Kuinka monella perheellisellä on oikeasti varaa käydä joka vuosi ulkomailla?
Jos asuu halvalla, ei autoa, tinkii monesta jne niin varmasti ehkä on.
Tätä palstaa lukiessa ihmettelen suuresti, kun ulkomailla käyntiä ja Lapin reissuja pidetään ihan kaikkien saatavilla olevina hupeina ja oletetaan, että kyllä nyt pienituloinenkin kerran vuodessa matkustaa.
Yleisesti ottaen kuinka monella perheellä todellisuudessa on varaa lähteä joka vuosi ulkomaille?
Monessa perheessä on 1-2 autoa. Autojen vakuutukset, huollot, verot, polttoaineet, mahdolliset uudet renkaat jne tulevat jo kalliiksi.
Päälle asuntolaina, verot, vakuutukset, jätemaksut, vesi, sähkö, ihmisten vakuutukset, netti, puhelimet jne jne. Sitten ruoka, terveydenhuollon menot, harrastukset, hygienia, vaatteet jne. Keskituloinen saa ehkä säästöön rahaa, mutta säästöjä syö joulu ja muut juhlapyhät, synttärit, vaatehankinnat, ehkäpä pitää uusia kodinkoneita jne. Jos joskus aikoo viedä lapsia hoplopiin, leffaan jne.
Ei sitä oikeasti jää rahaa käydä joka vuosi ulkomailla tai jossain Rukalla. Tulojen pitää olla kyllä jo ylempää keskituloa siinä tapauksessa. Vähintään.
Jos kaikesta tinkii ja säästää, niin ehkä sitä rahaa jää reissuun, mutta jos elintason pitää ns normaalina perus hyvänä, niin en jaksa uskoa, että kaikilla jää rahaa matkoihin.
Kommentit (350)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On yh:nakin varaa (yksi lapsi tosin vain), vaikka on asuntolaina, kallis auto jne... Palkasta menee vähintään 300e säästöön joka kuukausi, joskus voi mennä reilusti enemmänkin jos ei ole mitään isoja laskuja ja vaatehankintoja lapselle... Tuo säästetään jo ruokalaskussa kun einekset yms. jää kauppaan ja koiran muonat tilataan netistä. (säästöä yli 20e säkki)
Toki karkkia saa karkkipäivänä. Vielä tosin harrastukset ilmaisia, mutta sitäkin suuremmalla syyllä kannattaa säästää silloin kun sitä säästövaraa on.Jos on yh ja vain yksi lapsi, niin lomakin maksaa alle puolet perusperheen (2 + 2-3) lomasta. Ja ne arkikulutkin ovat pienemmät (pienempi asunto, vain yksi auto jne.)
No on vain yhdet tulotkin!!!(en tajunnut pointtia lainatussa kommentissa)
Meillä ei ainakaan ole pieni asunto,lainaan menee 1000e/kk.Silti se on minullakin päätös että säästöön on mennyt ekasta palkasta lähtien aina min 200.
Pointti tuohon lainaukseen olikin "On yh:nakin varaa..." Niin, yh:lla yhden lapsen kanssa on varaa siinä missä kahden tulonsaajan perheissäkin. Lisäksi yh tyypillisesti saa elatusmaksuja, Suomessa melko vähän, mutta kuitenkin.
Lisäksi pienemässä perheessä on minusta helpompi säästää, kun pienempi mahdollisuus, että tulee yllättäviä menoja.
En halua mollata yh:tä, mutta halusin vain tuoda esiin myös niitä hyviä puolia pienissä perheissä, vaikka tuloja olisikin vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On yh:nakin varaa (yksi lapsi tosin vain), vaikka on asuntolaina, kallis auto jne... Palkasta menee vähintään 300e säästöön joka kuukausi, joskus voi mennä reilusti enemmänkin jos ei ole mitään isoja laskuja ja vaatehankintoja lapselle... Tuo säästetään jo ruokalaskussa kun einekset yms. jää kauppaan ja koiran muonat tilataan netistä. (säästöä yli 20e säkki)
Toki karkkia saa karkkipäivänä. Vielä tosin harrastukset ilmaisia, mutta sitäkin suuremmalla syyllä kannattaa säästää silloin kun sitä säästövaraa on.Jos on yh ja vain yksi lapsi, niin lomakin maksaa alle puolet perusperheen (2 + 2-3) lomasta. Ja ne arkikulutkin ovat pienemmät (pienempi asunto, vain yksi auto jne.)
No on vain yhdet tulotkin!!!(en tajunnut pointtia lainatussa kommentissa)
Meillä ei ainakaan ole pieni asunto,lainaan menee 1000e/kk.Silti se on minullakin päätös että säästöön on mennyt ekasta palkasta lähtien aina min 200.Pointti tuohon lainaukseen olikin "On yh:nakin varaa..." Niin, yh:lla yhden lapsen kanssa on varaa siinä missä kahden tulonsaajan perheissäkin. Lisäksi yh tyypillisesti saa elatusmaksuja, Suomessa melko vähän, mutta kuitenkin.
Lisäksi pienemässä perheessä on minusta helpompi säästää, kun pienempi mahdollisuus, että tulee yllättäviä menoja.
En halua mollata yh:tä, mutta halusin vain tuoda esiin myös niitä hyviä puolia pienissä perheissä, vaikka tuloja olisikin vähemmän.
Vähän erikoinen kommentti, mutta ehkä sinulla on tästä jokin esimerkkiperhe.
Vierailija kirjoitti:
Maanantaina Crotiaan viikoksi ihmettelemään.
Ihmetteletkö Kroatian kirjoitusasua?
No kyllä mä vähän mietin jossain vaiheessa näitä mun tuttuja, että miten alle 60 000 euron bruttotuloilla matkustavat kerran vuodessa Thaimaahan, sitten pari kappaletta viikonlopun mittaisia matkoja Eurooppaan, ja syksyllä esimerkiksi Välimerellä kaksi viikkoa, aina all inclusive lomat ja hyvät hotellit...
Sitten huomasin, että näillä on valokuvien perusteella joka lomalla päällään samat kuteet (viidettä vuotta), autot on vanhoja ja velattomia, eikä Suomessa sitten tehdä oikein muuta kuin töitä, niin onhan sitä varaa, kun vielä asuu kompaktissa asunnossa, jossa ei turhaa tilaa.
Päivä lintsillä maksaa kolmehenkisellä perheellä saman verran kuin alle 12 vuotiaan lapsen viikon ulkomaan matka. Samoin kahden viikon all inclusive loma Turkissa maksaa aikuiselta halvimmillaan 500e kuussa. Lapset vielä kampanjassa ilmaiseksi mukaan. Eli kaksi viikkoa kahdelta aikuiselta maksaa tonnin.
Jos siis oikeasti et tee muuta lomilla kun matkustelet ja ostat reissut esim.matkamessujen aikaan, niin suunnittelulla kyllä saa hyviä matkoja.
Enää en ihmettele, kun hokasin, että se olisi itsellekin mahdollista. En vaan halua sellaista matkustelurumbaa, mulla on mahtava työ ja tykkään reissata Suomessakin. Kerran parissa vuodessa joku viikon matka johonkin lämpöön tyydyttää mun matkustustarpeet.
Mutta kyllä se matkustelu on mahdollista alle keskituloisellakin, kun vaan käyttää aikaa suunnitteluun ja säästämiseen. Yksi esimerkki on se, että maksetaan tarkoituksella veroja niin paljon että veronpalautuksilla ostetaan reissu keväälle. :)
Vastaus on niinkin yksinkertainen että niillä, jotka tienaavat paljon on varaa matkustella vuosittain JA ylläpitää suhteellisen ylellistö elämäntyyliä (autot, okt, ulkona syömiset jne.). Niillä jotka tienaavat vähemmän on madollisuus vain toiseen näistä (elämäntyyli tai matkat).
Itse kuulun tähän pienituloisten ryhmään (opiskeleva, keikkatöitä tekevä yh). Asutaan vuokralla kerrostalossa enkä omista autoa. En myöskään tupakoi, juo alkoholia viinipullo/kk enempää ja teen suurimmaksi osaksi itse ruoat. Me (minä+lapsi) matkustetaan kerran vuodessa ulkomaille ja kerran kesässä tehdään joku pidempi kotimaan reissu huvipuistoon/kylpylään tms. Lisäksi pystyn kyllä käyttämään lapsen kaiken maailman disney on iceissa, sirkuksissa, teatterissa jne :)
Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot ;) parin vuoden sisällä onneksi valmistun ja minun alani huomioon ottaen todennäköisesti suht nopeasti löydän vakkarityön. Sitten voi ehkä elää hieman leveämmin :)
Vierailija kirjoitti:
No kyllä mä vähän mietin jossain vaiheessa näitä mun tuttuja, että miten alle 60 000 euron bruttotuloilla matkustavat kerran vuodessa Thaimaahan, sitten pari kappaletta viikonlopun mittaisia matkoja Eurooppaan, ja syksyllä esimerkiksi Välimerellä kaksi viikkoa, aina all inclusive lomat ja hyvät hotellit...
Sitten huomasin, että näillä on valokuvien perusteella joka lomalla päällään samat kuteet (viidettä vuotta), autot on vanhoja ja velattomia, eikä Suomessa sitten tehdä oikein muuta kuin töitä, niin onhan sitä varaa, kun vielä asuu kompaktissa asunnossa, jossa ei turhaa tilaa.
Päivä lintsillä maksaa kolmehenkisellä perheellä saman verran kuin alle 12 vuotiaan lapsen viikon ulkomaan matka. Samoin kahden viikon all inclusive loma Turkissa maksaa aikuiselta halvimmillaan 500e kuussa. Lapset vielä kampanjassa ilmaiseksi mukaan. Eli kaksi viikkoa kahdelta aikuiselta maksaa tonnin.
Jos siis oikeasti et tee muuta lomilla kun matkustelet ja ostat reissut esim.matkamessujen aikaan, niin suunnittelulla kyllä saa hyviä matkoja.
Enää en ihmettele, kun hokasin, että se olisi itsellekin mahdollista. En vaan halua sellaista matkustelurumbaa, mulla on mahtava työ ja tykkään reissata Suomessakin. Kerran parissa vuodessa joku viikon matka johonkin lämpöön tyydyttää mun matkustustarpeet.
Mutta kyllä se matkustelu on mahdollista alle keskituloisellakin, kun vaan käyttää aikaa suunnitteluun ja säästämiseen. Yksi esimerkki on se, että maksetaan tarkoituksella veroja niin paljon että veronpalautuksilla ostetaan reissu keväälle. :)
Et kyllä tasan tarkkaan saa Turkin all inc lomaa 500 eurolla ja lapsia kaupan päälle. Tonnilla ei mikään perhe tee kahden viikon all inc lomaa edes Turkkiin. Ja jos saa niin laitapa linkkiä, varaan samantien koko suvulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kyllä tasan tarkkaan saa Turkin all inc lomaa 500 eurolla ja lapsia kaupan päälle. Tonnilla ei mikään perhe tee kahden viikon all inc lomaa edes Turkkiin. Ja jos saa niin laitapa linkkiä, varaan samantien koko suvulle.
No ei kait niitä nyt saa, kun sesonki päällä?? Olen ollut itse Deturin lomamatkalla kaksi viikkoa Turkissa, maksoi 409 euroa per aikuinen. Aamiainen sisältyi hintaan. Pakettimatkasta kyse. Todellakin saa viidellä sadalla eurilla AI-loman kun vaan näkee vaivaa. Samaiseen hotelliin olisi saanut satkulla all inclusiven, mutta ei otettu, kun sijainti oli keskusta.
Itse otin äkkilähtönä, matkaan oli aikaa neljä kuukautta varaushetkellä. Matkustus ajankohta oli juuri ennen sesonkia, ei ollut liian kuuma, mutta suomalaisittain helle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan pikaisella googletuksella löytyy tämä, ilman taikatemppuja: https://www.nazar.fi/hotelli/sealine-hotel/
2 viikkoa 599e, sis all inclusive. Ja pakettimatka. Lennot Alanyaan saa halvimmillaan 69 eurolla menopaluu, joten 500 euroa kahdesta viikosta ei ole edes spesiaalihinta.
Kannattaa vähän käyttää aikaa matkojen etsimiseen, koska Turkkiin pääsee halvemmalla kuin mitä maksaisi perus hotelli suomalaisesta hotellista aamiaisella. :)
Vierailija kirjoitti:
Jos asuu halvalla, ei autoa, tinkii monesta jne niin varmasti ehkä on.
Tätä palstaa lukiessa ihmettelen suuresti, kun ulkomailla käyntiä ja Lapin reissuja pidetään ihan kaikkien saatavilla olevina hupeina ja oletetaan, että kyllä nyt pienituloinenkin kerran vuodessa matkustaa.
Yleisesti ottaen kuinka monella perheellä todellisuudessa on varaa lähteä joka vuosi ulkomaille?
Monessa perheessä on 1-2 autoa. Autojen vakuutukset, huollot, verot, polttoaineet, mahdolliset uudet renkaat jne tulevat jo kalliiksi.
Päälle asuntolaina, verot, vakuutukset, jätemaksut, vesi, sähkö, ihmisten vakuutukset, netti, puhelimet jne jne. Sitten ruoka, terveydenhuollon menot, harrastukset, hygienia, vaatteet jne. Keskituloinen saa ehkä säästöön rahaa, mutta säästöjä syö joulu ja muut juhlapyhät, synttärit, vaatehankinnat, ehkäpä pitää uusia kodinkoneita jne. Jos joskus aikoo viedä lapsia hoplopiin, leffaan jne.
Ei sitä oikeasti jää rahaa käydä joka vuosi ulkomailla tai jossain Rukalla. Tulojen pitää olla kyllä jo ylempää keskituloa siinä tapauksessa. Vähintään.Jos kaikesta tinkii ja säästää, niin ehkä sitä rahaa jää reissuun, mutta jos elintason pitää ns normaalina perus hyvänä, niin en jaksa uskoa, että kaikilla jää rahaa matkoihin.
Toinen auto pois jos ei ole pakollinen. Sillä säästää varmuudella ainakin lähelle neljän hengen ulkomaan matkan vuodessa.
Puhelimissa voi ostaa käytettyä eikä uusinta kivaa. Hygieniatuotteissa monilla naisilla menee överiksi. Saippua ja hammastahna riittää pitkälle. Miksi joulu ja juhlapyhät vie rahaa? Tuleeko pukki tai pääsiäisnoita ovelle ja sille on ihan pakko antaa rahaa?
Hoplop ja leffat ovat kallista, käymme niissä ehkä 2-3 krt vuodessa ja ollaan keskituloisia. Huvipuistoihin pääsee lähes aina puoleen hintaan sarjalipuilla
Asumme pääkaupunkiseudulla, mutta kerrostalokolmiossa. Lapset ovat samaa sukupuolta ja saman ikäisiä, joten heille riittää yhteinen huone. Autoja tarvitaan vain yksi, koska julkinen liikenne toimii. Ulkomaanreissuille varaan lennot erikseen ja hotellin erikseen. Ei koskaan mitään all inciä, koska en halua maksaa ylihintaa luokattoman huonosta turistiruuasta, jota näissä tarjotaan. Käymme syömässä samoissa paikoissa kuin paikallisetkin ja näissä on lähes poikkeuksetta edullisemmat ruuat. Ja paremmat. Kotimaanmatkailu ei kiinnosta, mutta käydään useamman kerran vuodessa Tallinnassa ja Tukholmassa. Yhteenlasketut nettotulot noin 4100 €, josta asuntolainaan ja yhtiövastikkeeseen menee 1500 €. Lapset ovat vielä pieniä eli eivät tarvitse omia kännyköitä tai tietokoneita eikä kalliita harrastuksia. Rahat riittävät oikein hyvin myös matkusteluun.
Baareissa käynti ja tupakointi säännöllisesti on kalliimpaa kuin ulkomaanmatka kerran vuodessa. Ja silti joillakin hyvinkin pienituloisilla on noihin varaa. Ihan se on valintoja jokaisella, mihin rahansa käyttää.
Toki hyvätuloinen voi sitten käyttää rahansa monipuolisemmin, ja kun muistaa, että keskipalkka on yli kolmen tonnin, aika moni saa kuitenkin reilusti enemmän. Lisäksi monessa suvussa kiertää varallisuus. Ei vain rikkaissa.
Vierailija kirjoitti:
Tallinnan päiväristeily maksaa 10 euroa hengeltä. Kumma jos siihen ei ole varaa edes kerran vuoteen, kun hintaa voi vielä kompensoida alkoholihankinnoilla.
Lopetat sen alkoholinkäytön, niin sinulla on varaa matkustaa kauemmaksikin.
Kyllä pienilläkin tuloilla matkustaa, jos kokee sen niin tärkeänä, että on valmis tinkimään arkielämästä.
Itse en halua nuukailla kaikesta koko ajan ja olla esim maksamatta harrastusmaksuja sen tähden, että kerran vuodessa pääsisi ulkomaille. Ja suoraan sanottuna emme ole edes kiinnostuneita matkustamisesta. Tulot on taloudessa pienet, max 3800 nettona (3 hlö), mutta miten kukakin rahansa käyttää, niin siihen ne riittää.
Matkustaa sinne minne on varaa. Me käydään 4-5 päivää Tallinnassa joka kesä, kivaa sekin on!
Me ollaan ihan keskituloinen kaksilapsinen perhe, jolla on isot asumismenot. Asumme tosin suht vähissä neliöissä mutta Helsingin kantakaupungin alueella. Matkustamme joka vuosi, emmekä edes halvimmalla mahdollisella tavalla.
Mitenkö? Kaksi suurinta tekijää ovat juurikin autottomuus sekä se, että olemme surullista kyllä menettäneet läheisiämme ja saaneet näin ollen hieman perintörahoja. Niitä käytämme koko perheen yhteisiin matkoihin ja yhdessäoloon. Perintönä saatu raha voi olla monen muunkin ei-ihan-nuoren aikuisen mahdollistaja. Emme myöskään kuluta muuten paljoa eivätkä harrastuksemme ole kalliita. Mutta tärkeimmät syyt ovat nuo edellä mainitut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halvimmillaan näkyi pari vuotta sitten olleen Turkkiin viikon loma 155€ henkilöltä. Joten kyllä saattaa olla oikeasti aika halpaa, vaikka ruoka ei siihen hintaan kuuluisi edes ja söisi ravintolassa. Mutta jos aletaan vaatia sitä ja tätä siltä lomalta niin edes 30 tuhatta ei tahdo riittää. Kyllä jos omat raha-asiansa on osannut edes jotenkin hoitaa ja osaa säästä, niin kyllä kerran vuodessa pystyy ulkomaille lähteä perheenä. Jos ei ole työtön tai oikeasti köyhä.
Meillä oli varaa ulkomaanmatkoihin juuri siksi, kun meillä ei ollut autoa. Ja vain yksi lapsi. Siinä kohtaa kun lapsi oli tuloillaan ja piti muuttaa miehen poikamiesboksista perheasuntoon, tehtiin ihan tietoinen valinta että pysytellään ihmisten ilmoilla että pärjätään ilman autoa. Ja myös asunto valittiin sellainen, että sen pystyy pelkällä miehen palkalla maksamaan, kun olin jäämässä kolmeksi vuodeksi pois töistä. No työpaikka lähti alta ja olin pitkään työtön/opiskelija/pätkätöissä, mutta silti päästiin kerran vuodessa ulkomaille. Osa reissuista pystyttiin yhdistämään miehen työmatkaan, mikä alensi kustannuksia kun miehen lentoja ei tarvinnut maksaa.
Auto ostettiin siinä kohtaa kun lapsi oli 10-vuotias ja sain pienen perinnön. Myöhemmin miehen tulot nousi ja ostettiin venekin, mutta silti on ollut vielä varaa käydä ulkomaillakin. Nyt lapsi on jo muuttanut pois ja aletaan olla siinä iässä, ettei paljon veneilyä ja mökkeilyä kummempaa kaivata. Ja ne matkat mitä tekisi mieli tehdä, alkaa olla niin kalliita ettei vaan raaski (Alaska, Grönlanti) vaikka olisi varaakin. Kauhea dilemma tämäkin.
Mua ärsyttää vinkuminen siitä, miten muilla on rahaa siihen ja tähän ja tuohon vaikka itse ei olla edes vaivauduttu selvittämään missä oma taloudenpito menee metsään. Ensinnäkin, jos työssäkäyvällä ei minkään asteinen säästäminen onnistu on jo syytä katsoa peiliin ja tarkastella menoja tarkemmin. Itse opiskelijana matkustan joka vuosi kerran johonkin lähemmäs tai kauemmas vähintään viikon lomalle. Mahdollistan matkani säästämällä hyvin pienistä tuloista edes kympin kuussa ja huolellisella tarjoushaukkailulla. Viikon reissu Euroopan johonkin isoon kaupunkiin on maksimissaan 500e ml. ruoat. Lennoissa ja hotelleissa voi säästää todella paljon ja mitään täyshoitoa nyt on turha edes harkita kun makuelämykset reissusta tulee jostain aivan muualta kun suurtalouskeittiöstä. Omasta viitsimisestä se on kiinni!
Saman tyyppinen aloitus oli täällä joskus aiemmin. Luulen, että vähän keskitulon alle jäävien on vaikea hahmottaa, miten paljon enemmän vähän yli keskitulon ansaitsevat todella ansaitsevat.
Jos tulot on n. 3000 €/kk, nettovuositulot ovat karkeasti 32 000 €. Jos palkka nousee n. 4500 €/kk, niin vuodessa käteen jää 10 000 euroa enemmän. Sillä maksaa jo kivasti parempaa asuntoa, hienompaa autoa ja lähtee lomalle.
Vastauksena kysymykseesi, tunnen yhden perheen, joka ei lomaile vuosittain. Molemmat ovat todella katkonaisissa työsuhteissa ja haluavat panostaa asuntolainan poismaksuun. Kaikki muut lomailevat, varakkaammat monta kertaa vuodessa ja pitkille reissuille.