Omituisimpia itse kokemiasi nettikirppistapauksia?
Minulla fb-kirppiksellä:
1. Olin myymässä 4 eurolla lasten takkia. Ostaja sanoi ensin, ettei pysty tarkalleen sanomaan, mihin kellonaikaan käy hakemassa seuraavana päivänä. Odotettiin koko päivä kotona. Klo 20 ilmoitin, että mennään nyt nukkumaan, oletan, että ostaja ei ole tulossa. Hän vastasi olevansa meillä 10 min. päästä. Osti 4 euron ostoksensa, ja tuhlasi kaikkien aikaa siihen koko päivän.
2. Myyjä oli myymässä muumimukeja. Vastasin sähköpostilla, että voin ostaa, ja maksan pyyntihinnan 15€. Myyjä vastasi viikon päästä, että on ollut matkoilla, mutta ei myy sillä hinnalla. Vastasin vihaisena, että jos hän itse määrittelee hinnaksi 15€, niin miksi kenenkään pitäisi maksaa enemmän. Hän vastasi, että on tutustunut huutonetin hintoihin, ja sama muki on siellä puolet kalliimpi. En vastannut enää mitään. Hän laittoi vielä yhden viestin, että jos kiinnostaa, voin tulla mukia katsomaan, on priimakuntoinen.
Kertokaa omia kokemuksianne!
Kommentit (2608)
Vierailija kirjoitti:
Myyn muutamia naisten korkokenkiä netissä. Yhdestä tietystä parista on tullut useammalta mieheltä kysymyksiä, osa näistä asioista on mielestäni sellaisia että ne selviävät ilmiselvästi ilmoituksen kuvista. En tiedä onko kyseessä ajanhaaskaus, joku transhomma vai ovatko nämä miehet niin epätoivoisia että yrittävät hakea seuraa nettikirppareilta (joistakin viesteistä tulee vähän sellainen fiilis että yrittävät saada keskustelua aikaan).
Mun tätiä seuraili joku mies joka asui viereisessä rapussa ja tuli aina ihailemaan tädin kenkiä kun käyttää useita eri pareja.
Oli tosi kiinnostunut kengistä ja kysyi tädiltä että voisiko ostaa jos hänellä on monet parit niin olisiko myydä ja täti vastasi että no ei , siellä on vaan rikkinäisiä ja käytettyjä kenkiä ja muista kengistä ei halua luopua eikä niitä kehtaisi myydä niin tää mies innostui paljon "aivan ihanaa,mitä enemmän käytetyt ja rikkinäiset on!" No ei täti kehdannut niitä myydä tietenkään mistä tää mies oli pettynyt.
Joku kenkä/jalkafetissi.
Myin muutamalla kympillä astioita ja ostaja maksoi heti. Sanoi että sukulainen noutaa ne. Kuukausia sitten maksettu eikä sitä sukulaista näy eikä kuulu.
Oudoin kirppiskokemukseni on Ikean säilytyslaatikosta, joka pistin ILMAISEKSI Toriin. Mistään myymästäni tavarasta ei ole koskaan aiheutunut samanlaisia kommervenkkejä. Ensinnäkin laatikko oli Torissa varmaan kolmisen kuukautta. Siihen tuli valtavasti kyselyjä ja hakuilmoituksiakin, jotka eivät kuitenkaan johtaneet mihinkään ja kaikki kyselijät vain katosivat johonkin.
Erään kiinnostuneen kanssa sitten sovittiin, että hän tulisi hakemaan laatikon tiettyyn aikaan eräänä iltapäivänä. Lupasin, että jätän sen ulkoportaille, mistä hän voi vain ottaa sen. Olimme aamupäivän reissussa koko perheen voimin, ja sinä aikana "noutaja" lähetti minulle viestin, että olen nyt täällä hakemassa, mutta laatikkoa ei näy missään. Vastasin, että tulitkin kolme tuntia ennen sopimaamme aikaa, olisin tuonut laatikon ulos kun palaan kaupunkireissulta. Siihen hän ei vastannut enää mitään, eli taas häipyi yksi kyselijä.
Sitten tuli taas yksi tiedustelija. Hän kertoi minulle hyvin yksityiskohtaisesti, että asuu viereisessä kaupungissa, mutta voisi käydä hakemassa laatikon vierailun yhteydessä seuraavana päivänä. Vastasin, että sopii. Kun hakija sitten oli tulossa hakemaan laatikkoa, hän laittoi minulle jatkuvasti viestejä reissultaan: "Nyt lähden kotoa." "Nyt nousen junaan." "Nyt olen parin aseman päässä sieltä" jne. Kirjoitin mahdollisimman kohteliaasti, että ei sinun tarvitse kertoa missä olet, sillä jätin laatikon ulkoportaille ja haet sen sitten kun pääset. Hän jatkoi tilannepäivitysten laittamista siitä huolimatta. Onneksi hän sai laatikon haettua ja pääsin siitä murheenkryynistä :D
Möin joskus lukioaikoina kasan kirjoja, joiden kurssit olin jo suorittanut. En muista tarkkaan, paljonko laitoin kunkin kirjan hinnaksi, ehkäpä 10 euroa, kun kaupassa maksoivat 20-40e ja joitain merkintöjä olin tehnyt niihin.
Tapasin ostajan koulun kahvilassa ja tämä oli joku tosi outo tyyppi. Ei reagoinut tervehdykseen tai small talkiin tms. Vaan sieppasi kirjat käsiinsä, alkoi marista hinnoista ja oli raahannut ilmeisesti äitinsä (?) mukaan, joka huuteli viereisestä pöydästä jotain:"Älä anna sen huijata" tjsp. Tilanne kävi niin painostavaksi että suostuin luopumaan kirjoista lopulta muistaakseni kolmella kympillä vain päästäkseni tilanteesta pois.
Enää en moiseen suostuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myyn muutamia naisten korkokenkiä netissä. Yhdestä tietystä parista on tullut useammalta mieheltä kysymyksiä, osa näistä asioista on mielestäni sellaisia että ne selviävät ilmiselvästi ilmoituksen kuvista. En tiedä onko kyseessä ajanhaaskaus, joku transhomma vai ovatko nämä miehet niin epätoivoisia että yrittävät hakea seuraa nettikirppareilta (joistakin viesteistä tulee vähän sellainen fiilis että yrittävät saada keskustelua aikaan).
Mun tätiä seuraili joku mies joka asui viereisessä rapussa ja tuli aina ihailemaan tädin kenkiä kun käyttää useita eri pareja.
Oli tosi kiinnostunut kengistä ja kysyi tädiltä että voisiko ostaa jos hänellä on monet parit niin olisiko myydä ja täti vastasi että no ei , siellä on vaan rikkinäisiä ja käytettyjä kenkiä ja muista kengistä ei halua luopua eikä niitä kehtaisi myydä niin tää mies innostui pa
Minua pyydettiin joskus netin kautta myymään likaisin ja resuisin sukkaparini. Ei ollut ihan omien intressieni mukaista, vaikka kukin pitäkööt omat mielenkiinnon kohteensa.
myin paikallisella facepalstalla vanhaa, toimivaa saumuria. olen saanut saumurin itse käytettynä lahjaksi joskus yhekskyt-luvulla. hinta oli joku viiskymppiä. halukkaita oli samantien jonossa joku parikymmentä.
vein saumurin ostajalle ja sain rahat, vaikka siinäkin oli säätöä. sitten ostaja-rouva oli tutkinut ohjekirjaa mikä oli saumurin mukana ja valitti jostain osien puuttumisesta (joku ruuvari ja muuta pientä). Hän oletti että sen vanhan laitteen mukana olisi ollut joka ikinen kilke mitä ohjekirjassa näkyi.
Sen jälkeen se valitti että saumurista oli mennyt neula poikki. Hän ei osannut neulaa ostaa. vein hänelle omista varastosta paketin saumurineuloja ja puuttuvan ruuvarin. Seuraavaksi se oli puhunut Eurokankaan myyjän kanssa joka oli sanonut että vanhat koneet ovat hankalia, huolto maksaa ja pitää öljytä. Halusi palauttaa saumurin kun hän ei ollut tajunnut että vanhat koneet ovat hankalia.
Rouva käyttäytyi ikään kun olisi ostanut uuden laitteen Stockmannilta ja odotti multa samanlaatuista palvelua. Sain viikon aikana kymmeniä tekstiviestejä kun hän yritti ommella saumurin kanssa ja epäonnistui. En jaksanut enää vääntää tämän rouvan kanssa ja purettin kauppa. Sen jälkeen möin sen saumurin torilla, hakemaan tuli ukrainalainen rouva jonka kanssa ei ollut minkäännäköistä hankaluutta. Taisi tajuta että laite on vanha ja käytetty.
Myin kassillista lasten leluja: pelejä, pehmoja, pikkuautoja yms. Kolmen viikon viestittelyn jälkeen jäi lopulta kaupat tekemättä kun niihin kaikkiin ei löytynyt käyttöohjeita. Millaiset ohjeet pitäisi olla jossain pehmoleluissa ja pikkuautoissa kun niissä ei ole kaupasta ostettaessakaan?
En edelleen ymmärrä, miten niin moni kuvittelee saavansa tavaraa myytyä, kun kuvaa kasan ruttuisia vaatteita jonkun kirjavan maton päällä tai läjän linttaan astuttuja kenkiä sikin sokin toinen toisensa alla. No joo, ei varmaan saakaan myytyä, ei vaikka ilmaiseksi antaisi. Eikö niitä voi kuvata erikseen yksiväristä taustaa vasten, niin että se myytävä tuote näkyisi kunnolla? Pesu jää ostajalle, hyi h-ti, kuka ostaa likaisia vaatteita? Itse pesen JA silitän vaatteet, kun myyn netissä tai vien kirpparille.
Vierailija kirjoitti:
Oli hänen mukaansa varannut sen mutta ei muistanut ilmoittaa sitä minulle.
Hihii ;D
Vierailija kirjoitti:
Aina näillä oharin tekijöillä on hyvä selitys: auto meni rikki, lapsi sairastui, itse joutui sairaalaan, ylitöihin tms. Miksei voi vaan sanoa että muutti mielensä eikä haluakaan ostaa?
Eräs ostaja tehnyt oharit kahden vuoden aikana kolme kertaa. Joka kerta synnytys käynnistynyt. Ei edes muista että on yrittänyt ostaa samala ihmiseltä.
Olen todennut tällaisen ilmiön, myytyäni paljon aikoinaan Huutonetissä ja nyt FB:n paikalliskirppiksillä:
Tuotteesta kiinnostunut ostaja pyytää lisäkuvia, vaikka jo esillä olevista kuvista näkyy hyvin tuotteen laatu ja kirjoitettu kuvaus on tarkka. Teen aina huolelliset ilmoitukset. Esim. parfyymeistä laitan, onko EdP tai EdT ym. Jos huonekalussa tai vaatteessa on jokin vähän kulunut kohta, laitan siitä kuvan ja selosteen. Mutta kun tälle tietylle tyypille ei riitä mikään.
Kuvaat sitten tuotteesi edestä, takaa, alta, päältä jne Lähetät kuvat. Hiljaisuus. Ostaja ei edes kiitä kuvista ja ilmoita kantaansa, vaan katoaa. Tulee tunne simputuksesta.
*
Toinen tapaus on tinkaaja. "Suomessa kuuluu tinkiä aina vähän", selittää minulle, suomalaiselle jolla ulkomaalainen nimi, henkilö, joka ensi töikseen tinkaa hinnasta puolet pois. Ei noin tingitä missään, missä tinkiminen kuuluu asiaan. Siinä edetään vähitellen ja tullaan välillä toista vastaan. Se on sosiaalinen tapahtuma. Mutta tämä "Suomessa kuuluu vähän tinkiä"-tyyppi vaatii heti puolet hinnasta pois! Ja näitä on tullut usein vastaan.
Itselläni käynyt Torissa useamman kerran niin, että annan ilmaiseksi tavaraa pois tai hyvin halvalla hinnalla Oulun alueella. Sitten kiinnostunut ostaja/hakija ilmoittaa, että hän tulee hakemaan tavaran. Tämän jälkeen hän laittaa heti perään käyn ensin mutkan Alppilassa, ja sitten käyn Kontinkankaalla mummon luona, jonka jälkeen käyn kaverin luona nopeaa Haukiputaalla ja sitten vielä Linnanmaalla kissan ristiäisissä. Täyttä kusetusta. Nämä on niitä tyyppejä, joita on joutunut turhaan koko päivän odottamaan eikä niistä enää kuulu mitään. Siksi olen tällaisen viestin jälkeen heti ilmoittanut muka ostajalle, että tuote meni jo. En mene enää tollaiseen lankaan. Jotku saa ihme tyydytystä tuosta muiden odotuttamisesta.
Paikallinen fb:n ryhmä ostetaan/myydään/annteaan/vaihdetaan. Pari vuotta sitten.
Ryhmä mummoja jotka ensin tuli dissaamaan tavaraa. Sitten joku mummoista teki tarjouksen alle puoleen hintaan jos ei vielä vähemmälläkin.
Jos et suostunut myymään ehdotetulla hinnalla, sitten alkoi rutina. Ihan kadulla saattoi joku tulla sen jälkeen aukomaan päätään.
Näin siis Hervannassa.
Kaikkein kätevintä on ilmoittaa, että 'heti ostaja' ohittaa 'av':n. Mun mielestä minkään myyntiryhmän modella ei ole oikeutta määrätä, kenelle saat myydä ja kenelle et.
Jossain lähialueeni roskalava-ryhmässä nostettiin esille nimen ja kuvan kanssa ulkomaalaistaustainen nainen, joka oli ilman ko. ryhmän lupaa mennyt ja ottanut roskalavalta pyörän. Eihän se roskalava taloyhtiön pihalla ole minkään FB-ryhmän omaisuutta, eikä tämä nainen tiennyt ryhmästä mitään. Mutta joku oli hänet tunnistanut ja "ilmiantoi" naisen FB-profiilin.
Torissa myytiin mekkoa, josta olin kiinnostunut. Laitoin myyjälle viestiä, jossa kysyin mekon mittoja. Myyjä laittoi minulle asiallisesti mitat ja oman koko nimensä loppuun. Vastasin hänelle, että "kiitos viestistäsi, jään vielä pohtimaan asiaa." No sitten noin viikon päästä myyjä laittoi minulle vihaisen viesti "oletko vielä kiinnostunut mekosta kun täällä on saanut odotella??!". Olin aivan ihmeissäni. Vastasin, että "johan kerroin sinulle, että pohdin asiaa", jonka perään ilmaisin asiallisesti, etten osta mekkoa. Voi sitä vihan määrää.. ja mistä syystä?? Laitoin hänelle hyvät päivänjatkot hymiön kera. Sehän se häntä ärsyttikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt ei kyllä tapahtunut minulle, mutta työkaveri möi lasten sängyn. Ilmoituksessa luki vain nouto. Ostaja oli tullut paikalle 2 kaverinsa kanssa, moittinut ensin pitkään paria naarmua/tahraa ja tingannut sängyn puolella hinnalla. Kaupanteon jälkeen nämä 3 raavasta miestä olivat lähteneet kantamaan sänkyä pitkin katua 2 km päähän.
Ympäristöteko
Jumalallinen (tai ainakin raamatullinen) tekopas: "Nouse, ota vuoteesi ja mene kotiisi. Silloin mies nousi ja lähti kotiinsa.".
Vanhempi käännös: Ota vuoteesi ja käy.
Eräs vanhempi naishenkilö myi harvinaisempaa pukua torissa. Sovittiin kaupat ja maksoin myyjälle pyydetyn summan 40€ ja lähetyskulut 10€. Seuraavana päivänä hän ilmoitti, ettei myykkään sovitulla hinnalla, minun pitäisi maksaa 20€ lisää! Siitä seurasi rikosilmoitus, joka ei kuitenkaan johtanut mihinkään. Pukua en koskaan saanut. Ja oli tunnetun valtion firman erityisasiantuntija, tosin ei ollut enää kovin kauaa tämän tapauksen jälkeen...
Toinen ongelma on tuotteiden varailijat. Jos ja kun sovitaan aika ja paikka noudolle, niin keskimäärin joka toinen varaaja ei tule paikalle sovittuna ajankohtana, eikä viitsi edes ilmoittaa mitään etteivät tulekaan.
Vierailija kirjoitti:
Myin yöpöydän parilla kympillä face kirppiksellä ja kun ostaja ei puhunut kunnolla suomea niin vaihdoimme englanniksi parin ekan lauseen jälkeen. No, nuori nainen tuli sovitusti hakemaan yöpöytää ja meinasi lähteä maksamatta. Jouduin huutamaan poikakaverin apuun, saimme ostajan pysähtymään ja tivasin että miksi hän haluaa varastaa yöpöytäni, hintahan oli merkitty ilmoitukseen!
Ostaja väitti että olin kertonut sen olevan ilmainen ja näytti viestiäketjua: Ostajan automaattinen "Onko saatavilla" kysymys ja vastaukseni "Se on vapaana", MUTTA Google kääntäjä väänsi vastaukseni muotoon "It's free" = "Se on ilmainen".
Ostaja sai pienen suomenkielen pikakurssin, oli ihan kauhuissaan ja kertoi juuri noutaneensa tuolin joka oli jätetty ulos odottamaan noutoa ja sitten ihmetelleensä, miksi myyjä oli suuttunut hänelle ja laittanut todella ikävää palautetta. Siitä tuolista olisi pitänyt maksa
Google on niin ihana.
Korttelimme naapurissa on rakennustyömaa. Joka päivä tulee puolisen tusinaa kuorma-autoa, kaivuria yms pihan perälle josta ei pääse mihinkään. Sitten peruuttelevat ja kiertävät toista kautta. Google mukaan meidän pihan perältä on suora yhteys rakennustyömaan kadulle. Ei ole :D
Normistikin tulee henkilöautoja samaa reittiä, ja joutuu peruuttelemaan pois kun huomaavat olevansa väärällä reitillä.
Ostakaa kartta!
Vierailija kirjoitti:
Naishenkilö tuli ostamaan yöpöytää, olin tehnyt hetkeä aiemmin lasagnea ja nainen alkoi huudella että ihana tuoksu sulla täällä ja kuikki keittiöön, samalla kun koetin kiinittää naisen huomion eteiseen nostamaani yöpöytään. Maksoi ja lähti lopulta, mutta jäi vaikutelma että oli kärkkynyt kutsua syömään :D
No, on ollut ostajia, huoltomiehiä lapsen kavereita joista joku on jäänyt norkoilemaankin kun on alettu syömään. Katsoin ihan piruuttani kauanko se jaksaa kuolata siinä. Kyseessä oli kuljetusliikkeen tyyppi. Toivat hyllyn ja jätkä jäi siihen seisoskeleen kun laitoin ruuan lautasille. Keittiösaarekkeella syödään. Tyyppi seisoi siinä 5 min tuijottaen epätoivoisesti lautasia. Sitten se vaan lähti. Sama ilme kuin koiralla.
Pari kertaa on pyydetty tuomaan ostos heidän haluamaansa paikkaan eli sinne missä itse asuu. No en suostunut, kun ilmoituksessa luki, että postitus tai nouto.
Vien kyllä mielelläni tavarat "puolitiehen" vastaan, eli paikkaan, johon molemmat joutuvat matkustamaan, esim. keskustaan, mutten ala ihmisten työpaikoille kuljettamaan vaatteita sovitettavaksi, kun ei ole varmaa, että edes ostaa. Röyhkeää tuommoinen! Sopikoon sellaisen ajan sovitukselle, kun ei ole itse töissä! Moukat ja narsistit yrittävät pompottaa!