Mopsin omistaja! Miksi otit mopsin?
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja edelleenkin, jos JUURI sinulla on se suht terve yksilö, joka elää normaalia iloista koiran elämää, ei se kiistä sitä faktaa että muilla yksilöillä voi näitä ongelmia ilmentyä.
Sama asia on, jos sanotaan suomalaisten kärsivän sydän- ja verisuonitaudeista. En minä voi näiltä taudeilta välttyneenä väittää, että Suomessa ei näitä tauteja esiinny.
Aivan, mutta samoin sinäkään et voi yleistää, että mopsi on hyvin sairas rotu, kun suurin osa kuitenkin on aktiivisia ja terveitä yksilöitä.
Lähde? Omakohtainen kokemus ei riitä.
Veikkaan että se on ihan se ja sama mitä kaivan netistä niin ei kelpaa sinulle. Mitäpä jos itse käyttäisit 30min tämän asian selvittämiseen ja kävisit lukemassa tutkimuksia.
Sitten, kun todistetaan että lyttykuonoisilla koirilla ei ole normaalia enempää terveysongelmia, lopetan yleistämisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja edelleenkin, jos JUURI sinulla on se suht terve yksilö, joka elää normaalia iloista koiran elämää, ei se kiistä sitä faktaa että muilla yksilöillä voi näitä ongelmia ilmentyä.
Sama asia on, jos sanotaan suomalaisten kärsivän sydän- ja verisuonitaudeista. En minä voi näiltä taudeilta välttyneenä väittää, että Suomessa ei näitä tauteja esiinny.
Aivan, mutta samoin sinäkään et voi yleistää, että mopsi on hyvin sairas rotu, kun suurin osa kuitenkin on aktiivisia ja terveitä yksilöitä.
Veikkaan että se on ihan se ja sama mitä kaivan netistä niin ei kelpaa sinulle. Mitäpä jos itse käyttäisit 30min tämän asian selvittämiseen ja kävisit lukemassa tutkimuksia.
Niin eli et itse uskalla laittaa niitä todisteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tilanteessahan yleistys on juuri ihan ok. Jostain suomenpystykorvasta voisi sanoa että ei voi yleistää koska suurin osa niistä on terveitä, mutta lyttykuonoisista mulkosilmäisistä koirista voi kyllä yleistää että iso osa on sairaita koska niinhän se on.
Mutta kun ei ole. Jos mopsi on lihava, silloin kyllä ehdottomasti hengitysvaikeuksien ja nenän puutteella on iso korrelaation. Mutta jos mopseista pitää huolta, ulkoiluttaa ja aktivoi koiraa, eikä päästä lihomaan — ei koira ole sairas!
Jos näette näitä rohisevia palloja, syyttäkää omistajaa ei rotua!
Meillä mopsi jaksaa juosta vaikka ja kuinka. Käydään helposti 10km lenkeillä, eikä ole mitään vaikeuksia. Samoin muilla tutuilla jotka pitävät koirastaan huolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiva ihmeessä, olisin iloinen jos olen väärässä. Itse en ole löytänyt kuin rotujen kannalta negatiivisia tutkimuksia. Tiedän, että rodun terveyden eteen yritetään tehdä hyvää, mopsiyhditykset ovatkin ottaneet askeleita asian edistämiseksi, mutta mitään etua lyttykuonosta ei koiran terveydelle ole (yleistys).
Toivottasti tää ketju innoittaa jotakuta valittemaan jonkun muun rodun kun lyttynenäsen. Jos ihmiset ei ostas mopseja nii ei niitä sitten tehtäskään, kysynnän ja tarjonnan laki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut siis eikö teitä ollenkaan mietityttänyt ne kaikki terveysongelmat? Se on söpö ja kivaluonteinen niin otetaan mopsi? Mopsin hankkimisella kannatat tätä sairasta jalostussysteemiä.
Ettekö te narisijat tajua että mopsilla ei välttämättä ole mitään teveysongelmia,miksi yleistätte?Minulla on mopsi joka ei rohise ,ei kuorsaa ja jaksaa 7 km lenkin kevyesti.Aikaisemmin mulla oli collie jolla oli useita ongelmia-allergiaa,vatsaongelmia ym.ja sairasteli koko ikänsä .Jos vielä koiran ottaisin,se olisi ehdottomasti mopsi.Ja te joilla ei ole kokemusta mopseista,älkää yleistäkö.
Niinpä, kun sanon, että mopsi on terve rotu, se tarkoittaa, että se on terve. Rakenteellisesti ei optimaalinen lyhyen kuonon vuoksi, mutta kun vertaa mitä vaivoja tuttavien koirilla on ja mitä omalla, jo edesmenneellä mopsilla (tai muilla mopseilla mitä tiedän), on ero ihan valtava. Joka toisella muunrotuisella koiralla tuntuu olevan joku krooninen somaattinen sairaus tai jatkuvia liikuntaelinongelmia, puhumattakaan siitä, kuinka monella on jotain hermostollista/pääkopan vaivaa.
Ymmärrättekö ihmiset että ei tästä asiasta puhuttaisi jos ne olisi terveitä? Enpä ole kuullut, että ihmiset vaatisi saksanseisojien kieltämistä, vaikka niilläkin on perinnöllisiä sairauksia.
Joo mäkin haluun todisteita rodun terveydestä, voi olla vaan aika hankala tehtävä;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin eli et itse uskalla laittaa niitä todisteita.
niin kun niitä ei ole. paitsi ehkä jollain mopsikasvattajall
Edellisen keskustelun inspiroimana löytyi (nopealla)googlettamalla lyhytkuonoisten koirarotujen kohdalta tällaista:
”study by a group of Australian veterinary scientists has found that dog owners increasingly favour such types of small dog over larger breeds, but are unaware of the myriad problems, including breathing difficulties, skin disorders, overheating, eye conditions and premature death that are common in such animals.”
Professori Paul McGreevy, tutkimuksen kirjoittaja Sydneyn yliopistosta:
”These dogs are dying, we think, four years earlier than dogs of the same size with normal-shaped skulls,” said McGreevy, pointing out the many health problems associated with pug-like breeds. “Because they have got all of the tissues in their head that a normal dog has, but they have less room, they get dental crowding and they also get the soft palette hanging down - that is what gives them the [breathing] sounds,” he said, referring to the snuffling, snorting sounds such breeds often make.”
Artikkeli the guardianissa: https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2016/apr/05/problems-from-head…
Linkki tutkimukseen:
https://cgejournal.biomedcentral.com/articles/%2010.1186/s40575-016-003…
No mitä mun mopsille pitäs tehdä? tappaa se kun on niin sairas?
Täällä ihmetellään, miksi lyttykuonoisten rotujen edustajia ei ole paikalla. Tulisitteko itse "paikalle" keskusteluun, jossa jo valmiiksi tiedät, että sinut lytätään ja olet puolustusasemassa? :)
Itselläni on kaksi kissaa, koiria ei ole ollut koskaan. On hyvä, että jalostuksesta puhutaan ja brakykefaalisista roduista. Samalla tärkeää olisi puhua ns. normaalien näköisten rotujen ongelmista (esim. iho-ongelmat, lonkkavaivat ym).
Kasvattajilla ja ostajilla on iso vastuu jalostuksessa. Monet kasvattajat tekevät (rodusta riippumatta) parhaansa ja pyrkivät terveisiin hyväluonteisiin eläimiin. Toki huonojakin tapauksia on, keltaisessa pörssissä tms. myyvistä puhumattakaan.
Toisaalta pitäisi muistaa, että jalostustahan sekin on, jos kahdella eri rotuisella koiralla teettää pentuja. Työkaverini hankki juuri tällaisen koiran, jossa omistaja oli tarkoituksella tehnyt kahdella täysin eri rodulla pentuja. Perusteli hankintaansa sillä, ettei halua tukea jalostustoimintaa kun koirat ovat niin sairaita ja jalostus kamalaa. No, yhtä lailla siinäkin kyseessä oli jalostus enkä tiedä, että kuinka tarkat terveystestit vanhemmille on esim. tehty.
Se mikä nyt päällä olevassa jalostuskeskustelussa harmittaa on, että ilmeisesti ajatellaan kaikkien rotujen ja jalostuksen ylipäätään olevan kamalaa (ja esim. romaniasta hankitun katukoiran hankkiminen trendikästä, pahimmassa tapauksessa suoraan jostain ilman kunnon yhdistystä välissä). Koirista en niinkään tiedä, mutta esim. kissoissa on monia sairauksia saatu kokonaan pois. uusia yksilöitä haetaan ulkomailta ja eri rotuja hallitusti sekoitetaan, jotta tietyn rodun geenipooli hitaasti taas kasvaisi.
Lemmikki on aina omistajalleen rakas ja tärkeä - uskon, että jatkossa monet ovat valveentuneempia miettiessään sopivaa ja mahdollisimman tervettä rotua. :)
Se kun onkin se ongelma, että ongelmat liittyvät rakenteeseen eivätkä geenipooliin. Koirista ei tule terveitä sillä, että hommataan uusia yksilöitä muualta.
Normaali koira, joka on hieman ylipainoinen, ei yleensä saa vakavia hengitysoireita, pyörtyile tai kärsi lämpöhalvauksesta.
Muistakaa vastuunne koiranomistajina, älkää kannattako pentutehtaita ja ottakaa selvää terveydestä.
Tuossa tilanteessahan yleistys on juuri ihan ok. Jostain suomenpystykorvasta voisi sanoa että ei voi yleistää koska suurin osa niistä on terveitä, mutta lyttykuonoisista mulkosilmäisistä koirista voi kyllä yleistää että iso osa on sairaita koska niinhän se on.