Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Keliaakikko kitisee"

Vierailija
08.05.2018 |

Miksiköhän täällä on lähes joka viikko jotkut keliaakikkojen haukkumispäivät meneillään?

Miksi toisten ihmisten suolistosairaudet nyppivät joitakin ihmisiä noin paljon? En ymmärrä.

Milloin tulee muotiin "diabeetikot ovat ärsyttäviä kitisijöitä"?

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedonpuutetta. Siitä johtuu ärsyyntyminen. Nämä kitinaketjut ovat olleet hyvät, sillä ainakin itse olen oppinut lisää. En ole aiemmin tiennyt, että gluteenin välttäminen on toisilla ehdottoman tarkkaa. Tämä on johtunut siitä, että tuntemani keliaakikko ei ole ollut ollenkaan niin herkkä ja sen vuoksi olen pitänyt sairautta vähemmän vaativana. Nytpä olen viisaampi. Kiitos!

Joko se tuttusi ei ole keliaakikko, tai sitten on ohutsuoli jo aivan paskana jos kerran "vähän vaan" gluteenia voi syödä.

Niinpä. Osa on myös todella tarkkoja eli jättävät kauppaan tuotteet, joissa lukee "saattaa sisältää vehnää". Itse tulkitsen tuon niin, että samalla linjastolla on valmistettu vehnää sisältäviä tuotteita eikä vehnää välttämättä ole lainkaan ostamassani tuotteessa. Fiksumpaa olisi välttää tuollaisia tuotteita, mutta vetelen niitä huoletta. Nykyään pitää niin tarkkaan ilmoittaa kaikki. Otan myös samasta voikasasta voita, mistä sorkkivat tavalliset ihmiset voita. Se on täynnä leivänmurusia, mutta otan aina sieltä missä niitä murusia ei ole. En vain jaksa olla niin järkyttävän tarkka. Kukaan keliaakikko ei voi tietää minkä verran gluteenia elimistö sietää ennen reaktiota. Tästä syystä gluteenia tulee välttää kokonaan. Itse en jaksa nipottaa. En jaksa myöskään pyytää tarjoilijalta gluteenitonta leipää, kun hän tuo vehnäleipää pöytään, vaikka olen tilausta tehdessäni varmistanut, että tilaamani ruoka-annos on gluteeniton. Ei tuo asia pysy edes tarjoilijoilla mielessä.

Vierailija
42/73 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäys: en siis syö tuota leipää. Palautan sen vain takaisin keittiöön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
43/73 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen herkkävatsainen, ei mitään em. ruokavaliota, mutta jos on jotain jännittävää niin imodium2mg. Voi Pyhä Sylvi ilman Imodiumia😯Ja masu vain hörähtää kun on jotasin sen mielestä "jännää". Pää kenties kestäisi, masu ei. Ja yksi mitä ei siedä on makeutusaineita kuten sorbitoli, asesulfaami -K, asbartaani, eli makeutusaineet. Voi Luojan tähden mitä katastrofeja on nähty. Osaan onneksi vältellä.

Vierailija
44/73 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten ei kiinnosta, mutta kaveripiirissä on näitä allergisia ja kausittaisia vegaaneja/gluteenittomia ja kyllähän se sotkee ravintosuunnitelmia ja tekee juhlien tarjoiluista haastavia.

Esimerkiksi on pari laktoositonta. Näitä varten käytän laktoosittomia tuotteita, mutta vähän ärsyttää, kun he eivät voi käyttää niitä laktoosin pilkkojia kun on niin kallista. Se hinta vain tulee minun maksettavakseni, kun jokainen laktoositon tuote maksaa aina vähän enemmän, kuin normaali.

Eihän maksa. Helpointa olisi tehdä kaikille laktoositonta. Nykytuotteet ei edes erotu maullaan kovin paljon, ole liian makeita tms.

Vierailija
45/73 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaako yleisö mieluummin vastaan "kitinän" vai sen, että ruokavammainen yrittää olla kuten muut, ja oksentaa sopimattomat syömiset lautaselleen?

Niinkin voi käydä.

Vierailija
46/73 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottaako yleisö mieluummin vastaan "kitinän" vai sen, että ruokavammainen yrittää olla kuten muut, ja oksentaa sopimattomat syömiset lautaselleen?

Niinkin voi käydä.

Tai mitea jos vaan jättää syömättä sen sopimattoman ruoan JA ei kitise. Yleensä vaikeasti ruokavammainen (eli oikeasti täysin pakko prikulleen noudattaa ruokavaliota) ottaa omat eväät mukaan, ellei ole varmuutta saako sopivaa ruokaa.

- keliaakikko

Vierailija
47/73 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis menikö sulla tunteisiin se aloitus missä joku vei tekemiensä kakkujen rippeitä työpaikan kahvihuoneeseen? :D

Tuskin täällä kukaan sen ihmeemmin haluaa keliaakikkoja lytätä, kaikki erityisruokavaliot on vaan vähän hanurista, jos kahdestakymmenestä ihmisestä yhdellä on ongelmia syödä kaikkea tarjottua ja tämän takia kaikki pitäisi muuttaa hänen ruokavalioonsa sopivaksi. Toki eri tilanne jotkut häät tms, missä sopivaa ruokaa tulee olla kaikille.

Ei suinkaan. Tuossa tapauksessa oli täysin ymmärrettävää, ettei keliaakikolle tietenkään ruvettu tekemään erikseen omia leivonnaisia. Ihan outoa muuta olettaakaan.

Juhlissakin on ihan järjestäjän oma valinta, haluaako kaikki vieraat ottaa huomioon vai ei.

Mutta "keliaakikot kitisee" on todella yleinen asenne tällä palstalla. Jostain syystä keliakia ja keliaakikoiden syömätottumukset saavat aikaan melkoisia aggressioita, ja haluaisin tietää miksi. Ärsyynnytään siitä, jos keliaakikko kysyy, olisiko hänelle mitään. Otetaan pulttia siitä, jos joku keliaakikko lankeaa houkutukseen ja syökin sitten gluteenillista kakkua kun se on niin hyvän näköistä (itsekin tunnen tällaisen, joka tekee terveydelleen todella paljon hallaa tällaisilla lankeamisilla - mutta miten tämä eroaa alkoholista joka lankeaa juomaan vaikkei pitäisi tai diabeetikosta joka vetää pullaa kun ei voi sitä vastustaa?). Paheksutaan sitä, jos keliaakikot syövät gluteenittomia korvaavia tuotteita. Julistetaan, että oikeita keliaakikkoja ovat vain ne, jotka vääntelehtivät kivuissaan syötyään gluteenia, ja muut vain teeskentelevät. Ylipäätään vähän väliä on keskustelua jostain, mikä keliaakikoissa ärsyttää, ja peukutusten perusteella se on aika yleinen ärsytyksenaihe.

Olisi vain mielenkiintoista tietää, miksi se on niin ärsyttävä sairaus.

"Otetaan pulttia siitä, jos joku keliaakikko lankeaa houkutukseen ja syökin sitten gluteenillista kakkua kun se on niin hyvän näköistä"

Niille otetaan pulttia me muut keliaakikot. Oma päätös tietty olla piittaamatta terveydestään, mutta silloin ei huudella olevansa keliaakikko, koska tekee tietoisesti hallaa muille keliaakikoille.

Itsekin tunnen keliaakikon, joka on tehnyt päätöksensä ja syö gluteenia. Mutta hän ei puhua sanaakaan keliakiasta, minulle kertoi vasta kun kuuli minun sairastavan keliakiaa. Laiha ja kalpea on, tekee pahaa aina kun nähdään 😞. Mutta aikunen ihminen tekee itse valintansa

Ymmärrän. Mutta minäkin olen keliaakikko, enkä kyllä osaa suuttua siitä, että ihmiset sotkevat oman terveytensä lipsumalla ruokavaliosta. Ystävälläni joka on myös keliaakikko on siis kyllä aikomus pitäytyä ruokavaliossa - ei ole siis tehnyt mitään periaatepäätöstä, että tappaa itsensä syömällä gluteenia - mutta jos jokin on tarpeeksi houkuttelevaa, niin lipsuu.

