa säännöllistä ja kuormittavaa liikuntaa. Siksi ne hiilarit.
Jos elämäntapa on sellainen että liikunta rajoittuu koiran kanssa "lenkkeilyyn" (maleksimiseen), ihan varmasti painoa alkaa kertyä.
Karppaaminen on sohvaperunoiden dieetti jossa päätetään ettei liikuta ja sovitetaan ruokavalio sen mukaiseksi.
Henk koht heittäisin ruokaympyrästä pois ne ns. kevyttuotteet. Mutta 99% ongelmista johtuu siitä mitä syödään ruokaympyrän ulkopuolelta, ja siitä ettei liikuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä muuten tiedä, mutta mun mielestä leivät, puurot, myslit ja pastat on aika turhia. En tiedä tarvitseeko vaikka jonkun hyperaktiiviliikkujan ja urheilijan tankata jotain pastaa ennen suurta koitosta, mutta noin niinkun yleisesti ottaen. Mihin niitä oikein tarvitaan? Kuituja ja hiilareita saa kasveista ihan tarpeeksi.
Kyllä kuule sokerilla kuorrutettuja suklaamuroja ja maissihiutaleita näkyy enemmän esim. lapsiperheissä kuin niitä puuroja tai myslejä.
Ja miksi sitten karppaajat eivät laihtuneetkaan ikuisiksi ajoiksi, vaan ovat marisemassa joka välissä painon nousua? Lähipiirissäni ihmettelen tätä ilmiötä. Jojoilua jojoilun jälkeen. Itselläni paino pysynyt samana enkä elä muutakuin herkkurajoitteisesti. BMI 19,5
Ei puuron ja myslin vaihtoehto ole murot ja maissihiutaleet, vertaat vääriä asioita.
Ai jaa, kuuluvat aamupalalla ja välipalalla monen koululaisen repertuaariin. Vai asetatko ne lounaalle tai päivälliselle mieluummin?? Pointtini on, että kaupoissa näkyy metritolkulla erilaisia muroja. Vaikka ravitsemussuositukset eivät suosittele niitä, niin silti niitä kyllä ostetaan. Lisäksi porukka huijaa itseään ostamalla niitä "nyt kauraa mukana"-mainoslauseilla, vaikka siinä hötössä ei ole kuin pieni murto-osa kauraa ja loppu koostumus on lähes kuin irtokarkeilla.
Oho, et siis tajunnut.
Oho, et pystynyt perustelemaan ontuvaa logiikkaasi.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas yritin karpata, mutta se karppiruoka oli niin pahaa, että oli pakko lohduttaa itseään pullalla ja suklaalla. Karppaus lihottaa!
Ei se ruokavalion vika ole, jos et osaa kokata :)
Ongelma on mielestäni siinä, että ihmiset syövät käytännössä melkein koko ajan. Ei todellakaan tarvitse syödä edes neljä kertaa päivässä ja jotkut syövät enemmänkin. Ruuansulatus joutuu koko ajan paiskimaan töitä, mikä ei ole tarkoitus. Lyhyelläkin paastolla on suotuisia vaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ruuan ympärillä pyörivä bisnes on järkyttävän suuri. Valitettavasti näin. Hyvä esimerkki tästä on vähärasvaiset tai rasvattomat light-tuotteet. Hemmetisti markkinointia, laitetaan osaksi "ruokaympyrää" ja virallisia suosituksia, niin tottakai ihmiset luulevat että se on terveellistä. Mutta kun ei ole, se on bisnestä.
Pikemminkin on niin päin, että jotkut kuvittelevat kaikkien kevyttuotteiden olevan myrkkyä. Joissain on toki lisäaineita, mutta ei esim. rasvattomassa maidossa ole mitään vaarallista.
Tämä! Aikuinen pariskunta puhui kaupassa toiselle pariskunnalle rasvattoman maidon olevan suorastaan myrkkyä, eivätkä he osta sitä. Ostivat kevytmaitoa. Hohhoijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä muuten tiedä, mutta mun mielestä leivät, puurot, myslit ja pastat on aika turhia. En tiedä tarvitseeko vaikka jonkun hyperaktiiviliikkujan ja urheilijan tankata jotain pastaa ennen suurta koitosta, mutta noin niinkun yleisesti ottaen. Mihin niitä oikein tarvitaan? Kuituja ja hiilareita saa kasveista ihan tarpeeksi.
Kyllä kuule sokerilla kuorrutettuja suklaamuroja ja maissihiutaleita näkyy enemmän esim. lapsiperheissä kuin niitä puuroja tai myslejä.
Ja miksi sitten karppaajat eivät laihtuneetkaan ikuisiksi ajoiksi, vaan ovat marisemassa joka välissä painon nousua? Lähipiirissäni ihmettelen tätä ilmiötä. Jojoilua jojoilun jälkeen. Itselläni paino pysynyt samana enkä elä muutakuin herkkurajoitteisesti. BMI 19,5
Ei puuron ja myslin vaihtoehto ole murot ja maissihiutaleet, vertaat vääriä asioita.
Ai jaa, kuuluvat aamupalalla ja välipalalla monen koululaisen repertuaariin. Vai asetatko ne lounaalle tai päivälliselle mieluummin?? Pointtini on, että kaupoissa näkyy metritolkulla erilaisia muroja. Vaikka ravitsemussuositukset eivät suosittele niitä, niin silti niitä kyllä ostetaan. Lisäksi porukka huijaa itseään ostamalla niitä "nyt kauraa mukana"-mainoslauseilla, vaikka siinä hötössä ei ole kuin pieni murto-osa kauraa ja loppu koostumus on lähes kuin irtokarkeilla.
Oho, et siis tajunnut.
Ok sitten, vertasit kahta samaa asiaa keskenään. Jos et nyt ymmärtänyt, niin anna olla.
Vierailija kirjoitti:
Lautasmalli, puuroa aamupalaksi, leipää, perunaa, rasvatonta maitoa juomaksi, kevyttuotteita, hedelmiä... Tämän minä olen kuvitellut olevan terveellistä ja olen kuitenkin aikuinen ihminen. Vasta nyt olen ymmärtänyt minkä määrän sokeria olen syönyt päivittäin kun lisätään vielä tähän ne ylimääräiset herkut mitä on tullut syötyä. Miksei ruokasuosituksissa opeteta syömään oikein?
Nyt kyllä en ymmärrä. Miten sokeristen jogurttien, mehujen ja herkkujen mässääminen mitenkään liittyy yleisiin ravintosuosituksiin?
Oletko ihan idiootti, ap? Vai leikitkö vain?
Ei ravintosuosituksissa suositella sokeristen herkkujen ja ruokien syömistä. Jos sinulla ei ole minkäänlaista itsekuria ja suhteellisuudentajua, niin se on SUN henkilökohtainen epäonnistumisesi.
Ravintosuositukset ovat tutkittua tietoa ja hyvin järkevät.
Vierailija kirjoitti:
Harva näistä "ravintosuositukset ovat huijausta!!11" -tyypeistä on oikeasti edes syönyt niiden mukaisesti.
Ap:kin kertoi syöneensä liikaa herkkuja ja kummasteli kun ei laihtunut. No johan nyt on kumma.....
Se on totta, että lihoin syömällä liikaa herkkuja, mutta en pystynyt syömään ravintosuositusten mukaisesti, koska nälkä kävi liian suureksi ja sokeri koukutti liikaa. Verensokeri sahasi ylös ja alas koska en ymmärtänyt miten paljon söin sokeria tietämättäni. Olin hyvin väsynyt ja elin kuin sumussa. Nykyisellä ruokavaliolla minulla ei ole nälkä, eikä sokerisia herkkuja edes tee mieli. Ruoka kyllä maistuu hyvin, mutta nälkä ei tule samalla lailla kuin ennen. Eipä juuri edes hedelmiä tee mieli, mutta niitä kyllä kohtuudella syön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sairastunut ruokavaliosi perusteella vai miksi tunnet itsesi huijatuksi? Mitä se sokeri on sinulle tehnyt?
Olen lihonut syömällä liikaa herkkuja ja yrittänyt laihduttaa useasti siinä onnistumatta rasvattomilla tuotteilla hedelmillä, puurolla jne... Kunnes oivalsin mitä tein väärin ja paino alkoi pudota.
En ole kuullut ravintosuosituksista, joissa suositellaan jojo-laihduttamista. Olet siis syönyt toisin kuin ravintosuosituksissa sanotaan ja lihonut ja se on ravintosuositusten syytä?
Jep, olen syönyt ohi ravintosuositusten liikaa herkkuja ja lihonut sen takia. Olen koittanut syödä terveellisesti ja jättää kaikki herkut, mutta ei onnistunut ruokaympyrän mukaan. Järjellä ajatellen sillä pitäisi onnistua laihtumaan, mutta ei ollutkaan niin.
Kerro vielä tarkemmin mitä söit ja kuinka paljon.
Suosituksissa esim. sanotaan, että kasviksia, marjoja ja hedelmiä tulisi syödä vähintään puoli kiloa. Tästä marjoja ja hedelmiä tulisi olla puolet ja loput kasviksia ja juureksia. Et ole kirjoittanut mitään kasviksista, vain hedelmistä. Laihduttaessa on järkevää lisätä erityisesti kevyiden kasvisten määrää.
Viljavalmisteita suositellaan 6 annosta päivässä. Oletko joskus kokeillut, miltä 1 dl keitettyä pastaa näyttää lautasella? Se ei ole kovin paljon.
Aamupalaksi puuroa ja marjoja, lounaalla salaattia iso kasa ja siihen jotain proteiinia esim kanaa, ruisleipää ja 2tl salaatinkastiketta, välipalalla vähärasvaista rahkaa ja hedelmä -> illalla järkyttävä nälkä, nopeasti pakko saada pastaa täysi lautasellinen (virhe!) ehkä kaupasta suklaapatukka, iltanapostelua, nälkää. (virhe!) Näin mulla aina, terveellinen syöminen jää. Nykyisin syön paljon enemmän rasvaa ja kasviksia kuin aiemmin ja mahdollisimman vähän piilosokeria. Olen päässyt herkkuhimoista enkä tunne nälkää. Paino laskee ja voin paremmin kuin ikinä ennen.
Ok eli syöt päivän aikana liian vähän, erityisesti rasvaa, etkä pysty hallitsemaan syömistä illalla. Oletko joskus laskenut kaloreita? Veikkaan, että aamupala, lounas ja välipala ovat n. 700-800 kcal, kun siinä vaiheessa sinun olisi pitänyt syö 2/3 päivän kaloreista. Totta kai elimistö kiljuu lisää ruokaa.
Ehdottaisin, että lisäät aamupalaan proteiinia, keitetty kanamuna on helppo. Tarvitset myös rasvaa, loraus öljyä puuron joukkoon tai sitten paistat kanamunan oliiviöljyssä.
Lisäksi lounaalle enemmän rasvaa, salaatin sekaan pähkinöitä, siemeniä tai avokadoa ja ehkä reilummin salaatinkastikettakin riippuen sen koostumuksesta.
Varaa kotiin tai jo kotimatkalle jotain terveellistä, mitä voit syödä helposti.
Jatkan vielä, että ymmärräthän, että yksikään ravintoterapeutti ei olisi laatinut sinulle tuollaista ruokavaliota? Ihan näin pikkuisen ravitsemuksesta kiinnostunut maallikkokin huomaa siinä isoja virheitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho, et siis tajunnut.
Ok sitten, vertasit kahta samaa asiaa keskenään. Jos et nyt ymmärtänyt, niin anna olla.
Suosittelen sinulle viestiketjun lukemista alusta asti. Mainitsit pastan, myslin, puuron ja leivät turhana. Mainitsin esimerkinomaisesti, että useimmissa lapsiperheissä sokeroidut murot ovat isommassa roolissa. Näin on, vaikka niitä ei virallisesti suositella. Sama juttu on monissa jutuissa. Ja sitten muka eletään ravitsemussuositusten mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen vähän samoilla filiksillä kuin ap. Vuosia yritin syödä virallisten suositusten mukaan ja olin aina nälkäinen, väsynyt ja kiukkuinen. Kun kokeilin tiputtaa hiilarit minimiin ja lisätä rasvaa, minusta tuli ihan toinen ihminen. Ei tee mieli puputtaa koko ajan, ruoan jälkeen ei väsytä eikä tee mieli herkkuja.
Mitä rasvaa??
Voita, kermaa ja muita rasvaisia maitotuotteita. Rasvaista kalaa, oliiviöljyä, kookosöljyä.
Just. Se voi ja kerma ei muutu yhtään terveellisiksi vaikka palsta muuta väittää. Tuosta listasta ottaisin vain kalan ja oliiviöljyn.
Tyydyttymätön rasva on elimistölle tarpeen, päivittäin sellainen 15-20 grammaa on hyvä määrä.
Ihmisen tulisi saada n. 30 prosenttia päivittäisestä energiantarpeestaan rasvoista, se on yllättävän iso osuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
121212 kirjoitti:
"Lautasmalli, puuroa aamupalaksi, leipää, perunaa, rasvatonta maitoa juomaksi, kevyttuotteita, hedelmiä... Tämän minä olen kuvitellut olevan terveellistä ja olen kuitenkin aikuinen ihminen. Vasta nyt olen ymmärtänyt minkä määrän sokeria olen syönyt päivittäin kun lisätään vielä tähän ne ylimääräiset herkut mitä on tullut syötyä. Miksei ruokasuosituksissa opeteta syömään oikein?"
Niin, ja siitä se ihan kokonainen lause.
Suositusruoka on juurikin sellainen, että niihin ylimääräisiin herkkuihin on helppo sortua. Eikö sen jo siitä tajua, että ei se ole ravitsevaa ruokaa.
Pikemminkin niin, että jos malttaa syödä suositusten mukaisesti ei sortumista ylimääräisiin herkkuihin tapahdu. Herkkuihin sortuminen on vain niin helppoa ja laskemattoman monet ammattilaiset tekevät joka päivä töitä sen eteen että niihin sortuminen olisi vieläkin houkuttelevampaa. Tämä ei varsinaisesti ole ruokasuositusten ja lautasmallien vika. Suositusruoan ja lautasmallin tajuaa olevan parasta ihmiselle jo siitäkin, että niin moni ei malta niitä noudattaa. En noudata itsekään mutta on lapsellista kiukuttelua luulla että jokin tunneperäisesti houkuttelevampi malli olisi parempi. Se on itsepetosta ja samaa sarjaa herkkuihin sortumisen kanssa ylipäätään. On totta, että ravintosuosituksilla on ollut poliittista tarkoituksenmukaisuutta mutta niistähän on rajusti joustettu viime vuosikymmeninä. Esimerkiksi kalaa ja pähkinöitä suositellaan paljon enemmän kuin Suomi luontaisesti olisi mikään kalateollisuusvaltio pähkinäteollisuudesta puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen vähän samoilla filiksillä kuin ap. Vuosia yritin syödä virallisten suositusten mukaan ja olin aina nälkäinen, väsynyt ja kiukkuinen. Kun kokeilin tiputtaa hiilarit minimiin ja lisätä rasvaa, minusta tuli ihan toinen ihminen. Ei tee mieli puputtaa koko ajan, ruoan jälkeen ei väsytä eikä tee mieli herkkuja.
Mitä rasvaa??
Voita, kermaa ja muita rasvaisia maitotuotteita. Rasvaista kalaa, oliiviöljyä, kookosöljyä.
Just. Se voi ja kerma ei muutu yhtään terveellisiksi vaikka palsta muuta väittää. Tuosta listasta ottaisin vain kalan ja oliiviöljyn.
Tyydyttymätön rasva on elimistölle tarpeen, päivittäin sellainen 15-20 grammaa on hyvä määrä.
Ihmisen tulisi saada n. 30 prosenttia päivittäisestä energiantarpeestaan rasvoista, se on yllättävän iso osuus.
Tiedätkö, että sitä "tyydyttymätöntä" rasvaa on myös eläinrasvassa, eritoten sianrasvassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sairastunut ruokavaliosi perusteella vai miksi tunnet itsesi huijatuksi? Mitä se sokeri on sinulle tehnyt?
Olen lihonut syömällä liikaa herkkuja ja yrittänyt laihduttaa useasti siinä onnistumatta rasvattomilla tuotteilla hedelmillä, puurolla jne... Kunnes oivalsin mitä tein väärin ja paino alkoi pudota.
En ole kuullut ravintosuosituksista, joissa suositellaan jojo-laihduttamista. Olet siis syönyt toisin kuin ravintosuosituksissa sanotaan ja lihonut ja se on ravintosuositusten syytä?
Jep, olen syönyt ohi ravintosuositusten liikaa herkkuja ja lihonut sen takia. Olen koittanut syödä terveellisesti ja jättää kaikki herkut, mutta ei onnistunut ruokaympyrän mukaan. Järjellä ajatellen sillä pitäisi onnistua laihtumaan, mutta ei ollutkaan niin.
Kerro vielä tarkemmin mitä söit ja kuinka paljon.
Suosituksissa esim. sanotaan, että kasviksia, marjoja ja hedelmiä tulisi syödä vähintään puoli kiloa. Tästä marjoja ja hedelmiä tulisi olla puolet ja loput kasviksia ja juureksia. Et ole kirjoittanut mitään kasviksista, vain hedelmistä. Laihduttaessa on järkevää lisätä erityisesti kevyiden kasvisten määrää.
Viljavalmisteita suositellaan 6 annosta päivässä. Oletko joskus kokeillut, miltä 1 dl keitettyä pastaa näyttää lautasella? Se ei ole kovin paljon.
Aamupalaksi puuroa ja marjoja, lounaalla salaattia iso kasa ja siihen jotain proteiinia esim kanaa, ruisleipää ja 2tl salaatinkastiketta, välipalalla vähärasvaista rahkaa ja hedelmä -> illalla järkyttävä nälkä, nopeasti pakko saada pastaa täysi lautasellinen (virhe!) ehkä kaupasta suklaapatukka, iltanapostelua, nälkää. (virhe!) Näin mulla aina, terveellinen syöminen jää. Nykyisin syön paljon enemmän rasvaa ja kasviksia kuin aiemmin ja mahdollisimman vähän piilosokeria. Olen päässyt herkkuhimoista enkä tunne nälkää. Paino laskee ja voin paremmin kuin ikinä ennen.
Ok eli syöt päivän aikana liian vähän, erityisesti rasvaa, etkä pysty hallitsemaan syömistä illalla. Oletko joskus laskenut kaloreita? Veikkaan, että aamupala, lounas ja välipala ovat n. 700-800 kcal, kun siinä vaiheessa sinun olisi pitänyt syö 2/3 päivän kaloreista. Totta kai elimistö kiljuu lisää ruokaa.
Ehdottaisin, että lisäät aamupalaan proteiinia, keitetty kanamuna on helppo. Tarvitset myös rasvaa, loraus öljyä puuron joukkoon tai sitten paistat kanamunan oliiviöljyssä.
Lisäksi lounaalle enemmän rasvaa, salaatin sekaan pähkinöitä, siemeniä tai avokadoa ja ehkä reilummin salaatinkastikettakin riippuen sen koostumuksesta.
Varaa kotiin tai jo kotimatkalle jotain terveellistä, mitä voit syödä helposti.
Jatkan vielä, että ymmärräthän, että yksikään ravintoterapeutti ei olisi laatinut sinulle tuollaista ruokavaliota? Ihan näin pikkuisen ravitsemuksesta kiinnostunut maallikkokin huomaa siinä isoja virheitä.
Kuten kirjoitin, luulin puuron, rasvattoman rahkan jne mitä kirjoitin syöneeni olevan terveellistä koska niin on suositeltu syömään. Kirjoitin myös syöväni nykyisin enemmän rasvaa ja kasviksia, mitä sinäkin ehdotit ja voivani hyvin. Puuroa en syö, vaan olen korvannut aamupalan proteiinilla ja kasviksilla ja näin saan heti aamusta kunnon startin päivään. Nälkä ja herkkuhimot pysyvät kurissa. Rasvaa välttelin aiemmin turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
121212 kirjoitti:
"Lautasmalli, puuroa aamupalaksi, leipää, perunaa, rasvatonta maitoa juomaksi, kevyttuotteita, hedelmiä... Tämän minä olen kuvitellut olevan terveellistä ja olen kuitenkin aikuinen ihminen. Vasta nyt olen ymmärtänyt minkä määrän sokeria olen syönyt päivittäin kun lisätään vielä tähän ne ylimääräiset herkut mitä on tullut syötyä. Miksei ruokasuosituksissa opeteta syömään oikein?"
Suositusruoka on juurikin sellainen, että niihin ylimääräisiin herkkuihin on helppo sortua. Eikö sen jo siitä tajua, että ei se ole ravitsevaa ruokaa.
Taivas tätä keskustelun logiikkaa. "En noudattanut suosituksia, vaan söin herkkuja ja lihosin. Syy on suositusten." Luetteko te ihmiset ollenkaan mitä te kirjoitatte tänne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
121212 kirjoitti:
Taivas tätä keskustelun logiikkaa. "En noudattanut suosituksia, vaan söin herkkuja ja lihosin. Syy on suositusten." Luetteko te ihmiset ollenkaan mitä te kirjoitatte tänne?
Ymmärsitkö lainkaan lainaamaasi viestiä? Et tainnut edes lukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
121212 kirjoitti:
En ole tuo jota lainaat, mutta etkö oikeasti ymmärrä mitä hän kommentissaan tarkoittaa? Kun syö huonoa ruokaa joka ei pidä kylläisenä ja tyydytä kehon tarpeita, tulee helposti sorruttua herkkuihin. Tuossa varmaan nimenomaan tarkoitettiin sitä, että kun on syönyt suositusten mukaista ravintoa, se ei ole tyydyttänyt nälkää, pitänyt kylläisenä ja keho ei ole saanut tarvitsemiaan aineksia tarpeeksi. Joten siksi hän on varmaan sortunut herkkuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä rasvaa??
Tiedätkö, että sitä "tyydyttymätöntä" rasvaa on myös eläinrasvassa, eritoten sianrasvassa?
Tiedätkö kultaseni, kyllä minä tiedän. Minä osaan laskea piilorasvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
121212 kirjoitti:
Ymmärsitkö lainkaan lainaamaasi viestiä? Et tainnut edes lukea?
Kyllä, kyseinen henkilö siteerasi ap:ta. Ja ei se ruoka saa ihmisiä sortumaan, itse laihduin ravitsemussuositusten mukaisella ruokavaliolla. Ap on tulkinnut omiaan.
Muka-karppaus on ymmärtääkseni juurikin tuota voita, kermaa, kookosöljyä ym. Päälle croissantit, leivonnaiset ym "koska rasva on ok". Hohhoijaa.. Sitten ne järkevät karppaajat syövät kuin ravitsemussuositusten mukaisesti. What was the fuss all about?