Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko 50-60v. vedota ikäänsä, jos ei halua opetella tietokoneen käyttöä töissä?

Vierailija
07.05.2018 |

Meillä on työpaikalla yksi änkyrä vänkyrä, joka ei halua opetella käyttämään työssä käytettäviä ohjelmia kunnolla. Välillä ihmettelen, miten hän on ollut täällä töissä jo 10 vuotta, mutta hän tosiaan käyttää näppäimistöäkin suunnilleen yhdellä sormella! No, on meillä myös käytännön puolen tehtäviä, mutta kaikkien olisi silti osattava käyttää kaikkia ohjelmia. Työaikaa saa (ja pitää!) käyttää siihen opetteluun, mutta hän aina pakenee vaikeita tilanteita niihin käytännön töihin eikä sitten opettele. Valittaa sitten aina kun ”järjestelmiä uusitaan joka viikko”, eikä viisikymppinen kuulemma opi. Meillä on kyllä monta viisikymppistä, jotka osaavat! Minun mielestäni vika on asenteessa. Mutta voiko tuolla todella puolustautua vielä nykyään?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis järjestelmiä ei uusita joka viikko, mutta hänestä se tuntuu siltä, kun ei koskaan tiedä edes kunnolla mitä ohjelmia käytetään. Ohjelmien pysyvyyteen tietysti pyritään, mutta mikään ohjelma ei kestä aikaa ikuisesti.

-ap

Vierailija
2/43 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei voi. Yli 70 v äitini teki käytännössä koko työuransa tietokoneiden kanssa ja myös atk-tukena. 20v nuoremmat eivät voi ikäänsä tuossa vedota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sanokaa sille, että löydetään kyllä tilalle joku, joka haluaa opetella, jos ei homma kiinnosta tarpeeksi.

Vierailija
4/43 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Monta viisikymppistä", *reps*

Mutta vastaus: ei voi.

Vierailija
5/43 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan yksilöllistä, sillä tänä päivänä tietokonetta ja ohjelmia käyttävät eläkeläisetkin. Yli 50-vuotiaat ovat työelämässä käyttäneen jo vuosikymmenien ajan tietokonetta.

Vierailija
6/43 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi vedota ikäänsä, jos on kuitenkin tähänkin asti käyttänyt konetta. N55

Vierailija
7/43 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tullut mieleenkään, että olisin näin 50 v jotenkin vanha opettelemaan uusia järjestelmiä 😮 Jos vika on asenteessa, voi tietysti selitellä vaikka millä. Oikeasti ei kuitenkaan voi, koska tietojärjestelmät ovat työvälineitä.

Vierailija
8/43 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi. Ulos vaan, kyllä työttömiä varmasti löytyy tilalle jotka konettakin viitsivät käyttää. Ilmeisesti pelottaa koneen käyttö tätä vänkyrää kun ei halua opetella. Silloinhan pitäisi myöntää, että pitää pyytää apua joissain asioissa eikä itse osaa.

Vierailija
9/43 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hieman huvittavalta 50 vuotiaan ohjelmoijan korviin.

Mutta jotku taitaa syntyä vanhuksina. Muista miten nuorena 40 vuotias anoppini oli olevinaan raihnainen vanhus. Elää tosin vieläkin, mutta on vielä raihnaisempi.

Vierailija
10/43 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan se jotenkin selitys, kun ei halua tehdä mitään ja/tai oppia mitään.

Vierailija
11/43 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät ole tietokone-orientoituneita vaikka sitä nykyisin pidetäänkin itsestään selvyytenä. Silloin sellainen työ missä tietsikka ei ole niin keskeinen, sopisi paremmin. Jos ihminen ei tätä itse tajua, niin jotenkin se pitäisi hänen tietoonsa ujuttaa ja kannustaa häntä töihin joissa hän menestyisi paremmin ja stressaantuisi vähemmän. Mutta ei ole helppo prosessi eikä varmasti mene ilman hankaluuksia ja pahaa mieltä.

Vierailija
12/43 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi työssä, tosin ymmärrän kyllä tuon toissijaisten apuvälineiden käytön jatkuvan opettelun ärsyttävän. Ihan kotioloissa 50v on opetellut sen sata uutta tapaa, puhelin oli numerolevyllinen, näppäinpuhelin, jossain vaiheessa oli asema, josta puhelimen sai irti ja sai etsiä kenellä se oli tyynyn alla, kännykät tulivat ja tekstiviestit, känntkät pienenivät ja alkoivat taas kasvaa älypuhelimiksi, joilla soittaminen on sivuasia.

Pyykkikone, josta käytän tasan kahta ohjelmaa, sisältää varmaan 50 eri vaihtoehtoa miten paitasi peset, samoin tiskikone, josta käytän yhtä ohjelmaa. Samanlaisia ovat töissä tietokone ohjelmat voi mennä täältä tai täältä lopputulos on sama, klik,klik,klik,klik,klik ihan liian monimutkaisia ohjelmia ja aikaa vieviä, kun tarkoitus on säästää aikaa ja sen klikkailun olla pari prosentia työstä vievä parannus. Ei rasite.

Vierailija
13/43 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät ole tietokone-orientoituneita vaikka sitä nykyisin pidetäänkin itsestään selvyytenä. Silloin sellainen työ missä tietsikka ei ole niin keskeinen, sopisi paremmin. Jos ihminen ei tätä itse tajua, niin jotenkin se pitäisi hänen tietoonsa ujuttaa ja kannustaa häntä töihin joissa hän menestyisi paremmin ja stressaantuisi vähemmän. Mutta ei ole helppo prosessi eikä varmasti mene ilman hankaluuksia ja pahaa mieltä.

Harvassa on ne alat, missä nykyään ei tietokonetta tarvittaisi. Tähän saa kyllä luetella, minulle ei tule yhtäkään mieleen (jos ei muuta, niin tunnit ilmoitetaan sähköisesti tai ainakin palkkakuitti tulee nettipankkiin).

Vierailija
14/43 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvien välissähän se on ja mahdoton stressi varmasti.   Tarvitsisi rauahallista työnohjausta ja tukea

Vierailija
15/43 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voi vedota. ketä kiinnostaa tietokoneitten kanssa teeskentely ja pelleily työpaikalla?

Vierailija
16/43 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän nuo viiskymppiset ole käyttäneet tietokonetta ja ohjelmia jo nelikymppisinä..

Vierailija
17/43 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän nuo viiskymppiset ole käyttäneet tietokonetta ja ohjelmia jo nelikymppisinä..

Minä olen 53-v ja olen käyttänyt tietokoneita ja ohjelmia (ohjelmoinut itsekin) jo lukioiässä. 

Vierailija
18/43 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 53-v ja olen käyttänyt tietokoneita ja ohjelmia (ohjelmoinut itsekin) jo lukioiässä. 

Sama juttu. Olen 52-vuotias ja käyttänyt tietokonetta töissä 80-luvulta lähtien.

Vierailija
19/43 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo 50-ihmiset maksavat varmasti laskunsakin netissä.

Vierailija
20/43 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka voi mitäkin, mutta pelon ei kannata antaa estää oppimasta, koska hyöty on kiistatonta.