Mieti vaikka niin, että juhlissa on keliaakikoille tarjolla gluteenittomia keksejä, ja "tavallisille ihmisille" aivan upea kermakakku. Itse välitän terveydestäni joten totta kai pitäydyn mukisematta kekseissä, ja olen kiitollinen, että minuakin on muistettu. Kaverini menee herkuista ihan sekaisin ja luultavasti ottaisi ison kasan kermakakkua yrittäen olla ajattelamatta seurauksia.

Mielestäni tuo ei mitenkään eroa kakkostyypin diabeetikosta joka syö itsensä vaikka hautaan, tai alkoholistista joka lankeaa kerta toisensa juomaan vaikka maksakirroosia pukkaa. Kun se houkutus on vaan niin suuri. Joillain ihmisillä on tällaisia heikkouksia. Surullistahan se on, mutta en näe, miten se on loukkaus minua kohtaan jos toinen syö itsensä sairaaksi.

Tuollainen tekee "haittaa muille keliaakikoille" vain siksi, jos ihmiset ovat niin hölmöjä, että näkevät yhden lipsuvan ruokavaliostaan ja olettavat ettei sairautta ole oikeasti *kenelläkään*.

Vierailija
48/73 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedonpuutetta. Siitä johtuu ärsyyntyminen. Nämä kitinaketjut ovat olleet hyvät, sillä ainakin itse olen oppinut lisää. En ole aiemmin tiennyt, että gluteenin välttäminen on toisilla ehdottoman tarkkaa. Tämä on johtunut siitä, että tuntemani keliaakikko ei ole ollut ollenkaan niin herkkä ja sen vuoksi olen pitänyt sairautta vähemmän vaativana. Nytpä olen viisaampi. Kiitos!

Joko se tuttusi ei ole keliaakikko, tai sitten on ohutsuoli jo aivan paskana jos kerran "vähän vaan" gluteenia voi syödä.

Tai sillä ei vaan se nukka ole niin paskana kuin muilla ja kestää sitä gluteenia enemmän. Siskoni on tällainen, katsoo tarkkaan kaikki tuoteselosteet sun muut ja kokkailee gluteenittomaan tapaan, mutta ei haittaa jos joku kokkaa samassa keittiössä jotain gluteenillista. Eli sietää kyllä pieniä määriä, mutta ei mitään vehnäpullia ala syömään.

Vierailija
49/73 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo allergisten testaaminen on aika pasgamaista. Siinä voi mennä vuosien siedätyshoiro takapakkia tai suunniteltu leikkaus peruuntua yms. Oman lapsen kohdalla kouluruoka vei sairaalaan. Siellä oli jatkuvasti vähän maitoproteiinia joka vaikutti lapsen suolistoon. Pikkuhiljaa suolisto meni mystisesti huonoon kuntoon kunnes parantui. Seuraavana syksynä arvattiin missä vika ja saatiin korjattua. Mutta sitä ennen kärsi lapsi ja koko perhe ja sai vielä kivan laskun päälle.

Voisin sanoa mihin voisitte tunkea kakapullanne.

Vierailija
50/73 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis menikö sulla tunteisiin se aloitus missä joku vei tekemiensä kakkujen rippeitä työpaikan kahvihuoneeseen? :D

Tuskin täällä kukaan sen ihmeemmin haluaa keliaakikkoja lytätä, kaikki erityisruokavaliot on vaan vähän hanurista, jos kahdestakymmenestä ihmisestä yhdellä on ongelmia syödä kaikkea tarjottua ja tämän takia kaikki pitäisi muuttaa hänen ruokavalioonsa sopivaksi. Toki eri tilanne jotkut häät tms, missä sopivaa ruokaa tulee olla kaikille.

