***ENSIKOT VKO 17***
Eikö tosiaan kukaan ollu alottanu vielä pinoa??
No nyt mie alotin =)
Kommentit (101)
Me otettiin Fenniasta missä on kaikki muutkin vakuutukset. Meille se vaan oli jotenkin ihan itsestään selvää, että vakuutus otetaa jo ennen syntymää. Eipä sitä oikein sitten edes mietitty
Osse kyseli raskauspäiväkirjasta. Minä olen kirjoitellut siihen vihkoseen, minkä saimme neuvolasta. Eilen kyllä nauratti kirjoitella, kun en ollut viiteen viikkoon saanut aikaiseksi yhtään mitään. Mutta aikasta hyvin oli mielessä oksentelun ja pahoinvoinnin loppumiset sun muut!
Toivotaan, että cactuksella olisi ultrassa tullut vain mittausvirhe!! Ihan kuin ei muutenkaan olisi alkuraskaudessa huolissaan kaikesta ja sitten vielä lisää pelotellaan!!
Suippo kyseli vakuutuksista. Me vakavasti mietimme myöskin tuota syntymättömän lapsen vakuutusta, mutta tulimme siihen tulokseen, että otamme vakuutukset vasta vauvan synnyttyä!
Taisin jo kertoa, että aloin viime viikolla tuntea liikkeitä. Mutta voiko tosiaan olla mahdollista, että olen jo muutaman päivän aikana tuntenut ajoittain jumalatonta möyrimistä masussa. Tuntuu välillä tuolla vasemmalla puolella kuin vauva tunkisi peppuaan tai päätään masusta läpi. Päälle päinkin huomaa, että kohtu on ihmeellisessä asennossa tuolloin :) Mutta on ne liikkeet vain niin ihania!
Kiitos kaikille, jotka jaksoitte vastailla mun sf-mitta- ja sykekysymyksiin :)
MiaMik ja bambiino rv 18+0 ja 19. rv aluillaan :)
Osbornelle onnea maagisen 12 viikon rajan saavuttamisesta! Voi kun itsekin pääsisi vielä sinne asti.. :)
Ja cactukselle peukut pystyssä. Olen kyllä lukenut aika monesta tuollaisesta raskausviikkojen muuttumisesta, ja kaikissa niissä jutuissa on ollut onnellinen loppu. Jos se pieni sydän siellä sykkii, niin viikot ovat sen rinnalla toisarvoisia. Tietenkin asia huolettaa, mutta toivotaan, että sille löytyy joku looginen selitys.
Itsellä menossa kp33, toisin sanoen rv4+4. Nyt olisin viimeistään testannut raskaustestillä, vaikken olisi raskautta epäillytkään. Ylihuomenna ylitän sen tärkeän kp35:n rajan: sitä pitempää kiertoa mulla ei ole koskaan ollut.
Mutta eiköhän tähän raskauteen voisi jo vähitellen uskoa. Ikinä ei ole ollut näin montaa päivää nännit kipeänä, ja kun kokeilin kohdunkaulan suuta varovasti, se oli sellainen suuri ja pehmeä. Ihan erilainen kuin yleensä.
Katsotaanko neuvolassa ekalla käynnillä mitenkään alkion/sikiön tilaa? Eli saanko siellä jotain vahvistusta siihen, että oikeasti olisin raskaana? :) Mulla olisi aika varattuna 15.5., jolloin rv7+2 eli kahdeksas viikko aluillaan..
PieruPirkko täältä kirjoittelee.....
Aamuisin ja iltaisin on masu niiiiiiiiin täynnä ilmaa että mun mies meinaa tikahtua nauruun kun proottailen vessassa, voi hyvä luoja sitä ääntä.
Onko muilla ollut samankaltaista vaivaa ?
Joku kyseli vakuutuksista, uudessa odottaja lehdessä oli iso juttu ja siellä oli vertailtu hintoja ja kaikkea, kannattaa ostaa tai lukaista ainakin kaupassa jo ei muuta.
Vein miehen tänään aamulla selkäleikkaukseen ja jännittää ihan vietävästi, leikkaus on vasta joskus iltapäivällä/illalla niin että menee koko päivä ihan ketuille !
Ei ole työnteoastakaan tullut tänään yhtään mitään.
Tervetulo törötykset laitan kandille mje ollaan muutama sana vaihdettu tuolla odottajien puolella.
eilen kävi kiintiestönvälittäjä ottamassa kuvia meidän asunnosta, eka näyttö olisi 7.5, mutta tänään tulee jo ekat kattojat, joten minä ja koira lähdetään anopille siksi aikaa ( asuu 500 m päässä ).
Voi kun joku ostaisi sen heti niin ei tarttis murehtia !
Käytiin myös eilen katsastamassa uudestaan sunnuntaina katsomaamme paritalo ja tehtiin vähän remppahinnasta arviota, lisksi kysyimme paljonko pitäis näin alkuun maksaa jotta sais kiinnityksen kotiin.
Rakssystems pitää ottaa tekemään tarkastukset, siellä on ollut joku vesihärdelli 3 vuotta sitten ja kun mieheni konttasi lauteitten alla ja tökki kynää tiivisteeseen niin sepä upposi tiivisteestä läpi....... mitähän sieltä löytyy.
Muuten asunto on ihana upea mahtava kaunis ja TARPEEKSI iso 142 neliötä, sinne mahtuu meidän perhe sitten heilumaan, voi tulla muutama vielä lisääkin eikä tee edes ahdasta.
Toivotaan että kaikki menee nyt hyvin.
Tänne ei siis muuta, proot vaan terkuin
Aino ja masuasukki 6+5
Ulla-Maj: Itse olen nyt saanut kolmen viikon sairasloman, ja viikon jo ollut, ja kyllä on turhauttavaa olla vain kotona. Aluksi kotona oleminen oli todella ihanaa, mutta minä ainakin kaipaan kovasti töihin. Toivottavasti löydät virikkeitä loppu raskauden ajaksi.
Pikku-milli: siellä masussa taidetaan valmistautua aurinkoon tulemiseen :)
Suippo: muista ottaa myös virkkuukoukku mukaan. Tuleepa sitten tehtyä ainakin vauvelille syksy vaatteita valmiiksi :)
Osse: minä olen ainakin kirjoitellut tuohon neuvolasta saatuun kirjaseen hiukan tuntemuksia. Minulla niitä kun on pelosta iloon ja kaikkea siltä väliltä ollut. On sitten ihanaa joskus vaikka toista lastani odotellessa sitten muutaman vuoden päästä tarkastella kuinka se raskaus eroaa tästä. :)
Cactus: voihan olla niin, että pääperämitta on jotenkin huonosti otettu. Minulle on tehty kaksi kertaa nyt viikon aikana ultra, ja päivät ovat siirtyneet muutamalla edes takaisin.Toivotaan siis mittausvirhettä :)
AinoAurora: täällä mahan kanssa myös ongelmia. Mun mies sanoi, että kyllä täällä meidän taloudessa nyt roolit vaihtuu. Minä kun en saa saikun takia siivota, eli makaan sohvalla ja piereskelen :)
Omaa napaa
Tänään minulla oli sitten tuo tarkastus. Hematooma oli vielä sikiöpussin ulkopuolella, eli kohdun seinämässä. Tuloksena kaksi viikkoa sairaslomaa, ei onneksi vuodelepoa. Lääkäri sanoi, että osa näistä ns hematooma raskauksista päättyy keskenmenoon ja osa ei... joten itkua tänäänkin on väännetty.
Lääkäri sanoi kuitenkin, että minun pieni toukka voi...potki ja liikkui kuin mikäkin veitikka. Kuitenkin suurempi keskenmeno riski on silti olemassa, kuin niillä joilla on ns normaali raskaus. Ja, että jos hematooma ei poistu ollenkaan niin keskenmenon riski on suuri koko raskauden ajan. Eli täällä ei ainakaan vielä tuo epätoivoisuus ja pelko poistu.Täytyy vain yrittää ajatella positiivisia ajatuksia.
Tässä ei siis auta kuin odotella 9.5 olevaan np-ultraan ja toivoa, että tuo hematooma olisi itsestään vuotanut pois.
sairasloma terveisin
Heidi ja toukka tän päivän ultran mukaan 10+6
Olipas pitkästi tullut luettavaa :) Akiivisia olette olleet ;)
MiaMik: Mulla sf- mitta tettiin ekan kerran rv 24. Sitä ennen otti mittaa sormen leveydellä.. kuinka monta sormea alle tai yli navan :)
Meille olisi ultran mukaan tulossa tyttö! Sykkeet ollut tasaisesti 145-150.. Täytyy rv 29 ultrassa vielä varmistella tätä sukupuolta!
Katsoin tuossa Äitini neuvolakorttia minun odotusajalta.. sykkeet on vaihdellut 128-152 välillä! Ja tuloksena olin minä 48,5cm pitkä ja painoin 2820g. Pipo 34,5cm. Voi ku olis omakin noi pikkunen ;)
quero3: Mulla on pysynyt hemppa hyvänä koko ajan kun olen syönyt säännöllisesti pinaattikeittoa,pinaattilettuja ja sit oon itelle lisänny pakastepinaatti kuutioita ruuan sekaan :) Sit ruisleipää ja ruispuuroa!!
Meillä (Keski-pohjanmaan keskussairaala, Kokkola) tehdään automaattisesti kaikille ensisynnyttäjille synnytystapa-arvio äitiyspolilla n. r 36.
Osborne: Onnea, eka rajapyykki ylitetty :) Ja onnea huomiseen ultraan.. On se vaan niin ihanaa nähdä pikkuinen siellä potkuttamassa!
Kandivaihe: Meillä ekassa neuvolassa rv 8+0 täyteltiin vain mun ja miehen tietoja koneelle.. Mitattiin paino, Hb, verenpaine ja sokerit + valkuaiset. Mut ei ultrattu tai yritetty kuunnella sydänääniä. Varattiin tosin heti seuraavalle viikolle rv 8+5 Lääkärin käynti ja sillon ultrattiin ja katsottiin että oli kaikki niin ku piti :)
Heidi: Jaksuja sinne! Minä oon ollu saikulla rv12 lähtien ja välillä tuntuu että seinät kaatuu päälle.. mutta nyt kun ilmat on alkanut parantua niin ei sinne töihin enää kaipaa ollenkaan :D Mulla oli keskenmenon uhka rv20 asti. Istukka oli osittain kohdunsuun päällä ja hematooma ihan istukan reunassa.. (olen yrittänyt tulkita mitä lääkäri on neuvola korttiin kirjoittanut!) Vuotoa tuli enemmän ja vähemmän tuonne rv21 asti..
Nyt kaikki kuitenkin hyvin ja onnellisin mielin jatkan saikkua loppuun asti ;D
Me käytiin tänään varamassa tiitiäiselle vakuutus! Tutut on suositellu että kannattaa ottaa nyt niin ei sitten tule niitä rajoituksia mitä vakuutus ei korvaakkaan!
Tapiolasta otettiin kun kaikki muutkin vakuutukset siellä.. Eikä se loppujen lopuks kovin kallis ole 164e vuosi. Tietty se 284e varausmaksu siihen lisäksi on aika paljon.. Niillä oli tullut siellä uudistus vakuutuksiin ja niputettiin kaikki maksut sillain että maksetaan joka kuukausi pieni erä asiakasomistaja tilille ja sit kerran vuodessa siltä tililtä maksetaan koko vuoden vakuutukset! Helpottaa huomattavasti ettei tule niitä puolenvuoden maksuja kerralla :)
Mutta nyt vähän välipalaa ja sitten lenkille :)
Niamey ja tiitiäinen rv 25+6
Jos tän lämpimän ja ihanan päivän kunniaks kerrankin jaksaisin avata kaksi ikkunaa ja vastailla muutakin kuin omia kuulumisia..
Quiero: Mun äiti pyöräili ainakin mua odottaessa ihan viimeisinä päivinäkin. Ei kai siinä pyöräilyssä ole mitään muuta riskiä kuin se, että jos kaatuu. Mutta voihan sitä kaatua kävellenkin.
Ull-maij: Oot varmasti joskus kertonutkin, mutta miks olet saikulla? Mäkään en ymmärtänyt noista neuvolakorttiin ultrissa merkityistä mitoista oikein mitään, vaikka meillä ei edes merkitty kuin yksi tai kaksi mittaa/ ultra.
Ladie: Ei Helsingissäkään ole yhtään ilmaista ultraa, np ja rakenneultrat maksaa sen poliklinikkamaksun 22 euroa/kerta. Samoin hammaslääkäri on ihan normaalihinnoilla. Tiedän kyllä paikkakuntia, missä ultrataan joka neuvola käynnillä..
Suippo: Yleensä kai närästyksen takia käsketään välttelemään rasvaista ja kovin maustettua ruokaa, mutta ilmeisesti se on aika yksilöllistä mitkä ruuat närästää. Omaa kokemusta ei ole..onneksi. Vakuutusta me ei olla otettu, otetaan sitten syntymän jälkeen (luultavasti).
Osborne: Mä oisin kovasti halunnut pitää raskauspäiväkirjaa, mutta en saanut vaan aikaseksi. Neuvolasta jaettuun Liberon(?) vihkoseen oon jotain tuntemuksia kirjotellut ja merkkaillut aina lauantai aamuisin navan ympäryksen (viimeksi 92 cm, eka mittaus viikolla 17+1 75 cm (näkyi jo silloin ulospäin aika selvästi) ).
MiaMik: Mulla tuntui liikkeet kans aikaisin (16+3), mutta ulospäin taisi tuntua " vasta" joskus 18+5. Nyt liikkeet näkyy jo vaatteidenki läpi.
kandivaihe: Meillä ei ainakaan ekalla neuvolakerralla edes varmistettu mitenkään, että olen raskaana. Eli ei tutkittu sikiötäkään mitenkään. Lähinnä vaan juteltiin ja täyteltiin kaavakkeita+ paino ja verenpaine mitattiin ja sain lähetteen labraan veri- ja pissakokeisiin. Kotiin sai läjän esitteitä (mieskin sai pari omaa esitettä).
Heidille tsemppiä ja jaksamista!
Tänään on ollut jotenki tosi rankka päivä, nukuin huonosti ja nousin jo puol 7 (oisin voinut nukkua 2 h kauemmin), kun selkää ja lonkkia särki tosi paljon enkä enää kestänyt olla sängyssä. Aamun mittaan noi säryt onneksi helpotti. Iltapäivällä käytiin vielä tuota asuntoa tutkimassa ja sit olikin pakko ottaa pienet unet, kun tultiin kotiin. Nyt pitäis jaksaa vielä tehdä jotain ruokaa. Mies tosin teki jo ruokaa, mutta en tykkää kaikista sen afrikkalaisista ruuista, joten joudun välillä tekeen jopa ite omat ruokani :) Nykyään meillä kyllä tekee jo molemmat ruokaa melkein yhtä usein, kun aluksi mies teki ruuan ehkä 6 päivänä viikossa..
Jenni 26+5 (kyllä toi numero sittenkin isonee koko ajan..)
Tervetuloa Kandivaihe ja onnittelut plussasta!!
Paljon oli taas tullut viestejä kun olen viime viikolla viimeksi päässyt lukemaan! Täytyypä kahlata ne ajan kanssa vielä läpi. Mutta pikaisesti omanapaiset kuulumiset:
Oltiin toissapäivänä np-ultrassa. Kaikki hyvin! Niskaturvotus vain 0,7 mm. Pään koko vastasi täsmälleen viikkoja, pituus muutaman päivän enemmänkin. Taisi olla 5,95 cm pikkuisella mittaa :) Lapsivettä normaali määrä. Siellä se nytkähteli rytmikkäästi, eli taisi pienellä olla hikka! Voiko noin pienellä vielä olla..? Itse olen kuulemma usein äitini masussa hikannut, tosin jo silloin niin isona että nytkähtelyt tunsi helposti.
Kovasti taas helpotti että kaikki oli hyvin. Nyt vain odottelemaan seuraavaa etappia eli rakenneultraa 28.6, ja niitä ensimmäisiä liikkeitä tietysti.
Onko täällä ketään hoitoalalla? Sellainen kysymys on vaivannut mieltä, että pitäisikö lääkkeitä jakaessa kenties käyttää hengityssuojainta raskaana ollessa? Nouseeko niistä todella sellaista pölyä mikä olisi haitaksi? Pari ihmistä on sanonut että pitää käyttää, mutta toisaalta moni että no ei tosiaankaan tarvitse. Kun en edes jauha niitä, pöly minimaalista. Oon niin kova huolestumaan aina kaikesta, millä kuvittelen aiheuttaneeni vauvalle jotain... Tuntuu että tämä jatkuva stressaaminen taitaa olla se suurin haitta sikiölle loppujen lopuksi.
Ihania pikkuisia teillä oli! Vauvakuume vain pahenee päivä päivältä, ja syksyä odottaa malttamattomasti! Onneksi kesällä on tapana mennä aina nopeasti.
Jakselkaahan hyvin kaikki masujenne kanssa!
Viipero rv 12+2
Mulla aina on noita persoonallisia otsikoita. :-/ No, sisältö se kuitenkin taitaa täällä pinossa enemmän ratkaista.
Ihan ekaks taidan kommentoida vähän teidän kuulumia nyt kun on maha täynnä, olo mukavan raukea eikä ällötäkään yhtään. :-)
Osse: ONNEA! Odotan innolla, että pääsen myös juhlimaan tuota 12 viikon " maagista" rajapyykkiä. Vaikka mistä sitä koskaan tietää, mitä tapahtuu. Mut ei voi olla niin pessimisti ettei yhtään iloitsisi viikkojen kertymistä näin alussa!
Cactukselle paljon tsemppiä ja myötätuntoa. Voihan se, hei, olla, että kuitenkin niitä siittiöitä on jotenkin säilynyt siellä useampia päiviä ja hedelmöitys on tapahtunut myöhemmin. Ja sitten vielä joitakin päiviä mittausvirhettä niin siinäpä meillä olisi jo looginen selitys tuolle erolle. Kyllä kaikki on varmasti ok! Joka tapauksessa iso hali ja lohtua!!
Suipolle kiitokset jo aiemmin antamistasi neuvoista noiden selkäkipujen suhteen! Sain viikonloppuna levättyä mukavasti, ja huomasin selkäkipujen hävinneen sitä myöten. Eilen sitten taas, kun kannoin pyykkejä alakerran pesutuvalta ylös, niin illalla oli taas selkä kipeänä. Eli pitänee vaan jumppailla säännöllisesti ja muistaa lepuuttaa sitä. Olen muuten myös miettinyt tuota ennen syntymää otettavaa vakuutusta, ei olla miehen kanssa puhuttu kun ei ole vielä ihan ajankohtaista. Luulen, että jos ei ihmeitä tapahdu, ja rahatilanteemme pysyy niukahkona miehen jatkuvien opintojen vuoksi, emme ota vakuutusta ennen kuin vauva on maailmassa. Jos jotain lapsen sairaudesta johtuvia kuluja tulee heti hänen synnyttyään, ne toki pitää hoitaa mutta tässä vaiheessa tuntuu mahdottomalta käyttää siihen vakuutukseen niin paljon rahaa.
Kandivaihe: käytiin itse just maanantaina ekassa neuvolassa, ja siellä tosiaan meilläkin vaan otettiin tietoja ylös, kyseltiin kaikki lähisuvun sairaudet, annoin pissa- ja verinäytteet ja painoni mitattiin. Sitten varattiin ultra-aika, jonka sain 9.5. Silloin olen viikoilla 10+2. Ja saatiin tietysti myös paljon kaikkea matskua. Mut ei siis mitään varsinaista varmistusta siitä, olenko edes raskaana...
AinoAuroralle tsemppiä ilmavaivojen kanssa. :-) Mulla myös maha reagoi mitä moninaisimmilla tavoilla, joista yksi on lisääntynyt pieretys. Aina aamulla pytyllä istuessa menee vartti... Ja noi ilmavaivat oli mulla myös yksi ihan ekoista todella selvistä oireista. Nyt ehkä vähän jotenkin asettunut, mut vieläkin pitää kyllä päästellä aina kun siltä tuntuu! :-D
Heidille ja toukalle paljon jaksamista!! Toivotaan, että kaikki menee hyvin loppuun asti ja että hematooma vuotaisi itsekseen sieltä pois!
Niin, ja kiitos kaikille, jotka kommentoitte sitä mun valitusta noista neuvolapalveluista. Onhan se tavallaan hyvä tietää, että muuallakin on samanlaista. :-/ Musta se on vaan väärin, mutta tää Jyväskylä nyt on kyllä muissakin suhteissa osoittanut, ettei toivota lapsiperheitä tervetulleeksi. Ei jää palveluiden suhteen ikävä, jos täältä joutuu muuttamaan.
Äh, väsymys on julmettu. Ei mulle mitään erityisen uutta kuulukaan. Tänään käveltiin samalla alueella asuvan ystävän ja heidän 3 kk vanhan tyttärensä kanssa yliopistolle syömään, ja vaikka matka ei ole pitkä, niin olin kotiin tullessa niin poikki, ettei muuta kuin päiväunille! Jäipä sitten gradunteko tältä(kin) päivältä.
Ruokahalua vaan riittää silloin kun ruokaa on tarjolla. Etenkin kello 14 eteenpäin mikä tahansa ihana ruoka maistuu! Kunhan vaan ei anna ällötykselle valtaa.
Öitä ja voimia niitä tarvitseville!
Terkuin Ladie, rv. 8+4
Ladie: Kerro mullekin vinkkejä selkäkivun lievittämiseen! Ois paikallaan. Oon nyt ollu pari päivää saikulla, koska niskoissa ollu joku lihaslukko.. Se jo tuntu vähä parantuvan,mut nyt se taas alko särkee oikeen kunnol,. Hengittäminenki tehny välil kipeetä. :( Ja selkä kans kipee.. Pitäs päästä hierojalle, mut ei o varaa. Ens viikol oon menos sinne ultraan ja si viel oon tilannu parturin, jonka mies lupas maksaa.
Eli rahanmenoo tiedos..
Niin en oo käyny monee päivää. Lukemas kyl oon käyny teiän kuulumiset:)
Kävin kans kattomas siel syntyneet.fi:ssä niitä pikkusten kuvia. Oli niin sulosia!! oij. Onnea vaan viel kerran!
AinoAurora: Juu,et oo yksin niitten mahavaivojen kanssa. Mul on ihan kauheest kaikkii vaivoi,on kyl normaalistiki mut nyt oikeen yltyny vissii.
Kandivaihe: Onneaonnea!! Vauvaliimaa ja tarrasukkia:)
Viipero: Hyvä että kaikki oli hyvin ultrassa:)
Jenni: Toivottavasti saat ens yönä nukuttua paremmin. Onks sul ollu jotenki tukala olo,ku et o saanu nukuttua? Vai ei muuten vaan tuu uni?
Heidi: Voimia sinne. Toivottavasti kaikki nyt menee hyvin! Pidän peukkuja. Onneksi pikkunen ollut kuitenki virkeenä:)
Cactukselle myöskin jaksuja. Toivottavasti kaikki on hyvin. Peukkuja pidän.
Ulla-Maij: Ihania ultrakuulumisia. Ja nyt vast tajusin kuinka pitkäl säki jo oot.huikeeta. Aika rientää:) Niin miks oot saikulla?
pikku-milli: sulhan on jo melkein rv 40 täynnä, kohta siellä syntyy pieni vauva:) vitsit. kävi tekee kauheest mieli lähtä keilaamaa. se on hauskaa puuhaa:)
Suippo: Vaikuttaaks se kantoliinan käyttö vaikeelta? Ootko nyt harjotellu? :) Sellain ois kyl varmaan kätevä, mut en tiiä osaisinko käyttää..
osse: Onnea 12 viikon täyttymisestä:) Mä oon aatellu kirjottaa päiväkirjaa,mut kerran vast raapustellu jotain. Jos sit tos jossain vaihees alkais enemmän kirjottelee. Oishan se sit kiva muistella jälkeepäin.
Q ja burde: Paljonkos sellanen 4D ultra maksaa?? Se on varmaan jännä kokemus.. Eikös siinä näy kaikki tosi hyvin?!
Queen: Mäkin otin tänään vähän pihalla aurinkoa,ei se tosin vielä näyttän tarttuvan:/ Oon oikee kesäihminen ja voisin grillata itteäni auringos vaik kuinka ja paljon.
Nyt en enempää jaksa kirjotella. Alkaa olee niin väsy ja pitäs mennä viel suihkuun. terkkuja kaikille muille enskoille myös:)
ite oon siis särkyinen, mut huomen pitää mennä taas töihin. tai siis työharjotteluun. Inhottaa vaan,ku särkee:( Mut ehkä tää täst. joskus.
Heippadeippa.
lara 7+1
Nyt en pistänyt nimimerkkejä korvantaakse, joten kommentoin muutamaa asiaa.
Itsekin pierin tosi paljon raskaana ollessani ja jo ennen raskautta olin piereskelijänä estoton, joten läheiset (ja toisinaan tuntemattomatkin)saivat kyllä osansa pieruista. Sairaalassa, pian synnytyksen jälkeen (tai siis muutaman päivän ajan) mua pieritti kans kauheesti ja siihen saivat huonetoverit tottua, sillä mun liikkuminen oli uskomattoman hankalaa. Kyllä ne muutkin pieri, et kai se on luonnollista...
Vakuutus otettiin Fenniasta. Aiemmin meillä oli vakuutukset Ifiltä, mutta siirryttiin sieltä pois, koska eivät tarjonneet syntymättömän lapsen vakuutusta. Meille oli kyllä onni, että vakuutus otettiin, sillä nyt saadaan Kepan infektion takia korvauksia jo synnytysreissulta. Muutenkin aattelin, kun itselläni on ollut korvatulehduskierrettä, että on todella paljon helpompi käydä yksityisellä kuin jonottaa terveyskeskukseen. Pitäs vielä vaan selvittää kun kulut on per sairaus, että jos korvatulehduksia on monta, ovatko ne yksi sairaus vai aina eri sairaus...
Meidän arki sujuu kyllä kivasti. Eilen muuten käytiin ihan terveyskeskuslääkärissä, kun neuvolantäti antoi ajan. Neidillä rähmii toinen silmä aika pahasti. Saatiin siihen sitten onneksi tippoja ja näyttää jo helpottaneen. Viime yönä nukkui 22.45-4.30. Sitten söi ja nukahti taas. Nyt tuntuu osoittavan elonmerkkejä ja tarvii mennä antamaan sapuskaa...
Iglu ja Kepa 4+6vkoa
Tässä mennään nyt kädet ristissä ja peukut pystyssä...
Eihän sitä muutakaan voi kun pitää toivoa yllä niin kauan, kun ei ole merkkiä siitä, että huonompaan suuntaan oltaisi menossa...
Kovasti toivoisin, että raskausoireet nyt vahvistuisi... vaikka kovin oireettomana nyt olenkin, valitettavasti!
Kerron sitten kuulumiset, kun tiedän lisää... Siihen asti yritän olla murehtimatta, jos se suinkin vain on mahdollista!
-cactus-
Harvinainen vapaapäivä ja tietty pomppasin kukonlaulun aikaan ylös..voi juma:)
Iglu: mukavaa että teillä menee hyvin:)
Kandi: ei meilläkään ekassa neuvolassa raskautta sen kummemmin todettu, tosin terkka kokeili kohtua masun päältä ja kirjoitti korttiin sf:n kohdalle että " tuntuu" ..eli eikö se sitten tunnu jos siellä ei mitään ole, en tiiä?
Heidi: Toivottavasti kaikki menee nyt hyvin, koita jaksaa:)
Suippo: Mäkin aattelin hommata kantoliinan ja oon niitä huuto.netistä kanssa katellu:)
Anoppi asiaa piti vielä kommentoida: mun anoppi ei oo ees poikaansa hoitanu lapsena, mies on ollu isällään..sen takia välit ei olekkaan kovin lämpimät, muutaman kerran vuodessa nähdään eikä anoppi oo koskaan käyttäytynyt poikaansa kohtaan mitenkään äidillisesti, kyllä se tästä raskaudesta jotain aina kyselee mutta mies on jo sanonu mulle että se ei meidän lasta päivääkään hoida.
Ihme eukko kyllä munki mielestä kun on muut lapsensa kasvattanu ihan tavallisesti mutta miehen anto isälle heti vauvana ja mitenkään ei yhteyttä pitänyt,mutta eihän sitä voi tietysti tietää mitä tommosen takana on.
Mä aattelin lähteä tänään kattelemaan parvekelaatikoita ym. roinaa parvekkeelle..mieskin on vielä saikulla flunssan takia joten aikaa ois kunhan sais ton turilaan sängystä ylös..pariin tuntiin on ihan turha yrittää, aina ku mä meen tökkimään sitä hereille niin mies kysyy heti ekaks " paljo kello" ja jos se on liian vähän niin kääntää kylkeä saman tien;) Pari kertaa on unohtanu kysyä kelloa ja oon saanu huijattua sen ylös vkloppuna jo kaheksalta..unikeko:) Mies on vielä kaiken lisäks alkanu hassusti mölisemään ja ulisemaan öisin..ihan ku nukkuis mursun vieressä!
tulipas löpistyä..nyt aamupalalle!
Queen ja Pulla rv 25+1 (joka eilen ähräs pylly pystyssä niin että maha oli ihan hassun mallinen;))
Mieki pitkästä aikaa pääsen palstailemaan. Jotenki ollu kauheasti tehtävää viimosen viikon aikana!
Ja kyllä tämä kaksosjuttukin nyt taisi ratketa loupllisesti, ei niitä tule kumminkaan kuin yksi :( Mutta toisaalta hyvä kun tulee edes YKSI!!!!
Viikko sitten torstaina kävin " epävirallisesti" ultrassa tän kaverini kanssa ja pikkuinen oli kasvanut hirmuisesti viime kerrasta ja sydän jumpsutteli edelleen oikein terhakkaasti :) Tosin taisi vastata viikkoa pienempää ku viikot edellyttäis. Mutta niinku joku sanoikin niin ei se koko nyt niin huikean tärkeä kunhan muuten kaikki on hyvin.
Ja neuvolassa kävin sitten perjantaina. Lippusia ja lappusia antoi täti hirmuisesti ja oli kyllä oikein mukava käydä. Mitattiin samoja arvoja kuin muillakin ja kaikki oli kyllä niin normaalisti ja hyvin niissäkin etten kyllä laisinkaan huolestunu mistään. Meillä tuo np-ultra ja rakenneultra tehdään LKS:ssä joten sinne lähti lähete ja nyt odotellaan et koskas aika on..
Täällä oli ollut juttua yli-innostuneista anopeista.. Oma anoppi on kyllä kultaakin kalliimpi, mutta harmaita hiuksia tuottaa OMA tätini. Kuvittelee olevansa mulle korvike äiti kun omani on kuollut n. 13 vuotta sitten.. Niin olisi halunnut tulla ultriinki jopa mukaan ja suunnittelee ottavansa marraskuun vapaaksi että pääsee meille hoitamaan minua ja vauvaa(la 19.11)!! No ei kyllä minun hermot sitä kestä.. Onneksi kuitenkin omana sukulaisena osaan olla tiukka ja kieltää. Raukkanen varmaan kuvittelee pääsevänsä synnytykseen mukaan.. :(
Päiväkirjan pitämisestä.. Juu olen kovasti yrittäny, mutta kirjottelu ajoittuu yhtä tiuhaan ku tännekki ;) Yritän ainaki ultrakuvia saada sinne ja neuvolakuulumisia..
Mistähän muusta oli ollut puhetta.. Olitte kyllä niin hirmuisesti kaikesta puhuneet että en kyllä millään muista juuri mitään :)
Kaikille hyviä voimia ja jaksuja!!
ps. pahoinvointi on menny ohi!!!
fio ja pirpana rv 10+4
Kandivaiheelle tervetuloa ja hirmuisesti onnea plussasta!!
Ihan ekaks omaa napaa eli neuvolakuulumisia:
Hb oli 114 eli sain rautatabletit kouraan... oon kyl ollukki väsyny! Paineet 115/75, ihan jees vissiin. Pissakii puhdas. Paino pudonnu viime kerrasta 800g, kuukaus sitte punnittu viimeks. Mut ei ilmeisesti haittaa tässä vaiheessa. Vauvelin syke kuulu hienosti, oli 150. Eli uskomusten mukaan siis tyttösyke? No joo ei pidäkään noihin uskoo mut kiva kuitenki spekuloida :-D Lääkäri sano vaan et kaikki on just niiku tässä raskauden vaiheessa pitääkin olla! Ja sehän on pääasia!
AinoAurora: Mulla kans ollu kaikenlaisia mahavaivoja, kuuluu asiaan! Jännittää vaan nyt ku sain noi rautatabletit, ku ne voi aiheuttaa myös vatsavaivoja... terkkari sano kyl et vaiha sit siihen nestemäiseen jos menee hurjaks...
laralei: ihana lukee noit sun juttuja ku huomaa et oot samalt suunnalt ku kirjotat niiku ite puhun. Tuntuu kotosalta :-)
Kandivaiheelle onnittelut ja tervetuloa masunkasvattajien joukkoon! Olikos muita uusia?
Ja tsempitykset teille joilla on ollu jotain vuotoja, luottavaisin mielin eteenpäin! Vaikka ymmärrän kyllä pelontunteen...
Nyt taas unohtu kelle muulle piti kommentoida, hö... No mutta oikein aurinkoista loppuviikkoa ihan kaikille!
JoJo + Napero rv 13+3
Huh mitä jännitystä! Tänään olisi ehdottomasti menkkojen alettava mikäli ne olisivat alkamassa, eli kemiallisen raskauden pelon aion unohtaa, jos ei tänään mitään kuulu. Nyt vaan koko ajan tekee mieli käydä vessassa tarkistamassa, josko paperiin tulee verta.
Muita oireita ei edelleenkään ole, mutta tänään tuntui sekä aamupuuron jälkeen että nyt lounaan jälkeen vähän sellaista kuvotuksen tapaista. Mun kroppa ei juuri koskaan reagoi mihinkään oksentamalla, joten en usko, että niin käy nytkään. On vaan tosi epämiellyttävä olo, niinkuin ruoka ei millään tasaantuisi tuonne vatsalaukkuun.
Onko se muuten ihan normaalia, että nännit saattavat olla toisena päivänä kipeät, ja sitten seuraavana taas ihan normaalit? Viimeiset kolme päivää ne on olleet tosi kosketusarat, mutta nyt ei tunnu missään. Olen kyllä ihan ylihuolehtivassa tilassa nyt, mutta kaikki varmaan tietävät tunteen :)
Ladie, mitä opiskelet ja missä? Oletko pystynyt yhtään keskittymään opintoihisi nyt, kun olet saanut kuulla olevasi raskaana?
Fiorella, toivottavasti saat pidettyä tädin kurissa! Ja siis nyt puhun eri tädistä kuin mistä tuolla kuumeilupuolella puhutaan :)
Nyt takaisin esseen pariin. Hauskaa päivää kaikille!
Onpa viikko taas vierähtänyt ja pino pitkä :)
Onnea Osbornelle 12 viikon täyttymisestä :)
Ja tervetuloa porukkaan Kandivaihe! Kyllä tuo jo lupaavasti raskaudelta vaikuttaa, joten voit vähän vähentää jännittämistä :)
Sf-mitoista puhuitte joskus viikon alussa. Mullahan se oli viikko sitten jo 26,5 cm, mikä oli kyllä ihan selvästi yläkäyrän yläpuolella. Terkkarikin sanoi, että toivoi sen jo vähän tasaantuneen alemmaksi. Toivotaan, että johtuu mun läskisestä mahasta, paljosta lapsivedestä ja mun ruumiinrakenteesta tai jotain.. mieluummin kuin jättiläisvauvasta.
Tästä on varmaan juteltu monta kertaa aiemminkin, mutta oletteko verranneet omia raskauksianne äitienne raskauksiin? Esim. te Lisa ja Pikku-Milli, oletteko itse syntyneet aikoinaan yliajalla vai ennen laskettua aikaa? Olisi mukava tietää, toimiiko oma kroppa mahdollisesti samoin kuin oman äidin kroppa aikoinaan. Itse olen lähtenyt tulemaan maailmaan aikoinaan kai 3 viikkoa ennen laskettua aikaa, ja perätilassakin olin silloin parit viimeiset päivät ollut. Olisikohan samanlaista luvassa itsellekin. Eihän se minua haittaisi, jos vauva haluaisi tulla maailmaan jo heinäkuun puolessa välissä..
Voikohan tuon masuasukin jo tuntea mahan päältä. Siis vähän asentoa tms. Katselin äsken mahaa ja paidan päällekin näytti, että on jotenkin leveän näköinen, ehkä enemmän oikealla puolella. Tunnustellessa oikea puoli tuntui ehkä jämäkämmältä kuin vasen, tai painellessa ei uponnut niin paljon kuin toinen puoli - joten joskohan olisi mynkerö siellä puolella enemmän? On kyllä hauskaa seurailla potkujen perusteella, kun se on siellä vaikka missä asennoissa. Poikittain tuntuu viihtyvän paljon ja öisin herätessäni saatan huomata, että potkuttaa toiseen kylkeen ja tuuppii päällään tai käsillään toiseen :)
Me laitettiin Tapiolaan hakemus syntymättömän lapsen vakuutukseen. Selvitettiin hintoja myös muualta ja vaikka Fennia olisi ehkä ollut sen osalta edullisempi, päätettiin nyt kiireessä kuitenkin yrittää tuonne Tapiolaan. Mua jännittää, että hylkäävätkö hakemuksen sen vuoksi, että mulla selvä ylipaino (BMI n. 30). Tiistana kävin sokerirasitustestissä, ja täytynee laittaa sinne vakuutusyhtiöön ehkä nyt vielä jälkikäteen sen tulokset, jos jotenkin auttaisivat asiaa. Oli kuitenkin ihan normaalit, ellei loistavat ne sokeriarvot, joten luulisi sen vähän lieventävän tuota ylipainoa... jos ne nyt mitään sellaista huolivat selitykseksi. Meille haettiin vakuutusta siksi, jos sattuisi olemaan jotain synnynnäistä ongelmaa tai paljon vaivaa heti aluksi. En ole varma pidetäänkö samaa vakuutusta enää sitten esim. vuoden kuluttua syntymästä - mahdollisesti voisi vaihtaa esimerkiksi johonkin tapaturmavakuutukseen sitten. Hoitokuluihinhan kai saa ihan siedettävästi tukea pelkästään Kelankin kautta.
Lauantaina olisi lähtö Kreetalla, joten pidän vielä hiljaisempaa eloa ensi viikon ajan. Toivottavasti menee reissu hyvin ja vauvakin " nauttii" ekasta ulkomaan reissustaan :D
Mii- ja mynkerö rv 25+6
Ai juu niin, on pitänyt kysyä, että ovatko kaikki pitkälle raskaudessaan edenneet ottaneet vauvalle vakuutuksen ennakkoon? 3kk ennen laskettua aikaahan sitä pitää hakea, jos haluaa ennen syntymää. Me päätimme lopulta jättää ottamatta ja nyt tuntuu siltä, että kaikki tuttavat lähinnä kauhistelevat päätöstämme. Itse ajateltiin niin, että jos ilmenisikin joku synnynnäinen sairaus tms., niin raha olisi kuitenkin se vähin huoli sillä hetkellä. Ja tavalliset lääkärikulut kyllä saa makseltua ilmankin. On tuo syntymättömän lapsen vakuutus vaan niin hirmuisen hintainen. (Ymmärrän toki täysin niitä, jotka vakuutuksen ovat ottaneet.) Sitten Empun synnyttyä otamme kyllä normaalit sairaus- ja tapaturmavakuutukset (taisi olla niin, että 2kk iässä voi hakea niitä). Kuinka muut olette ratkaisseet asian?
Suippo ja Emppu 27+6