Aikuiset kaverit jättivät porukasta, mitä tehdä?
Arvoisat av-mammat, osaisitteko auttaa? Meillä on sellainen nyt jo keski-ikäisten vanhojen opiskelukavereiden porukka, joka on vuosia pitänyt yhtä. Työelämään on menty, perheitä on perustettu, lapsia on kasvatettu näiden vuosien aikana.
Nyt minulle selvisi, että tämä porukka pitää yhtä myös ilman minua. Näin facebookissa videon, jossa muut ovat pitämässä hauskaa. Minua ainoana ei ole kutsuttu mukaan.
Koska emme tiedä, miksi minua ei kutsuttu, niin meidän on ehkä turha arvailla sitä. Mutta kysyn nyt, että pitääkö minun tehdä jotain tälle? Annanko olla vai kysynkö suoraan, miksi ei kutsuttu? Loukkaannunko ja panenko kaikki välit poikki?
Loukkaantuisitko sinä?
Kommentit (711)
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on täysi oikeus loukkaantua. Mielesi on pahoitettu. Jos teko ei ole tahallinen, en ymmärrä, miksi kaveripiiristäsi kukaan ei ole sinulle sanonut, kuinka kurjaa on, ettet saanut tietoa reissusta. Jotain sinulle kai yritetään kertoa.
Lisään vielä: inhottavaa toimintaa niiltä ystäviltä.
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi siten että jouduin porukasta pois 23-vuotiaana kun tulin raskaaksi. Valmistuin tällöin myös AMKsta ja muut jatkoivat vielä AMKia tai yliopistoja. Porukka elää edelleen pidennettyä nuoruutta 30-vuotiaana ja osa heistä on valmistunut koulusta ja osa ei. Minulla on mies, ihana kohta eskari-ikäinen tyttö ja odotan vauvaa. Olen ollut töissä 6 v tässä välissä kun muut opiskelivat ja juhlivat. Ehkä he olivat oikeassa jättäessään minut ulos porukasta. Elämät veivät eri tavalla. En edes juo koska ei huvita.
Ymmärrän, noin se usein menee. Perheen perustaminen on sen verran iso elämänmuutos, että väistämättä osa vanhoista kaveriporukoista jää. Voi olla, että te lähennytte uudelleen sitten, kun myös kavereilla on lapsia.
Mutta me ollaan jo niin vanhoja, että meillä kaikilla on jo lapsia ja vaikka me tultiin äideiksi vuosien varrella vähän eri aikaan, me jotenkin onnistuttiin pitämään porukka kasassa nekin vuodet. Nyt meidän lapset leikkivät yhdessä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annappas kun arvaan: Reissun järjestäjä (oletko jo selvittänyt kenen idea se oli?) on joko eronnut, tai lihava. Ja sinä olet naimisissa kivan miehen kanssa, tai hoikka. Näin se naisten kesken menee, ikävä kyllä.
Ei mene meillä. Me ollaan tunnettu 25 vuotta. Me ei olla sellaisia naisia ollenkaan. Kaikilla on asiat ihan hyvin, kenenkään ei tarvitse olla kateellinen kenellekään yhtään mistään.
ap
Tästä inttävästä ja insinöörimäisen yksioikoisesta asenteesta tulee sellainen olo, että sinä suljet silmäsi joltain?
Me ei olla insinöörejä! Meidän miehetkään ei ole insinöörejä! :)
ap
Mikä sinulla ap tuntuu olevan insinöörejä vastaan? Ihmisiä mekin olemme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kovasti todistellut, että mitään ei ole tapahtunut, kaveriporukassasi ei ole ketään, jolta tuollaista voisi odottaa, koskaan ennen mitään vastaavaa ei ole tapahtunut jne, joten voisiko kyseessä olla väärinkäsitys? Kutsumista on ehkä hoitanut useampi henkilö ja näistä jokainen kuvitellut, että sinun kutsumisesi oli jonkun toisen homma? Vasta laivalla huomattu, että sinä puutut joukosta? Tai ei ehkä silloinkaan huomattu, että sinua ei ole kutsuttu vaan kaikki ajatelleet, että sinulle ei reissu vaan tällä kertaa sopinut? Tai oletko ehkä sittenkin saanut kutsun, mutta se on jäänyt sulta huomaamatta? Sähköposti mennyt spämmilaatikkoon tms?
Kissanviikset.
Tuollaisten kutsujen "emäntä" on pahinta selkäänpuukottaja-kastia, näitä kaksinaamaisia jostain salaa katkeria narttuja, edessäpäin niin jees-meininkiä. Pysy ap kaukana, tuo bitch paljasti itsensä.
Yleensä olisinkin kanssasi samaa mieltä, mutta ap on nyt monesti kertonut tunteneensa porukan jo 25 vuotta eikä porukassa hänen mielestään ole ketään bitchiä.
Vierailija kirjoitti:
Olet kovasti todistellut, että mitään ei ole tapahtunut, kaveriporukassasi ei ole ketään, jolta tuollaista voisi odottaa, koskaan ennen mitään vastaavaa ei ole tapahtunut jne, joten voisiko kyseessä olla väärinkäsitys? Kutsumista on ehkä hoitanut useampi henkilö ja näistä jokainen kuvitellut, että sinun kutsumisesi oli jonkun toisen homma? Vasta laivalla huomattu, että sinä puutut joukosta? Tai ei ehkä silloinkaan huomattu, että sinua ei ole kutsuttu vaan kaikki ajatelleet, että sinulle ei reissu vaan tällä kertaa sopinut? Tai oletko ehkä sittenkin saanut kutsun, mutta se on jäänyt sulta huomaamatta? Sähköposti mennyt spämmilaatikkoon tms?
Millaisessa kaveriporukassa kukaan ei alkaisi ihmetellä ettei joku ole vastannut sähköpostitse laitettuun kutsuun ja kyselisi perään?
Niin saiko ap jo joltakin porukasta vastauksen miksi häntä ei kutsuttu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisessa kaveriporukassa kukaan ei alkaisi ihmetellä ettei joku ole vastannut sähköpostitse laitettuun kutsuun ja kyselisi perään?
Sellaisessa, jossa kutsun sähköpostina lähettänyt ei ole pitänyt välttämättömänä vastausta. Esim kutsu esitetty siten, että ilmoitathan, jos olet tulossa. Vastausta siis odotetaan vain siinä tapauksessa, että osallistuu.
Mulle kävi samoin vuosi sitten. Opiskelukaveriporukka kyseessä ja viiden naisen tiiviimpi ystäväpiiri lähes 10 vuoden ajan. Vähitellen jäin juttujen ulkopuolelle, somesta näin että muut juhlii porukan tapaamispäivää jne. Ja sitten kun yksiin isompiin juhliin, mihin yksi kavereista kutsui "kaikki rakkaat", en saanut kutsua ja ilmaisin että mua harmittaa tämä, mä olinkin yhtäkkiä se jolla menee tunteisiin ja ylireagoin jne. Kysyin kerran viestillä ko. ihmiseltä jo tätä ennen, olenko loukannut häntä jotenkin, ja vastaus oli että en ole. Lopulta tämä sama kaveri ilmoitti, ettei halua olla enää kaverini, ja on ollut kuulemma aina törmäyskurssilla kanssani (?). Muut porukasta eivät suostuneet puhumaan kanssani asiasta. Asian käsittely on mulla edelleen kesken ja on vaikuttanut kyllä henkiseen jaksamiseen paljon. Olen jonkun verran sittemmin tavannut porukan muita jäseniä, mutta väistämättä heihinkin on luottamus karissut, kun mulle kaveriporukasta jääminen oli todella kova paikka, ja he eivät olleet kiinnostuneita mun tukemisesta lainkaan. En vieläkään tiedä, mitä tein väärin ansaitakseni tilanteen. Siis rehellisesti sanoen en tiedä, mitä tein väärin, eikä kukaan ole suostunut sitä mulle kertomaankaan. Asia on edelleen levällään, ainakin mun puolesta, muut ovat nähdäkseni jatkaneet elämää kuten ennenkin. Mua ei kutsuta yhteisiin juttuihin, kaveriporukka on selvästi valinnut tämän mun kanssa kaveruuden irtisanoneen ihmisen mieluummin kuin mut. En toki itsekään ole jäänyt komeroon itkemään kohtaloani, mutta kyllä asia kaihertaa edelleen kovasti.
Kun tuo neuvo "hanki uusia kavereita" olisikin niin yksinkertainen toteuttaa. Kyse on muustakin kuin siitä, onko kavereita ympärillä; luottamus on petetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kissanviikset.
Tuollaisten kutsujen "emäntä" on pahinta selkäänpuukottaja-kastia, näitä kaksinaamaisia jostain salaa katkeria narttuja, edessäpäin niin jees-meininkiä. Pysy ap kaukana, tuo bitch paljasti itsensä.
Yleensä olisinkin kanssasi samaa mieltä, mutta ap on nyt monesti kertonut tunteneensa porukan jo 25 vuotta eikä porukassa hänen mielestään ole ketään bitchiä.
Aidot bitchit eivät ole bitchejä kasvotusten, vaan juuri selän takana!! Voi olla vaikea tietää mitä kaikkea potaskaa siellä selän takana puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaisessa, jossa kutsun sähköpostina lähettänyt ei ole pitänyt välttämättömänä vastausta. Esim kutsu esitetty siten, että ilmoitathan, jos olet tulossa. Vastausta siis odotetaan vain siinä tapauksessa, että osallistuu.
Pitää olla tosi iso porukka ihmisiä, että näin toimittaisiin. Kuulostaa enemmän joltain kerholta kuin kaveriporukalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla tosi iso porukka ihmisiä, että näin toimittaisiin. Kuulostaa enemmän joltain kerholta kuin kaveriporukalta.
Eikös ap sanonutkin, että kyseessä on opiskeluaikainen isompi porukka? Ei siis mikään viiden hengen poppoo.
Ryhmien dynamiikka elää jatkuvasti. Nyt on vain käynyt niin, että yksi tai kaksi ryhmän jäsentä ovat oivaltaneet mahdollisuutensa käyttää ryhmää omien vallankäyttöön liittyvien tarpeidensa tyydyttämiseksi. Mitään varsinaista syytä ei tarvita. Kiusaaminen ja eristäminen on nautinnollista jo sellaisenaan ja myötäilijät pitävät noiden vallankäyttäjien suosiota tärkeämpänä kuin sinun saadessaan vaatimattoman osansa tilanteen tuomasta vallantunteesta.
Vierailija kirjoitti:
Niin saiko ap jo joltakin porukasta vastauksen miksi häntä ei kutsuttu?
En ole saanut vastausta.
ap
On kyllä todella outoa, jos ei ikinä ole ollut mitään riitoja isossa ystävyysporukassa, joka on tuntenut toisensa 25 vuotta. Ehkä ap ei vain yksinkertaisesti olekaan niin läheinen muille, koska hän ei selvästi ole tietoinen heidän asioistaan? Kaikkiin suhteisiin mahtuu kuitenkin joitakin riitoja noin pitkässä ajassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut samanlainen tilanne, ja koska mieluummin väistelen konflikteja kuin tekisin numeron siitä että miksi minua ei kutsuttu, niin annoin olla. En väkisin kutsu itse itseäni muiden menoihin, vaan saatan sitten itse ehdottaa jotain tekemistä, mutta jos siihen ei kukaan tartu, niin teen yksin.
Ystäviä on jäänyt matkan varrelle, mutta onneksi aina on sitten tullut uusia tilalle, enkä pelkää enää yksin olemistakaan. Jos nyt saan tietää että minut on jätetty ulkopuolelle niin en jää murehtimaan vaan keksin jotakin millä piristää itseäni ja yritän kääntää ajatukset positiivisempaan suuntaan.Joo, en missään nimessä ole väkisin kenenkään kaveri enkä työnnä itseäni porukkaan, jos tiedän, että en ole tervetullut. Minulla on paljon muitakin kavereita kuin vanhat opiskelukaverit. Kyse ei ole siitä.
Mutta laitoin nyt asiasta viestin hyvälle ystävälle ja kerroin, että olen ennen kaikkea hämmentynyt siitä videosta. Luotan siihen, että ystäväni ovat fiksuja naisia ja niiden kanssa voi asioista puhua suoraan. Me ollaan vuosien varrella jaettu paljon vaikeampiakin asioita.
ap
Mitä ystäväsi vastasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me nähtiin vappuna. Kukaan ei puhunut mistään Tallinnan reissusta.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ryhmien dynamiikka elää jatkuvasti. Nyt on vain käynyt niin, että yksi tai kaksi ryhmän jäsentä ovat oivaltaneet mahdollisuutensa käyttää ryhmää omien vallankäyttöön liittyvien tarpeidensa tyydyttämiseksi. Mitään varsinaista syytä ei tarvita. Kiusaaminen ja eristäminen on nautinnollista jo sellaisenaan ja myötäilijät pitävät noiden vallankäyttäjien suosiota tärkeämpänä kuin sinun saadessaan vaatimattoman osansa tilanteen tuomasta vallantunteesta.
Olin juuri tulossa sanomaan samaa. Ei pidä luovuttaa ap, siellä porukassa on nyt joku joka yrittää jättää sinut ulkopuolelle. Jos heitä on useampikin, kannattaa pohtia että kuinka moni siellä myötäilee näitä vallanpitäjiä (=narsisteja) ja kuinka moneen voit aidosti luottaa. Sillä ei ole mitään merkitystä, kuinka kauan olette tunteneet. Jokaisessa naisporukassa on näitä kieroilijoita, jotka tosiaan saavat hyvänolontunteensa esim toisten mustamaalaamisesta tai eristämisestä.
Jos tekstiviestiin ei tule vastausta suhtkoht sukkelaan niin aika outoa? Ei haluta vastata suoraan? Ja mikä ap:ta vaivaa kun ei voi soittaa kenellekään ja kysyä?
Ihan kuin ap leikkisi mukana kissaa ja hiirtä noilla epäreiluilta porukan säännöillä. Minusta olisi parempi kysyä suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me nähtiin vappuna. Kukaan ei puhunut mistään Tallinnan reissusta.
ap
No he ovat keskenään sopineet, että ei puhuta asiasta sinun edessäsi. Miksi olet näin sinisilmäinen?
Sinulla on täysi oikeus loukkaantua. Mielesi on pahoitettu. Jos teko ei ole tahallinen, en ymmärrä, miksi kaveripiiristäsi kukaan ei ole sinulle sanonut, kuinka kurjaa on, ettet saanut tietoa reissusta. Jotain sinulle kai yritetään kertoa.