Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lukemista pidetään niin fiksuna harrastuksena riippumatta siitä mitä ne kirjat ovat?

Vierailija
03.05.2018 |

Ihan sama kunhan jotain lukee? Onko joku oikeasti sitä mieltä?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Paitsi dekkarien lukijat ovat.

Vierailija
2/22 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se harrastuksena ole sen fiksumpi kuin muutkaan. Taitaa olla haihatteluja ajoilta kun ihan kaikki eivät osanneet lukea kuin vain sen äärimmäisen vähän mitä vaadittiin ripille pääsyyn.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Lukeminen kehittää sanavarastoa ja mahdollisesti myös kielioppia jonka takia koen lukemisen sivistävänä harrastuksena

Vierailija
4/22 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliseen yhtyen sanavaraston ja kielen kehittymisen lisäksi lukeminen kehittää myös keskittymiskykyä, luovuutta ja joidenkin tutkimusten mukaan myös yleisesti edistää terveyttä ja vähentää stressiä.

Kyllähän se ihan positiivinen harrastus on siis muiden muassa.

Vierailija
5/22 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se on sivistävää ja kehittää juurikin tuota sanavarastoa

Vierailija
6/22 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehittää myös mielikuvitusta, kun tapahtumat, henkilöt, paikat jne. näkee mielessään pelkän sanallisen kuvailun perusteella.

Ja kyllähän se myös kehittää tietynlaista ymmärrystä siitä, että muut eivät aina ajattele, näe, koe ja tunne asioita samalla tavalla kuin itse. Kirjoissa monesti pääsee ikään kuin näkemään henkilöhahmojen mieleen, lukemaan, miten he asiat päänsä sisällä käsittelevät jne., mikä on hyvin hankalaa saada sisällytettyä leffoihin tai sarjoihin.

Vierailija
7/22 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän lukemisesta on hyötyä vaikka lukisi mitä. Ei se tietysti ihmisestä automaattisesti fiksua tee.

Vierailija
8/22 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholistien harrastus nykypäivänä.

Vierailija
9/22 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan oikeasti tutkittu että lukeminen kehittää mm. empatiakykyä, keskittymiskykyä, mielikuvitusta ja aktivoi useampia osia aivoista kerralla kuin esim tvn katseleminen. Joutuuhan siinä itse ns kuvittelemaan tapahtumat päässään sen sijaan että vain katsoisi ruudulta. Lukeminen laskee myös stressiä ja rentouttaa, sekä parantaa kielellistä ilmaisua ja sanavarastoa. Toki sillä on eroa lukeeko uusimman Fifty Shades Of Grayn vai nobel voittajan teoksen, mutta jo lukeminen aktiviteettina itsessään on hyväksi aivoille.

Vierailija
10/22 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidin mielestä näin on. Erityisesti tämä vertautuu television katseluun joka on aina huonompi vaihtoehto kuin lukeminen. Itse kun miettii jotain hömppäkirjaa vs. parhaat sarjat, niin..

Vierailija
11/22 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehittää myös mielikuvitusta, kun tapahtumat, henkilöt, paikat jne. näkee mielessään pelkän sanallisen kuvailun perusteella.

Ja kyllähän se myös kehittää tietynlaista ymmärrystä siitä, että muut eivät aina ajattele, näe, koe ja tunne asioita samalla tavalla kuin itse. Kirjoissa monesti pääsee ikään kuin näkemään henkilöhahmojen mieleen, lukemaan, miten he asiat päänsä sisällä käsittelevät jne., mikä on hyvin hankalaa saada sisällytettyä leffoihin tai sarjoihin.

Leffoissa ja sarjoissa joutuu ihan itse empatian ja toisen ihmisen tulkitsemisen avulla kuvittelemaan, miltä hänestä tuntuu. Sekö on mielestäsi kehittävämpää, että se kerrotaan selkokielellä?

Vierailija
12/22 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leffoissa ja sarjoissa ohjaaja ohjaa näyttelijät alleviivaamaan tunteitaan. Kehonkieli on liitoiteltua. Tunnetilat eivät rakennu pienillä vihjeillä kuten kirjoissa

On se fiksu harrastus.

Vierailija
13/22 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Mitä eroa on kököttää kotona lukemassa kirjaa tai kököttää kotona katsomassa televisiota. En tajua.

Vierailija
14/22 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Mitä eroa on kököttää kotona lukemassa kirjaa tai kököttää kotona katsomassa televisiota. En tajua.

Kokeilepa joskus lukea ihan kokonainen kirja sen sijaan, että katsot siitä tehdyn elokuvan.

Ja huom, äänikirjan kuunteleminen ei tässä kohtaa käy.

Vierailija
15/22 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äidin mielestä näin on. Erityisesti tämä vertautuu television katseluun joka on aina huonompi vaihtoehto kuin lukeminen. Itse kun miettii jotain hömppäkirjaa vs. parhaat sarjat, niin..

Miksi pitää verrata juuri hömppäkirjaa ja maailman parasta sarjaa? Yhtä reilua olisi verrata hömppäsarjaa ja maailman parasta kirjaa.

Jos jotain on pakko verrata, niin verrataan vaikka kirjaa ja sen pohjalta tehtyä elokuvaa.

Vierailija
16/22 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko myös vauva-palstan lukemisella noita mainittuja myönteisiä vaikutuksia?

Tekeekö vauva-palstan lukeminen ihmisestä älykkään?

Vierailija
17/22 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

fghdfhgf kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leffoissa ja sarjoissa joutuu ihan itse empatian ja toisen ihmisen tulkitsemisen avulla kuvittelemaan, miltä hänestä tuntuu. Sekö on mielestäsi kehittävämpää, että se kerrotaan selkokielellä?

Et ole tainnut juuri kirjoja lukea.

Vierailija
18/22 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se on sivistävää, eikä pelkästään kirjat, vaan yhtälailla vaikka tämä keskustelupalsta, sillä asioita voi tarkastella niin monesta näkökulmasta.

Vierailija
19/22 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni veli ylpeilee sanomalla, yhtäkäää kirjaa en ooo koskaan lukenu.

Vierailija
20/22 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua on lukea dekkareita kilokaupalla ja kuvitella, että nyt ollaan suuren maailmankirjallisuuden äärellä. Ihan puhdasta murhaviihdettähän ne vain ovat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi