Omituisimpia itse kokemiasi nettikirppistapauksia?
Minulla fb-kirppiksellä:
1. Olin myymässä 4 eurolla lasten takkia. Ostaja sanoi ensin, ettei pysty tarkalleen sanomaan, mihin kellonaikaan käy hakemassa seuraavana päivänä. Odotettiin koko päivä kotona. Klo 20 ilmoitin, että mennään nyt nukkumaan, oletan, että ostaja ei ole tulossa. Hän vastasi olevansa meillä 10 min. päästä. Osti 4 euron ostoksensa, ja tuhlasi kaikkien aikaa siihen koko päivän.
2. Myyjä oli myymässä muumimukeja. Vastasin sähköpostilla, että voin ostaa, ja maksan pyyntihinnan 15€. Myyjä vastasi viikon päästä, että on ollut matkoilla, mutta ei myy sillä hinnalla. Vastasin vihaisena, että jos hän itse määrittelee hinnaksi 15€, niin miksi kenenkään pitäisi maksaa enemmän. Hän vastasi, että on tutustunut huutonetin hintoihin, ja sama muki on siellä puolet kalliimpi. En vastannut enää mitään. Hän laittoi vielä yhden viestin, että jos kiinnostaa, voin tulla mukia katsomaan, on priimakuntoinen.
Kertokaa omia kokemuksianne!
Kommentit (2608)
Vierailija kirjoitti:
Nopeimmalle nuo kaupat kannattaa tehdä. Perujat ja vänkääjät peruu ja vänkää kuitenkin myöhemminkin. Helpot kaupat heti ja siinä se, kiitos. Nopeat syö hitaat
Harmi, kun Torissa ei ole Huudon kaltaista arvostelumahdollisuutta. Tämä karsisi kaikki huuhaa-ostajat pois, tai ainakin minimiin.
Onnekseni on myyjiä, jotka ovat valmiita odottamaan, sillä itse olen luotettava ostaja, mutta esimerkiksi nyt rahat ovat tiukilla. Olen vanhempainvapaalla, en työtön, mutta käytännössä rahaton näin loppukuusta. Pääsen vihdoin loppuviikosta noutamaan varaamiani tavaroita.
Myyn itsekin paljon sekä Torissa että Huudossa. Olen kohdannut ties minkälaisia ostajaehdokkaita, mutta yleisin ongelma lienee peruskäytöstapojen puute: jos myöhästytään, siitä ei useinkaan ilmoiteta vaan jätetään myyjä "roikkumaan". On raivostuttavaa seistä rappukäytävässä tai julkisella paikalla odottaen ja odottaen.
Vain yksi (ulkomaalainen) on alkanut tinkaamaan paikanpäällä ja minä väsyneenä odotteluun suostuin siihen hintaan. Olin ajanut toiseen kaupunkiin, odottanut 45 min ja myönnyin alehintaan. Tästä kerrasta opin.
Viimeiset kauppani kirjoitti:
Myin facebook kirppiksellä todella hyväkuntoiset lasten Hai-kumisaappaat. Mikä vääntö. Voitko testata pitääkö vettä? Testasin. Lorottelin hanasta vettä päälle ja piti vettä. Kova vääntö pitääkö varmasti. Loppuhuipennuksena samana aamuna, kun kengät olisi pitänyt tulla hakemaan, ostaja alkoi epäillä, etteivät saappaat ole sopivan kokoiset. Pohjallisen sisämitta oli heti alunperin ilmoitettu Millimetrin tarkkuudella ilmoituksessa. Saako sovittaa? Saa toki, jos ostaa mikäli oikeaa kokoa. Hakupäivän aamuna ostajaa ei kuulunut tai näkynyt. Syy: hänen lapsensa ei huoli käytettyjä kumisaappaita. Sanoin ok, ei ostopakkoa. Seuraavaksi kysyi voiko hän nyt kuitenkin tulla. Voi tulla, jos tulet nopeasti, sillä olemme lähdössä harrastuksiin. Seuraava yhteydenotto: lapsi kiukuttelee eikä suostu tulemaan, joten eivät voi tulla. Vastaan ok, ei ostopakkoa, uusia kenkiä saa kaupasta, jos lapsellesi eivät käytetyt kelpaa eikä suostu lähtemään kenkiä hakemaan. Seuraava kysymys oli, mitäpä jos tämä eukko tulisi yksin, niin voinko tarjota hänelle täyden palautusoikeuden. Sovittaisivat ensin lapselle, joka ei käytettyä huoli ja joka lukemattomien testien jälkeen oli huolestunut siitä, pitävätkö saappaat vettä. Sanoin, että ei käy, lähdemme nyt harrastukseen ja he voivat ostaa uudet kumisaappaat kaupasta, josta saa paremmin heidän tarpeisiinsa vastaavaa tavaraa. Voiko vielä tulla, jos viidessä minuutissa pyöräilee paikalle. Lopputulos, sain saappaat myytyä reilun viikon hvetillisen vatkaamisen jälkeen. Hinta 10€.
Lisättäköön vielä, että ilmoituksessa luki, että arvostan nopeaa ja sujuvaa kaupankäyntiä.
Vierailija kirjoitti:
Myin juuri viikonloppuna tavaraa torissa. Ostaja pyysi osoitteen ja sanoi lähtevänsä ajamaan 10min päästä. 40min tuosta laittoi viestiä, että huomasi vasta nyt (olisi pitänyt jo olla paikalla) että asun täällä asti. Siis oikeasti, miten huomasi vasta muka silloin? Ilmoituksessa näkyy paikka ja myös osoite viittaa heti tänne ja vastasikin osoitteen antamisen jälkeen, että lähtee 10min päästä.
No kävi tuuri, että mies lähti töihin ja iskin tavaran hänelle mukaan ja ilmoitin ostajalle, että mies on tulossa sinne lähelle töihin, klo x ehtii tuotteen esittelemään ja myymään ja kaupat tehtiinkin siellä. Mutta silti, kannattaisiko katsoa heti se osoite, kun sen saa että haluaako ajaa hakemaan sitä? Ja kun ilmoituksessakin luki paikka.
Ja kyllä, olen ennakko luuloinen entisten todella huonojen kokemusten takia, mutta mies kertoi ostajan olleen ulk oma alainen, kuten epäilinkin kirjoituksesta, mietin kyllä nimestä että olisi suomenruotsalainen, niin nyt koko ajan mietin, että ilmestyykö tänne varkaisiin tmv. Onneksi olen kotona koko ajan, niin ei ainakaan salaa pääse.
No miksi sitten annoit osoitteen vieraalle ihmiselle, jos olet niin ennakkoluuloinen? Voihan sen tapaamisen sopia muuallekin kuin omaan kotiin.
Ja jos se ei alun perinkään viitsinyt tulla sinne asti, miksi se ryntäisi sinne varastelemaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myin juuri viikonloppuna tavaraa torissa. Ostaja pyysi osoitteen ja sanoi lähtevänsä ajamaan 10min päästä. 40min tuosta laittoi viestiä, että huomasi vasta nyt (olisi pitänyt jo olla paikalla) että asun täällä asti. Siis oikeasti, miten huomasi vasta muka silloin? Ilmoituksessa näkyy paikka ja myös osoite viittaa heti tänne ja vastasikin osoitteen antamisen jälkeen, että lähtee 10min päästä.
No kävi tuuri, että mies lähti töihin ja iskin tavaran hänelle mukaan ja ilmoitin ostajalle, että mies on tulossa sinne lähelle töihin, klo x ehtii tuotteen esittelemään ja myymään ja kaupat tehtiinkin siellä. Mutta silti, kannattaisiko katsoa heti se osoite, kun sen saa että haluaako ajaa hakemaan sitä? Ja kun ilmoituksessakin luki paikka.
Ja kyllä, olen ennakko luuloinen entisten todella huonojen kokemusten takia, mutta mies kertoi ostajan olleen ulk oma alainen, kuten epäilinkin kirjoituksesta, mietin kyllä nimestä että olisi suomenruotsalainen, niin nyt koko ajan mietin, että ilmestyykö tänne varkaisiin tmv. Onneksi olen kotona koko ajan, niin ei ainakaan salaa pääse.
No miksi sitten annoit osoitteen vieraalle ihmiselle, jos olet niin ennakkoluuloinen? Voihan sen tapaamisen sopia muuallekin kuin omaan kotiin.
Ja jos se ei alun perinkään viitsinyt tulla sinne asti, miksi se ryntäisi sinne varastelemaan?
Koska asun hiukan kauempana, eikä täällä ole mitään "maa merkkejä", joille voisi sopia tapaamisen ja ajattelin että ostaja osaa lukea paikan ilmoituksesta.
Luultavasti ei ole tulossa, mutta tottakai mielikuvitus alkoi laukkaamaan, että uteli vain osoitteen, kun huomasi että asun hiukan syrjässä.
Monet nettikirjakaupat pidetään sivutoimisena, eli on muualla töissä ja esim. pari päivää viikossa hoitaa divaria. Nuo liikkeethän käyttää toria myyntikanavana yhä enemmän, sikäli sääli että torin idea vesittyy kun pääosa ilmoituksista antivariaattien, divareiden, antiikkiliikkeiden, pienkonekorjaamoiden, jobbareiden yms. ylihintaista tavaraa satoina kohteina jotka peittää alleen yksityisten ilmoitukset..
Myin torin kautta tuotteen, viikon kulttua ostaja valitti että ei ole saanut tuotetta.
Laitan aina pakettien seurantakoodit talteen koska ostajat usein ilmoittaa väärän osoitteen, puh nron tai eivät ehdi lunastaa ajoissa tms sekoilua.
Mutta tässä tapauksessa paketti oli lunastettu pari päivää aikaisemmin.
Kun ilmoitin lunastuksesta seurantakoodista saamani tiedon perusteella, ei ostajasta kuulunut enää mitään.
Eli ostaja koetti kusettaa rahat takaisin lunastetusta tuotteesta.
Laitoin 12 tuotetta myyntiin hintaan 120e tai 35e/kpl...voi että sitä haukkumaviestien määrää että miksi pyydän yhdestä ylihintaa...(siis kyse 12 eri tavarasta...)No onneksi kaikkiin viesteihin ei tarvitse reagoida.
Nämä nyyhkytarinat, kun joku yrittää tinkiä hintaa alas.
Esim. jos myyn 50 eurolla nuorten takin joka on hyvää merkkiä, joku kirjoittaa: "Voi voi kun haluaisin antaa teinilleni tämän ihanan takin, mutta olen köyhä yksinhuoltaja ja rahaa on vähän, voisin maksaa 10 euroa".
Tiedän tapauksia, että takki onkin päätynyt seuraavana päivänä myyntiin isommalla hinnalla. Koko teiniä ei ole ehkä olemassa. Kertaakaan en ole tähän langennut.
Mietin, että miksi "helpot" kaupat omassa kaupungissa on ne vaikeimmat? Kun myyn torissa tavaraa omassa kaupungissani, luulisi, että ne olisivat helpot, mutta kaikkea muuta. Ostajat ovat aivan sekaisin, tekevät ohareita, sanelevat milloin tuon tavaran heille melkein kotiin, eivät välitä siitä että asun 30km kaupungista, jolloin hoidan kerran viikossa asioita kaupungissa. "Mutkun mä haluun sen huomenna." No sitten tulet hakemaan sen, "mutkun en pääse, tuo se tänne." jne.
9/10 kerrasta kun teen kaupat omassa kaupungissani, on ostaja ihan sekaisin ja kauppa on todella vaikea saada tehtyä ja saa vääntää ja kääntää vaikka minkä asioiden kanssa.
9/10 kerrasta kun myyn postilla, ostaja on ihan asiallinen ja kaupat sujuvat helposti.
Tää taitaa olla aika yleinen tarina nettikirppiksillä, mutta kerronpa silti:
Olin myymässä tv-tasoa Facebookin marketplacen kautta parilla kympillä. Tv-taso oli valtava ja vei tilaa väliaikaissäilytyksessä makkarissani, koska uusi oli jo ostettu tilalle. Eräs nainen tuntui olevan kiinnostunut, mutta vastaili harvakseltaan ja aina ei edes vastannut, vaan näkyi että oli vain lukenut viestini. Lopulta möin tason tuttavalleni, joka oli ilmoituksen nähnyt ja joka samana iltana tuli tv-tason sitten hakemaan ja maksoi saman tien. Merkitsin tuotteen myydyksi.
Noin viikko myöhemmin aikaisemmin mainitsemani nainen laittoi viestiä, että "ai nytkö se on myyty???", johon vastasin että myyty on, koska löytyi halukas ostaja. Mainitsin myös, että oli pariinkin otteeseen kysynyt kys. naiselta onko tämä tasoa ottamassa, saamatta vastausta. Sain kuulla kunnon haukut, miten kaikilla ei ole mahdollisuutta olla Facebookissa ympäri vuorokauden kyttäämässä ja vastailemassa viesteihin, ja miten epäreilu ja kamala ihminen olen, ja miten hän nyt olisi tullut sen ihan pian hakemaan kun oli selvittänyt kuljetusmahdollisuuksia. Olisin toisaalta naiselle voinut tason myydäkin, mutta ikävä kyllä en osaa lukea ajatuksia, kun ei nainen näistä suunnitelmista mitään minulle kertonut...
Toivotin hyvät jatkot ja poistuin keskustelusta, onneksi jätti rauhaan :D
Vierailija kirjoitti:
Aikana ennen pakettiautomaatteja ja nettisovelluksia myin kaksi vanhaa sadetakkia jollekin. Pakettikortti kirjoitettiin postissa käsin. Paketit luovutti aina joku ihminen.
Takkien materiaalista ja valmistusvuodesta ym. viestiteltiin monta kertaa, oli tarkkaa. Lisäksi ostaja painotti, etten missään nimessä saa kirjoittaa sisältöä pakettikorttiin. Vieläkään en keksi miksi sana ”sadetakki” paketin päällä olisi ollut hirveä.
Varmaan paloittelumurhaaja kyseessä... ei halunnut, että postitoimiston tuttu virkailija huomaa hänen ostaneen suojavälineitä paloitteluun. 😱
Vierailija kirjoitti:
Aikana ennen pakettiautomaatteja ja nettisovelluksia myin kaksi vanhaa sadetakkia jollekin. Pakettikortti kirjoitettiin postissa käsin. Paketit luovutti aina joku ihminen.
Takkien materiaalista ja valmistusvuodesta ym. viestiteltiin monta kertaa, oli tarkkaa. Lisäksi ostaja painotti, etten missään nimessä saa kirjoittaa sisältöä pakettikorttiin. Vieläkään en keksi miksi sana ”sadetakki” paketin päällä olisi ollut hirveä.
No, sitä on kaikenlaisia perversioita. Eipä uskoisi mutta joskus kauan sitten eräällä chattipalstalla törmäsin tällaiseen sadevaatepervoon. Hän vaikutti saavan kicksejä erityisesti kurahaalareista ja sadetakeista. Sanottakoon, että kyseessä oli aikuinen henkilö.
Yli-innokkaat ylläpitäjät. Esim. Henkilö joka ei käy töissä vaan viettää kaiken aikansa FB -kirppiksellä. Vartioi ja hallinnoi kaikkea palstalla tapahtuvaa. Bännää käyttäjiä randomisti ja palstan säännöt eivät koske häntä ja hänen ystäviään. Esim. Hänen kaverinsa saavat varailla kaikkia tuotteita vaikka eivät niitä koskaan ostaisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takkien materiaalista ja valmistusvuodesta ym. viestiteltiin monta kertaa, oli tarkkaa. Lisäksi ostaja painotti, etten missään nimessä saa kirjoittaa sisältöä pakettikorttiin. Vieläkään en keksi miksi sana ”sadetakki” paketin päällä olisi ollut hirveä.No, sitä on kaikenlaisia perversioita. Eipä uskoisi mutta joskus kauan sitten eräällä chattipalstalla törmäsin tällaiseen sadevaatepervoon. Hän vaikutti saavan kicksejä erityisesti kurahaalareista ja sadetakeista. Sanottakoon, että kyseessä oli aikuinen henkilö.
Siis lasten kurahaalareista? (Tehdäänkö niitä edes aikuisille?) Aika outoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takkien materiaalista ja valmistusvuodesta ym. viestiteltiin monta kertaa, oli tarkkaa. Lisäksi ostaja painotti, etten missään nimessä saa kirjoittaa sisältöä pakettikorttiin. Vieläkään en keksi miksi sana ”sadetakki” paketin päällä olisi ollut hirveä.No, sitä on kaikenlaisia perversioita. Eipä uskoisi mutta joskus kauan sitten eräällä chattipalstalla törmäsin tällaiseen sadevaatepervoon. Hän vaikutti saavan kicksejä erityisesti kurahaalareista ja sadetakeista. Sanottakoon, että kyseessä oli aikuinen henkilö.
Siis lasten kurahaalareista? (Tehdäänkö niitä edes aikuisille?) Aika outoa.
Ne takit olivat tosi kirkkaan värisiä, sellaista paksua materiaalia ja kokoa xxl. Siinäpä sitä mielikuvaa itse kullekin. Muistelen, että kyseli olisiko housujakin.
Erilaisia saappaita/kenkiä/ saapikkaita ostavia tai ”keräileviä” ja miehiä putkahtelee säännöllisin väliajoin. Tämä taitaa olla melko yleinen fetissi.
Myin facebook kirppiksellä todella hyväkuntoiset lasten Hai-kumisaappaat. Mikä vääntö. Voitko testata pitääkö vettä? Testasin. Lorottelin hanasta vettä päälle ja piti vettä. Kova vääntö pitääkö varmasti. Loppuhuipennuksena samana aamuna, kun kengät olisi pitänyt tulla hakemaan, ostaja alkoi epäillä, etteivät saappaat ole sopivan kokoiset. Pohjallisen sisämitta oli heti alunperin ilmoitettu Millimetrin tarkkuudella ilmoituksessa. Saako sovittaa? Saa toki, jos ostaa mikäli oikeaa kokoa. Hakupäivän aamuna ostajaa ei kuulunut tai näkynyt. Syy: hänen lapsensa ei huoli käytettyjä kumisaappaita. Sanoin ok, ei ostopakkoa. Seuraavaksi kysyi voiko hän nyt kuitenkin tulla. Voi tulla, jos tulet nopeasti, sillä olemme lähdössä harrastuksiin. Seuraava yhteydenotto: lapsi kiukuttelee eikä suostu tulemaan, joten eivät voi tulla. Vastaan ok, ei ostopakkoa, uusia kenkiä saa kaupasta, jos lapsellesi eivät käytetyt kelpaa eikä suostu lähtemään kenkiä hakemaan. Seuraava kysymys oli, mitäpä jos tämä eukko tulisi yksin, niin voinko tarjota hänelle täyden palautusoikeuden. Sovittaisivat ensin lapselle, joka ei käytettyä huoli ja joka lukemattomien testien jälkeen oli huolestunut siitä, pitävätkö saappaat vettä. Sanoin, että ei käy, lähdemme nyt harrastukseen ja he voivat ostaa uudet kumisaappaat kaupasta, josta saa paremmin heidän tarpeisiinsa vastaavaa tavaraa. Voiko vielä tulla, jos viidessä minuutissa pyöräilee paikalle. Lopputulos, sain saappaat myytyä reilun viikon hvetillisen vatkaamisen jälkeen. Hinta 10€.