Tätäkö te eutanasian kannattajat haluatte?
Kommentit (125)
Ennemmin olisin toivonut, että paappa olisi rullannut itsensä jonkun eutanasiaa vastustavan ihmisen auton tielle. Jos haluaa kieltää _toiselta ihmiseltä_ hyvän ja rauhallisen kuoleman, voi hyvin avustaa ikävämmässä vaihtoehdossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo mies ei ollut parantumattomasti sairas eikä suurissa kivuissa. Ehdotti että 50 tai 60 vuotta täyttänyt saisi päättää jatkaako elämää. Siinähän se olisi ratkaisu Suomenkin eläkemaksuihin. Alkakoon media vain vihjailla että kun tulet tiettyyn ikään niin mieti tarkasti onko sinulla yhteiskunnan kannalta hyödyllistä elää.
Tämä. Ajan kuluessa eutanasia leviää muihinkin kuin vain sairaisiin.
Ja mikä tässä olisi ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan keskusteltiin pitäisikö polttohautaus sallia. Vastustajat perustelivat asiaa, että kohta alkaa valtava murha aalto kun omaiset tappavat vanhuksia perinnön toivossa ja polttavat ruumiit piilottaakseen todisteet.
Noh tuliko Suomeen murhien aalto? Ei tullut.
.
Nyt keskustellaan pitäisikö eutanasia sallia. Vastustajat perustelevat asiaa, että kohta alkaa valtava murha aalto kun Suomen talous laitetaan kuntoon antamalla kaikille eläkeläisille tappavat ruiskeet.
Mistä näitä hysteerisiä ihmisiä oikein ilmestyy vastustamaan kaikkia fiksuja ehdotuksia. :D
Et selvästikään ole perehtynyt eutanasiassa ilmenneisiin ongelmiin.
No sinä varmaan kerrot mitä ne ovat.
Muinaisessa roomalaisessa kulttuurissa itsemurha oli kunniakas tapa kuolla. Stoalaisen filosofian mukaan itsemurha oli aina varteenotettava vaihtoehto kun vaaka kallistui enemmän ikävien asioiden puolelle elämässä kuin positiivisten asioiden puolelle. Itsemurha oli myös hyvin yläluokkainen tapa lähteä. Kristinusko muutti tilanteen. Kristinusko sai kannattajakuntansa orjista ja vähävaraisista. Se ei todellakaan halunnut heidän valitsevan kuolemaa. Kristinusko teki itsemurhasta tuomittavaa. Nykyinen eutanasia on hyväosaisten toive. Heidän, joilla on varaa auttaa omaa loppuaan sellaiseksi kuin he sen haluavat. Ilmeisesti eutanasian kieltäminen perustuu jollekin kateuskortille. Kaikkien ei tarvitse kärsiä välttämättä, vaihtoehtojakin on.
Vierailija kirjoitti:
Eutanasian kannattaminen on taas yksi keino esittää olevansa muita parempi ihminen. Se on tätä nykyajan itsensä korostamista ja oman erinomaisuutensa mainostamista.
Loppuiko sinulta argumentit vai mitä roskaa tämä nyt on?
Kyllä kannatan! Jos olen kovin vanha ja/tai sairas! Hieno tapa lähteä 104-vuotiaalta.
Toivottavasti minulla on sitten mahdollisen tarpeen tullen rahaa lähteä Sveitsiin. Olen läheltä seurannut syöpäsairaan ystäväni "saattohoitoa", joka oli morfiini yhdistettynä nälkäkuolemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän elinikämme aikana Suomessa ei eutanasiaa sallita, jos ikinä. En ymmärrä miksi eläin päästetään kärsimyksistään "inhimillisesti", mutta ihmistä ei?!
Ukkini ei olisi halunnut kitua. Yritti 2 kertaa lääkkeillä tappaa itsensä, kunnes lopulta "tapettiin" oksikodonilla terminaalihoidossa.
Toivottavasti kaikki eutanasian kieltäjät kokevat tuskaisen kuoleman ja kituvat mahdollisimman pitkään.
Sipiläkin saa ihan vapaasti rukoilla jeesusta ja maata paskavaipoissaan aikanaan, ei paljoa kiinnosta. Ei heru sympatiaa toisten yksityiselämää rajoittaville holhoajille.
Et ole yhtään parempi itse, kun toivot pahaa muille. Muista sanasi sitten, kun sinulta evätään kipulääkitys vanhana ja tarjotaan sen sijaan eutanasiaa.
Karma hoitaa kusipäät. Ukkini "tapettiin" huumeövereillä. Hengissä pitivät väkisin sodan käynyttä miestä, joka halusi kuolla.
Luuletko että halusi elää ja nautti elämästään, kun 2 kertaa yritti rauhoittavilla nirhata itsensä, vuoteessa makoili lopun aikaa "elämästään"
Oletko ikinä kuullut sellaisesta asiasta, kuin yksilön itsemääräämisoikeus ja oikeus omaan kehoonsa?
On se pe"rkele, kun tervejärkisiäkin suomessa yritetään holhota.
Tätä David Goodall halusi ja hänellä täysi oikeus päättää omasta kohtalostaan. Kuten meillä kaikilla.
Tätä David Goodall halusi kirjoitti:
Tätä David Goodall halusi ja hänellä täysi oikeus päättää omasta kohtalostaan. Kuten meillä kaikilla.
Ok. Kunhan kohtalon toteuttamiseen ei pakoteta ketään lääkäriä hoitajaa, sukulaista, ystävää, tuttua tms.
Vierailija kirjoitti:
Tätä David Goodall halusi kirjoitti:
Ok. Kunhan kohtalon toteuttamiseen ei pakoteta ketään lääkäriä hoitajaa, sukulaista, ystävää, tuttua tms.
Mikä tässä on niin vaikeaa käsittää, että aikuinen ihminen järjellä ajatellen haluaa itse kuolla, ja hänelle se mahdollistetaan palvelulla, jonka tuottaa työhönsä itse hakeutuneet työntekijät. Miksi eutanasiaa yritetään väkisin ajatella, että joku siihen pakotetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eutanasian kannattaminen on taas yksi keino esittää olevansa muita parempi ihminen. Se on tätä nykyajan itsensä korostamista ja oman erinomaisuutensa mainostamista.
Loppuiko sinulta argumentit vai mitä roskaa tämä nyt on?
Älä jaksa esittää näitä vastakysymyksiä. Ovat niin teinimäisiä.
Vaikka nyt luvattaisiin että eutanasia olisi vapaaehtoista lääkäreille tms niin ei taatusti olisi tulevaisuudessa
Vierailija kirjoitti:
Suomessa harjoitetaan nykyään passiivista eutanasiaa.
Eli jätetään hoitamatta.
Esim. ALS-potilaiden annetaan vain tukehtua kun heillä lakkaa hengityslihakset toimimasta.
Hirveän julmaan mun mielestä >:(
Yleensä länsimaissa heille tarjotaan mahdollisuus hengityskoneen käyttämiseen. Eivät joudu kuolemaan tukehtumalla.
Eräs tuntemani ALS:ia sairastanut mies kertoi, että heti diagnoosin saatuaan hän sai lääkäriltä kuulla, että "sinähän et sitten halua hengityskoneeseen" ja pelotellut kuinka kurja kohtalo se olisi ollut. Eikä siinä vaiheessa vielä hyvissä voimissa ollut mies sitten ollut halunnut. Asiasta oli päätetty siltä istumalta. Ko. mies kertoi että tämä on tyypillinen tapa toimia maassamme.
Sitten kun tauti etene, alkoi miehestä tuntumaan että se hengityskone olisi sittenkin ollut hyvä vaihtoehto. Mutta eipä sitä vaihtoehtoa hänelle suotu.
Ja sitten sanotaan että meillä ei ole eutanasiaa.
Tämmösellä toiminnalla nyt ei ole mitään tekemistä eutanasian kanssa, täähän on juuri päinvastaista.
Joku vielä saa viestistäsi päähän, että eutanasia tarkottaa kidutusta kuoliaaksi, kannattaa miettiä mitä sanoja käyttää.
Kukaan ei tietenkään tiedä miltä kuoleminen tuntuu, mutta ainakaan eutanasiassa ei tukehduteta ketään, vaan ihminen kai ensin nukahtaa ja sitten kuolee..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa harjoitetaan nykyään passiivista eutanasiaa.
Eli jätetään hoitamatta.
Esim. ALS-potilaiden annetaan vain tukehtua kun heillä lakkaa hengityslihakset toimimasta.
Hirveän julmaan mun mielestä >:(
Yleensä länsimaissa heille tarjotaan mahdollisuus hengityskoneen käyttämiseen. Eivät joudu kuolemaan tukehtumalla.
Eräs tuntemani ALS:ia sairastanut mies kertoi, että heti diagnoosin saatuaan hän sai lääkäriltä kuulla, että "sinähän et sitten halua hengityskoneeseen" ja pelotellut kuinka kurja kohtalo se olisi ollut. Eikä siinä vaiheessa vielä hyvissä voimissa ollut mies sitten ollut halunnut. Asiasta oli päätetty siltä istumalta. Ko. mies kertoi että tämä on tyypillinen tapa toimia maassamme.
Sitten kun tauti etene, alkoi miehestä tuntumaan että se hengityskone olisi sittenkin ollut hyvä vaihtoehto. Mutta eipä sitä vaihtoehtoa hänelle suotu.
Ja sitten sanotaan että meillä ei ole eutanasiaa.
Juuri noin.
Jossain eutanasiamaassa Euroopassa (en muista missä) joku nainen oli kirjoittanut hoitotahtoonsa, että kun alkaa olla vain toisten autettavissa ja muisti alkaa mennä, hänelle pitää tehdä eutanasia. Sitten kun hänelle kävi noin, hän ei enää halunnutkaan eutanasiaa, mutta se tehtiin hänelle silti.
Puhut puppuja. Eutanasia voidaan tehdä vain juuri sillä hetkellä eutanasiaa haluavalle ja joka on täysjärkinen. Jos ehtii dementoitumaan, ei eutanasiaa voida tehdä.
En puhu. Tuo todella tapahtui. Hän oli hoitotahdossaan noin määrännyt. Siitä käytiin pieni oikeustaistelukin.
Miten se on mahdollista kun eutanasiassa otetaan itse lääkkeet?
Ei taida pöntöt eutanasian vastustajat ymmärtää, että eutanasiahan koskisi vain kuolemansairaita ihmisiä, joiden elämä on silkkaa kärsimystä.
Ei täällä mitään itsemurha pillereitä aleta myydä.
Kyllä minä ainakin haluan kuolla nukkuessa, kuin esim tukehtumalla, jos sellanen on edessä. Osaatteko ollenkaan asettua koskaan muitten asemaan, sieltä omasta norsunluutornistanne.
Sen edestään löytää minkä taakseen jättää, minä en ainakaan uskaltaisi sanoa kellekään, että pitää kärsiä mahdollisimman kammottavasti, voi meinaan huomata äkkiä että siinä onkin itse kitumassa kammottava tukehtumiskuolema edessä. Hyi helvetti, eikä itsellä ole mitään mahdollisuutta nousta ja kävellä rekan alle.
Mä voisin laittaa tänne sitten sellaisen palvelutalon joka avustaa. Voisin tehdä tropit jotta joku voi itse päättää kohtalonsa. Ilman huonoa omaatuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida pöntöt eutanasian vastustajat ymmärtää, että eutanasiahan koskisi vain kuolemansairaita ihmisiä, joiden elämä on silkkaa kärsimystä.
Ei täällä mitään itsemurha pillereitä aleta myydä.Kyllä minä ainakin haluan kuolla nukkuessa, kuin esim tukehtumalla, jos sellanen on edessä. Osaatteko ollenkaan asettua koskaan muitten asemaan, sieltä omasta norsunluutornistanne.
Sen edestään löytää minkä taakseen jättää, minä en ainakaan uskaltaisi sanoa kellekään, että pitää kärsiä mahdollisimman kammottavasti, voi meinaan huomata äkkiä että siinä onkin itse kitumassa kammottava tukehtumiskuolema edessä. Hyi helvetti, eikä itsellä ole mitään mahdollisuutta nousta ja kävellä rekan alle.
Useimmat hyväksyisivät varmaan tuon. Ulkomailla on kuitenkin jo havaittu, että sen saa jo muistakin syistä. Niitä muista syitä koskee myös tämä ketju ja sen aloitus.
Miksei vanhusten hoidosta tehdä niin mielekästä vanhuksille, että vanhuus olisi mukavaa. Miksi vanhuutta täytyy pelätä?
Et selvästikään ole perehtynyt eutanasiassa ilmenneisiin ongelmiin.