Miksi apteekissa ei nykyisin saa asioida rauhassa?
Mistä se johtuu, että nykyisin apteekissa ollaan heti kyselemässä että "mitä saisi olla" kun sisälle astuu? Ei ennen ollut samanlaista, vaan sen Burana-paketin sai hakea ihan rauhassa ja apua sai, jos kysyi. Nykyisin meininki on kuin turkkilaisilla markkinoilla. Mielestäni on ihan ok, että henkilökunta on palvelualtista, mutta tuo nykyinen tuputtava palvelu on mennyt ihan överiksi.
Kommentit (88)
Tää on kyllä inhottava ilmiö. Itsellä paljon intiimivaivoja joihin olen saanut kyllä jo yleensä lääkäriltä ohjeet ja suositukset että mitä tuotetta kannattaisi käydä ostamassa. Silti sitä jää välillä vertailemaan hintoja ja katsomaan mitä kaikkea on tarjolla jonka aikana tosi moni farmaseutti ehtii käydä kyselemässä että minkäslaista vaivaa on. Ei paljoa kiinnosta alkaa kailottamaan että no sitä hiivatulehdusta taas, vaikka eihän niitä toki häpeillä tarvitse mutta kun jos ei sillä kertaa tarvitse neuvoja.
Kerran taas kun oli suussa kipeitä aftoja ja olin kuullut että bepanthen imeskelytabletit auttaa niin menin apteekkiin hakemaan. Oletin että ne on siinä suunhoito hyllyllä enkä ollut ehtinyt etsiä kuin muutaman sekunnin kun tultiin kysymään tarvitsenko apua. Samalla hetkellä kun avasin suuni ja kysyin missä näitä tabletteja olisi näin ne siinä ihan nenäni edessä josta farmaseuttikin sen sitten minulle ojensi. Jotenkin vähän kiusallinen tilanne. :D Ihan hyvin olisin nekin löytänyt itse kun olisin sen pienen hetken kauemmin saanut itse tutkia ja jos en niin toki olisin käynyt kysymässä apua.
Vierailija kirjoitti:
Käykää keskustelu hinnoista jossakin muualla, täällä puhutaan siitä onko apteekkien nykyinen asiakaspalvelukulttuuri asiallista vai asiatonta.
https://yle.fi/uutiset/3-7053323
Kyllä se valtaenemmistön mielestä on erittäinkin asiallista. "Selvityksen mukaan suomalaiset ovat tyytyväisiä etenkin apteekkien palveluun sekä hammashoitoon ja päivähoitoon. Apteekkipalvelut ovat olleet myös aikaisempina vuosina tyytyväisyysmittausten kärjessä."
Vierailija kirjoitti:
Eilen kävin hakemassa mm. sidetarpeita ppjan skuuttipolveen, allergialääkettä, silmätippoja. Tykkään kierrellä rauhassa ja vertailla eri tuotteita. Olin apteekissa ehkä n. 25minsaa. Sinä aikana kävi farmaseutti kysymässä viisi kertaa, tarvitsenko apua. Yksi tyyppi kahdesti. Joka kerta sanoin, että ei kiitos, en tarvitse, kysyn sitten, jos tulee tarvetta. Mutta koko ajan joku puuskuttaa niskaan. Ja olen itse lääkäri eli en tarvitse ketään opastamaan perusjutuissa mutta en kehtaa sanoa sitä, kun sit just tulkitaan, että mikä se luulee olevansa, kun pitää ammatillaan rehennellä...
Voisi olla joku sellainen palvelupiste, jossa voisi seisoa tai jossa voisi painaa nappia, kun tarvii apua. Tuo niskaan läähättäminen on vastenmielistä.
Kiinnitin huomiota tuohon 25 minuuttiin, ja vaikka loppujen lopuksi ostitkin paljon, on se musta aika pitkä aika hengailla apteekin hyllyjen välissä, ei ihme, että sinua häirittiin jo useamman kerran.
Luultavasti kiinnittävät huomiota pitkään hyllyjen välissä pyöriviin juuri siksi, etteivät varastaisi tuotteita.
Siihenkin puututaan, jos vaatekaupassa tai kempparissa tutkiskelee "liian kauan", heti profiloidaan mahdolliseksi myymälävarkaaksi, vaikka vain rauhassa tutkisi tarjontaa ja valikoisi tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on muuten niin totta, että jos apua joskus sattuu tarvitsemaan, niin ruvetaan tavaamaan siitä paketin kyljestä ihan kuin asiakas ei osaisi lukea.
Nykyisin usein pyydän jotain kivoja kosmisnäytteitä, niin saan vähän rauhaa sitten.
Ite kerrankin tarvitsin myyjää kun olisin halunnut kosmetiikkanäytteitä, että olisi voinut kokeilla muutamaa kotona ennen ostopäätöstä. No eipä niillä ollut edes antaa mitään näytteitä eikä edes kunnollisia neuvoja kun kerroin millaista tuotetta etsin ja mikä ei ole ennen toiminut.
Luulen, että apteekin myyjän oma kiinnostus vähän määrittää, paljonko tietää niistä kosmetiikkatuotteista. Tai en tiedä, saavatko aiheeseen mitään koulutusta. Aina ei ole valmiita näytteitäkään, mutta vähintään purkkiin saa kun pyytää.
Ei liity apteekkiin, mutta monissa vaatekaupoissa sama juttu. Katsovat monesti omituisesti kun ei halua palvelua.
Jos farmaseutti on hyvännäköinen nainen, pyydän häntä aina vertailemaan intiimilelujen ominaisuuksia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen kävin hakemassa mm. sidetarpeita ppjan skuuttipolveen, allergialääkettä, silmätippoja. Tykkään kierrellä rauhassa ja vertailla eri tuotteita. Olin apteekissa ehkä n. 25minsaa. Sinä aikana kävi farmaseutti kysymässä viisi kertaa, tarvitsenko apua. Yksi tyyppi kahdesti. Joka kerta sanoin, että ei kiitos, en tarvitse, kysyn sitten, jos tulee tarvetta. Mutta koko ajan joku puuskuttaa niskaan. Ja olen itse lääkäri eli en tarvitse ketään opastamaan perusjutuissa mutta en kehtaa sanoa sitä, kun sit just tulkitaan, että mikä se luulee olevansa, kun pitää ammatillaan rehennellä...
Voisi olla joku sellainen palvelupiste, jossa voisi seisoa tai jossa voisi painaa nappia, kun tarvii apua. Tuo niskaan läähättäminen on vastenmielistä.Kiinnitin huomiota tuohon 25 minuuttiin, ja vaikka loppujen lopuksi ostitkin paljon, on se musta aika pitkä aika hengailla apteekin hyllyjen välissä, ei ihme, että sinua häirittiin jo useamman kerran.
Luultavasti kiinnittävät huomiota pitkään hyllyjen välissä pyöriviin juuri siksi, etteivät varastaisi tuotteita.
Siihenkin puututaan, jos vaatekaupassa tai kempparissa tutkiskelee "liian kauan", heti profiloidaan mahdolliseksi myymälävarkaaksi, vaikka vain rauhassa tutkisi tarjontaa ja valikoisi tuotteita.
Minusta tuo ei ole mikään pitkä aika. Teen itse hitaasti päätöksiä ja tykkään myös kierrellä ja katsella.
Joskus ahdisti eräs yliopiston apteekki, kun siellä oli vartija, jonka katse seurasi koko ajan selässä. Onneksi on sittemmin poistunut.
- ohis
Hyvä vaan kun ovat tarkkoina apteekissa. Usein asiakkaat eivät itse tiedä tekevänsä vikaostoksia ostaessaan "vain sitä Buranaa". Asiakkaalla voi olla verenohennuslääkitys ja silti tulee ostamaan Buranaa. Tai sitten selittelee antibioottikuuria ostaessaan lukeneensa, että lääkärit määräävät turhan pitkiä antibioottikuureja, että kannattaa lakata lääkekuurin syöminen kun olo helpottuu. Monilla on juuri tällaisia älyttömiä käsityksiä ja sitten he vielä kuvittelevat, että farmaseutti on vain sen lääkepaketin ojentaja apteekissa.
Enemmän ihmiset vaarantavat terveyttään, suorastaan henkensä, päivittäisillä valinnoillaan ruokakaupassa. Miksei sinne saada neuvontaa ja ohjausta? :P
Vierailija kirjoitti:
Tuon tuputtamisen sijaan voisivat käyttää rahansa vaikka asiakkaiden intimiteettisuojan parantamiseen. Reseptilääkkeet levitellään pakkaukset näkyvillä siihen pöydälle eikä mitään näkösuojaa takana odottaviin. Kerrankin sattui työkaveri taakse toljottamaan, mutta onneksi oli sillä kertaa vain antibioottikuurista kyse.
Tämä ärsyttänyt jo pitkään minuakin. Siellä näkyy kaikki lääkitykset ja välisermit olemattomia.
Totta kai tuputetaan ja yritetään saada myyntiä lisättyä. Tämähän on juuri kosketiikka ja itsehoitotuotteiden ongelma. Reseptiasiakkaat saavat ja haluavat neuvontaa yleensä aina. Minuakin ärsyttää näiden myyjättärien seisoskelu heti sisääntulon jälkeen ja kimppuun hyökkääminen. Onneksi pikkuapteekeissa ei haluta palkata henkilökuntaa yhtään muuta kuin pakollinen ja asiointi mukavampaa. YA on pahin.
YA:ssa on joku pomotasolla saanut päähänsä, että myynti kasvaa, kun toimitaan tuote-esittelijöiden tavalla ja innolla. Se opetetaan työntekijöille ja sen mukaan on pakko mennä. Sitä tarkkaillaan. Tyhmää ja rasittavaa. Ja ei nosta myyntiä, päinvastoin. Ja lisäksi vain ärsyttää asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Tuon tuputtamisen sijaan voisivat käyttää rahansa vaikka asiakkaiden intimiteettisuojan parantamiseen. Reseptilääkkeet levitellään pakkaukset näkyvillä siihen pöydälle eikä mitään näkösuojaa takana odottaviin. Kerrankin sattui työkaveri taakse toljottamaan, mutta onneksi oli sillä kertaa vain antibioottikuurista kyse.
TÄMÄ!
Vierailija kirjoitti:
Taitaa nyt olla kyse sosiaalisten tilanteiden pelosta, jos tämä asia on jokin ongelma. Siihenkin on lääkitys (SSRI).
Haistapa sinä kukkanen. Itsekin kärsin sosiaalisten tilanteiden pelosta, mutta apteekissa tuputus ja päällekäyminen otti päähän jo ennen tätä. SSRI-lääkitys ei muuten auttanut vaivaani pätkääkään, useampia lääkkeitä kokeiltu. Nykyään tilaan suuren osan tuotteista verkkoapteeleista niin ei tarvitse katsella sitä päällekäyvää "asiakaspalvelua" ja tuputusta.
Koska "ennen"? Missä? Ainakin Helsingissä ollut hirveää asioida apteekissa jo vuosikymmenen ajan vähintään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käykää keskustelu hinnoista jossakin muualla, täällä puhutaan siitä onko apteekkien nykyinen asiakaspalvelukulttuuri asiallista vai asiatonta.
https://yle.fi/uutiset/3-7053323
Kyllä se valtaenemmistön mielestä on erittäinkin asiallista. "Selvityksen mukaan suomalaiset ovat tyytyväisiä etenkin apteekkien palveluun sekä hammashoitoon ja päivähoitoon. Apteekkipalvelut ovat olleet myös aikaisempina vuosina tyytyväisyysmittausten kärjessä."
Kai ymmärrät että tuollaisilla tutkimuksilla ei ole mitään arvoa?
Minä käyn viikottain apteekissa enkä ole koskaan kuullutkaan tuollaisesta tutkimuksesta.
Minä en kärsi sosiaalisten tilanteiden pelosta, mutta ärsyttää se kyyläys, kysely ja tuputus minuakin. Olen yrittänyt löytää tuputtamatonta ja diskreettiä palvelua eri apteekeista, niin isoista kuin pienistä, niin isojen kuin pientenkin paikkakuntien apteekeista. Eipä ole tähän mennessä löytynyt.
En usko, että kyyläys ja seuraaminen johtuisi siitä, että apteekeista varastetaan niin paljon, kuin joku ehdotti. Meille on laajemminkin yhteiskunnassa pyritty luomaan kuvaa, että varastelua ja muuta rikollisuutta olisi hirveästi tai erilaiset uhat olisivat realistisia (kuten terrorismin uhka). Ja sillä varjolla meitä valvotaan koko ajan tarkemmin ja tarkemmin, niin apteekeissa kuin muuallakin.
Aivan kuin maapallolle olisi laskeutunut vieras eliölaji kuten muinaisessa tv-sarjassa V. Ja ne liikkuisivat keskuudessamme ihmisiksi naamioituneina, mutta niiden tavoite olisi vain alistaa meidät täydellisesti ja lopulta tuhota. Tällaisella ajatuksella huvittelen usein, kun yritän apteekissa rauhassa katsella myyntiartikkeleita, ja sinnikäs täti roikkuu kintereilläni hönkimässä niskaan.
Ilmeisesti apteekkien johdossa ei tajuta perusperiaatteita esim. kosmetiikan ostamisesta.
Monet Vichyn tuotteet on jääneet ostamatta, kun en ole saanut rauhassa katsella. Ja minä sentään ostan paljon kosmetiikkaa ja olen valmis siitä pulittamaan isojakin summia. Mutta kun raha ei kelpaa, niin minkäs sille mahtaa. Ostan sieltä, missä minun annetaan rauhassa tutkia, kun kerran olen sanonut, etten kaipaa apua. Apteekit eivät sellaisia paikkoja ole.
Minusta on vain mukavaa, että apteekissa kysytyään aina, että miten he voivat olla avuksi. Se on yksinäisinä päivänä kiva, että joku ystävällinen ihminen (usein kaunis nuori nainen) sanoo edes jotain. Lääkkeidenmyyjinä heillä on ehkä laillinenkin velvollisuus opastaa asiakkaita.