Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko 50-60v. vedota ikäänsä, jos ei halua opetella tietokoneen käyttöä töissä?

Vierailija
07.05.2018 |

Meillä on työpaikalla yksi änkyrä vänkyrä, joka ei halua opetella käyttämään työssä käytettäviä ohjelmia kunnolla. Välillä ihmettelen, miten hän on ollut täällä töissä jo 10 vuotta, mutta hän tosiaan käyttää näppäimistöäkin suunnilleen yhdellä sormella! No, on meillä myös käytännön puolen tehtäviä, mutta kaikkien olisi silti osattava käyttää kaikkia ohjelmia. Työaikaa saa (ja pitää!) käyttää siihen opetteluun, mutta hän aina pakenee vaikeita tilanteita niihin käytännön töihin eikä sitten opettele. Valittaa sitten aina kun ”järjestelmiä uusitaan joka viikko”, eikä viisikymppinen kuulemma opi. Meillä on kyllä monta viisikymppistä, jotka osaavat! Minun mielestäni vika on asenteessa. Mutta voiko tuolla todella puolustautua vielä nykyään?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan työntekijästä. Isäni on oman alansa huippu, joten työpaikka joustaa hänen "atk-taitojensa" mukaan. Käytännössä katsoen joku aloitteleva insinööri esim. kirjoittaa hänen puolestaan sähköposteista alkaen kaikki. Isäni ei tietokoneeseen suostu koskemaan. Kyseessä on iso kansainvälinen yritys, en ymmärrä kuinka he katselevat tuollaista touhua.

Vierailija
22/43 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 53-vuotias mies. Työelämässä olen ollut vuodesta -82. Ainakin 80-luvun lopulta olen käyttänyt päivittäisessä työssäni tietokonetta eri ohjelmineen, en oikein edes muista, kuinka asiat on hoidettu ilman tietokoneita. Eli ei sen enempää 50 kuin 60-vuotiaatkaan kyllä mielestäni voi välttyä tietokoneen käytöltä.

Toki ymmärrän, jos jollakin on jotain ongelmia oppimisessa, mutta ei tämä mitenkään tuohon ikään liity.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän nuo viiskymppiset ole käyttäneet tietokonetta ja ohjelmia jo nelikymppisinä..

Minä olen 53-v ja olen käyttänyt tietokoneita ja ohjelmia (ohjelmoinut itsekin) jo lukioiässä. 

Sama juttu. Olen 52-vuotias ja käyttänyt tietokonetta töissä 80-luvulta lähtien.

Opinnoissa oli tietokoneet käytössä 80-luvun lopulla viimeiselläkin humanisteilla.

Vierailija
24/43 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista, koska meillä töissä (ei perinteistä toimistotyötä) tietokoneet on olleet käytössä jo 30 vuotta eli tuo viisikymppinen on onnistunut jo  noin 20 v iässä vetoamaan korkeaan ikäänsä. Tai sitten ap taas keksi omiaan muistamatta, että tietokoneet ei ole mikään uusi juttu.

Vierailija
25/43 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritysten kannattaisi kyllä joskus miettiä sitäkin pitääkö jokaikisen käyttää jokaista ohjelmaa. Monessa niistä on omat ongelmansa ja kokemattomalla käyttäjällä tuhraantuu valtavasti työaikaa ja lopputuloskin on mitä sattuu.

Esimerkkinä vaikkapa matkalaskun teko, mistä olen nähnyt esimerkkeinä ainoastaan surkeita, vaikeita ja erittäin hankalia versioita. Kokenut kirjanpitäjä, tms ohjelmaa säännöllisesti käyttävä laatii virheettömän matkalaskun minuutissa, mutta tuo yhdellä sormella kirjoittava ikämies joka tarvitsee ohjelmaa joka toinen vuosi kuluttaa siihen helposti kaksikin tuntia ja lopputulos on täynnä virheitä ja palaa bumerangina takaisin.

Vierailija
26/43 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhainen Alzheimerin tauti saattaa oireilla noin. Muistan yhden Kelan työntekijän, joka haki työkyvyttömyyseläkkeelle viisikymppisenä 90-luvun lopulla, kun ei pärjännyt tietokoneiden ja ohjelmien kanssa. Ei päässyt. 2010-luvulla hänellä todettiin Alzheimerin tauti. 

Vierailija
27/43 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä nykyset viiskymppiset ovat käyttäneet nuoresta pitäen tietokoneita. eikä sillä ole mitään väliä vaikkei olisikaan. jos tuo kuuluu työtehtäviin, niin sen velvollisuus on oppia tekemään työnsä. jos ei, niin te-toimistolla on varmaan useita uusia mahdollisuuksia häntä varten.

Vierailija
28/43 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti voi, mutta aika itsetuhoiselta kuulostaa.

Vierailija
29/43 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voivedota ikäänsä koska nykyajan eläkeläiset  eli  ap:n työkaverin vanhempien ikäiset käyttivät tietokoneita jo 1970-ja 80-luvulla ihan sujuvasti vaikkei edes ollut vielä graafista käyttöliittymääkään.

Vierailija
30/43 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän nuo viiskymppiset ole käyttäneet tietokonetta ja ohjelmia jo nelikymppisinä..

Ovat mahdollisesti käyttäneet jo 30-vuotiaina ja sitä  ennenkin. Meilla oli  jo  yläasteella 1980-luvulla koulussa tietokoneita ja yliopistoissa niitä oli  ihan varmasti  jo  ennen sitäkin.

Vierailija
31/43 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki kykene, kapasiteetti ei riitä. Silloin on helppo vedota, ettei 'halua'.

Vierailija
32/43 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi. Ihmetyttää miten joku tuon ikäinen on päässyt tähän asti ilman tietokonetta.

Vierailija
33/43 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on ehkä esimies siellä töissä?

Vierailija
34/43 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ei oikein voi. Olen 58v ja tehnyt tietokoneella töitä jo vuodesta 93 kun toimistoihin alkoi tulemaan omia päätteitä ja Macin lintupönttöjä.  Aika ihme jos 25 vuodessa ei olisi tietokoneisiin koskenut??

Vierailija
35/43 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi vedota ikään, mutta oppimisvaikeuksiin voi vedota. Opetin oman 70-vuotiaan äitini käyttämään läppäriä, ja hänestä tulikin näppärä ja innokas somettaja. Sitä ennen hän ei ollut ollut missään tekemisissä tietokoneiden kanssa.

Oletko ajatellut, että tällä "änkyrävänkyrällä" voi olla hahmotushäiriö tai tosiaan jonkinlainen oppimisvaikeus. Onko hänellä lukihäiriö? Joutuuko hän skarppaamaan kirjoittaessa, ettei tule kirjoitusvirheitä.

Hän saattaa myös potea pahaa muutosvastarintaa. Hän saattaa myös pelätä kasvojen menetystä. (On menettänyt jo pakenemalla paikalta, joten enää ei ole mitään menetettävää.) Hän saattaa myös kärsiä keskittymiskyvyttömyydestä. Joidenkin ihmisten on vaikea keskittyä isoissa ryhmissä uuden oppimiseen.

Kannattaisi kysyä kahden kesken, mikä siinä uuden oppimisessa on kaikkein vaikeinta. Voisiko hänelle järjestää yksityisopastusta? Joku kärsivällinen ja ystävällinen ihminen voisi toimia hänen tutorinaan. Änkyrävänkyrä työkaverisi voisi sitten kysyä häneltä neuvoja, kunnes hän oppisi kunnolla.

Hahmotushäiriöinen voisi hyötyä myös kuvallisista  ohjeista. He tarvitsevat rautalankaa sanan kuvainnollisessa ja miltei kirjaimellisessakin merkityksessä. 

Vierailija
36/43 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä melkein jokaisen joka nyt on työelämässä pitäisi jo jonkinlaiset tietokonetaidot hallita. 10 vuotta sitten eläkkeelle siirtyneillä sen vielä ymmärsinkin mutta ei enää.

Vierailija
37/43 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi. Haluttomuuteen tai kyvyttömyyteen oppia voi vedota, mutta ikään ei. 

Minäkin olin tänään opettelemassa uutta tilastointiohjelmaa, vaikka olen yli viiskymppinen, ja hyvin opin ja nopeasti! 

Vierailija
38/43 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi vedota. Olen humanistisella alalla ja olen käyttänyt tietokonetta 80-luvun loppupuolelta asti. Tietokone ja netti on helpottanut elämääni ja erityisesti työtäni huomattavasti. En varmaan enää tulisi toimeen ilman niitä. Kannustan myös työkavereita tietokoneen käytössä ja toimin jonkinlaisena vertaistukena yksikössäni. N58

Vierailija
39/43 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä tehdä töissä mitä haluaa ja kiukutella, mutta sitten kun tulee potkut seuraavissa yt:issä, ei voi syyttää kuin itseään. Sehän on sitten vähän harmi ettei vain tälle yhdelle henkilölle voi antaa potkuja ja palkata tilalle jotain, jolla on vähän parempi asenne. Tulee käymään niin, että tämän henkilön työt jaetaan muille, jolloin heidän työkuormansa kasvaa tämän henkilön takia.

Vierailija
40/43 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä ei oikein voi. Olen 58v ja tehnyt tietokoneella töitä jo vuodesta 93 kun toimistoihin alkoi tulemaan omia päätteitä ja Macin lintupönttöjä.  Aika ihme jos 25 vuodessa ei olisi tietokoneisiin koskenut??

Itse olen juuri eläkkeelle jäänyt 65-vuotias. Tietokonetta käytin jo 70-luvulla. Eri aloille tulivat eri aikaan. Käytän edelleen päivittäin, useimmin käyttämäni ohjelmat ovat Photoshop ja DxO.