Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka monella perheellisellä on oikeasti varaa käydä joka vuosi ulkomailla?

Vierailija
11.05.2018 |

Jos asuu halvalla, ei autoa, tinkii monesta jne niin varmasti ehkä on.

Tätä palstaa lukiessa ihmettelen suuresti, kun ulkomailla käyntiä ja Lapin reissuja pidetään ihan kaikkien saatavilla olevina hupeina ja oletetaan, että kyllä nyt pienituloinenkin kerran vuodessa matkustaa.

Yleisesti ottaen kuinka monella perheellä todellisuudessa on varaa lähteä joka vuosi ulkomaille?

Monessa perheessä on 1-2 autoa. Autojen vakuutukset, huollot, verot, polttoaineet, mahdolliset uudet renkaat jne tulevat jo kalliiksi.
Päälle asuntolaina, verot, vakuutukset, jätemaksut, vesi, sähkö, ihmisten vakuutukset, netti, puhelimet jne jne. Sitten ruoka, terveydenhuollon menot, harrastukset, hygienia, vaatteet jne. Keskituloinen saa ehkä säästöön rahaa, mutta säästöjä syö joulu ja muut juhlapyhät, synttärit, vaatehankinnat, ehkäpä pitää uusia kodinkoneita jne. Jos joskus aikoo viedä lapsia hoplopiin, leffaan jne.
Ei sitä oikeasti jää rahaa käydä joka vuosi ulkomailla tai jossain Rukalla. Tulojen pitää olla kyllä jo ylempää keskituloa siinä tapauksessa. Vähintään.

Jos kaikesta tinkii ja säästää, niin ehkä sitä rahaa jää reissuun, mutta jos elintason pitää ns normaalina perus hyvänä, niin en jaksa uskoa, että kaikilla jää rahaa matkoihin.

Kommentit (350)

Vierailija
61/350 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käydään kerran vuodessa ulkomailla, lisäksi kotimaanmatkailua ja joku risteily vuosittain. Minä opiskelen vielä ja mies tienaa. Asumme kivassa paritalossa Espoossa, yksi velaton uusi auto. Yksi lapsi ja lemmikkejä. Vaatteita emme juurikaan shoppaile ylimääräisiä, mutta ruokakuluissa ei säästellä. Ei kalliita harrastuksia, ei baareja, tupakointia. tms. Joskus käymme ulkona syömässä, teatterissa, elokuvissa, erilaisissa lasten paikoissa ym. Minä en raski käydä kampaajalla kuin 3kk välein värjäyttämässä ja leikkauttamassa hiukset. Säästöönkin jää joka kuukausi.

Vierailija
62/350 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtäisin, jos tätä asiaa olisi kysytty 80-luvulla. Silloin ulkomaille matkustaminen oli oikeasti niin kallista, että korkeintaan käytiin espanjassa viikon lomilla.

Jos keskituloisella ei ole varaa matkustaa, niin sen varmaan kannattaa katsella niitä muita perheen menoja vähän kriittisemmin. Se on tietysti selvää, ettei keskituloinenkaan kaikkea voi saada. Pitää päättää, mikä on itselle tärkeää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/350 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa on siihen mitä pitää tärkeänä. Me ollaan keskituloisia ja tykätään matkustella. Vähintään pari reissua vuodessa pohjoismaiden ulkopuolelle tehdään. Omakotitaloon ei siis otettu lainaa vaan tyydyttiin kerrostalo-asuntoon. Uuteen hienoon autoonkaan ei olla nähty tarvetta panostaa kun täällä pääkaupunkiseudulla toimii hyvin julkinenkin liikenne. Auto kyllä on mutta ei mikään kallis. Ei panosteta sisustukseen ja vaatteita ostetaan vaan tarpeeseen. Viikonloppuisin kyllä tehdään usein pieniä kotimaan reissuja tai käydään vaikka leffassa/ ravintolassa syömässä tms. Kyllä rahat riittää huvituksiin jos elää arjessa vaatimattomasti. Kivaahan se olis jos olis niin rikas että vois elää leveästi jatkuvasti, mutta kun ei olla niin tää on meidän valinta.

Vierailija
64/350 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheessä kaksi hyvin toimeentulevaa aikuista, myös muutama muksu. Käydään noin 3kertaa vuodessa ulkomailla. Tammikuussa olimme Malediiveilla 3vkoa ja ensikuussa lähdemme Kroatiaan, syksyllä Turkkiin.

Asumme Helsingissä, parinsadan neliön asunto

Vierailija
65/350 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

voin sanoa että nykyään se on just sitä normaalia mennä joka vuos ulkomaille tai vaikka monestikkin

Vierailija
66/350 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on varaa, mutta ei paljoa kiinnostusta. Määrittele kuitenkin ne ulkomaat. 

Asutaan turussa,  reissu tukhomaan maksaa bussiliput satamaan ja risteilyjä saa 'ilmaiseksi".

Kakkoskoti on Oulussa, ajellaan sieltä joskus ajankuluksi ruotsin puolelle lounaalle/pizzalle bensan hinnalla.

Teltta autoon ja jäämerelle,  ruuat haetaan kaupasta, ei ravintolasta.

Ei ehkä siinä mielessä ulkomaille kun ap halusi tarkoittaa.

Meillä ne 2 autoa on, muutaman vuoden vanhoja. Asuminen on 330 ja oulun luukku toinen 350 /kk. 1 lapsi.  Siinä jää kahden keskituloisen palkasta vielä aika monta euroa käytettäväksi huvituksiinkin.

Ja jottei ap:n tarvi sääliä meidän ipanaa, niin on se käynyt myös tanskassa, ranskassa, islannissa ja venäjälläkin. Uk on suunnitteilla.

Vierailija
67/350 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tällaisella pienituloisella perhehoitajalla varaa matkoihin.

Vierailija
68/350 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvii edes tinkiä tai säästää, itse pidän veroprosentin korkealla ja jokavuosi tulee 2000-3000 palautusta ja hyvin jää käteenkin ja säästöönkin vaikka en edes tingi enkä säästä säästämällä väkisin. Jos on töissä ja hyvät tulot, mutta kun ei tartte olla edes hyät tulotkaan niin pelkästään tuolla veroprosentin korotuksella on ulkomaanmatka kasassa.

Minulla ei ole autoa eikä velkaa.

Vierailija
69/350 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä me kävimme neljän hengen perheen voimin ulkomailla ihan tarpeeksi usein. Se on katsos se kun jotkut tienaavat.

Meillä isä tienasi. Finanssipuolihan olikin aina kunnossa. Ikinä ei tarvinnut syödä huonosti tai kulkea samoissa vaatteissa pitkään.

Niinhän aloittajakin totesi, että hyvätuloiset varmaan. Mutta tekikö se hyväosainen lapsuus sinusta sitten kuitenkin tuollaisen koppavan, että kehuskelet isäsi ansioilla ja katsot alaviistoon muita? Vilkaise peiliin. 

Vierailija
70/350 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No me käydään parikin kertaa vuodessa ulkomailla, kesällä usein Etelä-Euroopassa ja talvella Kanarialla. Voidaan jopa tehdä joku kaupunkiloma siinä välissä. Ja on käyty myös New Yorkissa sekä Disneylandissa, Legolandissa jne. Meillä on velaton rivitaloasunto. Ollaan reissattu perheen kanssa aina, myös silloin kun lainaa vielä oli. Pienet lapset matkusti sitä paitsi halvemmalla. Jos olisimme vaihtaneet omakotitaloon, niin ei varmasti olisi reissattu näin paljoa. Eli valintojahan nämä on. Keskituloisia olemme, palkka molemmilla bruttona n. 4000. Kotihoidon tuella elämiseen meillä ei ollut varaa, sillä molempien tulot tarvittiin silloin asuntolainaan ja muuhun elämiseen. Nyt isojen lasten kanssa on ylimääräistäkin. 

Vierailija
71/350 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta vuotta meni ilman reissuja kun lapset olivat koululaisia, rakennettiin taloa ja oltiin tiukoilla. Sitten kun 2/4 lapsesta oli jo omillaan ja palkat parantuneet matkoja tehtiin 1-2 vuodessa. 

Kun nuo 2 viimristä muutti kotoa myytiin iso talo, rakennettikn pienempi ja loppurahoilla ostettiin talo ulkomailta. Nuorisonkin on edullista lomailla siellä lentolippujen ja autonvuokran hinnalla. 

Vierailija
72/350 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me käydään kerran vuodessa ulkomailla, lisäksi kotimaanmatkailua ja joku risteily vuosittain. Minä opiskelen vielä ja mies tienaa. Asumme kivassa paritalossa Espoossa, yksi velaton uusi auto. Yksi lapsi ja lemmikkejä. Vaatteita emme juurikaan shoppaile ylimääräisiä, mutta ruokakuluissa ei säästellä. Ei kalliita harrastuksia, ei baareja, tupakointia. tms. Joskus käymme ulkona syömässä, teatterissa, elokuvissa, erilaisissa lasten paikoissa ym. Minä en raski käydä kampaajalla kuin 3kk välein värjäyttämässä ja leikkauttamassa hiukset. Säästöönkin jää joka kuukausi.

Kampaajalla 3kk välein??

Juuri mun kampaajani nauroi mulle miten huono asiakas olen kun leikkautan hiukseni malliin kerran vuodessa ja 3v välein tarvitsen kiharat. 

Värjäyksen tein aina itse, nyt omassa värissä

Vierailija
73/350 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käydään. Perheessä molemmat vanhemmat ylimmässä tulodesiilissä. Meillä on yleensä vähintään neljän tähden hotelli, ja varsinkin kaukomatkat lennetään usein bisnesluokassa. Ei olla koskaan varsinaisesti budjetoitu, mutta palkat ei kulu kokonaan elämiseen, vaikka reissaillaankin. Ok-talo, kaksi autoa, ei lainoja. 

Vierailija
74/350 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kaikkein etuoikeutetuimmassa asemassa ovat lapsiperheet. Oli ne yh-vanhempia tai lapset jo lukiossa, rahaa lapioidaan vastikkeettomasti kaikkien kukkarosta ja sinne ne katoavat matkoille, rotukoiriin, mäkkäreihin jne. Koko tukisysteemi pitäisi räjäyttää.

Vierailija
75/350 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maanantaina Crotiaan viikoksi ihmettelemään.

Ihmetteletkö Kroatian kirjoitusasua?

Croatia on mielikuvitusmaa, kuten narnia. Ilmaista olla ja mennä.

Vierailija
76/350 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käyn Tallinnassa 2 kertaa vuodessa. 10e risteilyjä tai jopa eurolla saa. Juomme super alkosta ostetut oluet ja palaamme suomeen.

Mukavan kultturellia.

Vierailija
77/350 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan nykyään hyvätuloisia ja rahan puolesta voitaisiin matkustaa vaikka kaikkina koulun loma-aikoina. Valitaan kuitenkin tehdä rahalla muutakin.

Joka kesä tehdään yksi isompi reissu. Mahdollisuuksien mukaan käydään miehen kanssa myös kaksin lomalla, mutta joka vuosi se ei onnistu, kun ei ole esim. isovanhempia apuna. Näiden lisäksi lapsen ja mun juttu on risteilyt, ja niillä käydään vähintään kerran vuodessa, usein kaksikin.

Oli aika, jolloin olin pienituloinen yksinhuoltaja. Silloinkin pistin aina vähän sivuun, jotta päästiin edes joka toinen vuosi johonkin. Äkkilähdöt ja alekampanjat syynäsin tarkkaan.

Koskaan en ole rahaa laittanut tupakkaan, baareihin enkä lemmikeihin.

Vierailija
78/350 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinkin monella. Eipä joku viikon reissu paljoa maksa, jos ei ole tarvetta jollekin al inclusive lomalle 5 tähden hotellissa. Viimeksi kävimme perheen kanssa Barcelonssa ja matka kustansi noin tonnin meiltä viideltä. Ihan normaalisti asutaan ja meillä on auto käytössä eikä muutenkaan erityisemmin pihistellä. Tulot meillä yhteensä noin 4500€/kk. 

Vierailija
79/350 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan melko keskituloisia. Molemmat saa nettona n 2600 eur/kk. Perheessä kaksi yläasteikäistä lasta. Me matkustetaan joka vuosi 1-3 reissua ulkomailla. Okt on velaton, 1 velaton auto. Ei tupakoida. Harrastukset lenkkeily ja maksuton kuntosali. Viine vuonna käytiin koko perheellä viikko manner-Espanjassa ja viikko New Yorkissa ja kahdestaan 5 yötä Krakovassa. Me on matkustettu aina. Olen itse matkustanut lapsesta saakka, parasta pääomaa.

Vierailija
80/350 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

voin sanoa että nykyään se on just sitä normaalia mennä joka vuos ulkomaille tai vaikka monestikkin

No tämä. Ihan tavalliset suht pienituloisetkin perheen matkustelevat, koska lentoja saa muutamilla kympeillä ja majoitustakin on tarjolla halvalla. Toista se oli vielä 90-luvun alussa, jolloin Kanarian reissukin oli lähinnä varakkaamman väestön hupia. Ei tullut kysymykseenkään meillä, duunarivanhempien perheessä.