Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poika pelasi lähes koko lomamatkan hotellissa. Viimeisenä iltana sitten tilanne räjähti

Vierailija
05.05.2018 |

Teinin mielestä oli hauskempaa pelata kännykällä hotellihuoneessa, jossa hän viihtyi suurimman osan ajatsaan. Oltiin siis Agia Napassa Kyproksella pojan, miehen ja vanhempieni kanssa. Meillä oli talvilomaa töistä ja poikakin sai lomaa koulusta, kun teki tehtävät valmiiksi ennen lähtöä. Vanhemmat on jo eläkkeellä.
poika ei paljoa uima-altaalla tai meren rannalla viihtynyt vaan tykkäsi räplätä kännykkäänsä. Ei oikein retket kiinnostanut tai mikään muukaan.
Viimeisenä iltana, kun piti alkaa ruveta pakkaamaan poika sitten tajusi tilanteen, että loma on ohi ja huomenna alkaa arki. mies myös sanoi, ettei enää kustanna isoa miestä ulkomaille pelaamaan, kun sitä voi tehdä kotimaassakin. Sitten hän vasta havahtui, ettei ole oikein tehnyt mitään mitä piti ja alkoi vaatimus, että siirrettäisiin suomeen paluuta muutamalla päivällä ja ostetaan uudet lentoliput eikä ymmärtänyt, ettei se ole mahdollista. Sitten alkoi huuto ja riehuminen, että miehellä ja isällä oli täysi työ saada poika rauhoittumaan.
No, kun tilanne oli ohi, sanoi vanhemmatkin, ettei enää vie poikaa edes jäätelökioskille.
poika ei paluumatkalla juuri puhunut eikä syönyt oikein mitään.
On ollut aika vaitonainen ja olen ollut nyt koulukuraattoriin yhteydessä. Ehkä vielä kaikki kääntyy parhain päin.

Kommentit (144)

Vierailija
61/144 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin kuvitella AP:n kuvaileman tilanteen meidän perheen teinin osalle myös. Pelaaminen tietokoneella tai kännykällä snapchattaily kiinnostaa kovin paljon teini-ikäistä.

Meillä tosin mennään kesällä mökille, eikä ulkomaan lomamatkoille. Muu perhe nauttii rennosta mökkeilystä, veneilystä, trampoliinilla hyppimisestä, uimisesta jne. Mutta teinille mökkeily on "erittäin syvältä", koska mökillä ei ole kiinteää nettiyhteyttä ja sähkö tulee polttoaineella toimivasta sähkögeneraattorista. Jos mökillä olisi kiinteä nettiyhteys ja sähkö, niin mökillä olo voisi onnistua paremmin. 

Mielestäni teinin pitää saada tehdä itselle kiinnostavia asioita. Toki AP:n tilanteessa on harmi, että ulkomaan lomamatkalla teiniltä jäi nähtävyydet näkemättä. Vanhempien on usein vaikea ymmärtää, että toisaalta tietokonepeleissä teini pääsee myös kokemaan ja näkemään erilaisia elämyksiä ja rakentamaan erilaisia luovia elementtejä pelien yhä haastavimmilla tasoilla.

On ymmärrettävää, että teini kaipaa kavereidensa seuraa lomallakin. Nuoremmilla kouluikäisillä lapsilla on leikkiseuraa toisistaan, joten heille mökkeily on ihan ok.

Teinin pelaamista en ole kovin paljoa rajoittanut, kunhan hieman muistaa ulkoilla päivittäin ja tekee koululäksynsä. Tästä pelaamisesta on ollut oikeasti hyötyäkin mm. englannin kielitaito on erittäin hyvällä tasolla, matemaattis-looginen ajattelu on edistynyttä ja pelimaailmassa teini on edistynyt ja on päässyt moderaattoriksi suosittuun tietokonepeliin. Teini on antanut minulle kiitosta siitä, että ymmärrän hänen tietokoneella pelaamisen kiinnostustaan, toisin kuten muiden teinien vanhemmat rajoittavat pelaamista tarpeettomasti.

Vierailija
62/144 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa minut lomalle..surffaan nyt palstalla asiakkaiden välissä .

Ei vapaata..ei kesälomaa tiedossa...

Pojalla on pakko olla joku kehityshäiriö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/144 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno kirjoitus, kuulostat hyvältä vanhemmalta! :) Täydellisestä kieltämisestä, pilkkaamisesta, motkottamisesta ja nalkuttamisesta nuorelle voi tulla voimakas halu kapinoida, ja samalla pelaaminen saa ihanan kielletyn hedelmän maun. Pystyisikö nuori pelaamaan ulkosalla, kun ollaan mökillä tai matkoilla? Parempi vaihtoehto kai sekin olis?

Vierailija
64/144 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän samojen syiden kanssa meidän teini jäi mummolaan viimeksi, kun käytiin ulkomailla. Edellinen reissu oli jatkuvaa vääntöä, kaikki oli perseestä ja olisi halunnut vain jäädä hotelliin roikkumaan netissä, kun ei annettu kiukutteli ja tiuski kunnes päästiin johonkin missä oli WiFi. Reissun viimeisenä päivänä mies päätti, että hän ei teinille kustanna enää yhtään matkaa pitkään aikaan. Oltiin vielä kohteessa, johon teini itse halusi. Seuraavalla kerralla teinikin varmaan taas lähtee, eiköhän se oppinut, että isänsä ei turhia uhkaile ja se, että Lontoo jäi väliin oli aika kova pala.

Ottakaa mut Lontooseen

Itse sain lapsena vain nyrkkiä ja huutoa

Muutin pois kotoa 15 vuotiaana...:(

Vierailija
65/144 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän samojen syiden kanssa meidän teini jäi mummolaan viimeksi, kun käytiin ulkomailla. Edellinen reissu oli jatkuvaa vääntöä, kaikki oli perseestä ja olisi halunnut vain jäädä hotelliin roikkumaan netissä, kun ei annettu kiukutteli ja tiuski kunnes päästiin johonkin missä oli WiFi. Reissun viimeisenä päivänä mies päätti, että hän ei teinille kustanna enää yhtään matkaa pitkään aikaan. Oltiin vielä kohteessa, johon teini itse halusi. Seuraavalla kerralla teinikin varmaan taas lähtee, eiköhän se oppinut, että isänsä ei turhia uhkaile ja se, että Lontoo jäi väliin oli aika kova pala.

Ottakaa mut Lontooseen

Itse sain lapsena vain nyrkkiä ja huutoa

Muutin pois kotoa 15 vuotiaana...:(

Mitä sä täällä kerjäät sääliä

Sulle varmaan huudettiin ihan syystä.

Tämä on hyvintoimeentulevien lapsiaan hemmottelevien perheiden ketju

mene pois trolli

Vierailija
66/144 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmiset on erilaisia, en minäkää tajua mitä hienoo lojua rannalla ja polttaa ihonsa jota voi sitte elvistellä kotona?

jotkut tykkää katsoo salkkareita rentoutuakseen, minun mielestä järkyttävää paskaa

Vierailija
67/144 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini-ikä: Luonnon tapa ilmoittaa, että on koittanut aika vieroittaa pentu.

Mutta ihmiset hankkivat mahahaavan ja kärsimyskruunun jatkamalla paapomista vielä kymmenen vuotta 🙄.

Vierailija
68/144 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry, mun kyllä teidän vanhempien olisi pitänyt jo ennen matkaa jutella ja tehdä selviksi reissun säännöt. Kuinka paljon saa räplätä kännyä, ja minkä verran tehdään yhdessäkin asioita. 

Laittakaa rajoja lapsillenne hyvät vanhemmat! 

Nim.merk. kyllä meilläkin otetaan yhteen näistä kotona.

Vierailija
69/144 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko kokeilleet kasvatusta vai onko vapaa kasvatus kova sana? Entä sitten kun poika ei halua opiskelemaan, haluaa käyttää huumeita ja ei halua armeijaan?

Vanhemman tehtävä on joskus pakottaa lapsi tekemään sitä, mikä on hänelle itselleen hyödyllistä. Lapsi ei välttämättä ymmärrä omaa etuaan ja saattaa pilata elämänsä kerta heitolla.

Vierailija
70/144 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman tarinan olen lukenut vähän eri muodossa.. tai sit se on sama kersa ja vanhemmat taas pääosassa.

Vierailija
71/144 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää sama juttu oli täällä vuosi sitten.

Nyt siis uudelleen lämmiteltynä.

Ja hölmöt meni siis lankaan...

Vierailija
72/144 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko kokeilleet kasvatusta vai onko vapaa kasvatus kova sana? Entä sitten kun poika ei halua opiskelemaan, haluaa käyttää huumeita ja ei halua armeijaan?

Vanhemman tehtävä on joskus pakottaa lapsi tekemään sitä, mikä on hänelle itselleen hyödyllistä. Lapsi ei välttämättä ymmärrä omaa etuaan ja saattaa pilata elämänsä kerta heitolla.

Mun "vanhempi" pakotti navettaan ja pellolle joka päivä.

Lisäksi sain kesäisin kerätä marjoja myyntiin.

Rahaa en tietenkään tästä avusta saanut.

Kerrann kuuntelin musiikkia, niin otettiin piuha irti ja sillä roimittiin pitkin selkiä

Kasvatin sit itse itseni, käyn töissä , lapset jätin väliin

Vierailija
73/144 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen teini mahtaa olla kyseessä? Surullista, jos teini voi olla noin tollo että hassaa koko ulkomaanreissun hotellihuoneessa pelaamiseen. Ja miten ei vanhemmat osaa komentaa poikaa? Ja miten poika ei sanomattakin älyä, että nyt on tilaisuus nähdä mielenkiintoisia paikkoja ja kohta ei taas ole? En pysty ymmärtämään miten voi koko loma mennä noin.

Meillä oli ihan mahtava reissu kun oli oman teinin kaverin lisäksi mukana hänen bestis. Yhden kerran jouduin hänelle sanomaan kovasti kun ei meinannut aamulla nousta sängystä. Hän ei ollut tottunut matkustaja ja piti vähän selventää, että kun näin kauas ollaan tultu ja viikko vain ollaan, niin silloin pitää olla vähän sellainen ahkera turisti että ehtii nähdä paikkoja. Että tämä ei ole mikään lepoloma. Kyllä meni sana perille kun käytin vähän tiukempaa äänensävyä. Ja oli meillä iltaisin aina sitä lepoaikaakin, mutta kyllä turistin pitää aamusta lähteä liikkeelle tai nähtävyydet jää näkemättä ja kokematta. Lomareissun jälkeen ehtii sitten levätä. 

Sekin on ok, että välillä pitää ihan lököloman ja lekottelee jossain rannalla tai hotellin uima-altaalla auringossa kirjaa lukien. Tuo teinikin olisi voinut edes mennä ulos pelaamaan sillä kännykällään, niin olisi saanut vähän raitista ilmaa. Todella typerästi toimittu häneltä, eipä jäänyt kivoja muistoja perheen viimeisestä yhteisestä ulkomaanmatkasta.

Lomareissun jälkeen ehtii sitten levätä? Kuulostatpa todella mukavalta ja rentouttavalta matkaseuralta...

Vierailija
74/144 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miksi poika menee koulukuraattorille? Valittamaan pieleen mennyttä lomaa, kun ei ymmärtänyt lähteä ulos hotellihuoneesta?

Vierailija
75/144 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun "vanhempi" pakotti navettaan ja pellolle joka päivä.

Lisäksi sain kesäisin kerätä marjoja myyntiin.

Rahaa en tietenkään tästä avusta saanut.

Kerrann kuuntelin musiikkia, niin otettiin piuha irti ja sillä roimittiin pitkin selkiä

Kasvatin sit itse itseni, käyn töissä , lapset jätin väliin

Etkö sä TROLLI jo ymmärrä, tässä keskustellaan loman vieton säännöistä?

Sun navetta jutut ei kiinnosta ketään

Vierailija
76/144 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä sääkin olisit pelannu nuorena jos olis ollu tilaisuus, oot vaan katkera ja kade

se että sulla ei ollu niin ei tarkota ettei sun lapsella vois olla, sitä vartenhan yritetää rikastua jotta jälkikasvulla olis helpompaa elämistä, ei siinä muute järkeä ole

Vierailija
77/144 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulis, et olis halunnu lähteä Agia Napan yöelämää katteleen vaikka ihan vanhempien kanssa. Ymmärrän, et ikä ei varmaan riitä bailaamiseen, mutta johonkin baariin olis voinu mennä hetkeksi istuskelemaan. Ja ihana ranta olis luullu kiinnostavan.

Vierailija
78/144 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä munkin lapsuus ja nuoruus oli kuulkaas semmonen, että olisin itkeny onnesta, jos vanhemmat tai edes jompi kumpi heistä olis tahtonut meidän muksujen kanssa lomalla jossakin käydä, ajattelin vaan että vissiin sitten olen vaan kamala pettymys ja vastenmielinen surkimus, ettei niitä huvita mua varten mitään kivaa keksiä tai mun kanssa missään näyttäytyä.

MUTTA kun tää keskustelu ei nyt ole siitä aiheesta! Vaan aivan toisesta aiheesta. Eli silti pystyn tässä samaistumaan tuollaiseen teiniin, ja miettimään asioita hänen vinkkelistään. Ei tartte olla kiittämätön ja poispilattu kakara käyttäytyäkseen teininä perheen lomilla kuten nää jotkut nuoret on tehneet!

Vierailija
79/144 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sotkette koulukuraattorin tähän?

Vierailija
80/144 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

m85 kirjoitti:

kyllä sääkin olisit pelannu nuorena jos olis ollu tilaisuus, oot vaan katkera ja kade

se että sulla ei ollu niin ei tarkota ettei sun lapsella vois olla, sitä vartenhan yritetää rikastua jotta jälkikasvulla olis helpompaa elämistä, ei siinä muute järkeä ole

jätin lapset tekemättä

Oli niin ihana kokemus perhe elämästä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi