Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Keliaakikko kitisee"

Vierailija
08.05.2018 |

Miksiköhän täällä on lähes joka viikko jotkut keliaakikkojen haukkumispäivät meneillään?

Miksi toisten ihmisten suolistosairaudet nyppivät joitakin ihmisiä noin paljon? En ymmärrä.

Milloin tulee muotiin "diabeetikot ovat ärsyttäviä kitisijöitä"?

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on oli rippijuhlat viime kesänä. Eräs viisikymppinen sukulaisrouva "tahtoo olla gluteeniton". Hänellä ei ole missään vaiheessa keliakiaa todettu, mutta haluaa syödä gluteenittomasti. Rippijuhlissa oli tarjolla pelkästään hänen takiaan sekä makeaa että suolaista gluteenitonta. Kaunis täytekakku oli tehty tavallisista jauhoista, mutta sen nähdessään tämä rouva totesi "viis mahanpuruista, tätä minä otan". Ja ison palan ottikin. 

Vierailija
22/73 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Muotigluteenittomista" puheen ollen, Facebookissa on ryhmä FODMAP Suomi vatsavaivaisille, jotka haluavat välttää ns.kotimaisia viljoja. Ärtyvää suolta potevilla on niin paljon muitakin ruokarajoitteita, että sopivaa ruokaa saa lähinnä itse tekemällä. Enpä ole ryhmässä huomannut että juhlien/kyläreissujen tms.tarjoiluista valitettaisiin, eniten kysytään reseptejä sekä eväsvinkkejä kouluun/töihin/matkoille. Ei kukaan pode turvotusta, kipua ja ripulia huvikseen.

Ärtyvä suoli on lähinnä jämädiagnoosi kun fyysisiä syitä vatsavaivoihin ei löydy. Gastroskopiassa voidaan sulkea keliakia ja helikobakteeri pois. Vatsavaivojen yleistymisestä on monia teorioita. Itselleni tuli ensin mykoplasma, sitten astma, siitä pari vuotta niin vatsa alkoi lakkoilla. En tiedä onko jälkimmäisellä yhteyttä kahteen edelliseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten ei kiinnosta, mutta kaveripiirissä on näitä allergisia ja kausittaisia vegaaneja/gluteenittomia ja kyllähän se sotkee ravintosuunnitelmia ja tekee juhlien tarjoiluista haastavia.

Esimerkiksi on pari laktoositonta. Näitä varten käytän laktoosittomia tuotteita, mutta vähän ärsyttää, kun he eivät voi käyttää niitä laktoosin pilkkojia kun on niin kallista. Se hinta vain tulee minun maksettavakseni, kun jokainen laktoositon tuote maksaa aina vähän enemmän, kuin normaali.

Ei ne laktoosiomat nykyään enää niin kalliita ole. Ja mulla ei jostain syystä mainitsemasi kapselit auta

Vierailija
24/73 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Muotigluteenittomista" puheen ollen, Facebookissa on ryhmä FODMAP Suomi vatsavaivaisille, jotka haluavat välttää ns.kotimaisia viljoja. Ärtyvää suolta potevilla on niin paljon muitakin ruokarajoitteita, että sopivaa ruokaa saa lähinnä itse tekemällä. Enpä ole ryhmässä huomannut että juhlien/kyläreissujen tms.tarjoiluista valitettaisiin, eniten kysytään reseptejä sekä eväsvinkkejä kouluun/töihin/matkoille. Ei kukaan pode turvotusta, kipua ja ripulia huvikseen.

Ärtyvä suoli on lähinnä jämädiagnoosi kun fyysisiä syitä vatsavaivoihin ei löydy. Gastroskopiassa voidaan sulkea keliakia ja helikobakteeri pois. Vatsavaivojen yleistymisestä on monia teorioita. Itselleni tuli ensin mykoplasma, sitten astma, siitä pari vuotta niin vatsa alkoi lakkoilla. En tiedä onko jälkimmäisellä yhteyttä kahteen edelliseen.

Itse veikkaan teollisten ja pitkälle prosessoitujen ruokien olevan yksi syyllinen... Voipi olla, että monella ei-keliaakikolla se gluteenittoman ruokavalion teho on perustunut siihen, että on ollut pakko jättää pois monet prosessoidut ruoat ja valmistaa enemmän alusta asti. Gluteeniton eines kun on niin kallista, että sitä miettii kahdesti maksaako 5€ jostain lihapullan kokoisesta lihapiirakasta.

Vierailija
25/73 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keliakiaansa kovaan ääneen mainostavat ovat yleensä niitä muotigluteenittomia, jotka vähättelevät lääkäreitä ja diagnoosien tarkkuutta. On kyllä mielenkiintoista seurata miten tietyt diagnoosit hyppäävät pinnalle ja yht'äkkiä jotain tiettyä tautia tuntuu olevan kaikkialla.

Jep. Arvaa onko kivaa, kun on keliakia ja kilpirauhasen vajaatoiminta, kaksi muotisairautta mutta ihan lääkärin diagnosoimia kylläkin. Väsymysoireyhtymää ei sentään ole, masennus kylläkin mutta se ei taida olla trendikästä.

Moni kun ei tosiaan tiedä, että keliakia ja kilpirauhasen vajaatoiminta ovat ns. sisarussairauksia, eli toinen altistaa toiselle.

Vierailija
26/73 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle annettiin "daignoosi" mutu tuntumassa ärtyneeseen suoleen ennen kuin todettiin että se ripuli olikin kilpirauhasen liikatoimintaa. Tuntuu että ärtynyt suoli on nyt gluteenittomuuden jälkeen "pinnalla" ja vähän kaikilla. Tietysti prosessoitu ruoka tainnut lisätä noita vatsavaivoja.

Vierailija
27/73 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle annettiin "daignoosi" mutu tuntumassa ärtyneeseen suoleen ennen kuin todettiin että se ripuli olikin kilpirauhasen liikatoimintaa. Tuntuu että ärtynyt suoli on nyt gluteenittomuuden jälkeen "pinnalla" ja vähän kaikilla. Tietysti prosessoitu ruoka tainnut lisätä noita vatsavaivoja.

Minä taas kun ennen keliakiadiagnoosia ehdin ravata lääkärissä muutamiakin kertoja, niin sain ensin "diagnoosiksi" ärtyneen suolen, käteen esite FODMAP -ruokavaliosta ja kiitti ulos.

Että en sitten tiedä, onko ärtynyt suoli vain yleisnimitys sille, ettei ole halua tutkia syytä sen tarkemmin...

Vierailija
28/73 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keliakiaansa kovaan ääneen mainostavat ovat yleensä niitä muotigluteenittomia, jotka vähättelevät lääkäreitä ja diagnoosien tarkkuutta. On kyllä mielenkiintoista seurata miten tietyt diagnoosit hyppäävät pinnalle ja yht'äkkiä jotain tiettyä tautia tuntuu olevan kaikkialla.

Ja tällä ilmiöllä on myös varjoinen puoli keliaakikoille, kun jokainen väittää osaavansa gluteenitonta leivontaa, jossa todellisuudessa leipomukset kontaminoituneet useita kertoja... Helpompaa oli kun vielä ei paljoa gluteenittomasta tiedetty, se oli omat eväät mukaan ja that's it. Nyt taas joka kyläpaikassa tuputetaan suuren shown kanssa sitä gluteenitonta itseleivottua, ja joudut miettimään jonkin nerokkaan suunnitelman välttääksesi syömästä, koska ei vaan uskalla. Yksi riita tästä tullut jo omalla kohdalla, kun ei tykätty kun kohteliaasti kieltäydyin tarjottavista -.-

Todellisuudessa normaaleissa kotioloissa ei ole mahdollista leipoa gluteenittomasti. Jos samassa taloudessa normaalisti käytetään gluteeniviljoja, kontaminaatio on väistämätön. Sama koskee niitä ravintoloita, joilla ei ole erillistä, eristettyä tilaa gluteenittomien leipomusten tekemiselle. Tämän voi kertoa näille "gluteenittomien" pullien tuputtajille.

t. kokki

Vierailija
29/73 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaa keliaakikot kitistä, kyse on kyllä enemmän persoonan piirteestä, ei sairaudesta aiheutuvaa.

Ne keliaakikot ja laktoosittomat jotka oikeasti kipeytyvät väärästä ruuasta omassa piirissäni hyvin harvoin vikisevät. Mutta nämä joille tulee pikkasen turvotusta tai muuten vaan syövät gluteenittomasti, he valittavat eniten.

On niin hauska ravintolassa kun suureen ääneen vaativat gluteenitonta pääruokaa, sitten syövät jälkiruokana gluteiinipitoista ruokaa. Kun kyllä sitä nyt vähän voi.... tekee mieli äläistä että jos todella on keliaakikko, ei voi edes sitä vähääkään.

Ohis, mutta minulle keliaakikkona ei tule gluteenin syömisestä mitään hirveää kipukohtausta eikä minua tietenkään kiidätetä sairaalaa. Minulle tulee tosiaan välittömänä seurauksena vain "pikkaisen turvotusta" ja epämukavaa oloa vatsassa. Ulospäin ei epämukava oloni näy mitenkään.

Mutta se turvotus ja epämukava olo kestääkin sitten pari kuukautta, ja mukana tulee ajottaista ripulointia, neurologisia oireita, rytmihäiriöitä ja kovaa vatsakipua, joka voi ilmetä vaikkapa viikon päästä gluteenin syömisestä. Ja syöpäriskiä tietysti jokainen lipsahdus kasvattaa.

Keliakiasta on olemassa myös harvinaisempi muoto, jossa kerran menetetty nukka ei enää koskaan palaa. Näillä onkin hyvin korkea syöpäriski, ja jokainen lipsahdus vaikuttaa koko loppuelämään.

Vierailija
30/73 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kun on olemassa urpoja ihmisiä sekä keliaakikoissa että ei-keliaakikoissa. Jos joku naureskelee sille, että keliaakikko ei syö gluteenia sisältäviä tuotteita, niin se naureskelija on täydellinen ääliö. Jos taas keliaakikko vaatii, että satunnaiset ylijäämäleivonnaisensa työpaikan kahvihuoneeseen tuova työtoveri tuo joka kerta myös jotain gluteenitonta, niin hän on myös täydellinen ääliö (en ole varma, tapahtuiko tuo oikeasti, mutta yksi näistä "haukkumisketjuista" oli tuosta aiheesta).

Yhteenvetona: maailma olisi mukavampi, jos ihmiset lakkaisivat olemasta ääliöitä.

Vierailija
31/73 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis menikö sulla tunteisiin se aloitus missä joku vei tekemiensä kakkujen rippeitä työpaikan kahvihuoneeseen? :D

Tuskin täällä kukaan sen ihmeemmin haluaa keliaakikkoja lytätä, kaikki erityisruokavaliot on vaan vähän hanurista, jos kahdestakymmenestä ihmisestä yhdellä on ongelmia syödä kaikkea tarjottua ja tämän takia kaikki pitäisi muuttaa hänen ruokavalioonsa sopivaksi. Toki eri tilanne jotkut häät tms, missä sopivaa ruokaa tulee olla kaikille.

Vierailija
32/73 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten ei kiinnosta, mutta kaveripiirissä on näitä allergisia ja kausittaisia vegaaneja/gluteenittomia ja kyllähän se sotkee ravintosuunnitelmia ja tekee juhlien tarjoiluista haastavia.

Esimerkiksi on pari laktoositonta. Näitä varten käytän laktoosittomia tuotteita, mutta vähän ärsyttää, kun he eivät voi käyttää niitä laktoosin pilkkojia kun on niin kallista. Se hinta vain tulee minun maksettavakseni, kun jokainen laktoositon tuote maksaa aina vähän enemmän, kuin normaali.

Ei ne laktoosiomat nykyään enää niin kalliita ole. Ja mulla ei jostain syystä mainitsemasi kapselit auta

Minulla on keliakia, laktoosi-intoleranssi ja ärtynyt suoli. Olen ripulilla tämän tästä ja ruokarajoitteita on todella runsaasti. Haluan pitää syömisestäni niin vähän meteliä kuin mahdollista ja valitsen ruokapöydästä ruuat, joiden tiedän sopivan minulle. Joskus se tarkoittaa juhlissa nälässä olemista, mutta siedän sen mieluummin kuin järkyttävät vatsavaivat. Tiedoksi että toiset laktoosi-intolerantikot sietävät maitoa jonkin verran, joten heillä toimii hyla-tuotteet ja laktoosin pilkkojat, jos ei ole hyla-tuotteita tarjolla. Itse en siedä laktoosia lainkaan, joten laktoosipillerit eivät minua auta. Joudun aina käyttämään laktoosittomia tuotteita. Ikävä että aiheutan ihmisille vaivaa ruokarajoitteideni vuoksi, mutta jos niitä ei huomioida,niin voin tuoda mieluusti omat eväät. Mieluummin sekin kuin varaaminen juhlapaikan vessan n. 40 minuutiksi ripulointiin ja oksenteluun. Ihmiset, jotka tekevät syömisestään numeron, ovat valinneet vapaaehtoisesti kyseisen ruokavalion (veget, teko-keliaakikot jne). 

Vierailija
33/73 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis menikö sulla tunteisiin se aloitus missä joku vei tekemiensä kakkujen rippeitä työpaikan kahvihuoneeseen? :D

Tuskin täällä kukaan sen ihmeemmin haluaa keliaakikkoja lytätä, kaikki erityisruokavaliot on vaan vähän hanurista, jos kahdestakymmenestä ihmisestä yhdellä on ongelmia syödä kaikkea tarjottua ja tämän takia kaikki pitäisi muuttaa hänen ruokavalioonsa sopivaksi. Toki eri tilanne jotkut häät tms, missä sopivaa ruokaa tulee olla kaikille.

Plus meitä oli siinä keskustelussa keliaakikkojakin, jotka emme nähneet asetelmassa mitään väärää, mutta puolestaloukkaantujia oli hätkähdyttävän paljon :D

Mietin, että ovatko kenties keliaakikkojen läheisiä, ainakin omassa lähipiirissä (aviomies, sisarukset yms) ne läheiset ottavat jyrkästi kantaa jos näkevät jotain, josta voi olla haittaa keliaakikolle. Välittämistä toki sekin, mutta myös puolestaloukkaantumisen täytyy pysyä järkevän rajoissa.

Vierailija
34/73 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudun aina kysymään juhlakutsuista, onko niissä minulle tarjottavaa. Tämä on oikeasti todella vaikeaa, sillä jotkut loukkaantuvat siitä ihan mielettömästi "no miksi olisi?" tai "no miksei olisi?" Jotkut pitää gluteenitonta vaihtoehtoa juhlissa täysin normaalina ja jotkut taas ei missään nimessä. En koskaan kuitenkaan tuputa sitä, vaan olen aina valmis ottamaan omia eväitä riippuen tilanteesta.

Tällainen aihe ei lohduta yhtään, jos tätä pidetään kitinänä. (Vaikka sen kahvipöytäjutun kyllä ymmärrän...). Koko elämäni ajan muistan, että elämä ei ole aina reilua ja se on ihan ok. Tuleepahan herkuteltua vähemmän. :) En syyllistä ketään, en minäkään aina (valitettavasti) muista laktoosi-intoleranssia, vaikka itsekin ruokarajoitteinen olen.

Vierailija
35/73 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaa keliaakikot kitistä, kyse on kyllä enemmän persoonan piirteestä, ei sairaudesta aiheutuvaa.

Ne keliaakikot ja laktoosittomat jotka oikeasti kipeytyvät väärästä ruuasta omassa piirissäni hyvin harvoin vikisevät. Mutta nämä joille tulee pikkasen turvotusta tai muuten vaan syövät gluteenittomasti, he valittavat eniten.

On niin hauska ravintolassa kun suureen ääneen vaativat gluteenitonta pääruokaa, sitten syövät jälkiruokana gluteiinipitoista ruokaa. Kun kyllä sitä nyt vähän voi.... tekee mieli äläistä että jos todella on keliaakikko, ei voi edes sitä vähääkään.

Ohis, mutta minulle keliaakikkona ei tule gluteenin syömisestä mitään hirveää kipukohtausta eikä minua tietenkään kiidätetä sairaalaa. Minulle tulee tosiaan välittömänä seurauksena vain "pikkaisen turvotusta" ja epämukavaa oloa vatsassa. Ulospäin ei epämukava oloni näy mitenkään.

Mutta se turvotus ja epämukava olo kestääkin sitten pari kuukautta, ja mukana tulee ajottaista ripulointia, neurologisia oireita, rytmihäiriöitä ja kovaa vatsakipua, joka voi ilmetä vaikkapa viikon päästä gluteenin syömisestä. Ja syöpäriskiä tietysti jokainen lipsahdus kasvattaa.

Keliakiasta on olemassa myös harvinaisempi muoto, jossa kerran menetetty nukka ei enää koskaan palaa. Näillä onkin hyvin korkea syöpäriski, ja jokainen lipsahdus vaikuttaa koko loppuelämään.

Hitto, mietin jo että onko sinulla refraktaarikeliakia, mutta ilmeisesti ei sentään. Kaamea keliakian muoto 😕 onneksi normikeliakiaakin harvinaisempi.

Nuo näkyvät oireet on muuten jännät, se miten ne vaihtelee. Erään kerran ruoassa oli gluteenipitoinen liemikuutio, ja itkin tuskissani koko seuraavan yön ja käytännössä yövyin vessassa.

Muutaman vuoden päästä söin vahingossa ison satsin vehnää sisältävää joululaatikkoa, oireet iski vasta kolme päivää tuosta.

Eli ei tosiaan ole sitä, että näkyvät oireet iskee heti jos on iskeäkseen...

Vierailija
36/73 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei suinkaan. Tuossa tapauksessa oli täysin ymmärrettävää, ettei keliaakikolle tietenkään ruvettu tekemään erikseen omia leivonnaisia. Ihan outoa muuta olettaakaan.

Juhlissakin on ihan järjestäjän oma valinta, haluaako kaikki vieraat ottaa huomioon vai ei.

Mutta "keliaakikot kitisee" on todella yleinen asenne tällä palstalla. Jostain syystä keliakia ja keliaakikoiden syömätottumukset saavat aikaan melkoisia aggressioita, ja haluaisin tietää miksi. Ärsyynnytään siitä, jos keliaakikko kysyy, olisiko hänelle mitään. Otetaan pulttia siitä, jos joku keliaakikko lankeaa houkutukseen ja syökin sitten gluteenillista kakkua kun se on niin hyvän näköistä (itsekin tunnen tällaisen, joka tekee terveydelleen todella paljon hallaa tällaisilla lankeamisilla - mutta miten tämä eroaa alkoholista joka lankeaa juomaan vaikkei pitäisi tai diabeetikosta joka vetää pullaa kun ei voi sitä vastustaa?). Paheksutaan sitä, jos keliaakikot syövät gluteenittomia korvaavia tuotteita. Julistetaan, että oikeita keliaakikkoja ovat vain ne, jotka vääntelehtivät kivuissaan syötyään gluteenia, ja muut vain teeskentelevät. Ylipäätään vähän väliä on keskustelua jostain, mikä keliaakikoissa ärsyttää, ja peukutusten perusteella se on aika yleinen ärsytyksenaihe.

Olisi vain mielenkiintoista tietää, miksi se on niin ärsyttävä sairaus.

Vierailija
37/73 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedonpuutetta. Siitä johtuu ärsyyntyminen. Nämä kitinaketjut ovat olleet hyvät, sillä ainakin itse olen oppinut lisää. En ole aiemmin tiennyt, että gluteenin välttäminen on toisilla ehdottoman tarkkaa. Tämä on johtunut siitä, että tuntemani keliaakikko ei ole ollut ollenkaan niin herkkä ja sen vuoksi olen pitänyt sairautta vähemmän vaativana. Nytpä olen viisaampi. Kiitos!

Vierailija
38/73 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei suinkaan. Tuossa tapauksessa oli täysin ymmärrettävää, ettei keliaakikolle tietenkään ruvettu tekemään erikseen omia leivonnaisia. Ihan outoa muuta olettaakaan.

Juhlissakin on ihan järjestäjän oma valinta, haluaako kaikki vieraat ottaa huomioon vai ei.

Mutta "keliaakikot kitisee" on todella yleinen asenne tällä palstalla. Jostain syystä keliakia ja keliaakikoiden syömätottumukset saavat aikaan melkoisia aggressioita, ja haluaisin tietää miksi. Ärsyynnytään siitä, jos keliaakikko kysyy, olisiko hänelle mitään. Otetaan pulttia siitä, jos joku keliaakikko lankeaa houkutukseen ja syökin sitten gluteenillista kakkua kun se on niin hyvän näköistä (itsekin tunnen tällaisen, joka tekee terveydelleen todella paljon hallaa tällaisilla lankeamisilla - mutta miten tämä eroaa alkoholista joka lankeaa juomaan vaikkei pitäisi tai diabeetikosta joka vetää pullaa kun ei voi sitä vastustaa?). Paheksutaan sitä, jos keliaakikot syövät gluteenittomia korvaavia tuotteita. Julistetaan, että oikeita keliaakikkoja ovat vain ne, jotka vääntelehtivät kivuissaan syötyään gluteenia, ja muut vain teeskentelevät. Ylipäätään vähän väliä on keskustelua jostain, mikä keliaakikoissa ärsyttää, ja peukutusten perusteella se on aika yleinen ärsytyksenaihe.

Olisi vain mielenkiintoista tietää, miksi se on niin ärsyttävä sairaus.

"Otetaan pulttia siitä, jos joku keliaakikko lankeaa houkutukseen ja syökin sitten gluteenillista kakkua kun se on niin hyvän näköistä"

Niille otetaan pulttia me muut keliaakikot. Oma päätös tietty olla piittaamatta terveydestään, mutta silloin ei huudella olevansa keliaakikko, koska tekee tietoisesti hallaa muille keliaakikoille.

Itsekin tunnen keliaakikon, joka on tehnyt päätöksensä ja syö gluteenia. Mutta hän ei puhua sanaakaan keliakiasta, minulle kertoi vasta kun kuuli minun sairastavan keliakiaa. Laiha ja kalpea on, tekee pahaa aina kun nähdään 😞. Mutta aikunen ihminen tekee itse valintansa

Vierailija
39/73 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedonpuutetta. Siitä johtuu ärsyyntyminen. Nämä kitinaketjut ovat olleet hyvät, sillä ainakin itse olen oppinut lisää. En ole aiemmin tiennyt, että gluteenin välttäminen on toisilla ehdottoman tarkkaa. Tämä on johtunut siitä, että tuntemani keliaakikko ei ole ollut ollenkaan niin herkkä ja sen vuoksi olen pitänyt sairautta vähemmän vaativana. Nytpä olen viisaampi. Kiitos!

Joko se tuttusi ei ole keliaakikko, tai sitten on ohutsuoli jo aivan paskana jos kerran "vähän vaan" gluteenia voi syödä.

Vierailija
40/73 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on paha refluksi + nielemisvaikeus rt.n vajaatoiminnan takia.

Vältän ulkona ja kylässä syömistä. Se jännittää. En jaksa selittää ruokarajoituksia, asia on niin piinallinen muutenkin.

Onneksi on refluksikkojen vert.tukisivut.

Ilman niitä ei kyllä jaksaisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi