Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Keliaakikko kitisee"

Vierailija
08.05.2018 |

Miksiköhän täällä on lähes joka viikko jotkut keliaakikkojen haukkumispäivät meneillään?

Miksi toisten ihmisten suolistosairaudet nyppivät joitakin ihmisiä noin paljon? En ymmärrä.

Milloin tulee muotiin "diabeetikot ovat ärsyttäviä kitisijöitä"?

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on oli rippijuhlat viime kesänä. Eräs viisikymppinen sukulaisrouva "tahtoo olla gluteeniton". Hänellä ei ole missään vaiheessa keliakiaa todettu, mutta haluaa syödä gluteenittomasti. Rippijuhlissa oli tarjolla pelkästään hänen takiaan sekä makeaa että suolaista gluteenitonta. Kaunis täytekakku oli tehty tavallisista jauhoista, mutta sen nähdessään tämä rouva totesi "viis mahanpuruista, tätä minä otan". Ja ison palan ottikin. 

uskokaa tai ei ne teidän vakavasti allergisetkin lapset on 100% varmasti syöneet kaikkia niitä aineita joille on allergisia kun silmä on välttänyt. jos siihen ei kuole sillä seisomalla niin miksei olis ottanu täytekakkua joka ilmeisesti oli ihan hyvää?

Tämähän sen ongelman aiheuttaa. Ensin ollaan niin "keliaakikkoa" ja "gluteenitonta" ja sitten mätetään naamaan kaksin käsin normipullaa, vaikka isäntäväki on nähnyt sen vaivan että ruokarajoitteisellekin on tarjottavaa, muutakin kuin jotain hemmetin riisikakkuja. Kun tämä gluteeniton täti siis kauhoo sitä tavallista täytekakkua, siinä rauhallisempikin isäntä/emäntä näkee punaista ja tuomitsee tädin kitisijäksi.

onko siis kyseessä viikottainen tapahtuma vai tarkkaillaanko toisten ruokavaliota 24/7? herranjestas jos siis yhtenä päivänä kuukaudessa syö jotain mistä kroppa ei tykkää kun on juhlatkin niin niillä 28-30llä päivällä ei ole enää MITÄÄN väliä?

olis ylpeä että joku syö sitä kakkua vaikka siitä aiheutuu suuremmat seuraukset kuin muille smh

Jos on keliaakikko, niin kyllä, sillä todellakin on väliä. Kun suolinukka kertaalleen saa osumaa, sen korjaantumiseen menee muutamia kuukausia. Ja jos taas altistaa itseään yhtenä päivänä kerran kuukaudessa, ei suolinukka pääse enää paranemaan ja siitä ne ongelmat sitten alkavatkin.

Vierailija
62/73 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedonpuutetta. Siitä johtuu ärsyyntyminen. Nämä kitinaketjut ovat olleet hyvät, sillä ainakin itse olen oppinut lisää. En ole aiemmin tiennyt, että gluteenin välttäminen on toisilla ehdottoman tarkkaa. Tämä on johtunut siitä, että tuntemani keliaakikko ei ole ollut ollenkaan niin herkkä ja sen vuoksi olen pitänyt sairautta vähemmän vaativana. Nytpä olen viisaampi. Kiitos!

Joko se tuttusi ei ole keliaakikko, tai sitten on ohutsuoli jo aivan paskana jos kerran "vähän vaan" gluteenia voi syödä.

On keliaakikko. On sairastanut lapsesta asti, vaikka silloin keliakiasta ei tiedetty. On lääkärintodistukset yms. Ei syö gluteenia, mutta ei ole tarkka siitä, onko lähistöllä ollut vehnäjauhoja tai muita gluteenia sisältäviä tuotteita. Sen vuoksi en ymmärtänyt ollenkaan, että pitäisi olla eri keittiö tai ainakin välineet, jos aikoo tarjota gluteenitonta syötävää.

Meillä ei ole eri keittiöt vaikka toisella on keliakia ja toisella ei. Sama juttu sukulaisperheessä. On kaksi leivänpaahdinta, molemmille omansa, ja keittiöhygieniasta pidetään hyvin huolta. Esim. molemmat käyttävät AINA jotain alustaa leipänsä alla, talouspaperia, lautasta tms, ja pysytellään siellä "omalla puolella" pöytää niiden gluteenillisten tuotteiden kanssa, ja pyyhitään pinnat huolella. Voirasiat on molemmille omat yms. Ruuanlaitto on aina gluteenitonta, syödään samaa ruokaa. Lähinnä kyse on noista väli- ja aamupaloista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten ei kiinnosta, mutta kaveripiirissä on näitä allergisia ja kausittaisia vegaaneja/gluteenittomia ja kyllähän se sotkee ravintosuunnitelmia ja tekee juhlien tarjoiluista haastavia.

Esimerkiksi on pari laktoositonta. Näitä varten käytän laktoosittomia tuotteita, mutta vähän ärsyttää, kun he eivät voi käyttää niitä laktoosin pilkkojia kun on niin kallista. Se hinta vain tulee minun maksettavakseni, kun jokainen laktoositon tuote maksaa aina vähän enemmän, kuin normaali.

Köyhän ei kannata juhlia järjestellä, jos ei osaa.

Minä teen kaiken maidottomana. Yksi perushuoli vähemmän juhlia järjestettäessä.

Minulle on kunnia-asia, että kutsutut vieraat tuntevat itsensä tervetulleiksi, eikä tarvi pelätä henkensä edestä tai roudailla omia eväitä.

Vierailija
64/73 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tälläkin palstalla on kirjoitettu lähinnä siitä, kuinka pitkälle esim. keliaakikkojen huomioimisessa kannattaa mennä. Kyselty, onko kohteliasta tehdä kaikille erityisryhmille oma täytekakku vai ymmärtävätkö he, jos kakkua ei ole, mutta muuta purtavaa löytyy. Kitisemisestä puhutaan sitten, kun omat erityispiirteet tuodaan esiin joka käänteessä viiden minuutin välein, olipa puhe mistä hyvänsä, aletaan marttyyreiksi ja vaaditaan erityistä huomioon ottamista paikoissa, joissa siihen ei yksinkertaisesti ole resursseja.

Plus nuo kitisijät tuppaavat olemaan näitä itsensä diagnosoineita. Siinä yhdessä ketjussahan eräs pokkana ilmoitti keliakian olevan nykyään niin yleinen sairaus, että pitäisi ottaa aina huomioon... ja vissiin yllättyi kun kuuli, että itseasiassa suomen väestöstä vain n. 2% sairastaa keliakiaa.

Niin on. Toinen on kala-allergia. Eräs kokki teki kalapullia mitkä ei maistunut kalalle. Kala-allergikot veti niitä innoissaan eikä tullu mitään oireita. Pään sisällä noi jutut

Pään sisällä varmaan lapsellakin, un jo voimakkasta kalan hajusta tarvitsee epipenin ja piipaan.9

Vierailija
65/73 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotioloissa on aivan mahdollista tehdä gluteenitonta ruokaa / leipomuksia, vaikka samassa tilassa valmistettaisiin myös normiruokaa ja leivonnaisia. Normaali hygienia riittää. Ei siis tarvita kokonaan erillistä keittiötä, astioita, uuneja ym. keliaakikkoa varten. Meillä on suvussa useampia keliaakikoita ja kaikkien perheissä myös ei-keliaakikoita. Jokaisen perheen keittiössä valmistetaan vuoroin gluteenittomia ja tavallisia ruokia ja leivonnaisia. Kaikkien keliaakikkojen sairaus on tästä huolimatta pysynyt hyvin hallinnassa ja veriarvot kohdillaan (vasta-aineita seurataan säännöllisesti).

Myyntiin tehtävissä tuotteissa on tiukat vaatimukset, osittain mielestäni jopa yliviritetyt keliaakikkojen kannalta. Tarkkuus on kuitenkin tarpeen mm. vilja-allergisten takia, jotka voivat saada pienistäkin määristä hengenvaarallisia oireita.

Ja siitä kitinästä, kukaan suvun keliaakikoista ei julkisesti kitise ruokatarjoiluista. Meillä kotona koululainen kyllä säännöllisesti kiroaa Palmian sapuskat, kun gluteeniton versio on yleensä myös mausteeton eli täysin mauton tai jopa pahan makuinen.

Vierailija
66/73 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko eilen telkkarissa, kun pitopalveluyrittäjä kertoili:

Tilaukset ( gluteeniton) on hyvin hyvin millintarkkoja.

Se sama ääripedantti tilaaja sitten kuitenkin juhlapaikalla toteaa näin:

- voin minä vähän tätä (normiruokaa) syödä ja ottaa pokkana ja syö.

Aika kiva stoori, mutta ketä nämä immeiset sitten ovat : ).

Olikohan juttu jossain uutisten pätkässä...

Vierailija
67/73 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli juhlissa yksi kasvissyöjä, toinen oli kala-allergikko, kolmannella oli laktoosi-intoleranssi ja vielä neljännellä gluteeniton (ei keliakiaa, mutta turvottaa vatsaa).

Tehtiin niin että meillä oli kaksi pääruokaa: kalaa ja lihaa. Kala sopi kasvissyöjälle, liha sopi kala-allergikolle. Muut saivat valita kumpaakin. Ostettiin gluteenitonta leipää erikseen ja leivonnaisia vaikka ovat suhteellisen kalliita, mutta niitä ei tarvinnut ostaa paljon.

Oli se hyvä puoli että jokaiselle oli jotain ja myös vatsavaivattomilla oli enemmän valinnanvaraa.

Vierailija
68/73 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

jeppulis kirjoitti:

Oliko eilen telkkarissa, kun pitopalveluyrittäjä kertoili:

Tilaukset ( gluteeniton) on hyvin hyvin millintarkkoja.

Se sama ääripedantti tilaaja sitten kuitenkin juhlapaikalla toteaa näin:

- voin minä vähän tätä (normiruokaa) syödä ja ottaa pokkana ja syö.

Aika kiva stoori, mutta ketä nämä immeiset sitten ovat : ).

Olikohan juttu jossain uutisten pätkässä...

Tämä on ihan normaalia nykyisin, aletaan trendiruokavaliolle ja siitä halutaan pitää kiinni "viimeiseen asti", mutta sitten kun se normiruoka näyttääkin paremmalta niin voihan sitä ottaa. Tiedän tapauksen missä melkein puolilla syöjistä oli "ruokarajoite", mutta niitä rajoiteruokia sitten lopulta söi vain muutama (oikeasti rajoittuneet), ja osalle harvinaisemmalle ei edes löytynyt ottajaa. Näistä tulee vain turhia kustannuksia pitojen järjestäjälle, ja ylimääräistä työtä pitopalvelulle.

Vierailija
69/73 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten ei kiinnosta, mutta kaveripiirissä on näitä allergisia ja kausittaisia vegaaneja/gluteenittomia ja kyllähän se sotkee ravintosuunnitelmia ja tekee juhlien tarjoiluista haastavia.

Esimerkiksi on pari laktoositonta. Näitä varten käytän laktoosittomia tuotteita, mutta vähän ärsyttää, kun he eivät voi käyttää niitä laktoosin pilkkojia kun on niin kallista. Se hinta vain tulee minun maksettavakseni, kun jokainen laktoositon tuote maksaa aina vähän enemmän, kuin normaali.

Köyhän ei kannata juhlia järjestellä, jos ei osaa.

Minä teen kaiken maidottomana. Yksi perushuoli vähemmän juhlia järjestettäessä.

Minulle on kunnia-asia, että kutsutut vieraat tuntevat itsensä tervetulleiksi, eikä tarvi pelätä henkensä edestä tai roudailla omia eväitä.

Tuossa olen samaa mieltä, eli miksi sitten järjestää juhlia tai kutsuu sinne "ruokavammaisia", jos etukäteen jo v*tuttaa ruokarajoitteet. Jätä kutsumatta/älä pidä juhlia, niin problem solved.

Meilläkin on kohta juhlat ja luonnollisesti keliaakikkona valmistan gluteenitonta tarjottavaa. Mutta koska porukassa on ainakin yksi kasvissyöjä, niin kasvispainotteiset tarjottavat (muutenkin näin lämpimänä keväänä raikaampia kuin raskaat liharuoat) ja kaiken varalta laktoosittomat. En näe itse isona vaivana ja jos näkisin, niin en järkkäisi yhtään mitään.

Vierailija
70/73 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän täällä on lähes joka viikko jotkut keliaakikkojen haukkumispäivät meneillään?

Miksi toisten ihmisten suolistosairaudet nyppivät joitakin ihmisiä noin paljon? En ymmärrä.

Milloin tulee muotiin "diabeetikot ovat ärsyttäviä kitisijöitä"?

Ei ehkäpä koskaan, koska varsinkin ykköstyypin diabeetikot voivat - ellei muita sairauksia tai allergioita ole - syödä ihan mitä tahansa nykyään. 

Ihmiset varmaan kokevat gluteenittoman ruuan jotenkin hankalaksi. Ei riitä, että jauhot tms. ovat gluteenittomia, myös työvälineissä pitää ottaa huomioon se keliakia. Esim. minun siskollani on - kuten varmaan ymmärrät - aina omat veitset, juustohöylä, leikkuulauta yms. sen vuoksi, että hänen ruokaansa ei varmasti sitä gluteenia eksy. Onhan se oma hommansa minullakin, kun teen vaikkapa juhliin tai vierailuille hänelle omat syötävänsä, hoitaa homma kunnialla kotiin myös niiden astioiden ja työkalujen osalta. Teen sen mielelläni - huomioin myös vegaanit, laktoosittoman ruokavalion noudattajat yms. juhlaruuissani enkä valita, mutta kuten sanoin, onhan niissä aina oma hommansa. 

Vierailija
71/73 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole kuin yksi yliherkkyys ja se koskee hygieniaa. Jos näen, ettei työkaveri (tai kuka vaan) pese käsiään ennen tiskikoneen tyhjentämistä, tai pöydän kattausta ja tarjoomusten esillepanoa

vaikka olisi nenää juuri niistetty, liukenen paikalta vähin äänin. En usko silloin siihen kotona valmistamisenkaan puhtauteen. - Olen myös nähnyt henkilöiden, joilla kuulemma on oikein hygieniapassi, viisveisaavan minimihygieniasta eli käsien pesusta ennen tarjoiltaviin ruoka-aineisiin koskemista. Yök.

Norovirus ei ole mun juttuni.

Vierailija
72/73 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli juhlissa yksi kasvissyöjä, toinen oli kala-allergikko, kolmannella oli laktoosi-intoleranssi ja vielä neljännellä gluteeniton (ei keliakiaa, mutta turvottaa vatsaa).

Tehtiin niin että meillä oli kaksi pääruokaa: kalaa ja lihaa. Kala sopi kasvissyöjälle, liha sopi kala-allergikolle. Muut saivat valita kumpaakin. Ostettiin gluteenitonta leipää erikseen ja leivonnaisia vaikka ovat suhteellisen kalliita, mutta niitä ei tarvinnut ostaa paljon.

Oli se hyvä puoli että jokaiselle oli jotain ja myös vatsavaivattomilla oli enemmän valinnanvaraa.

Miten kala sopii kasvissyöjälle?

Mutta muuten tämä on kyllä oikea tapa suhtautua asiaan. Ei jokaiselle tarvitse tehdä omaa ruokaa - riittää, että on jotain vaihtoehtoja, jotka hoitavat samalla monta kärpästä samalla iskulla.

Vierailija
73/73 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on oli rippijuhlat viime kesänä. Eräs viisikymppinen sukulaisrouva "tahtoo olla gluteeniton". Hänellä ei ole missään vaiheessa keliakiaa todettu, mutta haluaa syödä gluteenittomasti. Rippijuhlissa oli tarjolla pelkästään hänen takiaan sekä makeaa että suolaista gluteenitonta. Kaunis täytekakku oli tehty tavallisista jauhoista, mutta sen nähdessään tämä rouva totesi "viis mahanpuruista, tätä minä otan". Ja ison palan ottikin. 

uskokaa tai ei ne teidän vakavasti allergisetkin lapset on 100% varmasti syöneet kaikkia niitä aineita joille on allergisia kun silmä on välttänyt. jos siihen ei kuole sillä seisomalla niin miksei olis ottanu täytekakkua joka ilmeisesti oli ihan hyvää?

Hoitamaton keliakia tappaa hitaasti, ei silmänräpäyksessä. Ja vaikka gluteeni ei aiheuttaisi mitään oireita, se on silti vaarallista. Keliakia EI ole allergia vaan elinikäistä hoitoa vaativa autoimmuunisairaus!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi