Kertokaa viisaammat: voiko länsimaista kulttuuria ”kulttuuriomia”?
Esim. kun afroamerikkalainen suoristaa hiuksensa, käyttää sinisiä piilolinssejä tai pukeutuu eurooppalaisiin design-luomuksiin? Entä saako perinteisiä tuohivirsuja käyttää kukaan muu kuin suomalainen?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
M30 ja latino kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M30 ja latino kirjoitti:
Minä, paha ihminen, tein itse vappusimaa ja tarjosin sitä kolumbialaisille ystävilleni. Jos Kolumbiassa juodaan maanlaajuisesti simaa tulevaisuudessa niin minä olen sitten syyllinen!
Kukaan ei todellakaan väitä, etteikö vierailleen voi tarjota oman maansa herkkuja. Nyt menee kyllä niin asian vierestä taas :D
Siksi kirjoitinkin, ettei tämä ole niin vakavaa. 😘! Toisen kulttuuria ei saisi loukata tai väheksyä. Intialaiset vaatteet, kimonot ja flamencomekot on hyvä asia kunhan niitä käytetään asiallisesti.
Anteeksi! Luulin että olit tosissasi 🙈 niin kuin tuo burrito-palstailija taitaa olla?
Reagoin liian vahvasti. Menee vaan niin hermot näihin "mutta kun ennenkin sai tehdä näin" "mutta kun minä haluan tehdä jotain niin minä saan tehdä vaikka se loukkaisi jotain toista" vänkääjiin. Tiedätkö mitä tarkoitan? Siis näihin viesteihin, joiden argumentaation taso on: "minun kotipihallani on lunta eli ilmastonmuutos ei voi olla totta" (okei, ei nyt aleta puhua tästä).
No hay problema! 😉
Even if there was a hand, it was the hand of God -Diego Maradona
Totta kai voi. Naurattaa joku afrikkalainen keskellä pimeintä Afrikkaa länsimaalainen puku päällään.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai voi. Naurattaa joku afrikkalainen keskellä pimeintä Afrikkaa länsimaalainen puku päällään.
Niin. Pikemminkin länsimaista kulttuuria on tyrkytetty ja väkipakolla viety muihin maihin, vrt. esim. lähetystyö. Pakotettu omimaan länsimaista kulttuuria kolonialismin hengessä. Sitä on sanottu sivistyksen viemiseksi siirtomaihin.
Ei ihme, että valkonaamoja vihataan.
Vierailija kirjoitti:
Onhan jo nämä i phone nuorukaiset joilla kovin trendikkäät vaatteet ja hiukset mutta puolisot kyllä kulkee tiukasti kaavuissa kuten keskiajalla.
Sivuhuomio: Eivät ne kaavut ole mitään perinneasuja. Ne edustavat pyrkimystä olla islamilaisempia kuin profeetta itse. Ei siinä kulttuuripiirissä oikeasti osata menneisyystieteitä! Useamman pitäisi ymmärtää tämä.
"Ei ihme, että valkonaamoja vihataan."
Perinteistä rasismia siis vain. Syrjintää ihonvärin takia, vaikkei kukaan ole vastuussa isän-isän-isänsä/jne. teoista - ei erityisen yllättävää. Puolestaloukkautuminen ei ole sen vaikeammin ymmärrettävä ilmiö.
Nykyinen ylen intiaanipäähine-sekoilukin tuli koska saamelainen aktiivi siitä valitti. Useimmat saamelaisetkaan sitä hölmöilyä eivät kannattaneet käsittääkseni. Mutta ne jotka saamelaisista nousivat moista sekoilua vastaan some-hyökättiin hiljaisemmiksi. Ja YLE säikähti ja ei halunnut olla "rasisti" ja taipui kuten nykyään aina käy. Kaikki valta-asemissa olevat todellakin hypähtävät mikäli joku vain tuo "rasismi" tai vastaavaa leimaa heidän puoleensa - seurauksena on ollut typeryyteen saakka viedyn korrektisuuden ihannointi. Ihanaa tämä nykyinen some-aika. Olettaa sopii että vastareaktio aina seuraa. Itse olisin halunnut täysjärkisyyttä.
Feminismiä opettavat tahot ovat jopa entisiä feministejä vastaan syyttäen näitä ties mistä. Uusi aalto feministejä on mennyt yhtä sekaisin kuin taistolaiset olivat ennen. Hekään eivät nähneet virheitä ajattelussaan. Tasa-arvo ei enää ole vähään aikaan ollut synonyymi feminismin kanssa. Uuden ajan feministit muuttuivat eivätkä todellakaan järkevään suuntaan, vaan suunnistivat haitalliseen ideologiseen sekoiluun. Tuo ei sitten koske 100% kaikkia feministejä, mutta ne järkevät ovat jääneet koko ajan vähemmistöön. On järjetöntä kannattaa nykyistä sjw-sekoilua sun muuta eli vain ihmisiä jakavia ja haittaavia tahoja.
Kulttuurin "omiminen" on yksi nykyisiä hölmöyksiä. Tietyissä kohtaa sen voi tuomitakin, mutta se on muutettu äärimuotoon, missä pöyristytään mistä tahansa (yleensä bannaten jotain syyllistäen ties mistä), mikä sopii omaan ideologiaan. Palstan aloittajalle tiedoksi ettei länsimaista kulttuuria voi heidän mielestään "kulttuuriomia" - se kuuluu ideologian perusajatuksiin ja valtateorioihin, jotka suoraan sanoen on vedetty osin hatusta. Näiden asioiden tunnustaminen ja huomaaminen vahingollisiksi ja epätieteellisiksi taas vetäisi rahoja esim. eräiltä yliopistorahoituksilta (naistutkimus jne.), jotka taas jo mm. Norjassa kiellettiin kohujen jälkeen. Samoin monen ihmisen ura eri pilipaliviroissa olisi tapetilla.
Hienoa, että tänne on tullut asiallista keskustelua aiheesta.
Mielestäni tämä on äärimmäisen vaikea aihe - kuka vaan voi loukkaantua mistä vaan ja hänellä on siihen oikeus. Mutta koko maailma perustuu kulttuurin omimiseen, agrikulttuurista alkaen!
Miettikää kuinka paljon esim. muinaisia egyptiläisiä on kulttuuriomittu ihan nykypäivään asti. Samoin toogabileet ovat varmasti myös kreikkalaisia ja roomalaisia loukkaavia.
-ap
Yksi asia, mitä mietin usein on se, miksi saamelaiset itse myyvät neljäntuulenhattuja turisteille. Eikö se ole loukkaavaa heitä itseään kohtaan, myydä nyt omaa kulttuuriaan?
-ap
Niin ja miksi kaikki ulkomaalaiset viedään saunaan? Eikö suomalaiseetkin ole ylpeitä, kun jossain päin maailmaa saunotaan tai syödään fazerin sinistä?
Vierailija kirjoitti:
Yksi asia, mitä mietin usein on se, miksi saamelaiset itse myyvät neljäntuulenhattuja turisteille. Eikö se ole loukkaavaa heitä itseään kohtaan, myydä nyt omaa kulttuuriaan?
-ap
Varmaan tärkeä tajuta, että esim. "Saamelaiset" eivät ole mikään yksikkö. Eri ihmisillä on eri näkemyksiä ja selviytymistapoja. Nuoret näkevät turistikrääsän myymisen eri tavalla kuin ehkä vanhemnat jne.
Minustakin toi käsite on tosi, tosi hankala.
Ymmärrän, että toiselle pyhän asian kanssa vitsailu on ehkä syytä jättää vähemmälle, mutta en teoreettisessa mielessä tajua, miten määritellä, kenen kulttuuria ei saa omia ja kenen saa. Ihme kehäpäätelmillä asiaa perustellaan.
Voinko ottaa karjalan evakon identiteetin, jos koen, että asia on minulle läheinen ja harrastan Karjalaa, jos minulla ei ole mitään juuria Karjalaan tai evakkojokemuksia?
Voinko vaikka hankkia jonkun mulle vieraan suomalaisalieen kansallispuvun ja alkaa lahjoittelemaan niitä naamiaisasuiksi ulkomaisille kavareille?
Varmaan voisin, mutta oishan se aika outoa.
Vielä oudompaa varmaan omisi, jos jonkun toisen maan missit yhtäkkiä pelleisi vaikka suomen kansallispuvuissa ja tyyliin Suomen lipuissa. Vaikka näissä ei ole edes mitään pyhiä ulottuvuuksia. En siitä varmaan loukkaantuisi, mutta onhan ajatus melko kummallinen.
Näillä ajatuksilla voi leikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulle olisi kova paikka, jos joku ei-suomalainen alkaisi muokata Kalevalasta oman kansansa tarinaa tai esittäisi kalevalaisia runoja loukkaavassa valossa. Kalevalamitan käyttö olisi ok.
Kalevala ei ole mikään uniikki lumihiutale ja vastaavia tarinoita löytyy vähän joka kansalta. Suomen tarina vaan on vasta hiljan kerrottu suomenruotsalaisten kulttuurivaikuttajien toimesta 1800-1900-lukujen vaihteessa.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, että tänne on tullut asiallista keskustelua aiheesta.
Mielestäni tämä on äärimmäisen vaikea aihe - kuka vaan voi loukkaantua mistä vaan ja hänellä on siihen oikeus. Mutta koko maailma perustuu kulttuurin omimiseen, agrikulttuurista alkaen!
Miettikää kuinka paljon esim. muinaisia egyptiläisiä on kulttuuriomittu ihan nykypäivään asti. Samoin toogabileet ovat varmasti myös kreikkalaisia ja roomalaisia loukkaavia.
-ap
Muinaiset kreikkalaiset eivät käyttäneet togaa, joten heitä tuskin kiinnostaa. Toga oli roomalaisten miesten sekä naisista ilotyttöjen asu. Heistä ei ole enää elossa ketään, joten kukaan ei voi loukkaantuakaan. Kaitpa nuo roolit ovat vapaita omittaviksi.
Mielestäni kaikissa kulttuureissa on jotain hyvää ja niitä saa vapaasti lainata, kunhan kertoo lähteen lainaukselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei länsimailla ole mitään alkuperäistä. Kaikki on kopioitu muilta kansoilta. Etenkin Suomi on surullinen tapaus, koska putosimme puusta vasta vähän aikaa sitten.
Jääkaappi, tv, kännykkä (paljon suomalaisten keksintöä!), tekstiviestit, tietokoneet, autot, ilmastointi, mikroaaltouuni, lentokoneet... V*ttu, kaikki omittu. Meillä, jos kellä, olisi oikeus loukkaantua.
Sanotaan seuraavalle uliuli -intiaanille tai -saamelaiselle, että jatketaan juttua vasta sitten kun ensin luovut valkoisen miehen keksinnöistä.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kaikissa kulttuureissa on jotain hyvää ja niitä saa vapaasti lainata, kunhan kertoo lähteen lainaukselle.
Minusta maailmassa pitäisi vapaasti saada hyödyntää toisten keksintöjä, jotta pääsisimme yhdessä paremmin eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulle olisi kova paikka, jos joku ei-suomalainen alkaisi muokata Kalevalasta oman kansansa tarinaa tai esittäisi kalevalaisia runoja loukkaavassa valossa. Kalevalamitan käyttö olisi ok.
Tolkienhan tämän urakan aloitti, mutta keksikin niin paljon omaa, että Kalevala on enää pieni osanen. Hän päätti, että Englanti tarvii oman mytologian ja alkoi muokata Kullervo-runoja omiin tarkoituksiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä noissakin tilanteissa on kyse kulttuurisesta lainaamisesta, mutta tilanne on eri, koska länsimainen kulttuuri on tilanteessa se vahvempi kulttuuri.
Tiesitkö, että ns. valkoisia ihmisiä on maailman väestöstä noin 9%, eli valkoiset ovat pieni vähemmistö isossa mittakaavassa?
Tämä tuntuu aina tulevan monelle kuplassa elävälle suurena yllätyksenä.
Ja suomalaisia on niin vähän, että WWF:n pitäisi ottaa meidät erityissuojeluun.
Minäkin oikeastaan toivon, että meistä tulisi mahdollisimman pian sorrettu vähemmistö. Saataisiin kerrankin maistaa omaa lääkettämme. Kamala häpeä olla ikiaikaisten sortajien jälkeläinen.