Paha työvoimapula uhkaa Suomen talouskasvua
Paha työvoimapula uhkaa Suomen talouskasvua aivan lähivuosina, Teknologiateollisuus varoittaa.
Suomalaisilla teknologiayrityksillä on edessään valtava pula työntekijöistä: ne tarvitsevat jopa yli 53 000 uutta osaajaa jo neljän vuoden sisällä.
Luku on peräisin Teknologiateollisuus ry:n tuoreesta selvityksestä. Sen mukaan teknologiayrityksiin syntyy vuoteen 2021 mennessä jopa 27 000 kokonaan uutta työpaikkaa samalla, kun lähes yhtä monta tekijää tarvitaan täyttämään 26 500 eläköityvän saappaat.
Varsinaisten tekniikan alojen lähivuosien rekrytointitarpeeksi lasketaan 38 600 henkeä. Pelkästään tietotekniikan osaajia tarvitaan 11 400. Tiedot ovat peräisin suoraan yrityksistä.
Teknologiateollisuus ry vaatii tilanteeseen erilaisia ja välittömiä toimia.
– Vaarana on, että työt siirtyvät ulkomaille, mikäli meillä ei riitä tekijöitä, korostaa kasvun ja uudistumisen johtaja Laura Juvonen Teknologiateollisuus ry:stä.
– Yritykset nostavat tämän tällä hetkellä merkittävimmäksi kysymykseksi.
Juvosen mukaan teknologiateollisuuden työvoimapula uhkaa nyt koko maan talouskasvua. Se muodostaa Suomen tärkeimmän vientialan: se tuo nyt yli puolet viennistä ja työllistää suoraan noin 300 000 ihmistä.
Erityisesti digiosaamista lisäävän täydennys- ja muuntokoulutuksen kehittäminen tarvitsisi voimakkaita toimia heti.
– Osaamistarve muuttuu tällä hetkellä merkittävästi, ja digitalisaatio on siinä suuri tekijä, Juvonen sanoo.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Muutaman hengen työllistäjänä allekirjoitan tämän ongelman. Moni nuori käy pistäytymässä töissä. Sitten alkaa saikutus ja lopulta ei vain enään tulla paikalle. Edellinen virhe rekrytöinti oli ahkera ja tarkka kaveri. Vuoden jälkeen alkoi lusmuilu. Tästä oli hankala päästä eroon. Lopulta pistin pihalle tuotannollisista syistä. Töitä olisi, mutta hän ei niitä tehnyt. Minulle tuli 9kk karenssi etten saanut palkata uutta tilalle. Ja uutta valitessa olin todella todella tarkka. Lopulta onneksi hyvä mies löytyi. Ja olisin hänet ottanut töihin jo aiemmin, mutta takaisinotto velvollisuus oli päällä. Eli olisi kaikille parempi, että lusmusta pääsee eroon helposti ja uuden uskaltaa palkata tilalle ilman, että menettää yöunensa. Ikinä en ole ahkeraa irtisanonut vaikka töiden määrä olisi vähentynyt. Tiedän että jos töitä taas tulee, niin uuden ahkeran löytö on kiven alla.
Minä en ole koskaan lusmuillut, ehkä aloittaisi sitä nytkään jos vain saisin työpaikan.
Mutta ei onnistu. Ikä alkaa viitosella. Se on kauhistus työnantajille. Mieluummin palkkaavat nuoria, sitten valitetaan, kun oli huono valinta.
Aina kun joku avaa suunsa asiasta työvoimapula, niin menee noin 6kk ja ihmisiä yyteellään pihalle ja sitten palkataan 9e duunareita tilalle. Aina sama homma. Työvoimapula tarkoittaa vaan, että ihmisillle maksetaan liikaa liksaa ja niistä pitää päästä eroon, kun halvempia voi kierrättää mielin määrin. Kahet yyteet eri firmassa kokeneena ja lopputulos on, että ne kaksi firmaa kierrättää ilmaisvoimaa. Nyt tässä duunissa jos tulee yyteet ja lennän ulos, niin en mene enää koskaan töihin.
Mä haluan teille töihin! Eihän varmasti haittaa, että olen 50v?