Ei suinkaan. Tuossa tapauksessa oli täysin ymmärrettävää, ettei keliaakikolle tietenkään ruvettu tekemään erikseen omia leivonnaisia. Ihan outoa muuta olettaakaan.

Juhlissakin on ihan järjestäjän oma valinta, haluaako kaikki vieraat ottaa huomioon vai ei.

Mutta "keliaakikot kitisee" on todella yleinen asenne tällä palstalla. Jostain syystä keliakia ja keliaakikoiden syömätottumukset saavat aikaan melkoisia aggressioita, ja haluaisin tietää miksi. Ärsyynnytään siitä, jos keliaakikko kysyy, olisiko hänelle mitään. Otetaan pulttia siitä, jos joku keliaakikko lankeaa houkutukseen ja syökin sitten gluteenillista kakkua kun se on niin hyvän näköistä (itsekin tunnen tällaisen, joka tekee terveydelleen todella paljon hallaa tällaisilla lankeamisilla - mutta miten tämä eroaa alkoholista joka lankeaa juomaan vaikkei pitäisi tai diabeetikosta joka vetää pullaa kun ei voi sitä vastustaa?). Paheksutaan sitä, jos keliaakikot syövät gluteenittomia korvaavia tuotteita. Julistetaan, että oikeita keliaakikkoja ovat vain ne, jotka vääntelehtivät kivuissaan syötyään gluteenia, ja muut vain teeskentelevät. Ylipäätään vähän väliä on keskustelua jostain, mikä keliaakikoissa ärsyttää, ja peukutusten perusteella se on aika yleinen ärsytyksenaihe.

Olisi vain mielenkiintoista tietää, miksi se on niin ärsyttävä sairaus.

"Otetaan pulttia siitä, jos joku keliaakikko lankeaa houkutukseen ja syökin sitten gluteenillista kakkua kun se on niin hyvän näköistä"

Niille otetaan pulttia me muut keliaakikot. Oma päätös tietty olla piittaamatta terveydestään, mutta silloin ei huudella olevansa keliaakikko, koska tekee tietoisesti hallaa muille keliaakikoille.

Itsekin tunnen keliaakikon, joka on tehnyt päätöksensä ja syö gluteenia. Mutta hän ei puhua sanaakaan keliakiasta, minulle kertoi vasta kun kuuli minun sairastavan keliakiaa. Laiha ja kalpea on, tekee pahaa aina kun nähdään 😞. Mutta aikunen ihminen tekee itse valintansa

Ymmärrän. Mutta minäkin olen keliaakikko, enkä kyllä osaa suuttua siitä, että ihmiset sotkevat oman terveytensä lipsumalla ruokavaliosta. Ystävälläni joka on myös keliaakikko on siis kyllä aikomus pitäytyä ruokavaliossa - ei ole siis tehnyt mitään periaatepäätöstä, että tappaa itsensä syömällä gluteenia - mutta jos jokin on tarpeeksi houkuttelevaa, niin lipsuu.

Mieti vaikka niin, että juhlissa on keliaakikoille tarjolla gluteenittomia keksejä, ja "tavallisille ihmisille" aivan upea kermakakku. Itse välitän terveydestäni joten totta kai pitäydyn mukisematta kekseissä, ja olen kiitollinen, että minuakin on muistettu. Kaverini menee herkuista ihan sekaisin ja luultavasti ottaisi ison kasan kermakakkua yrittäen olla ajattelamatta seurauksia.

Mielestäni tuo ei mitenkään eroa kakkostyypin diabeetikosta joka syö itsensä vaikka hautaan, tai alkoholistista joka lankeaa kerta toisensa juomaan vaikka maksakirroosia pukkaa. Kun se houkutus on vaan niin suuri. Joillain ihmisillä on tällaisia heikkouksia. Surullistahan se on, mutta en näe, miten se on loukkaus minua kohtaan jos toinen syö itsensä sairaaksi.

Tuollainen tekee "haittaa muille keliaakikoille" vain siksi, jos ihmiset ovat niin hölmöjä, että näkevät yhden lipsuvan ruokavaliostaan ja olettavat ettei sairautta ole oikeasti *kenelläkään*.

Pointti onkin siinä, että se ihmisten tietämättömyys yhdistettynä ruokavaliosta lipsuvaan keliaakikkoon (joka siis mainostaa olevansa keliaakikko) aiheuttaa juuri niitä oletuksia, että eihän se sitten ole niin tarkkaa. Minullekin pokkana eräs tuttu sanoi, että hyvinhän sinä voisit syödä gluteenia esim. vapaapäivien edellä, niin kärsin vain ne oireet sitten kotona. Kun hänen keliaakikkokaverinsa kuulemma näin tekee.

Kun verrataan esim. alkoholismiin, niin alkoholin haitoista taas tiedetään laajasti paljon, ainakin enemmän kuin keliakiasta.

Eli loukkaus ei ole siinä, että joku syö itsensä sairaaksi ja lopulta hengiltä,  vaan mitä hänen toimintansa aiheuttaa muutenkin heikolle keliakiatuntemukselle. Kyllä se vaikuttaa muihinkin keliaakikkoihin, jos jonkun lipsuvan takia esim. juhlissa tai ravintolassa tarjotaan gluteenittomana sellaista ruokaa, jossa on "ihan vaan vähän" vehnäjauhoja, koska kyllähän se ja sekin keliaakikko lipsuu välillä, niin ei se siis ole niin justiinsa.

Vierailija
51/73 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on oli rippijuhlat viime kesänä. Eräs viisikymppinen sukulaisrouva "tahtoo olla gluteeniton". Hänellä ei ole missään vaiheessa keliakiaa todettu, mutta haluaa syödä gluteenittomasti. Rippijuhlissa oli tarjolla pelkästään hänen takiaan sekä makeaa että suolaista gluteenitonta. Kaunis täytekakku oli tehty tavallisista jauhoista, mutta sen nähdessään tämä rouva totesi "viis mahanpuruista, tätä minä otan". Ja ison palan ottikin. 

uskokaa tai ei ne teidän vakavasti allergisetkin lapset on 100% varmasti syöneet kaikkia niitä aineita joille on allergisia kun silmä on välttänyt. jos siihen ei kuole sillä seisomalla niin miksei olis ottanu täytekakkua joka ilmeisesti oli ihan hyvää?

Vierailija
52/73 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Plus meitä oli siinä keskustelussa keliaakikkojakin, jotka emme nähneet asetelmassa mitään väärää, mutta puolestaloukkaantujia oli hätkähdyttävän paljon :D

Itseäni siinä ketjussa kenkutti, että yksi jätettiin jatkuvasti ulkopuolelle. Hänet olisi joskus voinut huomioida, vaikka karkkipussilla. Ihan vain yhteishengen vuoksi. Keliakia ei ollut se juttu, vaan jatkuva toiminta, joka jätti aina yhden työntekijän ulkopuolelle. Jatkuva ja aina -avainsanat.

Vierailija
53/73 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliaakikkokinko kitisee?

Vierailija
54/73 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on oli rippijuhlat viime kesänä. Eräs viisikymppinen sukulaisrouva "tahtoo olla gluteeniton". Hänellä ei ole missään vaiheessa keliakiaa todettu, mutta haluaa syödä gluteenittomasti. Rippijuhlissa oli tarjolla pelkästään hänen takiaan sekä makeaa että suolaista gluteenitonta. Kaunis täytekakku oli tehty tavallisista jauhoista, mutta sen nähdessään tämä rouva totesi "viis mahanpuruista, tätä minä otan". Ja ison palan ottikin. 

uskokaa tai ei ne teidän vakavasti allergisetkin lapset on 100% varmasti syöneet kaikkia niitä aineita joille on allergisia kun silmä on välttänyt. jos siihen ei kuole sillä seisomalla niin miksei olis ottanu täytekakkua joka ilmeisesti oli ihan hyvää?

Tämähän sen ongelman aiheuttaa. Ensin ollaan niin "keliaakikkoa" ja "gluteenitonta" ja sitten mätetään naamaan kaksin käsin normipullaa, vaikka isäntäväki on nähnyt sen vaivan että ruokarajoitteisellekin on tarjottavaa, muutakin kuin jotain hemmetin riisikakkuja. Kun tämä gluteeniton täti siis kauhoo sitä tavallista täytekakkua, siinä rauhallisempikin isäntä/emäntä näkee punaista ja tuomitsee tädin kitisijäksi.

Vierailija
55/73 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joudun aina kysymään juhlakutsuista, onko niissä minulle tarjottavaa. Tämä on oikeasti todella vaikeaa, sillä jotkut loukkaantuvat siitä ihan mielettömästi "no miksi olisi?" tai "no miksei olisi?"

Loukkaantumiseen voi vaikuttaa sillä miten asian esittää. Minä kysyn noin vain hyvin tutuilta, läheisimmiltä. Kaikkien muisen kohdalla aloitan niin, että kun minulla on tämä erityisruokavalio, niin voisinko tuoda jotain xxtonta tarjottavaa? No, häät tai muut isot juhlat erikseen, niinhin ei ehkä ole korrektia viedä mitään.

Yhden tuttavan kohdalla olen tehnyt niinkin, että olen valmistanut jotain asteen verran rajatumpaakin, esim. vehnätön->viljaton, laktoositon->maidoton, koska olen tiennyt jonkun toisen kutsutun tarvitsevan sellaista tarjottavaa.

Vierailija
56/73 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän sen ongelman aiheuttaa. Ensin ollaan niin "keliaakikkoa" ja "gluteenitonta" ja sitten mätetään naamaan kaksin käsin normipullaa, vaikka isäntäväki on nähnyt sen vaivan että ruokarajoitteisellekin on tarjottavaa, muutakin kuin jotain hemmetin riisikakkuja. Kun tämä gluteeniton täti siis kauhoo sitä tavallista täytekakkua, siinä rauhallisempikin isäntä/emäntä näkee punaista ja tuomitsee tädin kitisijäksi.

onko siis kyseessä viikottainen tapahtuma vai tarkkaillaanko toisten ruokavaliota 24/7? herranjestas jos siis yhtenä päivänä kuukaudessa syö jotain mistä kroppa ei tykkää kun on juhlatkin niin niillä 28-30llä päivällä ei ole enää MITÄÄN väliä?

olis ylpeä että joku syö sitä kakkua vaikka siitä aiheutuu suuremmat seuraukset kuin muille smh

Vierailija
57/73 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On keliaakikko. On sairastanut lapsesta asti, vaikka silloin keliakiasta ei tiedetty. On lääkärintodistukset yms. Ei syö gluteenia, mutta ei ole tarkka siitä, onko lähistöllä ollut vehnäjauhoja tai muita gluteenia sisältäviä tuotteita. Sen vuoksi en ymmärtänyt ollenkaan, että pitäisi olla eri keittiö tai ainakin välineet, jos aikoo tarjota gluteenitonta syötävää.

Vierailija
58/73 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No keliakiassa siihen altistukseen ei tosiaan "kuole sillä seisomalla", mutta se ei silti tee sairaudesta vähemmän vaarallista.

Duodecim kertoo seuraavaa:

"Tyypillisimmät oireet ovat ripuli, löysät ulosteet, ylävatsan turvotus, ilmavaivat, painon lasku ja lapsilla kasvun hidastuminen. Monilla oireet ovat lieviä, ja osalla niitä ei ole lainkaan.

