Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Verikokeen mukaan ei keliakiaa, mutta...

Vierailija
05.05.2018 |

huomaan voivani hyvin vain gluteenittomalla dieetillä. Ja kun joskus yritän syödä esim. vehnää, niin olen viikkotolkulla kipeä. Esim. viikko sitten söin palan piirakkaa. Sen jälkeen on ollut viikon pää ja kurkku kipeä, vatsa aivan sekaisin, väsyttää, huimaa ja tuntuu rytmihäiriöitä. Edellisellä kerralla posken limakalvoon tuli järkyttävän kipeä, iso kraaterimainen aftarykelmä, joka ei meinannut parantua millään. Ja lääkärit moittivat kun välttelen gluteenia, koska ”ei saa turhaan rajoittaa ruokavaliota muoti-ilmiöiden mukaan”. :/

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna lääkärien moittia, syö sellaista ruokaa, jolla voit hyvin.

Vierailija
2/28 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergic?

Toisaalta saat yödä mitä haluat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit ovat tietenin väärässä jos ovat tuota mieltä. Gluteenissa ei ole mitään terveellistä jotta sen syömättömyydestä olisi mitään haittaa.

Vierailija
4/28 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on lääkäriä uskottava ja syötävä ruokaa, jonka sanotaan olevan terveellistä. Vaikka kuinka tulisi vaivoja.

Vierailija
5/28 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olitko gluteenittomalla/vähä-gluteenisella dieetillä verikokeiden aikana? Tämä meinaa vaikuttaa tuloksiin. Itse sain kanssa negatiivisen tuloksen, mutta olin ollut jo yli puoli vuotta gluteenittomalla ruokavaliolla ennen verikokeita ja silloinen lääkäri ei maininnut minulle että keliakia kokeiden ottoaikana ei saa olla gluteenittomalla dieetillä... Tulos oli sitten tietenkin negatiivinen, mutta kun kävin uudemman kerran lääkärissä muun vaivan vuoksi parin vuoden jälkeen, lääkäri heti kysyi että kai söin viljatuotteita ihan normaalisti verikokeiden ottoaikana. Päädyimme sitten tähystykseen, koska vatsa ei kestä viljatuotteita lainkaan ja olen myös monta viikkoa kipeä jos syön vähänkään gluteenia niin en pystynyt pitää yllä ns. normaalia ruokavaliota verikokeiden ajan. Tähystyksessä selvisi sitten keliakia. Sinänsä diagnoosihan ei muuttanut mitään, sillä olin ollut jo gluteenittomalla dieetillä monen vuoden ajan, mutta toki kiva saada diagnoosi tähän vaivaan.

Vierailija
6/28 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö suolistoasi tähystetty? Pelkkä verikoe ei riitä, vaan tähystyksellä selviää suolinukan tila.

Ei nuo kaikki mainitsemasi oireet kyllä ole ainakaan tyypillisiä keliakian oireita. Kuinka paljon mukana lienee hypokondriaa?

Vierailija
7/28 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliakian toteatmiseen ei riitä verikoe

Vierailija
8/28 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluat, että se on nimenomaan keliakiaa? Keliakia on inhottava sairaus, josta ei voi parantua. Se rajoittaa elämääsi valtavasti. Täysin gluteeniton ruokavalio on rajoittavaa ja aikaavievää ja pahimmillaan kallistakin (tai riippuu juuri siitä, kuinka paljon aikaa ja vaivaa jaksat käyttää ruokasi eteen.)

Sinuna jatkaisin asian selvittämistä. Oireesi eivät viittaa edes vilja-allergiaan. Sinulla voi olla joku muu sairaus, joka ei liity viljan syöntiin vaan johonkin muuhun.

Tai sitten. No. En tietenkään vähättele oireitasi ja ne on varmasti todellisia, mutta ihmisen keho on sellainen, että se reagoi päähän. Eli jos itse olet sitä mieltä, että sairastat keliakiaa, sitten tietoisesti syöt vehnää - ja kappas, sitten saatkin kaikenlaisia oireita.

Vierailija
9/28 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen myös vapaaehtoisesti gluteeniton, koska jos viljoja syön, maha turpoaa ja paino nousee (vaikka kuinka kaloreita laskisi). Kokeilin taas kerran tänä keväänä syödä normaalisti ja paino nousi 4kg ja jatkuvasti maha kipeänä. Nyt 3 viikkoa gluteeniton ja paino laskenut 3kg - päivittäinen kalorimäärä sama. Muista hiilihydraateista ei vastaavaa reaktiota tule. Allergiatestit ja keliakiatesti negatiiviset, mutta en silti aio kiduttaa itseäni syömällä gluteeniviljoja.

Vierailija
10/28 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet syönyt gluteenitonta pitkään ja mennyt kokeeseen, se ei välttämättä näytä oikein. Keliakia pitäisi todeta aina tähystämällä ja koepaloista. Tähystykseenkään ei saa olla gluteenittomalla dieetillä koska suolinukka ehtii parantua ja kappas, eipä sitä keliakiaa löydy vaikka se olisikin.

Vierailija
11/28 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lopetin gluteenin syömisen n.1,5 vuotta sitten. Mikä on mielenkiintoista, ennen sairastin lähes poikkeuksetta vuodessa 2-3 flunssaa ja nyt niitä ei ole ollut kertaakaan. Samaten lähti ihottumasta suurin osa. Ei ole todettu keliakiaa, koska en ole käynyt testeissä. Olisin toki voinut käydä. Olin silloin aloittaessa ollut flunssakierteessä ja ihottuma oli kokoajan päällä. Päätin kokeilla jättää gluteenin.

En koe kaipaavani mitään vehniä yms..

Vierailija
12/28 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse voi olla myös muusta yliherkkyydestä kuin keliakiasta. Oleellista on että tiedät saavasi vehnästä oireita, joten sinun kannattaa välttää sitä. Tarvitsetko virallista diagnoosia johonkin?

Vierailija
13/28 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

komppaan edellisiä  verikoe ja tähystys kertoi että ei ole keliakiaa mutta maha kipea ja persereikä aina kipeä että ei voi kun vettä suihkuttaa ja sekin tuntuu että puukolla tökittäisi, aloitin n 2v sitten syömään riisikakkua ja kluteiinitöntä näkkäriä ja huomasin heti 4kk jälkeen että 35v vaivanut krooninen nuha hävisi itsestään  kumma juttu

Vierailija
14/28 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Non-celiac-gluten-sensitivity on täyttä huuhaata. Tiede ei ole koskaa löytänyt siitä mitään todisteita. Yleensä nämä "gluteeniherkät" ovat ihmisiä, jolla on pitkä historia kaikennäköisiä haamuvaivoja ympäri kehoa.

Vierailija
15/28 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliakia kirjoitti:

Olitko gluteenittomalla/vähä-gluteenisella dieetillä verikokeiden aikana? Tämä meinaa vaikuttaa tuloksiin. Itse sain kanssa negatiivisen tuloksen, mutta olin ollut jo yli puoli vuotta gluteenittomalla ruokavaliolla ennen verikokeita ja silloinen lääkäri ei maininnut minulle että keliakia kokeiden ottoaikana ei saa olla gluteenittomalla dieetillä... Tulos oli sitten tietenkin negatiivinen, mutta kun kävin uudemman kerran lääkärissä muun vaivan vuoksi parin vuoden jälkeen, lääkäri heti kysyi että kai söin viljatuotteita ihan normaalisti verikokeiden ottoaikana. Päädyimme sitten tähystykseen, koska vatsa ei kestä viljatuotteita lainkaan ja olen myös monta viikkoa kipeä jos syön vähänkään gluteenia niin en pystynyt pitää yllä ns. normaalia ruokavaliota verikokeiden ajan. Tähystyksessä selvisi sitten keliakia. Sinänsä diagnoosihan ei muuttanut mitään, sillä olin ollut jo gluteenittomalla dieetillä monen vuoden ajan, mutta toki kiva saada diagnoosi tähän vaivaan.

Jos sairastat keliakiaa, niin ei ole termiä "vähägluteeninen. On joko gluteeniton tai gluteenillinen.

Ja btw, koittakaa uskoa, että joskus niiden ongelmien syynä voi olla muu kuin keliakia, jota kuitenkin sairastaa vain noin 2% väestöstä.

Liki surullista, kun jotkut käyvät verikokeissa ja tähystyksissä, joista kaikista saa puhtaat paperit, mutta se diagnoosi vaan on pakko saada, kun vatsaa vääntää usein eikä mikään muu voi tietenkään olla syynä

Vierailija
16/28 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Non-celiac-gluten-sensitivity on täyttä huuhaata. Tiede ei ole koskaa löytänyt siitä mitään todisteita. Yleensä nämä "gluteeniherkät" ovat ihmisiä, jolla on pitkä historia kaikennäköisiä haamuvaivoja ympäri kehoa.

Tämähän oli testattu pari vuotta sitten, hitto kun ei ole tallessa sitä keliakialiiton lehteä, jossa tuosta tutkimuksesta kerrottiin.

Mutta tosiaan sen perusteella gluteeniherkkyyttä ei oikeasti ollutkaan. Veikkaanpa, että monella ei-keliaakikolla se gluteenittoman tuoma apu perustuu ennemmin siihen, että monet einekset ja roskaruoat on jätettävä pois. Tavallinen kaupan vakuumilhapiirakkakin nimittäin haiseekin aivan karsealle, kun et ole sellaisia enää vuosiin syönyt.

Vierailija
17/28 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi haluat, että se on nimenomaan keliakiaa? Keliakia on inhottava sairaus, josta ei voi parantua. Se rajoittaa elämääsi valtavasti. Täysin gluteeniton ruokavalio on rajoittavaa ja aikaavievää ja pahimmillaan kallistakin (tai riippuu juuri siitä, kuinka paljon aikaa ja vaivaa jaksat käyttää ruokasi eteen.)

Sinuna jatkaisin asian selvittämistä. Oireesi eivät viittaa edes vilja-allergiaan. Sinulla voi olla joku muu sairaus, joka ei liity viljan syöntiin vaan johonkin muuhun.

Tai sitten. No. En tietenkään vähättele oireitasi ja ne on varmasti todellisia, mutta ihmisen keho on sellainen, että se reagoi päähän. Eli jos itse olet sitä mieltä, että sairastat keliakiaa, sitten tietoisesti syöt vehnää - ja kappas, sitten saatkin kaikenlaisia oireita.

On niin jännä, miten tätä näkyy keliaakikoiden ryhmissä yms.

Siis sitä, että oireiden halutaan olevan merkki keliakiasta, vaikka testit kertovat muuta. Osa menee jopa geenitesteihin ja kertoo sitten tärkeänä "kantavansa keliakialle altistavaa geeniä".

Juu, niin moni muukin suomalainen, mutta keliakia ei kaikilla silti tuntemattomasta syystä puhkea.

Vaikea käsittää sitä, että miksi halutaan syyksi se keliakia. Itse kun ei vielä viidenkään vuoden jälkeen pysty täysin hyväksymään omaa diagnoosia.

Vierailija
18/28 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole sanonut haluavani, että minulla on keliakia. Päinvastoin, rakastaisin vehnää, mutta jostain syystä elimistöni ei tunnu kestävän sitä. Toki jatkan gluteenitonta ruokavaliota, koska muuten olen niin sairas ettei mistään tule mitään. Ärsyttää vaan kuunnella sitä muiden kauhistelua ja naureskelua muotidieeteistä. En jaksa uskoa, että kukaan huvikseen jättää viljat pois ruokavaliosta, kyllä se sen verran hankalaksi elämän tekee. Ap

Vierailija
19/28 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se DIAGNOOSI on pakko saada? Mitä siitä hyödyt?

Älä syö sellaista, mistä tulet kipeäksi. Helppoa.

Jos joku kysyy, miksi, sanot, että koska keliakia tai allergia.

Problem solved.

Vierailija
20/28 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se DIAGNOOSI on pakko saada? Mitä siitä hyödyt?

Älä syö sellaista, mistä tulet kipeäksi. Helppoa.

Jos joku kysyy, miksi, sanot, että koska keliakia tai allergia.

Problem solved.

Ei, ellei oikeasti noudata 1000 prosenttisesti ruokavaliota, muuten tekee hallaa keliaakikoille, joille se väärän ruoan saaminen johtaa lopulta todella vakaviin seurauksiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä