Yleiset ravintosuositukset eivät pidä paikkaansa. Huijattu olo.
Lautasmalli, puuroa aamupalaksi, leipää, perunaa, rasvatonta maitoa juomaksi, kevyttuotteita, hedelmiä... Tämän minä olen kuvitellut olevan terveellistä ja olen kuitenkin aikuinen ihminen. Vasta nyt olen ymmärtänyt minkä määrän sokeria olen syönyt päivittäin kun lisätään vielä tähän ne ylimääräiset herkut mitä on tullut syötyä. Miksei ruokasuosituksissa opeteta syömään oikein?
Kommentit (302)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sairastunut ruokavaliosi perusteella vai miksi tunnet itsesi huijatuksi? Mitä se sokeri on sinulle tehnyt?
Olen lihonut syömällä liikaa herkkuja ja yrittänyt laihduttaa useasti siinä onnistumatta rasvattomilla tuotteilla hedelmillä, puurolla jne... Kunnes oivalsin mitä tein väärin ja paino alkoi pudota.
En ole kuullut ravintosuosituksista, joissa suositellaan jojo-laihduttamista. Olet siis syönyt toisin kuin ravintosuosituksissa sanotaan ja lihonut ja se on ravintosuositusten syytä?
Tässä on tämän hetkiset suositukset. Oletko oikeasti noudattanut niitä edes laihduttaessasi, vai tehnyt jotain sinne päin?
"Lisää ruokavalioosi enemmän vihanneksia, palkokasveja, hedelmiä ja marjoja! Juureksia, vihanneksia, marjoja ja hedelmiä sekä sieniä tulisi nauttia vähintään 500 g päivässä eli noin 5–6 annosta. Yksi annos tarkoittaa yhtä keskikokoista hedelmää, 1 desilitraa marjoja tai 1,5 desilitraa salaattia tai raastetta. Tästä määrästä marjoja ja hedelmiä tulisi olla noin puolet ja loput juureksia ja vihanneksia. Näistä osa olisi hyvä nauttia kypsentämättöminä ja osa käyttää ruokien raaka-aineina
Kasvikset, marjat ja hedelmät sisältävät runsaasti kuitua, vitamiineja ja kivennäisaineita sekä muita hyödyllisiä yhdisteitä. Palkokasvit eli pavut, linssit ja herneet puolestaan sisältävät melko paljon proteiinia, ja ne toimivat hyvänä proteiininlähteenä ruokavaliossa niin seka- kuin kasvissyöjille. Kasvisperäinen proteiini on myös ympäristöystävällinen valinta.
Kalaa kannattaa nauttia eri kalalajeja vaihdellen 2–3 kertaa viikossa. Kala on oiva proteiinin, monityydyttymättömien rasvojen ja D-vitamiinin lähde.
Pähkinät ja siemenet ovat hyviä tyydyttymättömän rasvan lähteitä. Suolaamattomia, sokeroimattomia tai muulla tavoin kuorruttamattomia pähkinöitä, manteleita ja siemeniä (esim. auringonkukan, seesamin, pinjan ja kurpitsan siemenet) voi nauttia lajeja vaihdellen noin 30 g (2 rkl) päivässä eli 200–250 g viikossa.
Täysjyväviljavalmisteissa on vähemmän energiaa kuin valkoisesta viljasta valmistetuissa elintarvikkeissa. Täysjyväviljavalmisteet sisältävät runsaasti kuitua, ja täysjyväviljan ravintoainetiheys on suurempi kuin valkoisen viljan. Viljavalmisteiden suositeltava päivittäinen käyttömäärä on noin 6 annosta naisille ja noin 9 annosta miehille. Vähintään puolet käytetystä määrästä tulisi olla täysjyväviljaa. Annos tarkoittaa 1 desilitraa keitettyä täysjyväpastaa, -ohraa tai -riisiä tai muuta täysjyvälisäkettä tai yhtä leipäviipaletta. Esimerkiksi lautasellinen puuroa vastaa kahta annosta.
Lihavalmisteita ja punaista lihaa ei tulisi käyttää enempää kuin 500 g viikossa. Määrä tarkoittaa kypsää lihaa ja vastaa raakapainoltaan 700–750 grammaa. Yksi annos kalaa tai lihaa painaa kypsänä noin 100–150 g. Kananmunien sopiva käyttömäärä on 2–3 kpl viikossa. Siipikarjan liha on vähärasvaista ja sen rasva laadultaan parempaa kuin naudan ja lampaan lihan rasva. Lihassa on erityisen runsaasti hyvin imeytyvää rautaa. Punainen liha (naudan-, lampaan- ja sianliha) olisi hyvä valita mahdollisimman vähärasvaisena ja lihavalmisteet lisäksi mahdollisimman vähäsuolaisina.
Jokaiselle nesteen tarve on yksilöllistä. Siihen vaikuttavat esimerkiksi fyysinen aktiivisuus, ympäristön lämpötila ja ikä. Useimmilla nesteen tarve tulee tyydytetyksi, jos juodaan janon mukaisesti. Ohjeellinen kaikkien juomien määrä päivässä on 1-1,5 litraa ruoan sisältämän nesteen lisäksi. Ruokajuomaksi suositellaan vettä, kivennäisvettä, enintään 1 % rasvaa sisältävää maitoa tai piimää. Sokeroituja juomia ei tule käyttää säännöllisesti, sillä sokerilla makeutettujen juomien käyttö on yhteydessä tyypin 2. diabeteksen riskiin ja ylipainoon. Lisäksi runsas sokeroitujen juomien kulutus heikentää hammasterveyttä."
Ravintosuositusten mukainen syöminen ei sovi minulle. Liian vähän rasvaa, liikaa hiilihydraatteja ja turhan monta ateriaa päivässä. Ärsyttävää kun on jatkuvasti nälkä ja koko ajan pitäisi syödä jotain ateriaa tai välipalaa. Tuo voi ihan hyvin sopia jollekin muulle, en ollenkaan sitä kiellä. Mulle toimii kaikista parhaiten vaan täysin erilainen tapa syödä.
Mä olen vähän samoilla filiksillä kuin ap. Vuosia yritin syödä virallisten suositusten mukaan ja olin aina nälkäinen, väsynyt ja kiukkuinen. Kun kokeilin tiputtaa hiilarit minimiin ja lisätä rasvaa, minusta tuli ihan toinen ihminen. Ei tee mieli puputtaa koko ajan, ruoan jälkeen ei väsytä eikä tee mieli herkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ruokaympyrässä käsketään syödä sokeria? Entä lautasmallissa?
Mulla ruuan mukana ei tule sokeria mistään. Ei myöskään täysjyväruisleivästä.
leivät, puurot, pastat, perunat, hedelmät
Sanoisin pikemminkin että määrä ratkaisee. On uskomatonta kuulla tutun puhuvan "kuinka paino ei putoa millään vaikka syö ravitsemussuositusten mukaisesti". Katsoin vierestä yksi kerta, mikä on aamiainen, lounas, päivällinen ja välipalat. Aamulla leipää, jonka päällä päällysteitä (leikkelettä, juustoa, voita) muttei kasviksia yhtään. Lounas ja päivällinen mentiin nitkutellen "salaatilla" ja illalla makkaraa ja einesmajoneesisalaatteja.
Onko siinä ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio?? Ei ole.
Mä taas olen aina ollut lainkuuliainen kansalainen. Mitä nyt kerran kärähdin rattijuopumuksesta, mutta se oli Suomen lain vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sairastunut ruokavaliosi perusteella vai miksi tunnet itsesi huijatuksi? Mitä se sokeri on sinulle tehnyt?
Olen lihonut syömällä liikaa herkkuja ja yrittänyt laihduttaa useasti siinä onnistumatta rasvattomilla tuotteilla hedelmillä, puurolla jne... Kunnes oivalsin mitä tein väärin ja paino alkoi pudota.
En ole kuullut ravintosuosituksista, joissa suositellaan jojo-laihduttamista. Olet siis syönyt toisin kuin ravintosuosituksissa sanotaan ja lihonut ja se on ravintosuositusten syytä?
Jep, olen syönyt ohi ravintosuositusten liikaa herkkuja ja lihonut sen takia. Olen koittanut syödä terveellisesti ja jättää kaikki herkut, mutta ei onnistunut ruokaympyrän mukaan. Järjellä ajatellen sillä pitäisi onnistua laihtumaan, mutta ei ollutkaan niin.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen vähän samoilla filiksillä kuin ap. Vuosia yritin syödä virallisten suositusten mukaan ja olin aina nälkäinen, väsynyt ja kiukkuinen. Kun kokeilin tiputtaa hiilarit minimiin ja lisätä rasvaa, minusta tuli ihan toinen ihminen. Ei tee mieli puputtaa koko ajan, ruoan jälkeen ei väsytä eikä tee mieli herkkuja.
No tämä just. Virallisten suositusten mukaan jää oikeasti nälkä, tai se nälkä tulee tyyliin 2h kuluttua. En ymmärrä mikä järki on syödä niin että nälkä ei lähde.
Vierailija kirjoitti:
Mitä rasvaa??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä rasvaa??
Voita, kermaa ja muita rasvaisia maitotuotteita. Rasvaista kalaa, oliiviöljyä, kookosöljyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä rasvaa??
Voita, kermaa ja muita rasvaisia maitotuotteita. Rasvaista kalaa, oliiviöljyä, kookosöljyä.
Just. Se voi ja kerma ei muutu yhtään terveellisiksi vaikka palsta muuta väittää. Tuosta listasta ottaisin vain kalan ja oliiviöljyn.
Puhutaanko nyt terveellisyydestä vai laihduttamisesta? Kaksi eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Ai "ylimääräiset herkut"?
Niin? Mitä tarkoitat?
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole. Jos porukka edes söisi sen puoli kiloa päivässä vihanneksia ja marjoja, niin sillä jo pötkittäisiin pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Juu. Kusetusta.
Olin alkuviikon ma-pe kuntoutuksessa, jossa tietysti oli ravintosuositukset täyttävät sapuskat. Tuloksena on nyt sitten se, että nämä kaksi päivää, mitä olen kuntoutuksen jälkeen kotona ollut ovat aivan helvetillisiä. Maha huutaa hoosiannaa ja kakalla saa käydä monta kertaa päivässä. Näyttää siltä kuin olisin viimeisilläni raskaana ja ilmaa tuleekin kummastakin suunnasta ulos. Yksinkertaisesti tiivistettynä, mulla on nyt todella paha olo! Mulle ei käy vähärasvainen hiilaripainotteinen ruoka mitenkään. Ei edes gluteenittomana.
Joo, nuo hiilarit kyllä turvottaa ja tulee sellainen tukkoinen olo niistä. Olen aika hoikka mies (173/64), mutta minulla on kuitenkin lihaksia ja huomaan kyllä sen pöhötyksen mikä tulee jos syön esimerkiksi leipää , perunoita ja leivonnaisia. Siksi en noita juurikaan syö. Saan suuren osan energiastani rasvasta (syön aika paljon oliiviöljyä salaatin seassa, sitä oliiviöljyä menee arviolta puoli litraa viikossa). Syön myös paljon linssejä, ne ovat mielestäni erinomaista ravintoa. Lihaakin syön, mutta en joka päivä. Monenlaisia kasveja tulee syötyä paljon, mutta niihin pitää laittaa sekaan tuota oliiviöljyä. Myös voita ja kermaa nautiskelen.
Vierailija kirjoitti:
Ruoan sisältämästä sokerista ja siitä, miksi ruokaympyrän mukaan syömällä ei laihdu vaan lipsuu syömään herkkuja ja epäterveellisesti. Ainakin mulle on käynyt näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole. Jos porukka edes söisi sen puoli kiloa päivässä vihanneksia ja marjoja, niin sillä jo pötkittäisiin pitkälle.
Niin, jos syö terveellisesti, ei tarvitse laihduttaa. Edelleenkin kaksi eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, olen syönyt ohi ravintosuositusten liikaa herkkuja ja lihonut sen takia. Olen koittanut syödä terveellisesti ja jättää kaikki herkut, mutta ei onnistunut ruokaympyrän mukaan. Järjellä ajatellen sillä pitäisi onnistua laihtumaan, mutta ei ollutkaan niin.
Kerro vielä tarkemmin mitä söit ja kuinka paljon.
Suosituksissa esim. sanotaan, että kasviksia, marjoja ja hedelmiä tulisi syödä vähintään puoli kiloa. Tästä marjoja ja hedelmiä tulisi olla puolet ja loput kasviksia ja juureksia. Et ole kirjoittanut mitään kasviksista, vain hedelmistä. Laihduttaessa on järkevää lisätä erityisesti kevyiden kasvisten määrää.
Viljavalmisteita suositellaan 6 annosta päivässä. Oletko joskus kokeillut, miltä 1 dl keitettyä pastaa näyttää lautasella? Se ei ole kovin paljon.
Hiilihydraatit ovat kyllä ihmiselle välttämättömiä, jos yhtään liikkuu sohvaa kauemmaksi.