Suomalainen unelma on edelleen OMAKOTITALO! Mutta yhä useammalle se on tavoittamattoman kallis
Uutisoinnin perusteella omakotitalo on ja pysyy unelma-asumisen ykkösenä. Ja hintojen perusteella niitä oikeastikin halutaan ja niistä ollaan valmiita maksamaan paljon enemmän kuin saman alueen rivi- tai kerrostaloasunnoista.
Onhan omakotitalon omistaja oikea kiinteistönomistaja eikä vain asunto-osakkeen. Omakotitalo tarjoaa elämänrauhaa tässä kansainvälistyvässä ja elämän lieveilmiöitä pursuavassa nykymaailmassa. Omakotitalo on väistämättä - tahtoisimmepa tai ei - merkittävä statussymboli varsinkin pk-seudulla. Omakotitalossa voit tehdä yksilöllisiä päätöksiä ilman nykyajan helposti riitelevää osakaskuntaa.
Valitettavasti omakotitalo on yhä useammalle päiväuni vain; lukuun ottamatta kuolevia paikkakuntia ja 70/80-luvun homeongelmaisia tiilitalolättyjä on omakotitalojen hinnat nousseet pilviin viimeisen 20 vuoden aikana. Nousu johtuu jo ihan siitäkin, että tonttimaan hinnan lisäksi rakennuskulut ovat räjähtäneet aivan valtaisasti mm. rakennusmääräysten takia.
Moni maksukyvyltään heikko ihminen yrittääkin valehdella itselle pitävänsä enemmän rivi- ja kerrostaloasumisesta, mutta lottovoitot ovat osoittaneet, että oikeasti tällaisetkin ihmiset janoavat sitä oikeaa omakotitaloa!
Uni on paras lääke ja terveyden erittäin tärkeää. Jos siksi asuisin omakotitalossa.
Kommentit (120)
kylläpäs se olisi kyllä ihan painajainen asua sellaisessa oktalossa, joka on sillä kuuluisalla postimerkkitontilla.
Tuntuu että sohaisee ampiaispesää, jos sanoo että omakotitalo ei ole ollut tkinä sen kummemmin unelma.
Itseasiassa sitä ei edes uskota, vaan väitetään että tuo on vain tekosyy, koska ei ole varaa tai pelottaa joku mystinen iik juttu omakotitalossa ja sen kuluissa.
Tosiasia on, että vaikka olisi varaa siihen säädyllinsen kuntoiseen omakotitaloon ei, kaikki sitä kuitenkaan halua.
Ja ei, ei ole kyse siitä että ei tietäisi mitä omakotitalossa asuminen on.
Negatiiviset seikat omakotitalossa: Kaikki on omalla vastuulla ja pakolliset rempat ja laitteiden uusimiset omakustanteisesti. Vuokra-asunnossa kuuluu vuokranantajalle. Joko ostat rempat tai olet remonttitaitoinen. Oltava siis rahoja varattuna tuollaisiin. Mitään varsinaista remppoja ei vuokralaiselle kuulu, korkeintaan pikkujuttujen korjauttamiset.
Toki vuokra-asunnossa olet sen varassa mitä vuokranantaja haluaa hankkia ja koska. Ainoastaan laitteiden rikkoontuessa on velvollinen tuomaan uuden. Moni ei itse halua tietenkään kustantaa mitään, koska poismuuttaessa ei saa hyvitystä.
Omakotitalossa isommat pihahommat. Jos ei tykkää, ei hyvä.
Kustannukset voi olla vaikka mitä ,mutta melko hyvin ennakoitavissa riippuen omakotitalosta. Omakotitalot yleensä kalliimpia kun kerrostaoasunnot, mutta vaikka kustannukset koostuu eritavalla voi olla jopa samat tai alhaisemmat kun kerrostalossa. Vertaillaan tässä samanhintaisia asuntoja, joten hinta ei issue. Oletetaan että omakotitaloasuja ei ota käyttöön fakiiritaitoja, jotta kulut mahdollisimman alhaiset eli riittävästi lämmitystä ja vettä, kuten kerrostalossa olisi. Tuokin heh riippuu tietenkin isännöitsijästä lämmityksen suhteen. Huvittavaa sellaiset omakotitaloasujat: "Kyllä on riittävän lämmintä" (oikeesti hampaat kalisee) "Älkää nyt olko 5 min kauempaa suihkussa" ja sitten esitetään asumiskulut halpana.
No sitten positiiviset seikat omakotitalolle;
Omakotitalossa oma rauha ja ei tarvitse myöskään järjestää hiljaisuutta omassa asunnossa tiettyyn kellonaikaan.
Iso piha, jos tykkää hyödyntää.
Yleensä enemmön neliöitä ja sauna.
Jos uusit tai remppaat jotain, se on sitten omavalintainen, vaikka maksat itse.
Eiköhä ne oo ne ylipositiiviset ekstrovertit jokka tykkää kerrostaloista ja yhteisöllisestä asumisesta. Kaikki normaalit suomalaiset introvertit haluaa okt:n kaukana noista pöhisijöistä.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että sohaisee ampiaispesää, jos sanoo että omakotitalo ei ole ollut tkinä sen kummemmin unelma.
Itseasiassa sitä ei edes uskota, vaan väitetään että tuo on vain tekosyy, koska ei ole varaa tai pelottaa joku mystinen iik juttu omakotitalossa ja sen kuluissa.
Tosiasia on, että vaikka olisi varaa siihen säädyllinsen kuntoiseen omakotitaloon ei, kaikki sitä kuitenkaan halua.
Ja ei, ei ole kyse siitä että ei tietäisi mitä omakotitalossa asuminen on.
Negatiiviset seikat omakotitalossa: Kaikki on omalla vastuulla ja pakolliset rempat ja laitteiden uusimiset omakustanteisesti. Vuokra-asunnossa kuuluu vuokranantajalle. Joko ostat rempat tai olet remonttitaitoinen. Oltava siis rahoja varattuna tuollaisiin. Mitään varsinaista remppoja ei vuokralaiselle kuulu, korkeintaan pikkujuttujen korjauttamiset.
Toki vuokra-asunnossa olet sen varassa mitä vuokranantaja haluaa hankkia ja koska. Ainoastaan laitte
Kyllähän se pitkä suihku vuokralaisellekin maksaa, ellei sitten ole kiinteää vesimaksua, jolloin maksatat veden lotraamisesi muilla asukkailla vuokrissaan.
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalot ovat neliöhinnaltaan halvempia kuin kerros- tai rivitalot. Paljon neliötä tarvitsevat lapsiperheet ajatuvat omakotitaloihin juurikin halvempien kustannusten vuoksi.
Tämä totta. Kun sain liian pienen asunnon myytyä (3lasta 1 aikuinen) katselin yli 120m2 asuntoa. Rivitaloista ois löytyny sopivan kokoisia mutta samalla rahalla sain 250m2 omakotitalon. Samaten asunto osakkeet joustamattonat kiinteät kulut oli aivan hirveitä siis n.4vuotta sitten niin päädyin omakotitaloon enkä ole katunut. Joku suojelus enkeli oli matkassa, oltais kuoltu nälkää nyt nousseiden kulujen kanssa.
Omassa talossa pystyn säätämään kulutusta kukkaron kapasiteetin mukaan sekä remontit teen itse. Iso raha on säästynyt omakotitalon myötä.
M44
Kyllä mulle on ollut omakotitalo unelma viimeiset 15 vuotta. Olen koko ikäni asunut joko rivitalossa tai kerrostalossa ja on todellakin mitta täysi naapurien perseilyä. Välinpitämättömyyden vuoksi maksamme vuosittain taloyhtiönä tuhansia euroja tyhjästä ja ne kaikki siirtyvät asumiskuluihin. Ei auta isännöinnin tiedotteet, perseily jatkuu. Minua ei ole haitannut taloyhtiön remontit, esim. kattoremontti ja käyttövesiputkiremontti, ne ovat kaikki olleet ajankohtaisia. Se perseily vituttaa eniten. Pienistä perseilyjen puroista kasvaa lopulta iso perseilyjen puro. Mutta eipä perseilijä sitä tajua, koska taloyhtiön taikaseinässä on aina raha - se kaikki perseily menee taloyhtiön piikkiin!
Omakotitalounelman toteutumisen esteenä on raha. Omakotitalojen hinnat ovat nousseet pilviin. Pitäisi ottaa 200 000 € lainaa, että pääsisi unelmaan kiinni. Ikää on kuitenkin kohta 50 vuotta, niin olen ensimmäisenä irtisanottavien listalla, kun yt:t alkavat. Osaamisella, vastuunkannolla, kehittävällä työotteella tms ei ole merkitystä. Olen vain työnantajan näkökantilta liian vanha. Vaikka en oikeasti ole edes vanha, vaan elän parhaita vuosiani.
Vierailija kirjoitti:
😇🎅🏻🤶🏻🎄🧑🏻🎄🕯🕎🍖🔥
JOULU OMAKOTITALOSSA
Lapset ovat jo menneet nukkumaan. Jouluyön hiljaisuudessa katsomme kuinka kauniisti joulukuusi loistaa kotimme tunnelmallisessa salissa.
Seisomme vierekkäin ja kädet ovat automaattisesti hakeutuneet toisen käteen. Niin kuin ne ovat tehneet jo vuosikymmenen ajan.
Ulkona on pyryttää lunta ja ulkotulet valaisevat kartanoa. Tuvassa takka säteilee hiljaista lämpöään, tunnelmallisissa makuuhuoneissa pönttöuunit tuovat lämpöään.
On hiljaista. Vain kyynel vierähtää silmäkulmaan ja painaudumme toisiamme vasten. Maa on niin kaunis.
- ote päiväkirjasta jouluyönä 2023 -
kateeksi käy t. itsemurhakuutiossa sinnittelevä
Ostimme omakotitalon vain sen vuoksi ettei seinän takana asu ketään. Meitä ei kiinnosta pihanhoito eikä häiritse liikenteen ääneet. Mutta seinänaapureista olemme saaneet tarpeeksemme.
Oma unelma-asuntoni oli korkean talon kattohuoneisto.
Vierailija kirjoitti:
Tuo todellisuuden kieltäminen tyyliin " Meille unelmaa on asua betonikasarmilla" tai "Meidän juttu on hyyrystellä sosialistisessa rivarissa", kun todellisuus on se että KAIKKI, mukaan luettuna ja varsinkin edellämainitut haluavat omakotitalon mutta eivät sitä saa kun ovat niin pirun tyhmiä ettei niillä ole koskaan varaa siihen. Sitten Ylenantoa myöden "uutisoidaan" että omakotiasuminen ei muka enään kiinnostaisi, paskan marjat! Käytetään vain kiertoilmaisua happamista pihlajanmarjoista kettuna.
Omakotiasukkaat ovat suomalaista Eliittiä, siihen porukkaan ei ihan kuka tahansa pääsekkään :)
Minä asuisin mieluummin kerrostalossa, mutta mies haluaa asua omakotitalossa. Hän on itsepäisempi, joten ainakin toistaiseksi minä joustan.
Jos helsingissä haluaa asua halvalla ja laiskasti on hotelli paras vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhä ne oo ne ylipositiiviset ekstrovertit jokka tykkää kerrostaloista ja yhteisöllisestä asumisesta. Kaikki normaalit suomalaiset introvertit haluaa okt:n kaukana noista pöhisijöistä.
Omakotitalossa tuntuu olevan enemmän tekemisissä naapureiden kanssa kuin mitä kerrostalossa ikinä.
Meillä oli varaa helsingissä omakotitaloon 4 vuotta sitten. Mutta mutta mutta. Ei tämä niin idyllinen ollutkaan. Alunperin ihana tontti, oli yksityisyyttä. Nyt sitten naapurit yksi toisensa jälkeen ovat laittaneet talonsa myyntiin ja lohkoneet tontit, tähän tuli/tulee 5 (viisi) taloa ihan kiinni meidän pihaan joka suunnassa uusia taloja/rakentamista. Talot melkein ihan kiinni meidän tontissa. Pihalla ei ole enää mitään yksityisyyttä ja talossa joka ikkunassa on naapurin ikkunaan suora näky.
Voi jumankekka sanon minä. Me haluttiin vanha talo väljään rakennetulla vanhalla omakotitalo alueella jossa on isot pihat. Nyt vaan on se buumi, että mahdollisimman iso hyöty rahallisesti talomyynnissä että tontti jaetaan kahtia ja pihalle tulee uusi toinen talo ja sit tulee minipihoja kaikille.
Vierailija kirjoitti:
vesimiesnainen kirjoitti:
Ei oo koskaan ollut minulla unelmana. Olen liian mukavuudenhaluinen ja laiska ok-taloon.
Itselleni ok-talo näyttäytyy vain työläänä ja raskaana taakkana. Ja jos siitä haluaisi eroon, sekään ei liene aina helppoa.
Olen senverran vapaudenhaluinen, että ok-talo kuulostaa melkein pahemmalta kahleelta kuin avioliitto, johon en siihenkään koskaan ryhtyisi.Itse taas olen liian mukavuuden haluinen ja itsenäinen kerrostaloon.
En voi sietää sitä että naapurin Irma saa lauantaiaamuna klo 4:27 huuto-orgasmin tai Pera hakkaa alaovea sunnuntai-iltana klo 23:14 kun ei pääse Irman luo kylään. En voi sietää myöskään sitä että naapurin Taimimuori kyttää että oikaseeko joku nurmikon reunasta tai sylkäisikö joku pensasaitaan. Enkä voi sietää sitä että hallituksessa oleva Tauno runnoo läpi ikkunaremontin, jota ei olisi tarvittu.
Haluan hallinnoida omaa
Tämä on kyllä totta. Itse olen tykännyt asua enemmän kerrostalossa sen helppouden takia, ja lähellä palveluja ja tapahtumia. Mutta naapurit tekee loppupeleissä siitä asumisesta sitten aika rasittavaa. Käynyt huono tuuri, että naapurina on ollut aika monesti se kuuluisa kerrostalokyylä, joka saa hermoromahduksen jos kaikki ei kierrätä oikein roskia, suihkuttelu ei lopu tasan 22.00, jne.
Olen miettinyt pieneen omakotitaloon muuttamista, mutta toistaiseksi se on suunnitelma-asteella. Saa nähdä toteutuuko koskaan. Oma puutarha marjapensain ja kukkaistutuksin olis kyllä aika pop.
Ne on vaan niin hemmetin kalliita! Ties kuinka kauan olen unelmoinut okt:sta!!!
Veronmaksajana on ihan ok, että yhteiskunnan elätit asuvat betonikuutioissa eikä missään lukaaliomakotitaloissa.
Omakotitalossa on asuttu eikä kiinnosta enää. Nyt on viehättävä ylimmärn kerroksen asunto Helsingissä, ja hyvin vaatimaton mökki meren äärellä vain runsaan tunnin ajomatkan päästä. Tämä on hyvä kombo.
Lumityöt ja isot remontit ei niinkään kiinnostele, kerrostalossa on talvellakin niin leppoisaa. Käännän kylkeä lämpimässä sängyssäni kun kuulen aamuöisen lumitraktorin äänen. Aamulla voin rauhassa miettiä että huvittaako lähteä toimistolle fillarilla vai kävellen,vai tekisinkö kenties etäpäivän.
Vierailija kirjoitti:
Tuo todellisuuden kieltäminen tyyliin " Meille unelmaa on asua betonikasarmilla" tai "Meidän juttu on hyyrystellä sosialistisessa rivarissa", kun todellisuus on se että KAIKKI, mukaan luettuna ja varsinkin edellämainitut haluavat omakotitalon mutta eivät sitä saa kun ovat niin pirun tyhmiä ettei niillä ole koskaan varaa siihen. Sitten Ylenantoa myöden "uutisoidaan" että omakotiasuminen ei muka enään kiinnostaisi, paskan marjat! Käytetään vain kiertoilmaisua happamista pihlajanmarjoista kettuna.
Omakotiasukkaat ovat suomalaista Eliittiä, siihen porukkaan ei ihan kuka tahansa pääsekkään :)
Jaa, en tiennytkään että olen ollut osa suomalaista eliittiä. Yli puolet elämästäni omakotitalossa asuneena. Ensin nuorena kotitaloissa, sitten duunarina ja yrittäjänä velkavetoisissa omakotitaloissa, viimeksi omassa mummonmökissäni, se oli kodikkain paikka. Nyt sitten luuserina mukavassa asunnossa pikkukaupungin keskustan tuntumassa. Kotitalossa sitten asunevat vakituisesti eliittihiiret korkeintaan.
Asun omistamassani 140m2 kokoisessa sähkölämmitteisessä omakotitalossa. Talo on noin 20vuotta vanha ja hyvin pidetty- huollot ollaan tehty ajallaan ja esim kodinkoneet on vaihdettu energiatehokkaampiin. Sähköäkin kukuu kohtuullisesti, kulut ovat samaa luokkaa kuin uudemmassa kaukolämpötalossa. Sisustuskin on ajaton ja tyylikäs- teimme täydellisen pintaremontin muutama vuosi sitten. Kylpyhuonekin on uusittu vesieristeitä myöten. Kaikki huoltotyöt tehdään vuosittainenkä näe syytä miksi maksaisin näistä tunnin- kolmen tunnin hommista jollekin monta sataa euroa joka kuukausi.
Lapset ovat kasvaneet ja voisimme hyvinkin muuttaa rivitaloon mutta:
Saman ikäluokan (noin 75-100m2) rivitaloasunnot samassa naapurustossa ovat liki saman hintaisia kuin tämä isolla omalla tontilla seisova talomme. Lisäksi tarjolla olevissa rivitaloasunnoissa on järjestään tulossa joku isompi remontti, koska niitä ei ole tehty säännöllisesti. Myöskin yhtiövastike on ryöstöhintainen.
Koen siis, että tässä talossa asun edullisemmin kuin rivitalossa, vaikka ihan yhtä hyvin voisin sellaiseenkin muuttaa.
Voisin vaikka vaihtaa jonkun rivitalossa asuvan kanssa, mikäli väliin maksettavassa summassa otettaisiin huomioon kokonaisuus eikä yhtiövastike olisi kohtuuton.
En ole valmis vaihtamaan tätä halpaa asumistani kalliiseen yhtiövastikkeeseen ja tekemättömiin remontteihin.
Lumityöt käyvät kuntoilusta eikä niiden tekeminen ärsytä yhtään.