Maaseudulla ei saa enää taksia yöllä
Poistuu päivystysvelvollisuus uuden taksilain myötä. Onkohan tämä hyvä vai huono asia?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Ei maaseudulla välttämättä taksia saa päivälläkään, jos kylän ainoalla pirssillä on pitempi keikka. Oma auto on oltava.
Niinpä. Siskoni asuu pienellä paikkakunnalla. Junalle on matkaa n. 20km. Olin siis vierailulla ja kotiin lähdössä toissa kesänä ja soitin taksia itselleni (tuolla niitä on 2kpl). Taksikuski vastasi, ettei voi lähteä siihen aikaan kun tulee formula. Mutta hän ystävällisesti lupasi kysyä serkultaan, jos se lähtisi. Olin ihan ihmeissäni, että tuleeko sieltä taksi. No, serkku tuli sitten onneksi.
Viime kesänä saman tyylinen tapaus. Soitin jo edellisenä iltana taksia seuraavalle päivälle. Taksikuski sanoi, että kyllä hän tulee jos ei tule muuta keikkaa. Taas olin ihan hölmistynyt. Kuulemma tuo "muu keikka" tarkoittaa Kelan maksamia sairaalamatkoja 100km:n päähän. Tälläkin kertaa taksi tuli.
On pitänyt miettiä varasuunnitelma näiden taksien kieltäytymisten varalle. Siskoni muutti tuonne muutama vuosi sitten, eikä hänellä ole ajokorttia. Hoitaa polkupyörällä kaikki asiansa. Hän asuu siinä kylän keskustassa. Hänen tyttärellä on ajokortti ja auto, mutta kesällä on paljon reissussa autonsa kanssa, joten se ei käy varasuunnitelmaksi.
Vierailija kirjoitti:
No eipä täällä ole välttämättä ennenkään saanut. Jos on paikalliseen halunnut viihteelle lähteä, taksi on pitänyt varata jo päivällä. Tämäkin onnistuu vain jos tuntee kuskin. Myös jos haluaa lähteä ihan kaupunkiin asti (60 km päähän) on helpompaa mennä omalla autolla ja ottaa hotellihuone. Taksikuskit eivät ole halukkaita ajamaan pitkää matkaa kun tarjolla olisi samaan aikaan monta lyhyttä kyytiä.
Missä on taksikuskilla näin varaa valita, ketä kuskaa ja milloin kuskaa? Mun tutuilla on taksiyritys melko syrjäseudulla ja todellakin lähtevät ajoon jos joku soittaa kyytiä (jos on toinen keikka menossa niin sitten lähtee toinenkin auto, tai soittaja odottaa sen aikaa, mihin kyllä maalla on totuttu). Ei siinä tarvitse etukäteen kyytiä varata, ellei sitten ole joku junalle meno tms. missä pitää olla tiettynä aikana. Sama koskee tuttuja ja tuntemattomia. Jos he alkaisivat valikoida ketä kuskaa ja ketä ei, niin saattais yritystoiminta loppua.
Ja mitä noihin matkoihin tulee, niin ainakin tuttuni ovat todenneet pitkien matkojen olevan mukavampia, ovat tuottoisampia kuin pikku lähikuppilakeikat.
Eikö kaikki petäkammarin pojat voi maalata auton kylkeen taksi-merkin? Aktiivimalli toteutuu.
Keskutataksien hinnat nousee ja hiljaisissa lähiöissä ei taksia saa. Koskaan ei voi etukäteen tietää, mitä taksi maksaa vaikka kentältä kotiin. Ainoat keihin uudistus ei vaikuta, on työnsä puolesta taksimatkat saavat. Esim.kansanedustajat.
Ruotsissa ei alle 100 000 asukkaan kaupungeissa tahdo saada taksia ilta ja yöaikaan. Samaa tulee tapahtumaan Suomessa. Suurkaupunkien keskustoissa saatavuus öisin tulee paranemaan, mutta keskihinta nousemaan. Näinhän kävi Ruotsissa kun vastaava uudistus tapahtui, joten hyvin suurella todennäköisyydellä tapahtuu täälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa ei alle 100 000 asukkaan kaupungeissa tahdo saada taksia ilta ja yöaikaan. Samaa tulee tapahtumaan Suomessa. Suurkaupunkien keskustoissa saatavuus öisin tulee paranemaan, mutta keskihinta nousemaan. Näinhän kävi Ruotsissa kun vastaava uudistus tapahtui, joten hyvin suurella todennäköisyydellä tapahtuu täälläkin.
Tästä olemme samaa mieltä. Monissa maissa maaseutu on täysin taksitonta vyöhykettä. Mutta tätähän nykyhallitus ajaa. Maaseutu kasvamaan puuta ja kaivoksia. Ihmiset pahoinvoimaan kaupunkeihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tekee itse päätöksiä siitä missä asuu. Toiset on Helsingin ydinkeskustassa missä on kaikki palvelut ja maksaa siitä 7000€ neliö.
Toiset asuu jos muualla missä asunto on 1100€/neliö.
Voi sitten olla että taksia ei saa eikä kiinteä nopea netti mutta älä laitta se muuiden maksettavaksi.Miksi maaseudun asukkaiden pitää maksaa se kaupunkilaisten nopea netti?
Heko heko!
Etelän isoissa kaupungeissa asuvien selkänahasta revitään tämä "koko Suomi on pidettävä asuttuna" -pelleily.
No voit itse päättää missä asut. Muuta maalle sieltä juntti jos ei rahat riitä.
Hahahahahahahahahaa!
Jaa että minä muuttaisin jonnekin landelle -jätän kuule väliin.
Mutta miten se liittyy siihen Keskustapuolueen ylläpitämään pelleilyyn että tämä pitkä ja harvaanasuttu maa pitäisi pitää kokonaan asuttuna kaikkine palveluineen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tekee itse päätöksiä siitä missä asuu. Toiset on Helsingin ydinkeskustassa missä on kaikki palvelut ja maksaa siitä 7000€ neliö.
Toiset asuu jos muualla missä asunto on 1100€/neliö.
Voi sitten olla että taksia ei saa eikä kiinteä nopea netti mutta älä laitta se muuiden maksettavaksi.Miksi maaseudun asukkaiden pitää maksaa se kaupunkilaisten nopea netti?
Heko heko!
Etelän isoissa kaupungeissa asuvien selkänahasta revitään tämä "koko Suomi on pidettävä asuttuna" -pelleily.
Maaseudulta se sinunkin jokapäiväinen leipäsi tulee. Urpo.
Tiedän sen kulta pieni, mutta sen takia ei tietenkään kannata pitää järjetöntä infrastruktuuria muutamaa maanviljelijää varten.
Jos matkan hinnan saa sopia, niin luulisi taksin löytyvän. Eriasia sitten on se paljonko on matkasta valmis maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos matkan hinnan saa sopia, niin luulisi taksin löytyvän. Eriasia sitten on se paljonko on matkasta valmis maksamaan.
Tämä ilmaisten ämpäreitten vuoksi valmis kuolemaan oleva tuulipukuporukka haluaa ihan kaiken HALVALLA. Sama se miten paskaa sillä halvalla saa -kunhan vaan on halpaa.
Kyllä varmaan kylältä löytyy joku joka kuskaa, kun maksaa saman minkä taksillekin. Ilman kuitteja tietenkin.