Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Kympin tytön unelma meni murskaksi ylioppilaskirjoituksissa

Vierailija
03.05.2018 |

Tyttö sairastui ylioppilaskokeiden aikaan ja epäonnistui kirjoituksissa. Nyt tytöllä on edessä välivuosi. Tätäkö päättäjät haluaa lisäämällä ylioppilastodistuksen painoarvoa opiskelijavalinnassa?

Kommentit (188)

Vierailija
1/188 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Influenssarokotus.

Ja käytännössähän tää hanke vain pidentää sitten lukion suoritusaikaa, kun aletaan optimoida lukiotuloksia.

Vierailija
2/188 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella ikävää, mutta nythän vielä voi päästä pääsykokeiden kautta kuten ennenkin. En siis oikein ymmärtänyt miksi kirjoituksissa epäonnistuminen aiheutti juuri tälle tytölle välivuoden.

Mutta juu, olen samaa mieltä siitä, että yo-todistuksen painoarvon lisääminen on todella huono juttu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/188 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mitäs sitten, jos jonkun toisen äidin pikkumussukka sattuu olemaan sairaana juuri silloin pääsykokeiden aikaan?

Vierailija
4/188 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kympin tytön unelma "murskaantui" vuodeksi, tai oikeastaan 6 kuukaudeksi, kun seuraava arvosanojen korotusmahdollisuus on syksyllä. Ja äidin reaktiosta päätellen voi olla ihan hyvä että tuli muutama kuukausi lisää miettimisaikaa siihen, mitä oikeasti ITSE haluaa. 

Vierailija
5/188 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää se välivuosi tekee, kun on noin sairaalloinen. Ei pidä pingottaa liikaa.

Vierailija
6/188 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai mitäs jos tyttö ei ollutkaan niin hyvä kuin luuli ja se tuli äidille yllätyksenä?

Vierailija
7/188 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömien kyykyttäjä, ministeri Mattila valmistui maisteriksi nelikymppisenä. Otetaan kaikki mallia meidän upeista päättäjistä

Vierailija
8/188 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta nythän kun ops vaihtui, se vaikuttaa näihin jotka uusivat syksyllä :D

Vierailija
9/188 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeethan saa siirrettyä seuraavalle kerralle, jos on sairaana. Kannattavampaa olisi ollut jäädä kotiin ja tehdä kokeet seuraavalla kirjoituskerralla.

Vierailija
10/188 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi kirjoitukset pidetään influenssakausina, SITÄ en ymmärrä. Kirjoitin itse keväällä ja monet siellä olivat kipeänä. Monella oli kans noro... 

Vierailija
11/188 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoa tuuria. Itsekin olin kirjoitusten aikaan sairaana, olisi varmaan pitänyt nostaa meteli siitä kuinka epäreilu tilanne oli minun kannaltani.

Ei se kympin tytön uraputki tuosta vielä mihinkään katkea, ja uusintakierroksella varmasti kirjoittaa L:n kaikista aineista. :)

Vierailija
12/188 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta nythän kun ops vaihtui, se vaikuttaa näihin jotka uusivat syksyllä :D

Niin vaihtui, mutta samat aihealueet kyseessä. Koulu varmasti myös auttaa yo-valmentamisessa

Vierailija
13/188 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina elämä ei mene niin kuin elokuvisda ja miten itse haluas. Mitä nuoremmalla iällä ymmörtäö tuon niin sitä parempi. Ei se työelämässäkään aina mene niin kuin on suunnitellut. Pitää vain hyväksyä tappiot ja jatkaa eteenpäin.

Vierailija
14/188 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kympin tytöt usein masentuvat tai muuten menettävät otteensa elämästä lukion jälkeen, kun pingottamalla ei enää voikaan itsestään selvästi saavuttaa sitä huippua mihin he ovat tottuneet.

Sitten he ovat vuosikaudet syrjäytyneitä, kunnes joskus 25–30 v iässä menevät opiskelemaan lähihoitajiksi, kun kaikki toivo on heidän sisällään jo kuollut.

Vierailija
15/188 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt mä oon ikävä, mutta häpeäisin tuona tyttönä äitiäni nyt. "Aine, jonka kirjoittamiseen hän oli valmistautunut vuosikaudet..." voi apua.

Vierailija
16/188 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

POinttihan tässä on se, että yo-kirjoitusten muodostuminen valintakokeiski on epätasa-arvoistavaa ja johtaa siihen että kirjoittamista lykätään. Ja että tulee valmennuskursseja lukio-opintojen tueksi. Ynnä muuta. Esimerkiksi, että vanhat 6 laudaturin ylioppilaat, siis kaikki aina 100-vuotiaaksi saakka voivat lähettää paperinsa yliopistoihin ja päästä sisään laittamatta tikkua ristiin.

Vierailija
17/188 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välivuosi on toisaalta myös hyväksi, koska nyt on aikaa lukea ja valmistautua sinne unelmien korkeakouluunsa. Harva pääsee ensimmäisellä läpi vaikeisiin koulupaikkoihin.

Vierailija
18/188 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

POinttihan tässä on se, että yo-kirjoitusten muodostuminen valintakokeiski on epätasa-arvoistavaa ja johtaa siihen että kirjoittamista lykätään. Ja että tulee valmennuskursseja lukio-opintojen tueksi. Ynnä muuta. Esimerkiksi, että vanhat 6 laudaturin ylioppilaat, siis kaikki aina 100-vuotiaaksi saakka voivat lähettää paperinsa yliopistoihin ja päästä sisään laittamatta tikkua ristiin.

Kyllä. Toinen, vaikka vähäisempi ongelma on hakupainealojen (lääkis, oikis, psykologia) valintaprosessit. Yo-kokeet eivät vaan erottele hakijoita läheskään yhtä hyvin kuin alakohtaiset pääsykokeet. Mulla on tuttu, joka on toiminut asiantuntijana tässä muutosprosessissa. Hänen mukaansa KAIKKI asiantuntijat ovat varoittaneet poliitikkoja molemmista ongelmista, ja kehottaneet säilyttämään pääsykokeet ainakin hakupainealoilla. Päättäjien asenne: sormet korviin ja *laalaalaalaa emme kuule mitään pääsykokeet on poistettava*.

Vierailija
19/188 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella harmillista sairastua kirjotusten aikaan. Ei haluaisi kenellekään nuorelle sitä .

Vierailija
20/188 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kympin tytön unelma "murskaantui" vuodeksi, tai oikeastaan 6 kuukaudeksi, kun seuraava arvosanojen korotusmahdollisuus on syksyllä. Ja äidin reaktiosta päätellen voi olla ihan hyvä että tuli muutama kuukausi lisää miettimisaikaa siihen, mitä oikeasti ITSE haluaa. 

Näin on. Nykyinen ylioppilastutkinto on järjestelmänä muutenkin huomattavasti armeliaampi kuin mitä sitä aikoinaan oli. Ennen kaikki kirjoittivat ylioppilaiksi yhdellä kertaa luokan kolmannen vuoden keväällä, ellei ollut jäänyt jossain vaiheessa luokalle hylättyjen arvosanojen takia.  Ainoastaan keväällä reputtaneet kirjoittivat syksyllä ylioppilaiksi. Lisäksi reaaliaineista sai yhden ainoa arvosanan ja muut arvosanat tulivat kielistä (suomi, ruotsi, englanti ja ns. toinen vieras kieli kuten saksa tai ranska) sekä matematiikasta.

Tuolla ns. kympin tytöllä ei ole muuta hätää kuin hätäilevä äiti. Tuskin nuo syksyn yo-kirjoitukset tuntuvat hänestä erityisen nyöryyttäviltä kerran hänellä oli pätevä syy miksi kevään kirjoitukset menivät odotettua huonommin. Eihän kaikki asioita voi elämässä ennakoida vaikka pyrkisikin toimimaan järkevästi.

Jos kyseessä olisi samanikäinen mies, niin hänelle se välivuosi voi tulla asevelvollisuuden takia riippumatta siitä miten hyvin tai huonosti hän olisi pärjännyt yo-kirjoituksissa. Tosin sen opiskelupaikan voi hankkia heti samana keväänä ja siirtää sitten opintoja alkua yli vuodella eteenpäin seuraavan vuoden syksyyn.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme