Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Kielioppivirheistä huomauttelevista ihmisistä paljastui yhteinen piirre: he ovat mänttejä"

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virheistä vttuilu tuo vallantunnetta joillekin. Narsistinen luonteenpiirre.

Virheistä voi ja monesti kuuluukin sanoa kehittävästi (mm. työelämässä, kouluissa, kotona), mutta niistä ei pidä jäädä jauhamaan tai ivailemaan. Toisaalta virheistä sanomisesta kuuluisi myös ottaa opikseen, sen verran kehittävää kritiikkiä pitäisi itse kunkin sietää.

Jo kyllä näin on, mutta täällä kun ei näe toisten ilmeitä tai äänensävyjä, millä tyylillä sen joku tänne "sanoo". Pitää olla siis aika tarkkana sanankäytössään. Monesti joku huolimattomutuuttaan tai vahingossa kirjoittaa väärin. 

Eikä tämä palsta ole mikään äidinkielen koe, josta saa jonkun numeron tai arvostusta sen enempää, kirjoittiko jonkun asian oikein vain väärin. 

Tietysti virheet voivat muuttaa koko käsitystä jostain.... näin---->nain. Tällöin voi kyllä käyttää omia hoksottimiaan että mitä mahtaa oikeasti tarkoittaa.

Vierailija
22/52 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On siis tieteellisesti todettu, että introvertti = mäntti.

Ei käy yhtäläisyysmerkki tähän. Jotkut introvertit ovat mänttejä, kaikki mäntit eivät ole introvertteja.

Samoin jotkut ekstrovertit ovat mänttejä, kaikki mäntit eivät ole ekstrovertteja. Liittymättä mitenkään kielioppivirheistä huomauttamiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo mäntiksi moittiminen on lööpijournalismia. Itse tekstissä ei kyseistä sanaa mainita.

"Koehenkilöiden kirjosta kuitenkin erottui selvästi tietyn persoonallisuustyypin yksilöitä, jotka arvostelivat kirjoitus- ja kielioppivirheitä tehneitä vastaajia ankarammin kuin muut.

Esimerkiksi ekstroverttiin persoonallisuustyyppiin päin taipuvat koehenkilöt jättivät virheet laajalti huomiotta, kun taas introvertit henkilöt antoivat negatiivisen leiman virhein vastanneille.

Henkilöt, jotka istuivat tunnollisen luonnetyypin kuvaukseen mutta olivat vähemmän avoimia, olivat herkempiä huomioimaan kirjoitusvirheet.

Vähemmän miellyttävällä luonnetyypillä varustetut koehenkilöt tuohtuivat muita enemmän kielioppivirheistä."

Huom. viimeinen lause "vähemmän miellyttävällä luonnetyypillä varustetut...". Tuo luonnehdinta ei vakuuta tieteellisesti pätkääkään. Mikä vähemmän miellyttävä ja kenen mielestä? Ekstroverttien?

Tästäkään ei tietenkään olisi saanut huomauttaa:  tuulivoima näes tappaa lepakot, horoskoopit ovat tiedettä ja totta tai ei, näin nämä asiat koetaan. Onko se nyt niin tarkkaa. Tehdään vähän sinne päin kaikki.

Varmasti huomautan jos virallisiin teksteihin tulee yhdyssanavirheitä, asiavirheitä tai täysin väärin kirjoitettuja sanoja jotka voivat olla vaikka lääketieteellisiin teksteihin kirjoitettuna riski potilasturvallisuudelle. Huomautan myös jos olen itse osallisena tekstin tuottamisessa vaikka ryhmätöiden muodossa. Kaverille viesteily on eri asia. 

Vierailija
24/52 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltenopettajat ovat siis niitä suurimpia mänttejä.

Vierailija
25/52 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo mäntiksi moittiminen on lööpijournalismia. Itse tekstissä ei kyseistä sanaa mainita.

"Koehenkilöiden kirjosta kuitenkin erottui selvästi tietyn persoonallisuustyypin yksilöitä, jotka arvostelivat kirjoitus- ja kielioppivirheitä tehneitä vastaajia ankarammin kuin muut.

Esimerkiksi ekstroverttiin persoonallisuustyyppiin päin taipuvat koehenkilöt jättivät virheet laajalti huomiotta, kun taas introvertit henkilöt antoivat negatiivisen leiman virhein vastanneille.

Henkilöt, jotka istuivat tunnollisen luonnetyypin kuvaukseen mutta olivat vähemmän avoimia, olivat herkempiä huomioimaan kirjoitusvirheet.

Vähemmän miellyttävällä luonnetyypillä varustetut koehenkilöt tuohtuivat muita enemmän kielioppivirheistä."

VIRHE! VIRHE! VIRHE!

Huom. viimeinen lause "vähemmän miellyttävällä luonnetyypillä varustetut...". Tuo luonnehdinta ei vakuuta tieteellisesti pätkääkään. Mikä vähemmän miellyttävä ja kenen mielestä? Ekstroverttien?

Tästäkään ei tietenkään olisi saanut huomauttaa:  tuulivoima näes tappaa lepakot, horoskoopit ovat tiedettä ja totta tai ei, näin nämä asiat koetaan. Onko se nyt niin tarkkaa. Tehdään vähän sinne päin kaikki.

Varmasti huomautan jos virallisiin teksteihin tulee yhdyssanavirheitä, asiavirheitä tai täysin väärin kirjoitettuja sanoja jotka voivat olla vaikka lääketieteellisiin teksteihin kirjoitettuna riski potilasturvallisuudelle. Huomautan myös jos olen itse osallisena tekstin tuottamisessa vaikka ryhmätöiden muodossa. Kaverille viesteily on eri asia. 

Vierailija
26/52 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielioppivirheistä huomauttaminen on kohteliasta ja rehellistä. Jos ei huomauta, on epärehellinen ja antaa ihmisen nolata itsensä myös jatkossa. Kielioppivirheistä tulee huomauttaa. Pitäisin todella epäilyttävänä ihmistä, joka ei korjaa toisen virhettä.

Vierailija
27/52 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

KAIKKI KOEHENKILÖT määrittelivät hakuilmoitukseen virheiden kera vastanneet kuvitteelliset henkilöt huonommiksi ihmisiksi kuin ne, jotka vastasivat ilmoitukseen kielellisesti sekä tekstillisesti virheettömin viestein.

Eli kuitenkin kaikki olivat sitä mieltä, että paljon virheitä tekevät henkilöt => huonompia ihmisiä

Vierailija
28/52 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän introvertit tai tunnolliset ole mänttejä. Itse asiassa tunnollisista tyypillisesti pidetään esim. kämppiksinä enemmän kuin epätunnollisista. Sen sijaan tuo, että tuohtuu kielioppivirheistä, oli ilmeisesti yhteydessä epäsovinnollisuuteen. Epäsovinnolliset ovat kyllä tutkimusten mukaan jossain määrin mänttejä: vähemmän empaattisia, äkkivääriä, heistä tyypillisesti ei pidetä ensitapaamisella ym. Mutta tyypillisesti tällaisissa tutkimuksissa korrelaatiot ovat varsin pieniä ja tutkimuksen tieteellinen arvo kyseenalainen.

Vierailija
29/52 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virheistä vttuilu tuo vallantunnetta joillekin. Narsistinen luonteenpiirre.

Virheistä voi ja monesti kuuluukin sanoa kehittävästi (mm. työelämässä, kouluissa, kotona), mutta niistä ei pidä jäädä jauhamaan tai ivailemaan. Toisaalta virheistä sanomisesta kuuluisi myös ottaa opikseen, sen verran kehittävää kritiikkiä pitäisi itse kunkin sietää.

Jo kyllä näin on, mutta täällä kun ei näe toisten ilmeitä tai äänensävyjä, millä tyylillä sen joku tänne "sanoo". Pitää olla siis aika tarkkana sanankäytössään. Monesti joku huolimattomutuuttaan tai vahingossa kirjoittaa väärin. 

Eikä tämä palsta ole mikään äidinkielen koe, josta saa jonkun numeron tai arvostusta sen enempää, kirjoittiko jonkun asian oikein vain väärin. 

Tietysti virheet voivat muuttaa koko käsitystä jostain.... näin---->nain. Tällöin voi kyllä käyttää omia hoksottimiaan että mitä mahtaa oikeasti tarkoittaa.

Tälläkin palstalla on täysin ratkaisevaa, kirjoittaako oikein vai väärin. Yhdyssanavammainen nolaa itsensä ja lyöntivirheitä tekevä samoin. Tai jos käyttää jotain sanaa väärin tms. Jos teksti on huonosti koulussa menestyvän kahdeksanvuotiaan tasolla, ei saa minkäänlaista arvostusta.

Vierailija
30/52 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa aika erikoinen tutkimus. Koehenkilöitä oli huimat 83 ja osa tutkimusta oli mitata koehenkilön miellyttävyyttä. Sanoisin, että neutraalia tulosta tuollaisesta ei saa kukaan. Lähtökohta on se, että tutkijaa itseään miellyttää tietynlainen ihminen, joten objektiivisesti hän ei pysty määrittelemään, kuka koehenkilö on miellyttävä ja kuka ei.

Voiko tämmöisestä edes vetää mitään yleispätevää johtopäätelmää - USAssa kun on hyvinkin erilainen käsitys siitä, millainen on "miellyttävä" persoonallisuus. Suomessa arvostetaan vaikkapa pidättyväisyyttä enemmän kuin USAssa.

Tässä on myöskin sekoitettu se, huomasivatko koehenkilöt ylipäänsä virheitä vai sanoivatko he niistä ääneen tutkijalle. Kyllä moni (introverttikin) huomaa virheet mutta ei katso tarpeelliseksi ruveta niistä erityisesti puhumaan. Ja mikä ihme tutkimuskysymys on se, että kuinka hyvä kämppäkaveri olisi henkilö, jolla on paljon/vähän kirjoitusvirheitä?

Tutkimus kuulostaa todella "osaavasti" tehdyltä. Vähän kuin humanistin gradulta.

Vierailija
31/52 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikken mänteimpiä lienevät äidinkielen opettajat.

Vierailija
32/52 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikken mänteimpiä lienevät äidinkielen opettajat.

Hahahaa, siis "kaikkein" ;D

t. ittemäntti

Vierailija
33/52 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus on todella vaikeaa vastustaa kiusausta olla mäntti, kun joku kirjoittaa jotain tällaista: "Suomi kantturat on epä intellegtuaalisia pillun kanto telineitä ja ne käy oopperassa rinki runkkaamassa ,mä menen Thaimaaseen." Olisi silti parempi olla olematta mäntti.

Vierailija
34/52 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuomitsevaisuus (tuomitsevuus?) ja yleensäkin kaikki triggeröityminen ("apua käytin anglismia!"), liittyipä se sitten "virheelliseen" kielenkäyttöön tai vaikkapa Saara Aaltoon, on merkki tietynlaisesta ongelmasta itsensä kanssa. Tiedän sen, koska olen sen itse läpi käynyt. Jotkut ihmiset oppivat katsomaan peilin kautta syvälle itseensä, toiset taas eivät ainakaan tämän elämän aikana. Ja nykyään lähes ainut asia, joka saa omat niskakarvat pystyyn onkin juuri se, että joku jaksaa valittaa jostain kielenkäytöstä (sen sijaan että suhtautuisi asiaan esimerkiksi puhtaan uteliaasti) tai dissaa muita ihmisiä (tämän palstan julkkisten haukkumiskulttuuri). Eli ehkä tästä tuomitsevasta reaktiivisuudesta ei pääse koskaan eroon :D ha.

Vierailija
35/52 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se osoitus jonkin sortin i d iootista kun täällä alkaa ruveta opettaa pilkkusääntöjä.

Vierailija
36/52 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset keskittyy puhjenneeseen renkaaseen, toiset koko reissuun .  Kumpi sitten viisaampaa. Ja millaisia ne renkaaseen keskittyvät yleensä? kaikki sen tietää ilman tutkimustakin.

Vierailija
37/52 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitten mäntti. Ainakin olen tunnollinen introvertti. Ja kyllä, kielioppivirheet, varsinkin TOISTUVAT yhdyssanavirheet raivostuttavat luetussa tekstissä.

Vierailija
38/52 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan mielelläni mäntti  jos saan sillä jonkun epäkelpoa suomea kirjoittavan kiinnittämään huomiota ilmaisuunsa. Mäntin leima ei haittaa minua lainkaan.

Vierailija
39/52 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, toisaalta tuon tutkimuksen mukaan KAIKKI pitivät paljon virheitä tekeviä huonompina vaihtoehtoina. Kukaan ei siis pidä virheitä mitättömänä asiana ja kaikki huomaavat ne. Oikeinkirjoitus on kuin henkilökohtainen hygienia; se on oma asiasi, mutta älä ylläty, jos ihmiset tekevät sen pohjalta päätelmiä.

Kuten sanottu, tuskin tämä luonteenpiirre kuitenkaan mitenkään erityisesti kielivirheisiin liittyy. Jotkut vain ovat sellaisia, että he tuohtuvat aivan kaikesta, mitä muut tekevät väärin. Joku seisoo liian lähellä jonossa, joku ei laita sitä kapulaa, jollain on hautajaisissa vääränlainen koru, opettajan nännit näkyvät jne. Samat tyypit varmasti myös sadattelevat liikenteessä typerille kanssa-autoilijoille, jotka ovat ihan kyvyttömiä tampioita.

Itse toki huomaan lähes kaikki virheet, koska olen äikänope. Mutta toisaalta tiedän myös, että virheitä tekevissä ihmisissä (esim. oppilaissani) on ihan mukavia tyyppejä, jotka olisivat varmaan myös mukavia kämppiksiä. Virheet eivät saa minua kihisemään raivosta, enkä koskaan huomauta niistä, ellen saa siitä palkkaa. Toisaalta on sanottava, että jos pitäisi valita kahden hyvän tyypin välillä, valitsisin sen, joka kirjoittaa oikein. Olisin luottavaisempi sen suhteen, että hän osaa hoitaa asiansa, on huolellinen jne.

Vierailija
40/52 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

uli uli...ei mualla muta tälä kerta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi