Ihan pulassa yo-juhlien järjestämisessä. Joudun järjestämään ne yksin vuokratilassa, jonne saa mennä vasta samana päivänä.
Nettiä tutkinut päiväkaupalla mutta en saa mitään ideaa mitä tarjoaisin. Pitäisi olla nopeaa ja helppotekoista. Juhlat koulussa alkavat klo 10 ja tilaan pääsee klo. 12. Etukäteen ei saa viedä mitään. Astiat ovat vuokratilassa. Parissa tunnissa pitäisi siis järjestää tarjoilut. Ehdotuksia tarjoiluun. Vieraita n. 60.
Kommentit (402)
Karjalanpiirakat ja suolaiset piirakat säilyy huoneenlämmössä kun ne paistaa edellisenä päivänä ihan illalla tai heti aamusta. Mehän kestää jäähtyäkin niin kauan ettei niitä voi laittaa jääkaapiin ja jännästi niitä koko päivä kaupan paistopisteelläkin säilytetään??
Mä olin yo juhlissa jossa salaattibaari, lihapullia, pieniä paloja jotain suolaista piirkkaa, leipiä, leikkeleitä ja savukalaa. Salaatit voi tehdä kotona puoli valmiiksi tiiviisiin rasioihin, niin ei mene paljon tilaa. Lihapullat voi tehdä ikaisemmin ja vaikka pakastaa. Lisäksi kahvin kanssa kakkua ja pipareita.
niingainäin kirjoitti:
Karjalanpiirakat ja suolaiset piirakat säilyy huoneenlämmössä kun ne paistaa edellisenä päivänä ihan illalla tai heti aamusta. Mehän kestää jäähtyäkin niin kauan ettei niitä voi laittaa jääkaapiin ja jännästi niitä koko päivä kaupan paistopisteelläkin säilytetään??
Säilyyhän ne, mutta niitä enää syödä kannata.
Nimim. Koko suku vakavassa ruokamyrkytyksessä mummon synttäreiden jälkeen - eihän ne piirakat jääkaappiin mahtuneet yöksi ja eikä ennen vanhaan edes ollu jääkaappia.
niingainäin kirjoitti:
Ruokamyrkytys ei tule joka kerta. Itse en ota riskiä.
Kuten sanottu, tee kakut jo nyt pakastimeen. Aika monia täytekakkujakin voi pakastaa. Ongelma niissäkin tosin on, että pitäisi ottaa sulamaan jääkaappiin jo edellisenä iltana, eli makeista sanoisin että ainoa kakku vaihtoehto on kuivakakku (tiikerikakku, marjoilla raikkaaksi tuunattu piimäkakku ilman mausteita, porkkanakakku...) Tee muutama ja lisäksi kahta sorttia pikkuleipiä (lusikkakakkuja, ässiä, murokakkusia), nekin säilyvät pitkään.
Suolaisia ost tosiaan vaikka pieniä karjalanpiirakoita ja tee niihin munavoi edellisenä iltana. Lisää hiukan persiljaa niin tulee juhlavampaa. Ihmiset voi itse laittaa munavoit piirakoiden päälle. Niiden lisukkeeksi salaatti ja vaikka pikkutomaatteja ja viinirypäleitä naposteltavaksi.
Huono on, ettet saa juomia kylmään, mutta voit vuokrata niille jääsammiot. Muista myös alkoholittomat juomat.
Mistä astiat tulevat? Jos kertakäyttöiset, niin osta edes kunnon skumppalasit ja lisäksi vesimukeja. Muista myös vesikarahvit ja lautasliinat.
Ihmettelen kuinka monessa juhlassa ei ole ruokaa tarjolla, onkohan kyseessä joku oman suvun juttu että perinteenä on tarjota kaikissa valmistujaisjuhlissa myös ruoka :D
Itse muistan suunnitelleeni menuuta pitkään kun halusin jotai erilaista ja omaan makuun sopivaa, joten tilattiin pääruuaksi pitopalvelusta thai henkinen wokki :)
Mutta aplle ehkä voisi järjestää kaverijuhlat illalla naposteltavien kera, ja sukulaisille/kaukaa tulleille päivällä. Jos kaveriporukka joka tapauksessa jatkaa juhlimaan yhdessä
Ei sulla sattuis mökkiä olemaan, sanotaan, 60 km säteellä? Juhlathan vois pitää siellä. 😀
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kuinka monessa juhlassa ei ole ruokaa tarjolla, onkohan kyseessä joku oman suvun juttu että perinteenä on tarjota kaikissa valmistujaisjuhlissa myös ruoka :D
Itse muistan suunnitelleeni menuuta pitkään kun halusin jotai erilaista ja omaan makuun sopivaa, joten tilattiin pääruuaksi pitopalvelusta thai henkinen wokki :)
Mutta aplle ehkä voisi järjestää kaverijuhlat illalla naposteltavien kera, ja sukulaisille/kaukaa tulleille päivällä. Jos kaveriporukka joka tapauksessa jatkaa juhlimaan yhdessä
Ei ne kaukaa tulleet mihinkään lähde, vaikka uutta porukkaa tulee. Kaikki yhtäaikaa vaan ja niin aamuun, kun jaksavat. Joku käväisi äkkiä, toiset jatkoivat aamuneljään. Näin meillä, mutta hyvät oli pippalot.
Mutta ei tuolla aikataululla ja resursseilla yksin pärjää, nyt Visa vinkumaan ja eväät tilaukseen.
Ei ap
Tai joku halppislounasruokala tai mäkki? Tilan saa ruuan hinnalla? Pääsee helposti vieraista eroon?
Itse olin ylppäreillä, joissa joku ruokala varattuna. Ruokana oli lohisoppa ja kesäkeitto leipien ja juomien kera. Lähdettiin aika pian pois "juhlista" jonnekin mukavaan ravintolaan pikkuporukalla. Vieläkin muistellaan näitä juhlia. Rahaa todellakin oli, mutta ei käytetty juhliin!
Vierailija kirjoitti:
Mä olin yo juhlissa jossa salaattibaari, lihapullia, pieniä paloja jotain suolaista piirkkaa, leipiä, leikkeleitä ja savukalaa. Salaatit voi tehdä kotona puoli valmiiksi tiiviisiin rasioihin, niin ei mene paljon tilaa. Lihapullat voi tehdä ikaisemmin ja vaikka pakastaa. Lisäksi kahvin kanssa kakkua ja pipareita.
Tämä on hyvä. En tiedä tarkoitatko piparkakkuja, mutta kuitenkin pikkuleipiä ehkä. Kiitos vinkistä, helppo, nopea ja varmasti jokaiselle jotakin. En ole ap, mutta juhlia pitää kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei sulla sattuis mökkiä olemaan, sanotaan, 60 km säteellä? Juhlathan vois pitää siellä. 😀[/quote
Ja taksilla vieraat bileisiin? Ja vielä takaisin, vau, hyvä idea. Ei ole vierasryntäystä noissa ylppäreissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sulla sattuis mökkiä olemaan, sanotaan, 60 km säteellä? Juhlathan vois pitää siellä. 😀[/quote
Ja taksilla vieraat bileisiin? Ja vielä takaisin, vau, hyvä idea. Ei ole vierasryntäystä noissa ylppäreissä.
Miksi taksilla? Onko ap niiiiin köyhää porukkaa, ettei tarpeeksi monella vieraalla ole autoa? Kaikki vieraat menossa ensin koulun juhliin? Asuvat lähellä koulua? Tilanpuutteen takia meidän koululle sai tulla vain oma perhe.
Minä olen ottanut esim kiusauksia pitopalvelulta, ne on tosi edullisia. Noin kympin kilo ja noin 300g per naama. Lisäksi pilkot valmiiksi edellisenä päivänä kurkkua, tomaattia jne rasioihin ja salaatinlehdet. Sitten koulun jälkeen haet pitopalvelun ruuat. Autossa säilyy jollakin tavoin kyllä salaattitarpeet. Jostain kaupasta haet salaatinkastikkeet, patonkia, piirakoita, fetajuustoa, viinirypäleitä jne. Leivo pikkuleipiä ja kuivakakkuja pakastimeen ja otat ne aamulla mukaan jo koululle. Sulavat sen aikaa. Voit myös paistaa piirakat aamulla mukaan. Ja kannattaa ottaa selville onko ns kotileipureita alueella jotka tekevät edullisesti leivonnaisia, kiusauksia ym. Itse olen sellaisia usein käyttänyt. Ja suosittelen rohkeasti kysymään joltain apua, ihmiset varmasti mielellään auttavat.
Vierailija kirjoitti:
Kahdet rippijuhlat ja ylppärit ja omat 50 v juhlat järjestäneenä sanoisin, että stressiä pukkaisi noilla suunnitelmilla. En kyllä tiedä onko tämä totta koko juttu.
Ensinnäkin, eikö äidillä ole yhtään ystävää, kaveria, työkaveria, tuttavaa, naapuria, joka tulee auttamaan? Minulla on ollut kotona ystävä, joka rippijuhlissakin on laittanut perunat kiehumaan kun me pääsemme ulos kirkosta. Lisäksi on hoitanut kotona koko rumban. Meillä naapurit toivat pyytämättä meille tuoleja ja parvekkeelle tuoleja ja pöytiä kun tiesivät että meillä on ylppärit (heitä ei oltu kutsuttu juhliin...).
Tarvitset kaksi henkilöä köksään hoitamaan juoksevia asioita; skumppaa, tiskejä, kahvia, maljakkoja, ruokia... muuten joudut itse hikoilemaan keittiössä termaria täyttämässä etkä vieraista näe kuin vilauksen.
Lisäksi joidenkin ruisnappien täyttäminen ei onnistu etukäteen (ne pehmenee) ja niitä tarvittaisiin n. 150 kpl. Menee muuten yllättävän paljon aikaa.
Suomalaiset on tässä huonoja mutta pyydä apua. Minä ainakin tekisin lahjaksi omalla kustannuksella ystävälleni pari piirakkaa tai kuivaa kakkua tai täytekakun tms. mitä vain ja säilöisin ne omassa jääkaapissa ja veisin juhlapaikalle ja auttaisin kaikin mahdollisin tavoin.
Vieraat eivät viivy kauaa, usein on monet juhlat käytävänä samana päivänä. Kaveritkin kiertää toisten juhlissa, eivät viivy kuin vartin. Mahtuisitte hyvin teille kotiin. Toiset jo lähtee ennen kuin toiset ovat edes tulleet.
Pitää paikkansa, olet oikeassa muuten, mutta meillä kaukaa tulleet sukulaiset ja äidin ystävät juhlivat aamuun asti. Paras pitää muualla kuin kotona. Tosin siivous on pieni ongelma, pitää olla paikka tyhjä klo 11:00 mennessä aamulla. Sitten tulevat siivoojat, paikka pitää olla puhdas ennen klo 12:00, kun seuraavat tulevat.
Kolmet ylppärit ja kahdet viiskymppiset järjestetty kaupungin keskustassa viihtyisässä kauniissa vanhassa talossa.
Ei ap
Vierailija kirjoitti:
Jonne siis saa mennä juhlapaikalle vasta juhlapäivänä? Omituinen sääntö, mutta mikä teitä muita estää menemästä?
Vuokrapaikka, edellinen tyhjää paikan klo 11 mennessä, paikalla käy siivojapartio tarkistamassa ja uusi jengi pääsee sisään klo 12. Ei siinä mitään ihmeellistä ole. Ihan yleistä kaupunkioloissa.
Onko itse juhlakalulla ruokatoiveita? Eihän siellä miljoonaa sorttia tarvi olla, kunhan vaan on riittävästi sitä mitä on.
Vierailija kirjoitti:
Jonne siis saa mennä juhlapaikalle vasta juhlapäivänä? Omituinen sääntö, mutta mikä teitä muita estää menemästä?
Mitä? Vuorokausivuokra, siellä on toiset pippalot, esim häät olleet ed. päivänä. Paikka siivotaan ja pääset sinne klo 12:00, vähän niinkuin hotellissa. Niin no, tietysti voit vuokrata useammaksi päiväksi, jos rahaa ja vapaita aikoja on useaksi päiväksi.
niingainäin kirjoitti:
Ei tuo ole mikään ongelma, hyvin pystyy kun suunnittelee ajoissa. 60:lle hengelle:
kahvit, limut, skumpat,mehut jne kaupasta ja kylmään jääkaappiin.
Osta Paljon keksejä, pakasteesta kermatuulihattuja sekä tuoreita mansikoita. Tuulihatut pitää aulaa 1.5h ennen tarjoilua mutta nämä ei vaadi laittamista ja on oikeesti hyviä. 2kpl kutakin/vieras. Viinirypäleitä; suolatikkuja jne valmista paljon!
Edellisenä päivänä:
Paista 90kpl karjalanpiirakoita+tee munavoi. Piirakat säilyy korissa liinan alla valmiiksi pakattuna seuraavaan päivään.Paista illalla myöhään 3 pellillistä suolaista piirakkaa ja 2 pellillistä makeeta piirakkaa. sama homma, liinan alla säilyy, leikkaa valmiiksi.
Tee 2 6:n munan mansikka-kerma täytekakkua valmiiksi edellisenä iltana. Kakkukupuihin nämå odottamaan jääkaapppiin.
juhlapäivänä:
vatkaa vaniljakastike marjapiirakalle.Tee 2-3 isoa kulhoa fetasalaattia tms.
Pakkaa kaikki autoon ja aja juhlapaikalle. Laittele esille ja avot!
EI KAI? Hyvä tietää, tyydyn liemiruokiin. Vatsa vähän herkkä.
Kahdet rippijuhlat ja ylppärit ja omat 50 v juhlat järjestäneenä sanoisin, että stressiä pukkaisi noilla suunnitelmilla. En kyllä tiedä onko tämä totta koko juttu.
Ensinnäkin, eikö äidillä ole yhtään ystävää, kaveria, työkaveria, tuttavaa, naapuria, joka tulee auttamaan? Minulla on ollut kotona ystävä, joka rippijuhlissakin on laittanut perunat kiehumaan kun me pääsemme ulos kirkosta. Lisäksi on hoitanut kotona koko rumban. Meillä naapurit toivat pyytämättä meille tuoleja ja parvekkeelle tuoleja ja pöytiä kun tiesivät että meillä on ylppärit (heitä ei oltu kutsuttu juhliin...).
Tarvitset kaksi henkilöä köksään hoitamaan juoksevia asioita; skumppaa, tiskejä, kahvia, maljakkoja, ruokia... muuten joudut itse hikoilemaan keittiössä termaria täyttämässä etkä vieraista näe kuin vilauksen.
Lisäksi joidenkin ruisnappien täyttäminen ei onnistu etukäteen (ne pehmenee) ja niitä tarvittaisiin n. 150 kpl. Menee muuten yllättävän paljon aikaa.
Suomalaiset on tässä huonoja mutta pyydä apua. Minä ainakin tekisin lahjaksi omalla kustannuksella ystävälleni pari piirakkaa tai kuivaa kakkua tai täytekakun tms. mitä vain ja säilöisin ne omassa jääkaapissa ja veisin juhlapaikalle ja auttaisin kaikin mahdollisin tavoin.
Vieraat eivät viivy kauaa, usein on monet juhlat käytävänä samana päivänä. Kaveritkin kiertää toisten juhlissa, eivät viivy kuin vartin. Mahtuisitte hyvin teille kotiin. Toiset jo lähtee ennen kuin toiset ovat edes tulleet.