Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Poika pelasi lähes koko lomamatkan hotellissa. Viimeisenä iltana sitten tilanne räjähti

Vierailija
05.05.2018 |

Teinin mielestä oli hauskempaa pelata kännykällä hotellihuoneessa, jossa hän viihtyi suurimman osan ajatsaan. Oltiin siis Agia Napassa Kyproksella pojan, miehen ja vanhempieni kanssa. Meillä oli talvilomaa töistä ja poikakin sai lomaa koulusta, kun teki tehtävät valmiiksi ennen lähtöä. Vanhemmat on jo eläkkeellä.
poika ei paljoa uima-altaalla tai meren rannalla viihtynyt vaan tykkäsi räplätä kännykkäänsä. Ei oikein retket kiinnostanut tai mikään muukaan.
Viimeisenä iltana, kun piti alkaa ruveta pakkaamaan poika sitten tajusi tilanteen, että loma on ohi ja huomenna alkaa arki. mies myös sanoi, ettei enää kustanna isoa miestä ulkomaille pelaamaan, kun sitä voi tehdä kotimaassakin. Sitten hän vasta havahtui, ettei ole oikein tehnyt mitään mitä piti ja alkoi vaatimus, että siirrettäisiin suomeen paluuta muutamalla päivällä ja ostetaan uudet lentoliput eikä ymmärtänyt, ettei se ole mahdollista. Sitten alkoi huuto ja riehuminen, että miehellä ja isällä oli täysi työ saada poika rauhoittumaan.
No, kun tilanne oli ohi, sanoi vanhemmatkin, ettei enää vie poikaa edes jäätelökioskille.
poika ei paluumatkalla juuri puhunut eikä syönyt oikein mitään.
On ollut aika vaitonainen ja olen ollut nyt koulukuraattoriin yhteydessä. Ehkä vielä kaikki kääntyy parhain päin.

Kommentit (144)

Vierailija
101/144 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemman tehtävä on asettaa lapselle rajat. Vanhemman tehtävä on huolehtia, ettei teini hukkaa koko lomaansa puhelimella. Tarvittaessa vanhempi vaikka ottaa koko puhelimen pois, eikä anna sitä enää takaisin koko loman aikana. 

Ilmeisesti tarinan vanhemmat ovat laiminlyönneet kasvattajan velvollisuutensa jo pitempään, ja siksi poika ei osannut käyttäytyä kohtuudella edes, kun kohtasi ihan omasta toiminnastaan johtuvan seurauksen (muu hauska jäi pitämättä kun lojui puhelimella).

Koska kasvatusongelmia on selvästi ollut jo pidempään (pojan raivoreaktio ihan omaan mokaansa ja vanhempien kädettömyys), on varmasti hyvä ottaa yhteys kuraattoriin yleensä tulevaisuuden oppeja varten.

Tämän kerran mielensäpahoittamisen takia poika ei tarvitse kummempia päänsilittelyjä. Oli hyvä opetus siitä, miten hän itse toiminnallaan vaikuttaa omaan oloonsa ja valintoja on tehtävä. Viekää vaan sinne jätskille, jos olisitte muutenkin menneet. Mutta älkää vain hyvittäkö mitenkään pelattua lomaa!! Itse pelasi ja ehkä nyt ajattelee jatkossa kaksi kertaa.

Muutoin kyllä puhelinriippuvuus tarvitsee tukea ja jämäkkyyttä vanhemmilta. TE VOITTE rajata poikaa. Kuviteltu oikeus pitää 24/7 puhelin käden ulottuvuudella ei oikeasti sisälly yhteenkään lasten oikeuksien sopimukseen... Nyt syvä hengenveto, sovitte vanhempien kesken millä rajoilla jatkatte eteenpäin. Ja sitten kerrotte pojalle, mitä vanhemmat ovat päättäneet. Kiukuttelee varmasti, mutta riippuvuustasolla olevan ongelmakäyttäytymisen aiheen rajaaminen ole hänen vahingoittamistaan vaan auttamistaan ja sen uskaltaminen on teidän velvollisuutenne.

Vierailija
102/144 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös tämä täsmälleen sama tarina ole ollut jo aiemminkin täällä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/144 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se haittaa jos on ollut, puhutaan taas. :P

Vierailija
104/144 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä teinit ei enää lähde reissuun mukaan, kun me ollaan niin kalkkiksia. Ihan ymmärrettävää minusta, kavereiden kanssa on kivempaa kuin vanhusten kanssa.

Juttelin tässä muutama päivä sitten muutaman uuden tuttavuuden kanssa niitä näitä ja jotenkin puheenaihe sitten kääntyi opiskelijaelämään, rahaan ja siihen, kuinka paljon kukainenkin on saanut vanhemmiltaan tukea. Kertoessani kuinka paljon vanhempani ovat minua rahallisesti tukeneet, sain kuulla olevani todella hemmoteltu. En itse koe asiaa näin, vaikka vanhemmat ovatkin minua auttaneet hyvin paljon. He ovat esimerkiksi kustantaneet ajokorttini, ostaneet opiskeluitani varten läppärin, lähettäneet välillä oma-alotteisesti rahaa minulle opiskeluideni tukemiseksi ja avustaneet myös ulkomaan matkoissa jonkin verran. Ilmeisesti tämä tekee minusta sitten pilalle hemmotellun? :D En ole kyllä koskaan asiaa oikein miettinyt, mutta en kyllä itse koe, että oon mitenkään erityisemmin hemmoteltu, vaan aika tavallinen suomalainen nuori opiskelija. Olis ihan kiva kuulla kokemuksia siitä minkä av-mammat näkee liiallisena hemmotteluna.

Ylimielinen on liian hemmoteltu. Liian vähälle jäänyt on katkera ja tuomitseva muita kohtaan. Laske siitä oma tilanteeksi. Veikkaan, että osut tasapainoiseen keskustaan.

Vierailija
105/144 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhanan hyvin sanottu!

Vierailija
106/144 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin turha tietyssä iässä kuskata mihinkään kun sitten vain apaattista murjotusta tytöillä ja pojilla taas muka tylsää.Kun ikää tulee lisää ovat sitten kuin eri ihmisiä.

Vierailija
107/144 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenelle tuli yllätyksenä, että teini ei viihdy lomamatkalla tuollaisessa seurassa?

No minulle ainakin.

Teinien kanssa tehty puolenkymmentä reissua, osa pelkästään omalla perheellä, osa niin että myös isovanhemmat mukana. Ja parhaimmat reissut niin että mukana lisäksi muitakin sukulaisia, tätejä, isotätejä, serkkuja, isoisovanhempia... ja teinit sitä mieltä että parhaimpia reissuja!!

_Teinien_, ja _serkkuja mukana_.

Mitä luulet, kuinka innoissaan joku sun lapsista olis ollut tulemaan YKSIN sun, miehes, mummon ja tädin kanssa?

Minäkin olen tehnyt teininä monia reissuja, ja siellä oli aina siskoni ja joskus uusperheemme toidis lapsia mukana.

Ihan eri asia kun on oman ikäistä seuraa.

Ei sillä. Jos aloitus ei ole provo, ja jos poika on mielellään lähtenyt mukaan, niin sitten aika omituista käytöstä.

Vierailija
108/144 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko tyhmiä kun ette tunnista provoa!????

Juurikin näin! Ehkä klassisin provo ikinä. Oikein koulukuraattorille menty. Nämä ketjuun kirjoittaneet ovat ilmeisesti sarkastisesti mukana, sillä kukaan ei voi ottaa todesta tätä tarinaa.

Vierailija
109/144 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenelle tuli yllätyksenä, että teini ei viihdy lomamatkalla tuollaisessa seurassa?

Miksei viihtyisi? Meillä ainakin viihtyy. EI mitään ongelmia ja kotona on jo sovittu, että olemme lomalla arjesta ja LAITTEISTA.

Vierailija
110/144 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varatkaa uusi matka ja kokeilkaa

Vierailija
111/144 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis teilläkö lapset tekevät aina mitä haluavat? Eli annoitte sen vaan olla huoneessa ja pelata?

Minustakin vanhempien olisi pitää sanoa pojanklopille että nyt olla Kyproksella eli ulkomailla ja pelaa noita pelejä sitten koti-Suomessa.

Vierailija
112/144 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paska tarina ja kirjeessä loput.

Vierailija
113/144 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On me oltu Ulkomailla, muttei nyt ihan viimevuosina, risteilyitä lukuunottamatta.

Vaikea on ottaa puhelinta väkisin poiskaan, jos toinen ei sitä anna

Tiedätkö mitä on väkisin ottaminen?

Vierailija
114/144 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sille teinimolkille on yleensä edes hankittu sitä kännykkää?? Kakarat ei kännyköitä tarvitse. Kaikki liha tottelee kuria, stna!

Vierailija
115/144 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kummallinen tuo ohje että ota kännykkä pois. Minä otin, niin 10 v lapsi meni kertomaan kuraattorille joka teki lastensuojeluilmoituksen. Ei ollut lyömistä eikö muuta mutta kädestä otin väkisin.

Piti mennä sossun neuvotteluun jossa sitten toki todettiin ettei ole aihetta jatkotoimenpiteisiin.

Mutta ei sitä niin vaan oteta.

Vierailija
116/144 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika kummallinen tuo ohje että ota kännykkä pois. Minä otin, niin 10 v lapsi meni kertomaan kuraattorille joka teki lastensuojeluilmoituksen. Ei ollut lyömistä eikö muuta mutta kädestä otin väkisin.

Piti mennä sossun neuvotteluun jossa sitten toki todettiin ettei ole aihetta jatkotoimenpiteisiin.

Mutta ei sitä niin vaan oteta.

Asiahan selvisi ja sossu päätti että asia ok eikä jatkotoimenpiteitä. Sen jälkeen lapselta otetaan kokonaan puhelin pois ettei vaan pääse tommonen tilanne toistumaan. Oppii lapsi siihen jo vielä suht pienenä ettei hän ole se joka päättää, vaan vanhemmat.

Vierailija
117/144 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myötätuntoni AP:lle. Teet asiallisen aloituksen, mutta palstalaiset antaa heti täyslaidallisen paskamyrskyn.

Kyllä se siitä. Esim. siskonpoika pelasi järkyttävät määrät teini-iässä. Mutta jossain vaiheessa poika kiinnoistui liikunnasta. Nyt on töissä fysioterapeuttina ja mitä miellyttävin nuorimies on hän nykyään, ja pelaamiset on tippuneet lähes kokonaan pois.

Vierailija
118/144 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.kaspersky.com/safe-kids joku tommonen asenneltava jälkikasvun puhelimiin niin eivät pysty pelaamaan kun tietyn ajan päivässä. Ainakin itse tein niin kun en kokoajan voi valvoa mitä puhelimilla tekevät.

Vierailija
119/144 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutulta kuulostaa. Mieheni poika on peliriippuvainen. Kännykkä juurtunut käteen kiinni. Pelaa, pelaa, pelaa ja pelaa. Kännykkää varjellaan ja suojellaan kuin akka ainoota hammasta. Elämä menee pilalle, jos eroon joutuu puhelimestaan. Ja varsinkin osaa pilata tunnelman vaikka ja missä, jos ei huomio ole koko ajan hänessä. Lisänä vielä sokerikoukku ja ADHD, tosin vaikuttaa enemmän autistilta. Ikää 12 vuotta, mutta henkinen ikä 4-vuotta.

Voin hyvin kuvitella että minkälainen kelmeä olmi tuosta pojasta kehittyy. :D

Vierailija
120/144 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vikaa geeneissä?