Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihan pulassa yo-juhlien järjestämisessä. Joudun järjestämään ne yksin vuokratilassa, jonne saa mennä vasta samana päivänä.

Vierailija
03.05.2018 |

Nettiä tutkinut päiväkaupalla mutta en saa mitään ideaa mitä tarjoaisin. Pitäisi olla nopeaa ja helppotekoista. Juhlat koulussa alkavat klo 10 ja tilaan pääsee klo. 12. Etukäteen ei saa viedä mitään. Astiat ovat vuokratilassa. Parissa tunnissa pitäisi siis järjestää tarjoilut. Ehdotuksia tarjoiluun. Vieraita n. 60.

Kommentit (402)

Vierailija
361/402 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen järjestänyt useita vastaavia juhlia. Ideoita:

- Tilaa Lidlistä paistetut karjalanpiirakat etukäteen. Hae ne aamulla. Yhtä hyvin käy myös patonki.

- Keitä kananmunat edellisenä

Iltana, laita voi aamulla pehmenemään ja yhdistä ainekset juuri ennen lähtöä juhlapaikalle. Ihan pelkkä margariinikin kannattaa olla tarjolla.

- Voit laittaa tarjolle myös esim. naudanlihasiivuja, lihapullia, juustoja, mansikoita, viinirypäleitä, melonisiivuja, salamia ja savulohta.

- Tee neljä Brita-pohjaa valmiiksi. Ne voi myös pakastaa. Juhlapaikalla vatkaa vain kerma ja lisää väliin marjoja. Kannattaa etsiä etukäteen riittävän isot tarjottimet tms. kakun pohjalle. Valmiina ostetut kakun ovat surkean pieniä, kalliita, eivätkä edes kovin hyviä.

- Leivo perinteinen tiikerikakku ja osta pikkuleipiä.

- Iso kulhollinen irtokarkkeja on nuorten mieleen.

- Älä stressaa astioista. Nykyään on olemassa tosi tyylikkäitä kertakäyttöastioita. Tiskaaminen on tylsää juhlapäivänä.

- Laita tarjolle riittävästi ruokaa, ettei tarvitse täydentää ja jos joku ruoka loppuu, on muutakin tarjolla.

- Piirrä suunnitelma etukäteen: missä astiassa on mitäkin, missä järjestyksessä.

Se juhla siellä koululla venähtää aina. Ap:n aika ei todellakaan riitä juhlapaikalle päästyään munien kuorimiseen, kermanvatkaamiseen ja koristeluun.

Kerman voi vatkata etukäteen ja laittaa kannelliseen kulhoon jääkaappiin. Munavoin voi tehdä valmiiksi jääkaappiin. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Parempi on totta kai, jos saa apuun ihmisiä, mutta itse olen aina ollut sen verran pihi, että jokaisen juhlan tarjoilut olen hoitanut ihan itse.

Vierailija
362/402 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nettiä tutkinut päiväkaupalla mutta en saa mitään ideaa mitä tarjoaisin. Pitäisi olla nopeaa ja helppotekoista. Juhlat koulussa alkavat klo 10 ja tilaan pääsee klo. 12. Etukäteen ei saa viedä mitään. Astiat ovat vuokratilassa. Parissa tunnissa pitäisi siis järjestää tarjoilut. Ehdotuksia tarjoiluun. Vieraita n. 60.

Kutsu vieraat kello 15.

Teet ruokaisia salaatteja, valmisminipizzoja ja teet kakut valmiiksi tai tilaat.

Tsemppiä!! Samat juhlat järjestämässä itse ja kutsuttuja 150....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/402 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtä en tajua: ylioppilasjuhliin kutsutaan vanhempien omia kavereita.....Siis mitä ihmettä? Nuori on hädin tuskin tavannut vanhempien kavereita - ja eikun kutsutaan. Rahankeruuta?

Ei ole rahankeruuta. Tapa on tietysti perua ajalta, kun ylioppilaita valmistui paljon vähemmän. He olivat ikään kuin koko kylän kunniakansalaisia, joten kuka tahansa saattoi pistäytyä onnittelemaan ja juomaan kupin kahvia. Ei ollut paineita lahjoista eikä tarkoitus, että vieraat viipyvät koko päivän.

Mutta nykyään on eri meininki, ja häitäkin suunnitellaan niin, että vieraiden pitäisi tuoda lahjarahaa yhtä paljon kuin hääpari satsaa tarjoiluun. Eli vieraat laitetaan maksamaan omat kemut. Koska nykyisin ei kestetä ajatusta, että jollekin vähemmän tuntemattomalle tarjottaisiin kahvia ja keksi ilman, että saataisiin jotain korvaukseksi, niin tietysti myös yksi tai kaksi yllätysvierasta yo-juhlissakin on kauhistus.

Vierailija
364/402 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku vastata kysymykseen siitä, että kun on tapana mennä yo- juhliin myös kutsumatta, niin miten arvioida vierasmäärää?

Ihmettelen samaa!

Itse asun pääkaupunkiseudulla enkä tiedä ketään joka olis mennyt kutsumatta ylppärijuhliin tai joka ei ois ihan lähettäny kutsuja omiin juhliinsa. Eli ei todellakaan tarvitse kaikkialla varautua kutsumattomiin vieraisiin.

Kyllä Turussa ainakin on tapana. rivitalonaapurit ovat keränneet keskuudestaan (toki vapaaehtoisen) lahjarahan ja monet heistä pistäytyvät. Myös osa serkuista jne. Siksi hän ne nimi luettelot on lehdissä, että sieltä voi katsoa.

No ei se nimilista ole lehdessä sen takia, että sieltä voi tarkistaa minne mennä juhliin :D. 

Hei, mikä tää juttu on? Mun ja sisarusteni ylppäreihin Keski-Suomessa ei tullut kutsumattomia vieraita. Esikoiseni ylppärit ois ensi vuonna (Hämeessä), pitääkö varautua kutsumattomiin vieraisiin? Voiko ovella sanoa, että ei saa tulla, kun ei oo kutsuttu? Jospa vuokraan juhlapaikan, niin eihän sinne ne löydä?

Oisko jotain lahkolaisten juttuja? En mäkään ole stadissa huomannut tätä ilmiötä.

Mäkään en oikein tajua, että mennään kutsumatta? Ja aikaisemmin joku kirjoitti, että paikallislehdessä kutsutaan yo-juhliin. Sekin kuulostaa oudolta. Pitääkin  tämän kuun lopussa katsella Hesaria josko siellä näkyisi kutsuja? Näissä asioissa on selvästi alueellisia eroja. Itse olen ollut Pirkanmaalla muutamissa  yo-juhlissa ja rippijuhlissa ja siellä on kyllä kutsuttu ihmiset paikalle, eli käytännössä lähisukulaiset, kummit ja nuoren pari parasta ystävää.

Lämmin ruoka on ollut tarjolla kaikissa näissä juhlissa. Osa vieraista tulee pitkän matkan päästä ja ajavat vielä samana iltana takaisin. Viimeksi oli lohikeittoa ja lämmintä rapeaa ruisleipää. Oli kyllä herkkua. Oli sitten muutakin toki, mutta herkullinen keitto jäi mieleen. Ei ne tarjoilut oikeasti niin kauheasti kiinnosta ketään. Poikkeuksellisen herkullinen tarjottava jää mieleen ja jos on jokin fiasko. Voisin kuvitella, että pizza ja valmislihapullat aiheuttaisivat kyllä ihmetystä. Joku sellaisiakin täällä näköjään ehdotti.

Esim. 90-luvulla ei lähetetty varsinaisia kutsuja, joten lyhyesti saattoi piipahtaa esim. vanhemman kaveriporukka, joka tietysti onnitteli ajallaan jokaista ylioppilaslasta. Ei todellakaan ole mitään lahkolaisten juttuja, vaan ylioppilasta käydään onnittelemassa.

Lämmin ruoka ei mielestäni kuulu ylppäreihin, ellei sitten joku oikein erityisesti halua panostaa. 

Jos haluaa olla erityisen urpo ja tehdä kardinaalimokan etiketin suhteen, voi tietysti ylioppilaan onnittelemisen kieltää.

90-luvulla? Meillä viime vuonna :D Ja ruokaa sen takia, kun porukkaa tulee ympäri Suomea. On näköjään eri käytäntöjä. Yleinen kutsu laitetaan paikallislehteen, ei mitään henkilökohtaisia kutsuja.

Vierailija
365/402 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen pitänyt kaikki juhlat tuollaisissa tiloissa.

Paistoin pari lohta, reilusti sitruunamehua päälle, patonkia, kaupan valmiita cesar-salaattipusseja ja perus-salaattipusseja.Siinä alkuruoka.

Paistoin valmiiksi reilusti karjalanpaistia ja laitoin juhlatilassa uuniin, esikeitetyt perunat kiehumaan, samoin esikeitetyt lantut ja porkkanat.

Jälkiruoaksi kakkuja ja leivoksia, karkkia lapsille.

Kaveri oli auttamassa ja tarjoili kuoharit, valkkarit alkuruoalle, punkut pääruoalle ja jälkiruoka-kahvit ja konjakit sekä liköörit.

Hyvin on aina mennyt ja vieraat eivät jää koko illaksi. Päivänsankari jää laskemaan rahoja..

Pari lohta ei riitä 60 vieraalle, joten sulla kai oli vain muutama vieras.

Mulla oli 30 vierasta ja kun on alkuruoasta jälkiruokaan, kukaan ei ota puolikasta lohta lautaselle salaatin kanssa. Mutta lohet syötiin kyllä kokonaan, samoin salaatit, karjalanpaistia, perunoita ja kakkuja jäi tosi tosi paljon yli.

Tästä oppien alkuruokaa kannattaa olla reilusti. Kerroin kyllä alkupuheessani menyn sisällön, mutta nälkäiset tykkäsivät kai lohesta. Vatsat pullollaan ja kevyessä humalassa lähtivät tyytväisinä päivän seuraaviin ylioppilasjuhliin. Joillakin oli kolmet samana päivänä...

Vierailija
366/402 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestin vähän aikaa sitten juhlat 50 hengelle vuokratilassa.

Vuokratilaan pääsi klo 12 ja ensimmäiset vieraat tulivat klo 13.30. Olin suunnitellut huolella ja tehnyt kaikki tarjottavat valmiiksi. 1,5 tunnissa piti siirtää pöydät ja tuolit, kattaa pöydät, koristella, lämmittää osa ruoista ja laittaa tarjoilut astioihin. Apuna oli kaksi perheenjäsentä.

Ei ehditty. Paniikki iski. Valmiiksi puhalletut ilmapallot pyörivät lattialla, mitään ei keretty ripustaa. Ekoilta vierailta jäi pari tarjoamusta saamatta, kun ei vain ehditty lämmittää. En ehtinyt jutella vieraiden kanssa.

Lisäksi siivoamiseen kului pari tuntia juhlien jälkeen. AP taisi ekalla sivulla sanoa, että juhlapaikka pitää luovuttaa siivottuna klo 19. Voi olla ongelma.

Vierailija
367/402 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ihmetyttää, että mikä on tuollainen vuokratila, jonne pääsee vasta klo 12. Onko siis siellä aamulla sitten joku tilaisuus  ennen tätä klo 12? Outo juttu.

Eiköhän noissa aika monestikin ala vuokra-aika päivällä eikä esim. klo 06. 

No niinpä juuri. Voi olla edellisenä iltana häät tai 50 v. synttärit, jotka kestävät aamuyöhön. Ei oleteta, että paikka on kunnossa klo 6. Tietenkin voit vuorkata 2 vrk, jos haluat ja rahaa on.

Vierailija
368/402 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon erilaisia keksejä, minipizzoja (Lidl) hedelmälohkoja.. cocktail/riisipiirakkaa. Munavoin tekee hetkessä ja munat voi keittää jo edellisenä päivänä. Ota voi hyvissä ajoin lämpenemään. Onko tilassa isoja termareita niin voi keittää kahvin valmiiksi. Siinä on jo hyvät tarjoilut ja jokaiselle jotakin:)

Vierailija
369/402 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hulluutta kutsua 60 vierasta! Autottomalle vieläkin isompi.

Mutta itse olet kuoppasi kaivanut.

Säilytys sinänsä on kaikkein pienin ongelmasi:

Osta monta kylmälaukkua ja laita niihin jäädytettyjä (mieluusti neliömäisiä) vesipulloja. Tai edullisemmin vaikka pakastepusseja, kaksi sisäkkäin!

Voit pakastaa niitä vaiheittain niin, että ensin laitat vaikka 10 litraa yhteen laukkuun odottelemaan päivän tai pari, kun pakastat seuraavan 10 litran erää.

Vesi sulaa kylmälaukussa pulloissa aika hitaasti, arviolta vain litran tai pari päivässä, joten laukullinen jäätä säilyy kyllä odottamassa käyttöpäiväänsä ihan hyvin.

Näin saat rakennettua muutamalla kympillä kylmätilaa.

Siten vaan autolla tai taksilla juhlapaikalle

Vierailija
370/402 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjelmaakin voi järjestää, jos ylioppilaan nimi on Terttu

On Tertun yo koittanut. Tertutatertutatertuntaa jne...

Vierailija
371/402 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokratilaan pääsi klo 12 ja ensimmäiset vieraat tulivat klo 13.30. Olin suunnitellut huolella ja tehnyt kaikki tarjottavat valmiiksi. 1,5 tunnissa piti siirtää pöydät ja tuolit, kattaa pöydät, koristella, lämmittää osa ruoista ja laittaa tarjoilut astioihin. Apuna oli kaksi perheenjäsentä.

Ei ehditty. Paniikki iski. Valmiiksi puhalletut ilmapallot pyörivät lattialla, mitään ei keretty ripustaa. Ekoilta vierailta jäi pari tarjoamusta saamatta, kun ei vain ehditty lämmittää. En ehtinyt jutella vieraiden kanssa.

Lisäksi siivoamiseen kului pari tuntia juhlien jälkeen. AP taisi ekalla sivulla sanoa, että juhlapaikka pitää luovuttaa siivottuna klo 19. Voi olla ongelma.

Oon samaa mieltä. Ei onnistu noilla spekseillä. Sori ap, tuo on liian optimistista. Etkö itsekin käy ensin siellä koululla? Milloin arvelit ehtiväsi juhlapaikalle? Mitä teet, jos saavuttuasi juhlapaikalle siellä on vielä edellisen juhlijan sotkut ja vessapaperi ja käsipyyhkeet loppu? Mihin aikaan omat vieraasi on varmuudella lähteneet ja pääset siivoamaan paikan luovutuskuntoon klo 19 mennessä?

Tosin vierasmäärästä kysyn, että oletko varma, että ylioppilaan 25 kaveria avec tulevat tai jos tulevat, ehtivätkö edes kahvia juomaan? Eikö siinä porukassa ole muita valmistuvia? Usein saman ikäpolven porukalla on päivä täys käyntejä ja ehtivät vain pikaisesti muutamaan.

Vierailija
372/402 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin!! Aika on ongelma, ei niinkään tarjottavat.

Vierailija
373/402 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yön yli huoneenlämmössä olleet riisipiirakat kuhisevat jo vatsatautipöpöjä. Olen suorittanut elintarvikealan hygispassin ja kouluttaja painotti tätä moneen kertaan. Riisiä tai riisipiirakoita ei saa missään nimessä säilyttää huoneen lämmössä."

Mistä hitosta näitä pöpökammoisia sikiää!  Niitä kai oikein koulutetaan.

Ihmiskunta on elänyt satojatuhansia vuosia ilman kylmäkoneita ja hyvin on eletty.

Karjalanpiirakat ja kaikki paistetut viljatuotteet on keksitty nimenomaan säilymisen takia. Huittuna kalakukko - se on esimerkiksi täydellinen esimerkki tavasta säilöä kalaa ja lihaa viikonkin ajan pilaatumatta - ja ihan varmasti huoneenlämmössä.

Vierailija
374/402 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon erilaisia keksejä, minipizzoja (Lidl) hedelmälohkoja.. cocktail/riisipiirakkaa. Munavoin tekee hetkessä ja munat voi keittää jo edellisenä päivänä. Ota voi hyvissä ajoin lämpenemään. Onko tilassa isoja termareita niin voi keittää kahvin valmiiksi. Siinä on jo hyvät tarjoilut ja jokaiselle jotakin:)

No on kyllä ankeat tarjottavat ylippilasJUHLIIn, sopii ehkä oman perheen iltapalatarjoiluun leffaa katsoessa.Kaupan keksejä en kyllä tarjoaisi missään juhlissa, sen verran panostaisin juhliin että pikkuleivät leivotaan itse/tilataan ja tarjotaan juhlavampaa esim.ylioppilaspikkuleipiä,lusikkaleipiä.Jos ap:n on nyt ne juhlat järjestettävä tuossa juhlatilassa ja tuolla aikataululla apuvoimat on ehdottoman tarpeen.Tuolla yhtälöllä itse leipoisin pakkaseen kinkku-aurajuustosarvia , italiaista jauhelihapiirakkkaa vuokiin, ja ottaisin ne sulamaan aamulla,Nopea lämmitys juhlapaikalla uunissa/mikrossa.Lisäksi pieniä voileipiä, esim.kylmäsavulohitahna/porotahna, joka olisi tehty edellisenä päivänä valmiiksi jääkaappiin.leivät leikattu reunattomiksi tai sitten pieniä kolmioleipiä.Tämä vaatii että juhlapaikalla olisi heti klo 12 joku apulainen näitä viimeistelemässä.Täytekakku sitten leipomosta tilattava ja haettava matkalla juhlapaikalle.Toinen vaihtoehto olisi Sacher-kakut, jotka voisi myös leipoa pakkaseen valmiiksi ja ottaa aamulla sulamaan.Tarjottavaa ei tarvitse olla useita sortteja kunhan ne on juhlavia eikä arkisia.Onhan se ylioppilaan ainutkertainen juhlapäivä.Lisäksi voisi laittaa leipäjuustoa ja lakkahilloa.

Vierailija
375/402 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka pieniä voileipäkakkuja te teette, jos 60 henkilölle pitäisi tehdä 6 kakkua? Ei niihin juhliin mennä mahaa vaan täyttämään, ja useimmat kiertää parit juhlat.

Mun ylppäreihin tuli ~80 henkilöä. Kolme täytekakkua, neljä suolaista piirakkaa, yksi voileipäkakku, makeita leivonnaisia ja keksejä. Kaiken muun tein itse, mutta sisko teki voileipäkakun, joka oli n. uunipellin kokoinen.

Kotona järjestettiin, eikä rahaakaan kulunut ylettömän paljon, kun tein kaiken itse. Esim. suolainen piirakka on tosi halpa tehdä.

Vierailija
376/402 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen pitänyt kaikki juhlat tuollaisissa tiloissa.

Paistoin pari lohta, reilusti sitruunamehua päälle, patonkia, kaupan valmiita cesar-salaattipusseja ja perus-salaattipusseja.Siinä alkuruoka.

Paistoin valmiiksi reilusti karjalanpaistia ja laitoin juhlatilassa uuniin, esikeitetyt perunat kiehumaan, samoin esikeitetyt lantut ja porkkanat.

Jälkiruoaksi kakkuja ja leivoksia, karkkia lapsille.

Kaveri oli auttamassa ja tarjoili kuoharit, valkkarit alkuruoalle, punkut pääruoalle ja jälkiruoka-kahvit ja konjakit sekä liköörit.

Hyvin on aina mennyt ja vieraat eivät jää koko illaksi. Päivänsankari jää laskemaan rahoja..

Pari lohta ei riitä 60 vieraalle, joten sulla kai oli vain muutama vieras.

Mulla oli 30 vierasta ja kun on alkuruoasta jälkiruokaan, kukaan ei ota puolikasta lohta lautaselle salaatin kanssa. Mutta lohet syötiin kyllä kokonaan, samoin salaatit, karjalanpaistia, perunoita ja kakkuja jäi tosi tosi paljon yli.

Tästä oppien alkuruokaa kannattaa olla reilusti. Kerroin kyllä alkupuheessani menyn sisällön, mutta nälkäiset tykkäsivät kai lohesta. Vatsat pullollaan ja kevyessä humalassa lähtivät tyytväisinä päivän seuraaviin ylioppilasjuhliin. Joillakin oli kolmet samana päivänä...

Juuri näin. Esim. kanttarellikeitto on loistava alkuruoka. Olen järjestänyt monia erilaisia juhlia. Olen oppinut, että oikea ruoka tulee aina halvemmaksi kuin pikkusuolaiset. Voileipäkakut ovat hyviä, mutta vaikka tekisi itse, niin tulevat turhan kalliiksi. Muusit ja soosit (tai kalat ja riisit, ihanmien vaan) lisukkeineen buffettiin,

Meillä jää aina täytekakkua eniten. Ja kaikki joitain pikkuleipiä lukuunottamatta tilaan jostain juuri vastaavanlaisen ongelman takia, mistä ap kertoo. 2 tuntia aikaa, siinä on tekemistä jo koristelun ja esillelaiton kanssa.

Vierailija
377/402 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku vastata kysymykseen siitä, että kun on tapana mennä yo- juhliin myös kutsumatta, niin miten arvioida vierasmäärää?

Ihmettelen samaa!

Itse asun pääkaupunkiseudulla enkä tiedä ketään joka olis mennyt kutsumatta ylppärijuhliin tai joka ei ois ihan lähettäny kutsuja omiin juhliinsa. Eli ei todellakaan tarvitse kaikkialla varautua kutsumattomiin vieraisiin.

Kyllä Turussa ainakin on tapana. rivitalonaapurit ovat keränneet keskuudestaan (toki vapaaehtoisen) lahjarahan ja monet heistä pistäytyvät. Myös osa serkuista jne. Siksi hän ne nimi luettelot on lehdissä, että sieltä voi katsoa.

No ei se nimilista ole lehdessä sen takia, että sieltä voi tarkistaa minne mennä juhliin :D. 

Hei, mikä tää juttu on? Mun ja sisarusteni ylppäreihin Keski-Suomessa ei tullut kutsumattomia vieraita. Esikoiseni ylppärit ois ensi vuonna (Hämeessä), pitääkö varautua kutsumattomiin vieraisiin? Voiko ovella sanoa, että ei saa tulla, kun ei oo kutsuttu? Jospa vuokraan juhlapaikan, niin eihän sinne ne löydä?

Oisko jotain lahkolaisten juttuja? En mäkään ole stadissa huomannut tätä ilmiötä.

Mäkään en oikein tajua, että mennään kutsumatta? Ja aikaisemmin joku kirjoitti, että paikallislehdessä kutsutaan yo-juhliin. Sekin kuulostaa oudolta. Pitääkin  tämän kuun lopussa katsella Hesaria josko siellä näkyisi kutsuja? Näissä asioissa on selvästi alueellisia eroja. Itse olen ollut Pirkanmaalla muutamissa  yo-juhlissa ja rippijuhlissa ja siellä on kyllä kutsuttu ihmiset paikalle, eli käytännössä lähisukulaiset, kummit ja nuoren pari parasta ystävää.

Lämmin ruoka on ollut tarjolla kaikissa näissä juhlissa. Osa vieraista tulee pitkän matkan päästä ja ajavat vielä samana iltana takaisin. Viimeksi oli lohikeittoa ja lämmintä rapeaa ruisleipää. Oli kyllä herkkua. Oli sitten muutakin toki, mutta herkullinen keitto jäi mieleen. Ei ne tarjoilut oikeasti niin kauheasti kiinnosta ketään. Poikkeuksellisen herkullinen tarjottava jää mieleen ja jos on jokin fiasko. Voisin kuvitella, että pizza ja valmislihapullat aiheuttaisivat kyllä ihmetystä. Joku sellaisiakin täällä näköjään ehdotti.

Esim. 90-luvulla ei lähetetty varsinaisia kutsuja, joten lyhyesti saattoi piipahtaa esim. vanhemman kaveriporukka, joka tietysti onnitteli ajallaan jokaista ylioppilaslasta. Ei todellakaan ole mitään lahkolaisten juttuja, vaan ylioppilasta käydään onnittelemassa.

Lämmin ruoka ei mielestäni kuulu ylppäreihin, ellei sitten joku oikein erityisesti halua panostaa. 

Jos haluaa olla erityisen urpo ja tehdä kardinaalimokan etiketin suhteen, voi tietysti ylioppilaan onnittelemisen kieltää.

90-luvulla? Meillä viime vuonna :D Ja ruokaa sen takia, kun porukkaa tulee ympäri Suomea. On näköjään eri käytäntöjä. Yleinen kutsu laitetaan paikallislehteen, ei mitään henkilökohtaisia kutsuja.

Joo, täällä on niitäkin, jotka ovat kirjoittaneet 90-luvulla. Teillä siis viime vuonna oli mitä? Ei-kutsuttuja vai yo-juhlat? Ajalla ei sikäli ole väliä, koska uskoisin edelleen olevan tällaisia porukoita, joista voidaan lähettää "edustaja" onnittelemaan. Ideana on ensisijaisesti onnittelu, ei kuokkiminen saati jääminen huusholliin.

Mistään paikallislehtien kutsuista en ole kuullutkaan, täällä ei laita mielestäni kukaan Aamulehteen kutsuja. 

Vierailija
378/402 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitopalvelu. Laittaa esille tunnissa tarjoilut, astiat ja koristeet. 2 tarjoilijaa ja säkin voit nautia juhlista, etkä seistä keittiössä tiskaamassa skumppalaseja.

No, sepä se kun ei ole varaa pitopalveluun.

Nyyttärit. Elämä on valintoja, valitsit väärin.

Vierailija
379/402 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ihmetyttää, että mikä on tuollainen vuokratila, jonne pääsee vasta klo 12. Onko siis siellä aamulla sitten joku tilaisuus  ennen tätä klo 12? Outo juttu.

Eiköhän noissa aika monestikin ala vuokra-aika päivällä eikä esim. klo 06. 

Okei, mä en tiennyt. Mulla on ollut pitopalvelu ja ovat menneet juhlapaikalle aamulla, viimeksi muistaakseni klo 9,  ja mä olen mennyt aamupäivällä tsekkaamaan, että kaikki on ok. Parit tuollaiset isommat juhlat olen siis vain järjestänyt, vuokratiloissa siis.

Itse järkkäsin kolmekymppiset vuokratiloissa enkä nyt muista tarkalleen, milloin ovet sai auki, mutta aika illalla. Kai lisärahalla olisi saanut vaikka kuun taivaalta. Oli kyllä muutenkin aika onnettomat kekkerit, just sellaset, joissa kauhea hösläys ja säätö. Ensiksi tarjoilut pöytään, sitten pakataankin jo kamoja autoa varten. 

Vierailija
380/402 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtä en tajua: ylioppilasjuhliin kutsutaan vanhempien omia kavereita.....Siis mitä ihmettä? Nuori on hädin tuskin tavannut vanhempien kavereita - ja eikun kutsutaan. Rahankeruuta?

Anteeksi nyt vaan, mutta missä ihmeen tynnyrissä täällä osa ihmisistä elää?

Esim. monilla työpaikoilla on aivan normaalia kerätä kolehti työntekijän lapselle, joka pääsee ylioppilaaksi. Lahjanantajia ei aina kutsuta juhliin, mutta nyt oli siitä kyse, miksi ovelle saattaa tulla kutsumatonkin naama.  Siksi, koska joku ajatteli sen lahjan tuodakin. 

Itse ainakin tiesin erinomaisen hyvin isäni kaveriporukan ylioppilaana, enkä lainkaan hämmästynyt, kun porukan "kuriiri" soitti ovikelloa ja onnitteli. Hienoahan se oli. En muista, pyydettiinkö sisälle vai oliko kiire toiseen paikkaan. 

Miten tällainen voisi olla rahankeruuta, kun ei kerran itse kutsukaan? En ymmärrä nyt logiikkaa. Tässähän juuri siitä oli kyse, että kun EI ole kutsuttu, mutta silti tullaan. Niin, huhhuh, jotkut kamalat ihmiset haluavat onnitella uutta ylioppilasta, hirveitä moiset. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme