Kertokaa viisaammat: voiko länsimaista kulttuuria ”kulttuuriomia”?
Esim. kun afroamerikkalainen suoristaa hiuksensa, käyttää sinisiä piilolinssejä tai pukeutuu eurooppalaisiin design-luomuksiin? Entä saako perinteisiä tuohivirsuja käyttää kukaan muu kuin suomalainen?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä noissakin tilanteissa on kyse kulttuurisesta lainaamisesta, mutta tilanne on eri, koska länsimainen kulttuuri on tilanteessa se vahvempi kulttuuri.
Saanko kysyä, millä perusteella länsimainen kulttuuri on ns. vahvempi? Eikö tuo ole aika rasistinen ajattelutapa? Mun mielestä kaikki on tasa-arvoisia.
-ap
Jostain syystä ne on aina ne valkoiset, joiden mielestä "kaikki ovat tasa-arvoisia" ja "en näe ihonväriä, vaan ihmisen".
Minäkin olen valkoinen, mutta newsflash: ei-valkoisille ihonvärillä on väliä, koska (rakenteellinen) rasismi. Valkoiset eivät sitä huomaa.
Vaikea sanoa enää mikä on länsimaalaista kulttuuria, muuta kuin materialismi. Kaikki on niin amerikkalaistunutta, ennen oli eri maissa selvemmin omat kulttuurinsa.
Saamelaiset ovat muuten itse omineet aikoinaan neljäntuulenhatun venäläisiltä merimiehiltä.
Saamelaisille on annettu alkuperäsasukkaiden status, vaikkakin nykyisten tukimusten pohjalta saamelaiset tulivat myöhemmin suomeen kun jäät olivat sulaneet tarpeeksi pohjoisesta.
Myöskään poronhoito ei ole alunperin saamelaisten peruja ja "lantalaisten" maanviljely onkin paljon vanhempi harjoitettu elinkeino kuin poronhoito.
Saamelaiset valittavat ettei saamelaisille lapsille aikoinaan Suomen kouluissa opetettu saamenkieltä, vaikka muuten saivat ilmaisen opetuksen. Miten Suomi olisi edes olisi pystynyt tarjoamaan saamenkielistä opetusta kun juuri oltiin saatu suomenkieli ruotsinkielen varjosta pois.
Alkuperäisiä suomalaisia eli alkuperäisasukkaita kuten amerikan intiaanit, ovat ihan tavalliset suomalaiset.
Meitä ihan tavallisia Suomalaisia on sorrettu ja riistetty kauan. Ja sorretaan edelleen. Kun mietitään esimerkiksi kielipolitiikkaa.
Me Suomalaiset olemme puolustaneet itseämme sodassa ja pitäneet puolemme.
Me olemme valitettavasti nielleet monet suomalaisen kulttuurin kaltoinkohtelut ja vähättelyt.
Pidetään puolemme jatkossakin eikä annetta kenekään väittää että olemme sortajia ja riistäjiä kuten meitä yritetään näin leimata.
Me olemme Suomalaisia ja sitä ei meiltä voi varastaa
Meillä on hieno kulttuuri jota on yritetty kauan tukahduttaa. Vaalitaan sitä.
Vierailija kirjoitti:
Kulttuuriomiminen on mun mielestä todella ärsyttävä käsite, vaikka (toisinaan) pointin tajuankin. Otetaan vaikka ne kaksi päätämyöten kulkevaa lettiä tai afrotukka. Nämä kaksi tyyliä ovat vaikeuttaneet tummaihoisten työnsaantia ja herättäneet negatiivisia tunteita/syrjintää vuosikausia, mutta nyt, kun valkoiset ovat innostuneet ko. trendeistä, vaikutus on aivan päinvastainen. Ymmärrän, että ottaahan se päähän ja tuntuu rasistiselta tai epäreilulta, kun ihonväri määrittelee sen, miten johonkin tyyliin suhtaudutaan. Ei se silti mielestäni ole tyyliä käyttävän syy, vaan niiden, jotka päättävät suhtautua eriarvoisesti. Se pikkulettejä käyttävähän päinvastoin kunnioittaa ko. tyyliä ja pitää sitä kauniina, minkä pitäisi olla vain hyvä asia!
Hiustyylikö todella on syynä tummaihoisten syrjintään??
Vierailija kirjoitti:
Yksi asia, mitä mietin usein on se, miksi saamelaiset itse myyvät neljäntuulenhattuja turisteille. Eikö se ole loukkaavaa heitä itseään kohtaan, myydä nyt omaa kulttuuriaan?
-ap
Samaa asiaa olen miettinyt!!Mulla on punainen neljäntuulenhattu ja veljellä sininen! Lapselle meinasin antaa eskarin vappujuhlaan omani lainaksi, mutta sitten ajattelin, että saan huomautuksen jostain rasistisesta toiminnasta henkilökunnalta. Tai sitten lapsi pataan joltain saamelaisen sukulaiselta!
Minulle tulee maailmalla aina niin kotoisa olo, jos jossain lukee sauna. Vaikkei suomalaista saunaa muistuta pätkääkään. Pieni pala suomalaisuutta jossain. Onhan saunakin suomalaiselle kulttuurille "pyhä", siellä on synnytetty ym. Miten siitä vois loukkaantua!?
Olen itse suomalainen, mutta elinympäristössäni vähemmistön edustaja. Kyllä musta on aika helvetin rasittavaa, kun joku esittää suomalaista pukemalla tuulipuvun, kumpparit, hankkijalippiksen, leijona-korun ja tunkemalla puukon housunkaulukseen. Kossupullo kouraan ja sössöttämään jotain "muumi muumi kossu puukko hakka takka pakka jussi pekka erkki terve terve ei saa peittää". Koen sen loukkaavana.
Minä en ymmärrä tässä keskustelussa, miten se on sortoa ja pilkkaa, jos joku käyttää jotain vaatekappaletta, koska se on kaunis. Ymmärrän, jos loukkaannutaan stereotypioista ja tahallisesta pilkkaamisesta, mutta ei kai vaatekappale vielä sitä tarkoita.
Kulttuurivarkaudet ovat vanha juttu, joka juontaa juurensa turkkilaiseen saunaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse suomalainen, mutta elinympäristössäni vähemmistön edustaja. Kyllä musta on aika helvetin rasittavaa, kun joku esittää suomalaista pukemalla tuulipuvun, kumpparit, hankkijalippiksen, leijona-korun ja tunkemalla puukon housunkaulukseen. Kossupullo kouraan ja sössöttämään jotain "muumi muumi kossu puukko hakka takka pakka jussi pekka erkki terve terve ei saa peittää". Koen sen loukkaavana.
Normaali suomalainen olisi lähinnä vaan imarreltu. Nuo on lähinnä huumorintajuisuustestejä.
Vierailija kirjoitti:
Noita karikatyyrejä uskalletaan tehdä lähinnä hyvinvoivista kansoista, joiden ei oleteta loukkaantuvan.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa enää mikä on länsimaalaista kulttuuria, muuta kuin materialismi. Kaikki on niin amerikkalaistunutta, ennen oli eri maissa selvemmin omat kulttuurinsa.
Tämä ei muuten pidä paikkaansa! Itsekin ajattelin näin, kunnes juttelin muutaman amerikkalaisen kanssa jotka asuvat Suomessa ja kumosivat väitteen.
Puhuivat, että suomalainen kulttuuri eroaa paljonkin. Mm. suhtautuminen alastomuuteen, saunat, kesämökit, lavatanssit. Luontosuhde ja esim. vaeltamisen perinne. Myös suomalaisuuden ”hiljaisuus” on ominaista meille. Ei suomalaisuuteen kuulu esim. Small talk.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos tämä tehdään suomalaisessa sketsiohjelmassa, ei ole mitään ongelmaa, niinkö? Minusta tuo on vain hiton huonoa huumoria eikä siinä ole mitään loukkaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos tämä tehdään suomalaisessa sketsiohjelmassa, ei ole mitään ongelmaa, niinkö? Minusta tuo on vain hiton huonoa huumoria eikä siinä ole mitään loukkaavaa.
Entä jos tuo tehtäisiin vaikka ruotsalaisessa sketsiohjelmassa? Typical Finnish people are like...
Even if there was a hand, it was the hand of God -Diego Maradona
Kulttuuriomiminen on mun mielestä todella ärsyttävä käsite, vaikka (toisinaan) pointin tajuankin. Otetaan vaikka ne kaksi päätämyöten kulkevaa lettiä tai afrotukka. Nämä kaksi tyyliä ovat vaikeuttaneet tummaihoisten työnsaantia ja herättäneet negatiivisia tunteita/syrjintää vuosikausia, mutta nyt, kun valkoiset ovat innostuneet ko. trendeistä, vaikutus on aivan päinvastainen. Ymmärrän, että ottaahan se päähän ja tuntuu rasistiselta tai epäreilulta, kun ihonväri määrittelee sen, miten johonkin tyyliin suhtaudutaan. Ei se silti mielestäni ole tyyliä käyttävän syy, vaan niiden, jotka päättävät suhtautua eriarvoisesti. Se pikkulettejä käyttävähän päinvastoin kunnioittaa ko. tyyliä ja pitää sitä kauniina, minkä pitäisi olla vain hyvä asia!