Viime vuosina on todettu, että keliakiaan liittyy myös monia vaivoja, jotka eivät liity suolistoon. Melkein puolella potilaita maksaentsyymit ovat koholla, mutta vain harvoin esiintyy vakavaa maksan häiriötä. Keliakiaa sairastavilla on todettu tavallista enemmän hermostoon liittyviä oireita, kuten muistihäiriöitä, ja lapsettomuutta.

Sairauteen liittyy usein ravintoaineiden imeytymishäiriö, jonka seurauksena voi esiintyä joidenkin ravintoaineiden puutosta. Yleisimmät ovat raudan ja foolihapon puute, jotka aiheuttavat anemiaa, ja D-vitamiinin puute, joka aiheuttaa kalsiumin aineenvaihdunnan häiriön ja osteoporoosia.

Ihokeliakiassa (ks. «Ihokeliakia (dermatitis herpetiformis)»1) esiintyy voimakkaasti kutisevia rakkuloita kyynärpäissä, polvissa ja pakaroissa. Melkein kaikilla ihokeliakiaa sairastavilla on myös "suolikeliakia", mutta se on usein lieväoireinen tai oireeton."

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…

Itselläni keliakia löydettiin lapsettomuustutkimuksissa.

Vierailija
59/73 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tälläkin palstalla on kirjoitettu lähinnä siitä, kuinka pitkälle esim. keliaakikkojen huomioimisessa kannattaa mennä. Kyselty, onko kohteliasta tehdä kaikille erityisryhmille oma täytekakku vai ymmärtävätkö he, jos kakkua ei ole, mutta muuta purtavaa löytyy. Kitisemisestä puhutaan sitten, kun omat erityispiirteet tuodaan esiin joka käänteessä viiden minuutin välein, olipa puhe mistä hyvänsä, aletaan marttyyreiksi ja vaaditaan erityistä huomioon ottamista paikoissa, joissa siihen ei yksinkertaisesti ole resursseja.

Plus nuo kitisijät tuppaavat olemaan näitä itsensä diagnosoineita. Siinä yhdessä ketjussahan eräs pokkana ilmoitti keliakian olevan nykyään niin yleinen sairaus, että pitäisi ottaa aina huomioon... ja vissiin yllättyi kun kuuli, että itseasiassa suomen väestöstä vain n. 2% sairastaa keliakiaa.

Niin on. Toinen on kala-allergia. Eräs kokki teki kalapullia mitkä ei maistunut kalalle. Kala-allergikot veti niitä innoissaan eikä tullu mitään oireita. Pään sisällä noi jutut

Oireet tulevat jälkeenpäin ja voivat olla erlaisia ja eriasteisia. Minä rakastan kalaa, mutten edes valmista sitä muille, jos syöjissä on allerginen.

http://www.allergiaterveys.fi/fi/tietoa-allergiasta-/kala-allergia.html

En halua, että vieraani, joka hyväuskoisuudessan on syönyt ilkeyksissäni piilottamaani allergiselle sopimatonta ruoka-ainetta, tukehtuu kotiini.

Vierailija
60/73 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On keliaakikko. On sairastanut lapsesta asti, vaikka silloin keliakiasta ei tiedetty. On lääkärintodistukset yms. Ei syö gluteenia, mutta ei ole tarkka siitä, onko lähistöllä ollut vehnäjauhoja tai muita gluteenia sisältäviä tuotteita. Sen vuoksi en ymmärtänyt ollenkaan, että pitäisi olla eri keittiö tai ainakin välineet, jos aikoo tarjota gluteenitonta syötävää.

Jos ei käy säännöllisesti tarkistuttamassa veriarvojaan, niin ei voi tietää saako altistuksia ilman näkyviä oireita. Keliakiassa kun on olemassa oireeton keliakia, jossa ulkoisia oireita ei tule lainkaan, vaikka sama sisäinen vaurio tapahtuu kuin oireellisessakin keliakiassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä neljä