Suomalainen unelma on edelleen OMAKOTITALO! Mutta yhä useammalle se on tavoittamattoman kallis
Uutisoinnin perusteella omakotitalo on ja pysyy unelma-asumisen ykkösenä. Ja hintojen perusteella niitä oikeastikin halutaan ja niistä ollaan valmiita maksamaan paljon enemmän kuin saman alueen rivi- tai kerrostaloasunnoista.
Onhan omakotitalon omistaja oikea kiinteistönomistaja eikä vain asunto-osakkeen. Omakotitalo tarjoaa elämänrauhaa tässä kansainvälistyvässä ja elämän lieveilmiöitä pursuavassa nykymaailmassa. Omakotitalo on väistämättä - tahtoisimmepa tai ei - merkittävä statussymboli varsinkin pk-seudulla. Omakotitalossa voit tehdä yksilöllisiä päätöksiä ilman nykyajan helposti riitelevää osakaskuntaa.
Valitettavasti omakotitalo on yhä useammalle päiväuni vain; lukuun ottamatta kuolevia paikkakuntia ja 70/80-luvun homeongelmaisia tiilitalolättyjä on omakotitalojen hinnat nousseet pilviin viimeisen 20 vuoden aikana. Nousu johtuu jo ihan siitäkin, että tonttimaan hinnan lisäksi rakennuskulut ovat räjähtäneet aivan valtaisasti mm. rakennusmääräysten takia.
Moni maksukyvyltään heikko ihminen yrittääkin valehdella itselle pitävänsä enemmän rivi- ja kerrostaloasumisesta, mutta lottovoitot ovat osoittaneet, että oikeasti tällaisetkin ihmiset janoavat sitä oikeaa omakotitaloa!
Uni on paras lääke ja terveyden erittäin tärkeää. Jos siksi asuisin omakotitalossa.
Kommentit (135)
Onneksi ostimme omakotitalon 2009, kun hinnat olivat vielä halpoja. Moni piti meitä hulluina, kun ostimme keskellä laman syvintä kuoppaa. Olisi kuulemma pitänyt odottaa parempaa aikaa eli paljon kalliimpia hintoja! Kivasti saimme maksaa asuntolainaa pois korotta vuoteen 2022 asti.
Reilut kaksi viikkoa sitten tuli kuitattua omakotitalon asuntolaina. 20 vuotta se otti, mutta nyt on vapaa jeppe, mietin jo puolitosissani neljän päivän duunivikkkoa jne.
Nauran teidän omakotitaloille jotka paljastuu hometaloiksi parin vuoden kuluttua. Kuusinumeroinen sijotussalkku, koska "tyydyn" kerrostaloasuntoon. Vaivaton kuin mikä..
Kerrostaloissa asunut kirjoitti:
Kerrostalossahan viihtyvät kaikki, mm. kyttääjät, meluajat, bilettäjät, valittajat, riitelijät, huumeviljelijät, virolaiset työporukat, syrjäytyneet, unohdetut vanhukset jne.
Lada oli lämmin auto ja lähti kylmällä käyntiin jne.
Olen asunut rivarissa, ok-talossa jonka myös itse rakensin sekä kerrostalossa. Kerrostalo on loppuelämäni valinta !
Vierailija kirjoitti:
Olen jo keski-iässä enkä vieläkään ole ruvennut haaveilemaan omakotitalosta.
Unelmien kämppä sijaisee Helsingin keskustassa tai ainakin erittäin lähellä ja mieluiten jugend-talossa.
Opiskeluaikana minun unelmakämppä oli Helsingin keskustassa jugend-talossa, kävelymatkan päässä yliopistolta ja yöelämästä. Sellainen koti näyttää hyvältä kuvissa, mutta harva aikuinen tuollaisessa oikeasti viihtyy. Minä ainakin arvostan todella paljon omaa pihaa, josta voi lumettomana vuodenaikana käydä hakemassa omat yrtit salaattiin ja marjat aamupuuron päälle, ja puilla lämpiävä sauna on luksusta. Eikä se lumitöiden teettäminen ulkopuolisella niin paljon maksa kuin moni tuntuu luulevan. Nurmikonleikkaukseenhan on nykyään robotti.
Meidän eka ok-talo oli pienen tulipalon jäljiltä sikahalpa. Vahinkojen korjaamiseen tarvittiin noin neliön verran uutta parkettia, yksi kipsilevy seinään, pesemistä, alakertaan maalia ja uudet tapetit (jotka olisi uusittu muutenkin).
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut rivarissa, ok-talossa jonka myös itse rakensin sekä kerrostalossa. Kerrostalo on loppuelämäni valinta !
Hei, minkä ikäisenä päätit lähteä ok-talosta kerrostaloon? Meillä on itse rakennettu ok-talo, joka on suunniteltu uniikisti toiveittemme mukaan ja esteettömäksi siltä varalta, että haluaisimme vielä rollaattori-ikäisinä asua siinä. Ollaan kuuskymppisiä, lapset jo maailmalla ja talossa on neliöitä aika reilusti, mutta ei se oikeastaan haittaa, koska tosi halpaa asumistahan tämä on nyt, kun ei ole enää lainaa. Pihakin on suunniteltu helppohoitoiseksi. Enemmän mietityttää talon jättäminen talveksi yksin, jos työuran jälkeen haluaisi viettää kylmän osan vuodesta etelän lämmössä, kerrostaloasunto on huolettomampi jättää tyhjilleen.
Rahalla saa, tai perintönä tulee, se on totta. Seuratkaa myös noita pohjois-Suomen taloja. Esim. Tornionjokilaakso, Pohjois-Pohjanmaa (varsinkin Kainuu) pursuavat vanhoja upeita taloja vailla omistajaa. Osa niistä on jakamattomia perintöjä, mutta kirjettä vaan postiluukkuun! Niin sai yksi tuttavani ostetuksi unelmiensa punaisen mummonmökin. Katoin just YleAreenasta ohjelman jossa oli tuosta Tornionjokilaisuudesta - tosin Ruotsin puolelta jokea - joku oli laskenut 40 vanhaa taloa pienessä tuppukylässä vailla omistajaa.
Ei kannata olla oikotien ja etuoven varassa. Käykää paikan päällä. Jututtakaa autiotalon naapureita, kyselkää vähän. Sen jälkeen kirjettä postilaatikkoon!
Myös huutokaupat-sivusto on hyvä. Sieltä saa todella halvalla ulosmitattuja taloja
Suomesta saa ok-talon alle 10 000€ kun halua on muuttaa luonnon lähelle.
Vierailija kirjoitti:
Nauran teidän omakotitaloille jotka paljastuu hometaloiksi parin vuoden kuluttua. Kuusinumeroinen sijotussalkku, koska "tyydyn" kerrostaloasuntoon. Vaivaton kuin mikä..
Jos on uusi ja alusta lähtien itselle rakennettu talo, niin miten se nyt parin vuoden päästä olisi hometalo? Eikä ok-talo sulje pois sijottamista, päin vastoin, ok-asujat ovat Suomessa keskimäärin varakkaampia kuin kerrostaloasujat. Toivottavasti sinä kuitenkin nautit rahoistasi jollain muulla tavalla ennen kuin aika jättää.
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalot ovat neliöhinnaltaan halvempia kuin kerros- tai rivitalot. Paljon neliötä tarvitsevat lapsiperheet ajatuvat omakotitaloihin juurikin halvempien kustannusten vuoksi.
Neliöltään halvempia mutta kun kerrot ne neliömäärät neliön hannalla niin huuups, ompa kallista.
Kuulostaa ehkä oudolta,.mutta tykkään ihan aidosti kerrostalon bileistä, yhteisöllisyydestä, siitä että sattuu ja tapahtuu, lapset leikkivät samalla pihalla..On elämäntarinaa jos toistakin, naapuria voi auttaa, Huoltomies käy vaikka vaihtamassa sulakkeet, lol. Omakotitaloissa on niin yksinäistä.
Ei niistä kasvualueella sijaitsevista hyvistä omakotitaloista ihan syyttä suotta maksella sellaisia hintoja kuin niistä maksellaan.