Ihan pulassa yo-juhlien järjestämisessä. Joudun järjestämään ne yksin vuokratilassa, jonne saa mennä vasta samana päivänä.
Nettiä tutkinut päiväkaupalla mutta en saa mitään ideaa mitä tarjoaisin. Pitäisi olla nopeaa ja helppotekoista. Juhlat koulussa alkavat klo 10 ja tilaan pääsee klo. 12. Etukäteen ei saa viedä mitään. Astiat ovat vuokratilassa. Parissa tunnissa pitäisi siis järjestää tarjoilut. Ehdotuksia tarjoiluun. Vieraita n. 60.
Kommentit (402)
Vierailija kirjoitti:
Nettiä tutkinut päiväkaupalla mutta en saa mitään ideaa mitä tarjoaisin. Pitäisi olla nopeaa ja helppotekoista. Juhlat koulussa alkavat klo 10 ja tilaan pääsee klo. 12. Etukäteen ei saa viedä mitään. Astiat ovat vuokratilassa. Parissa tunnissa pitäisi siis järjestää tarjoilut. Ehdotuksia tarjoiluun. Vieraita n. 60.
Aina on mahdollisuus skipata juhlat. Eivät ne ole lakisääteiset. Toi on taas 1st world problem.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen järjestänyt useita vastaavia juhlia. Ideoita:
- Tilaa Lidlistä paistetut karjalanpiirakat etukäteen. Hae ne aamulla. Yhtä hyvin käy myös patonki.
- Keitä kananmunat edellisenä
Iltana, laita voi aamulla pehmenemään ja yhdistä ainekset juuri ennen lähtöä juhlapaikalle. Ihan pelkkä margariinikin kannattaa olla tarjolla.
- Voit laittaa tarjolle myös esim. naudanlihasiivuja, lihapullia, juustoja, mansikoita, viinirypäleitä, melonisiivuja, salamia ja savulohta.
- Tee neljä Brita-pohjaa valmiiksi. Ne voi myös pakastaa. Juhlapaikalla vatkaa vain kerma ja lisää väliin marjoja. Kannattaa etsiä etukäteen riittävän isot tarjottimet tms. kakun pohjalle. Valmiina ostetut kakun ovat surkean pieniä, kalliita, eivätkä edes kovin hyviä.
- Leivo perinteinen tiikerikakku ja osta pikkuleipiä.
- Iso kulhollinen irtokarkkeja on nuorten mieleen.
- Älä stressaa astioista. Nykyään on olemassa tosi tyylikkäitä kertakäyttöastioita. Tiskaaminen on tylsää juhlapäivänä.
- Laita tarjolle riittävästi ruokaa, ettei tarvitse täydentää ja jos joku ruoka loppuu, on muutakin tarjolla.
- Piirrä suunnitelma etukäteen: missä astiassa on mitäkin, missä järjestyksessä.Se juhla siellä koululla venähtää aina. Ap:n aika ei todellakaan riitä juhlapaikalle päästyään munien kuorimiseen, kermanvatkaamiseen ja koristeluun.
Kerman voi vatkata etukäteen ja laittaa kannelliseen kulhoon jääkaappiin. Munavoin voi tehdä valmiiksi jääkaappiin. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Parempi on totta kai, jos saa apuun ihmisiä, mutta itse olen aina ollut sen verran pihi, että jokaisen juhlan tarjoilut olen hoitanut ihan itse.
60 hengen tarjoiluihin sitä munavoita ja kermavaahtoa pitää olla sen verran suuret astialliset, ettei sinne kaksion jääkaappiin niiden jälkeen enää paljon muuta mahdukaan.
Minua kiinnostaisi tietää, miten ap olit ihan konkreettisesti ajatellut sillä tilataksilla kuljettaa tarjottavat juhlapaikalle? Kuohuvaa saa olla ainakin tusina pulloa, muut juomat siihen lisäksi, useampi kakku, mahdolliset piirakat, salaatit, munavoit, kahvipaketit ja -maidot yms... Johan noiden pakkaamisen ja purkamisen aikana ehtii taksin mittari raksuttaa melkoiset lukemat. Ja kotiin tullessa kaikkien ylijäämät ja niiden lisäksi ylioppilaan saamat kukat ja lahjat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Tilaa Lidlistä paistetut karjalanpiirakat etukäteen. Hae ne aamulla. Yhtä hyvin käy myös patonki.
Iltana, laita voi aamulla pehmenemään ja yhdistä ainekset juuri ennen lähtöä juhlapaikalle. Ihan pelkkä margariinikin kannattaa olla tarjolla.
- Voit laittaa tarjolle myös esim. naudanlihasiivuja, lihapullia, juustoja, mansikoita, viinirypäleitä, melonisiivuja, salamia ja savulohta.
- Tee neljä Brita-pohjaa valmiiksi. Ne voi myös pakastaa. Juhlapaikalla vatkaa vain kerma ja lisää väliin marjoja. Kannattaa etsiä etukäteen riittävän isot tarjottimet tms. kakun pohjalle. Valmiina ostetut kakun ovat surkean pieniä, kalliita, eivätkä edes kovin hyviä.
- Älä stressaa astioista. Nykyään on olemassa tosi tyylikkäitä kertakäyttöastioita. Tiskaaminen on tylsää juhlapäivänä.
- Laita tarjolle riittävästi ruokaa, ettei tarvitse täydentää ja jos joku ruoka loppuu, on muutakin tarjolla.
- Piirrä suunnitelma etukäteen: missä astiassa on mitäkin, missä järjestyksessä.Se juhla siellä koululla venähtää aina. Ap:n aika ei todellakaan riitä juhlapaikalle päästyään munien kuorimiseen, kermanvatkaamiseen ja koristeluun.
Kerman voi vatkata etukäteen ja laittaa kannelliseen kulhoon jääkaappiin. Munavoin voi tehdä valmiiksi jääkaappiin. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Parempi on totta kai, jos saa apuun ihmisiä, mutta itse olen aina ollut sen verran pihi, että jokaisen juhlan tarjoilut olen hoitanut ihan itse.
60 hengen tarjoiluihin sitä munavoita ja kermavaahtoa pitää olla sen verran suuret astialliset, ettei sinne kaksion jääkaappiin niiden jälkeen enää paljon muuta mahdukaan.
Minua kiinnostaisi tietää, miten ap olit ihan konkreettisesti ajatellut sillä tilataksilla kuljettaa tarjottavat juhlapaikalle? Kuohuvaa saa olla ainakin tusina pulloa, muut juomat siihen lisäksi, useampi kakku, mahdolliset piirakat, salaatit, munavoit, kahvipaketit ja -maidot yms... Johan noiden pakkaamisen ja purkamisen aikana ehtii taksin mittari raksuttaa melkoiset lukemat. Ja kotiin tullessa kaikkien ylijäämät ja niiden lisäksi ylioppilaan saamat kukat ja lahjat.
Kaikki tarvikkeet vaan kannellisissa tilavisa rasioissa matkalaukkuihin, jossa pyörät alla. Silloin ei mene taksin pakkailuun liikaa aikaa. Tosin sitten ei saa olla kuljetukselle herkkiä kuljetettavia vaan ennemminkin pikkupullia, sarvia, tuulihattuja jne...Mistä saa tuoreita marjoja kohtuuhinnalla toukokuussa britakakun väliin? Kesäjuhlissa heinä-elokuussa tuo britakakku on toiminut hyvin. Tee sortimentteja rajoitettu määrä. valitse sellaisia jotka säilyy lämpimässä, kun sulla ei riitä säilytystila. Ehditkö klo 12 juhlatilalle? Pikkaisen ylioptimistiselta kuulostaa aikataulu.Suolaisella täytteellä tehdyt tuulihatut vois kyllä pakastaa ja pakata aamulla kuljetusta varten sulamaan kylmälaukkuun. Miten sä ehdit koululta kotiin, pakkaamaan tarjottavat ja taksilla juhlapaikalle ja laittamaan kaikki esille. Sä tarvit tohon apua. Eikö kukaan vieraista ole tarpeeksi läheinen tullakseen auttamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KIITOS PALJON KAIKILLE!
Vielä kaipaisin HELPPOJA tarjoiluehdotuksia.
Jotain pientä suolaista. Suolaista piirakkaa (2-3) leivon sen verran mitä omaan jääkaappiin mahtuu.
Koulun juhlien jälkeen haen tarjoilut kotoa tilataksilla (n. 20 €, ei ole tässä konkurssissa iso kuluerä).
Kakun (kakut) tilaan leipomosta.
Mitä täytteeksi esim. croissantille? Hyväksi todettuja piirakkareseptejä? Tai jotain muuta pientä nopeasti valmistettavaa tarjoiltavaa? Keittoa tai muutakaan "ruokaa" en aio tarjoilla.
Kummit, sukulaiset ja ystävät n. 35 hlö. Ylioppilaan ystävät avec n. 25 hlö. ........Kun joku ihmetteli runsasta vieraiden määrää.
Nuo tarjottavat riittävät pieniin, muutaman hengen juhliin.
No riippuu varmaan ihan siitä, millaisia noi ap:n suolaiset piirakat ovat. Jos on pellillisiä, niin melko varmasti riittää. Jos pieniä piirakkavuokia, niin tuskin. Croissanttien määrääkään ei yksilöity tässä.
Älä höpötä. Kolme pellillistä 60 vieraalle? :D
Miksei riittäisi? Tulossa on muutakin tarjottavaa. Croissanteja täytteillä, ruisnappeja ja kakkua ainakin mainittu. Ei ne mitkään illalliset ole. Ja jos joku laji loppuu ennen kuin juhlat loppuu, niin mitä sitten, ei haittaa. Tsemppiä ap :) hyvin ne menee.
Vierailija kirjoitti:
Kyse on yo-juhlista, ei 8v kaverisynttäreistä.
Kyse on tosiaan yo-juhlista, ei esim. itsenäisyyspäivän vastaanotosta presidentin linnassa. Ei kaikesta tarvitse tehdä niin vaikeaa. Ylioppilaaksi valmistuminen on vähän semmoinen välietappi muutenkin, kun sen jälkeen vasta oikea ammattiin valmistava opiskelu alkaa.
Omissa yo-juhlissa 90-luvun lopulla oli muistaakseni raikkaat voileivät ;), kakkua ja shampanjaa. Ehkä jotain suklaakonvehteja tai pikkuleipiä lisäksi, mutta en muista varmasti. Ihan sopivat tarjoilut oli nekin, kun vieraat tosiaan on vaan käymässä eikä jäämässä koko illaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin autottomana perheenäitinä huvittaa joidenkin autollisten avuttomuus. Olen järjestänyt 50 hengen juhlat kodin ulkopuolella, eikä ollut mikään ongelma kuskata tarjottavat tilataksilla. Ja meidän piti sentään viedä myös viini- ja kuohuviinilasit samalla. Tosin kannattaa varautua siihen, että taksin lastaamiseen ja purkamiseen menee muutama minuutti, mistä tulee muutama euro lisämaksua odotuksesta. Sen sijaan muuten ap:n aikataulu vaikuttaa siltä, että jonkun toisen pitää mennä tavaroiden kanssa juhlapaikalle klo 12. Ap ei mitenkään ehdi koululta sinne ajoissa.
Ap, olethan varaamassa tilataksin jostain etukäteen? Niitä ei välttämättä saa lennosta yo-juhlapäivänä.
Ap katosi. Toivon mukaan varaamaan kiireesti pitopalvelua.
emäntäkoulun käynyt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon erilaisia keksejä, minipizzoja (Lidl) hedelmälohkoja.. cocktail/riisipiirakkaa. Munavoin tekee hetkessä ja munat voi keittää jo edellisenä päivänä. Ota voi hyvissä ajoin lämpenemään. Onko tilassa isoja termareita niin voi keittää kahvin valmiiksi. Siinä on jo hyvät tarjoilut ja jokaiselle jotakin:)
No on kyllä ankeat tarjottavat ylippilasJUHLIIn, sopii ehkä oman perheen iltapalatarjoiluun leffaa katsoessa.Kaupan keksejä en kyllä tarjoaisi missään juhlissa, sen verran panostaisin juhliin että pikkuleivät leivotaan itse/tilataan ja tarjotaan juhlavampaa esim.ylioppilaspikkuleipiä,lusikkaleipiä.Jos ap:n on nyt ne juhlat järjestettävä tuossa juhlatilassa ja tuolla aikataululla apuvoimat on ehdottoman tarpeen.Tuolla yhtälöllä itse leipoisin pakkaseen kinkku-aurajuustosarvia , italiaista jauhelihapiirakkkaa vuokiin, ja ottaisin ne sulamaan aamulla,Nopea lämmitys juhlapaikalla uunissa/mikrossa.Lisäksi pieniä voileipiä, esim.kylmäsavulohitahna/porotahna, joka olisi tehty edellisenä päivänä valmiiksi jääkaappiin.leivät leikattu reunattomiksi tai sitten pieniä kolmioleipiä.Tämä vaatii että juhlapaikalla olisi heti klo 12 joku apulainen näitä viimeistelemässä.Täytekakku sitten leipomosta tilattava ja haettava matkalla juhlapaikalle.Toinen vaihtoehto olisi Sacher-kakut, jotka voisi myös leipoa pakkaseen valmiiksi ja ottaa aamulla sulamaan.Tarjottavaa ei tarvitse olla useita sortteja kunhan ne on juhlavia eikä arkisia.Onhan se ylioppilaan ainutkertainen juhlapäivä.Lisäksi voisi laittaa leipäjuustoa ja lakkahilloa.
Kokonaisena pakastettu kakku on vielä puolen päivän aikaan sisältä jäässä, jos on otettu sulamaan vasta aamulla. Parempi tehdä kakku valmiiksi siten, että juhlapaikalla voi vielä viimeistellä, jos on matkalla kärsinyt. Kaksi isoa samanlaista kakkua riittää hyvin, kun on muutakin tarjottavaa.
Pakasteessa säilytetyt tuulihatut on helppo täyttää aamulla, eivätkä vaadi ämpäriä kummempia kuljetusvälineitä. Eivät myöskään ihmeempiä kylmäsäilytystiloja, kun säilyvät aamusta iltapuoleen päivään hyvin vaivattomasti.
Aloittaja on saanut paljon hyviä ehdotuksia. Niiden osalta ongelma on valita ne hyvät ja toimivat, sillä huonojakin ehdotuksia sopii sekaan.
Et ole kertonut, onko juhlapaikassa uunia, jossa voisi lämmittää esimerkiksi pakastimesta otetut karjalanpiirakat. Ilmeisesti sinulla itselläsi ei ole kovinkaan kummoisia pitokokin taitoja, kun täällä noita kyselet. Sinun kannattaisi palkata sinne ammattilainen tai ainakin pätevä harrastaja, joka laittaisi aamulla kaikki kotona kuljetuskuntoon ja järjestäisi juhlapaikalla kaikki valmiiksi ajoissa.
Usko vaan, sellaisiakin on. Sitä on sattunut, että joku on lähtenyt vaan viemään kaveriaan juhliin, mutta oli jäänyt kyökkipiiaksi kun oli nähnyt, missä vaiheessa kaikki oli ollut.
Voileipäkakun koristeluun ei mene kymmentä minuuttia, jos niitä koristelee useamman sarjatyönä ja kaikki tarvikkeet ovat käden ulottuvilla valmiiksi pilkottuina.
En jaksa lukea koko ketjua. Onko ap tietoinen, että jääkaappeja voi vuokrata? Jos saat jonkun sukulaisen kanssasi hakemaan sellaisen viikonlopuksi tai vuokrafirma kuljettaa? Kannattaa ainakin tutkia.
Niin kuin moni on sanonutkin, pelkästään kattaminen ja tarjolle laittaminen vie helposti sen kaksi tuntia, eikä välttämättä edes riitä. Ei kannata suunnitella tarjottavia, jotka joutuu viimeistelemään paikan päällä.
Tsemppiä ap.
Mielestäni se tarjoilu ei ole tosiaankaan juhlien tärkein asia, itse syön ainakin melkeinpä mitä vaan ja hyvällä ruokahalulla. Omista ylppäreistä on 15 vuotta ja nyt kun rupesin miettimään niin mulla ei ole harmaata hajuakaan mitä on juhlapöydässä tarjolla. Mutta sen muistan että päivä oli aurinkoinen, tunnelma lämmin, vieraita paljon, ja viimeiset sukulaiset lähti kuuleman mukaan vasta aamuyöllä kun itse olin tamppaamassa Hesperian tanssilattiaa.
Ratkaisu: tee kuten eräs tuttuni.
Järjestytti ristiäiset toisen kotona, koska kutsui 50 hlöä eikä oman kodin tilat riittänyt. Toivoi vielä, että kotinsa tarjoaja sekä juhlavieraat tuovat tarjottavat tullessaan eli kaikki nyyttäriperiaatteella.
Kätevää ja niin helppoa!
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisu: tee kuten eräs tuttuni.
Järjestytti ristiäiset toisen kotona, koska kutsui 50 hlöä eikä oman kodin tilat riittänyt. Toivoi vielä, että kotinsa tarjoaja sekä juhlavieraat tuovat tarjottavat tullessaan eli kaikki nyyttäriperiaatteella.
Kätevää ja niin helppoa!
Noloa! 😳
Meidän tarjoilut:
Lakka-kermatäytekakku n.20heng.
Suklaakakku n.20heng
-kakkupohjat voi paistaa pakkaseen hyvissä ajoin
Joko hyydyke tai paistettu juustokakku, vuokaa/kokoa en ole vielä miettinyt mutta varmaan 15-20heng (tai kaksi 10heng) pystyy pakastaa jos jää yli
Lusikkaleipiä, puolikkaat voi tehdä pakkaseen vaikka viikko etukäteen, täyttää edellisenä iltana
Jos tulee vegevieraita niin heille on marjapiirakkaa kauravaniljakastikkeella.
Kinkku-ja lohivoileipäkakku kummatkin n.20hengen kakkuja
n.10hengen vegevoileipäkakku
Karjalanpiirakoita, leivon raakana pakkaseen ja paistan juhlia edeltävänä iltana
-lisäks munavoi,juusto,kinkku,kurkku
Ehkä teen kääretortunkin ja suolasta enemmän kunhan vierasmäärä varmistuu. Vieraita ehkä tulossa n.60henkeä😳 tarjottavii jos jää yli niin annan viimesille vieraille mukaan jos haluavat.
Onko pakko olla perinteinen kakku ja voileipäkakku? Mitäpä jos olisi vaan sormisyötäviä juttuja, mihin ei tarvitse lusikoita?
Esim erilaiset cocktailtikut. Noita voi olla miljoonia eri variaatioita.
http://kanapeet.blogspot.fi/2014/08/cocktailpalat-tikutetut-suolaiset.h…
Minttumokkapalat
http://kanapeet.blogspot.fi/2015/10/minttumokkapalat-uunipellillinen.ht…
Keksikupit. Näitäkin voi tehdä erilaisia ja halvemmilla täytteillä.
http://tinskunkeittiossa.blogspot.fi/2018/03/pienet-keksikupit-suolaisi…
Kakkutikkarit
https://www.k-ruoka.fi/reseptit/cake-pops-eli-kakkutikkarit
Sitten jotain meloneita yms. astiaan leikattuna.
Omista ylppäreistä on jo jonkin aikaa ja siellä oli perinteinen kakku ja voileipäkakku yms. mutta mä en ainankaan pahastuisi, jos menisin ylppäreille ja olisi tuollaisia helppoja sormisyötäviä.
Vierailija kirjoitti:
Onko pakko olla perinteinen kakku ja voileipäkakku? Mitäpä jos olisi vaan sormisyötäviä juttuja, mihin ei tarvitse lusikoita?
Minttumokkapalat
Kakkutikkarit
Omista ylppäreistä on jo jonkin aikaa ja siellä oli perinteinen kakku ja voileipäkakku yms. mutta mä en ainankaan pahastuisi, jos menisin ylppäreille ja olisi tuollaisia helppoja sormisyötäviä.
Tosin noita saisi tehdä aivan hitosti, että riittäisi kaikille..60 vierasta on kyllä paljon. Meillä oli vaan noin 20 vierasta ja pöydässä oli paljon syötävää. Jäi kyllä ylikin, mutta ehkä nuo mun ehdotukset on sittenkin huonoja :S Sopisi ehkä paremmin pienempiin juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minttumokkapalat
Kakkutikkarit
Tosin noita saisi tehdä aivan hitosti, että riittäisi kaikille..60 vierasta on kyllä paljon. Meillä oli vaan noin 20 vierasta ja pöydässä oli paljon syötävää. Jäi kyllä ylikin, mutta ehkä nuo mun ehdotukset on sittenkin huonoja :S Sopisi ehkä paremmin pienempiin juhliin.
Kaikkia pieniä paloja joutuisi askartelemaan aika hiton monta, sehän näissä 60 hengen juhlissa on. Pikkuvoileipiä tulisi varata 3 kpl per henkilö, karjalanpiirakoitakin 2. Cocktaiktikkuja varmaan 4-5 kpl per nuppi. Siis vaihtoehtoisesti, ei yhteensä, kaikkia kolmea lajia piiperryksiä ei yksi ihminen ehdi mitenkään.
Onko ap olemassa? Vai muuttamassa juhlasuunnitelmia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minttumokkapalat
Kakkutikkarit
Kaikkia pieniä paloja joutuisi askartelemaan aika hiton monta, sehän näissä 60 hengen juhlissa on. Pikkuvoileipiä tulisi varata 3 kpl per henkilö, karjalanpiirakoitakin 2. Cocktaiktikkuja varmaan 4-5 kpl per nuppi. Siis vaihtoehtoisesti, ei yhteensä, kaikkia kolmea lajia piiperryksiä ei yksi ihminen ehdi mitenkään.
Jep tajusin tuon itsekkin vähän liian myöhään. Esim jos jokainen syö vaikka kolme cocktailtikkua, mikä on määrällisesti hyvin vähän niin niitäkin saa jo olla 180..Ja kolme tikkua on tosiaan todella vähän, kun siinä on niin vähän syötävää. Toki jos tähän rinnalle hakis pitopalvelusta ne perinteiset kakut en tiedä. Itse en kutsuisi noin paljon ihmisiä, mutta taitaa olla jo liian myöhäistä :D
Aiemminkin ihmetellyt joitain tarjoilujuttuja, mutta eniten ehkä ihmetyttää se, että niin moni ehdottaa munavoita. Onko tämä siis jotain juhlajuttua monella alueella? Minusta sitä saatettiin tehdä 80-luvulla iltapalan tapaan. Jos siis haluaisin tarjota cocktailpiirakoita, tarjoaisin niitä edes kunnon täytteiden kera (eli kermaviilia ja katkarapuja tmv. )
:D