Suomalainen unelma on edelleen OMAKOTITALO! Mutta yhä useammalle se on tavoittamattoman kallis
Uutisoinnin perusteella omakotitalo on ja pysyy unelma-asumisen ykkösenä. Ja hintojen perusteella niitä oikeastikin halutaan ja niistä ollaan valmiita maksamaan paljon enemmän kuin saman alueen rivi- tai kerrostaloasunnoista.
Onhan omakotitalon omistaja oikea kiinteistönomistaja eikä vain asunto-osakkeen. Omakotitalo tarjoaa elämänrauhaa tässä kansainvälistyvässä ja elämän lieveilmiöitä pursuavassa nykymaailmassa. Omakotitalo on väistämättä - tahtoisimmepa tai ei - merkittävä statussymboli varsinkin pk-seudulla. Omakotitalossa voit tehdä yksilöllisiä päätöksiä ilman nykyajan helposti riitelevää osakaskuntaa.
Valitettavasti omakotitalo on yhä useammalle päiväuni vain; lukuun ottamatta kuolevia paikkakuntia ja 70/80-luvun homeongelmaisia tiilitalolättyjä on omakotitalojen hinnat nousseet pilviin viimeisen 20 vuoden aikana. Nousu johtuu jo ihan siitäkin, että tonttimaan hinnan lisäksi rakennuskulut ovat räjähtäneet aivan valtaisasti mm. rakennusmääräysten takia.
Moni maksukyvyltään heikko ihminen yrittääkin valehdella itselle pitävänsä enemmän rivi- ja kerrostaloasumisesta, mutta lottovoitot ovat osoittaneet, että oikeasti tällaisetkin ihmiset janoavat sitä oikeaa omakotitaloa!
Uni on paras lääke ja terveyden erittäin tärkeää. Jos siksi asuisin omakotitalossa.
Kommentit (120)
No itse en arjessa jaksa hoitaa kaikkea sitä mitä omakotitalo vaatii. Siksi kerrostalo hyvien palveluiden vieressä.
Viikonloppuisin on sitten mukava mennä vapaa-ajanasunnolle joka on käytännössä uudehko pieni omakotitalo kaikilla mukavuuksilla järven rannalla. Siellä ei haittaa luoda lunta ja tehdä pientä huoltohommaa kun siihen ei mene arjen vapaa-aikaa.
Onhan meillä pakollinen maanpuolustusvelvollisuuskin ja miehet pakotetaan armeijaan, että voi puolustaa maata.
Mutta mitä maata pitäisi puolustaa?
Sitä vuokrakämpääkö johon menee kuukauden palkasta 3/4?
Kyllähän sen ymmärtää että jokainen haluaa puolustaa omaa maataan, mutta entä jos sellaista ei kykene hankkimaan ja on järjestetty ostovoima sellaiseksi ettei koskaan kykenekään?
Miksi kiinnostaisi puolustaa toisten maita?
En tykkää ok-talosta kun sen myynnin jälkeinen vastuu on liian raskas.
Mitä olen hintoja katsellut, niin aika halvalla omakotitaloja saa, jos vaatimustaso/sijainti ei ole niin kiveenhakattuja.
Lottovoittajana minulla olisi varaa palkata joku tekemään ne kaikki omakotitalon työt. Nykyisessä rahatilanteesta asun mieluummin kerrostalossa, vaikka varaa omakotitaloon olisikin. Rivitaloa pidän kaikista pahimpana vaihtoehtona, pieneen porukkaan mahtuu aina joku hankala änkyrä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä olen hintoja katsellut, niin aika halvalla omakotitaloja saa, jos vaatimustaso/sijainti ei ole niin kiveenhakattuja.
Halpaahan ei kannata ostaa. Järkevistä kohteistahan saa maksaa paljon.
Me olimme sillä lailla etuoikeutettuja, että pystyimme tekemään tämän unelman todeksi neljä vuotta sitten. Ei ole kaduttanut muu kuin että miksi emme jo paljon aikaisemmin ostaneet oikeaa omakotitaloa!!
Siis aivan täydellinen elämänlaadun parannus!
Kyseessä tietenkin hyvin rakennettu, nykyaikainen energiatehokas omakotitalo arvoa nostavalla kasvualueella. Muualtahan ja muunlaisia ei kannata ostaa.
Halpojahan ei kannat ostaa, koska niissä on vikaa ja/tai sijainti huono.
Hyvä omakotitalo nostaa arvoaan pitkässä juoksussa. Sellaisia ihmiset ostavat.
Asuisitko ennemmin vuokralla kerrostalossa vai omistus-kummituskartanossa, jossa kummitukset pyrkii pääsemään takaisin ainoiksi omistajiksi... ja eroon sinusta.
Näin se menee, minäkin asuisin omakotitalossa jos olisi varaa. Ei vaan ole vaikka tulot menee tonne parhaaseen 10% sakkiin :/
En ymmärrä millä ilveellä porukka nuita velkalinnoja oikein rahoittaa.
Itse asun mieluiten maakuopassa.
Mikäli verrataan neliöhintoja on omakotitalo melkosen halpa osakkeeseen verrattuna.
Ei ole kyllä mikään minun unelma. Pitkin hampain suostuin muun perheen vaatimuksesta muuttamaan kerrostalosta paritaloon vuosi sitten. Tämän vielä jaksaa hoitaa, kun lapsetkin hoitavat pihaa etc. Tämäkin paritalo maksoi yli 700.000€ meren rannalta Pk-seudulla. Sitten taas kerrostaloon, kun lapset muuttavat pois.
Onneksi me ostimme ajoissa, silloin kun vielä omakotitaloja sai järjelliseen hintaan ja meidänkin tuloilla pystyi sellaisen ostamaan. Ihan kiva, että päästiin silloin kiinni tähän "hinnannousuhissiin". Ei ole mikään rahaongelma ostaa sitten kalliimpaakin. :)
Omakotitalo olisi kannattanut ostaa 20 vuotta sitten tai mieluummin markka-aikana. Sen jälkeen hintojen nousu on ollut ihan järjetön kasvualueilla.
ei ole mun unelma, mulla on 122 n neliön rivari keskustassa Pohjoisessa enkä haluaisi tässä junttilassa asua päivääkään. Unelmani on asua AASIASSA omassa purjeveneessä ja kalastaa ja kiertää Aasiaa ja maissa ollessa ajella motskarilla, kuka tässä perkeleen Suomessaa haluaa asua? en minä
mies 54 v, syökää paskaa
Sama täällä. Enkä ihan ymmärrä noita yöuni-kommentteja - olen asunut viimeiset 20 vuotta Helsingissä eri kerrostaloissa ja nukkunut oikein hyvin. Lottovoiton osuessa kohdalle muuttaisin todennäköisesti kyllä - mutta isompaan kerrostaloasuntoon ja kantakaupunkiin.