Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa viisaammat: voiko länsimaista kulttuuria ”kulttuuriomia”?

Vierailija
02.05.2018 |

Esim. kun afroamerikkalainen suoristaa hiuksensa, käyttää sinisiä piilolinssejä tai pukeutuu eurooppalaisiin design-luomuksiin? Entä saako perinteisiä tuohivirsuja käyttää kukaan muu kuin suomalainen?

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä noissakin tilanteissa on kyse kulttuurisesta lainaamisesta, mutta tilanne on eri, koska länsimainen kulttuuri on tilanteessa se vahvempi kulttuuri.

Vierailija
2/75 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei länsimailla ole mitään alkuperäistä. Kaikki on kopioitu muilta kansoilta. Etenkin Suomi on surullinen tapaus, koska putosimme puusta vasta vähän aikaa sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä noissakin tilanteissa on kyse kulttuurisesta lainaamisesta, mutta tilanne on eri, koska länsimainen kulttuuri on tilanteessa se vahvempi kulttuuri.

Saanko kysyä, millä perusteella länsimainen kulttuuri on ns. vahvempi? Eikö tuo ole aika rasistinen ajattelutapa? Mun mielestä kaikki on tasa-arvoisia.

-ap

Vierailija
4/75 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulle olisi kova paikka, jos joku ei-suomalainen alkaisi muokata Kalevalasta oman kansansa tarinaa tai esittäisi kalevalaisia runoja loukkaavassa valossa. Kalevalamitan käyttö olisi ok.

Vierailija
5/75 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä länsimaista kulttuuria on vielä jota voisi omia? Eurooppakin yksi perkeleen pikku-Amerikka.

Vierailija
6/75 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saanko kysyä, millä perusteella länsimainen kulttuuri on ns. vahvempi? Eikö tuo ole aika rasistinen ajattelutapa? Mun mielestä kaikki on tasa-arvoisia.

-ap

Miten kaikki voi olla tasa-arvoisia, jos jotkut kulttuurit ovat pieniä vähemmistöjä ja sitten on valtakultturia?

Vierailija
7/75 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen kommentoija sitä jo ehtikin avata, mutta siis näissä asioissa kannattaa aina muistaa vallan käsite ja valtarakenteet. Toki kaikista kulttuureista saa lainata asioita (niinhän kulttuurit ylipäätään toimivat), mutta mitä saa lainata ja miten se tehdään sopivalla tavalla riippuu tilanteesta.

Jos lainataan vähemmistöiltä heille kulttuurisesti/uskonnollisesti erittäin tärkeitä symboleita (varsinkin sellaisilta, joita on historian saatossa kohdeltu väärin ja pakotettu sulautumaan valtavirtaan, esim. saamelaiset, Amerikan alkuperäiskansat) ollaan vaarallisilla vesillä. Se on loukkaavaa ja yleensä täysin tarpeetonta.

Sen sijaan ovatko esimerkiksi suorat hiukset jollekin tietylle ryhmälle kulttuurisesti tärkeä tai pyhä asia? Ei nyt tule mieleen yhtään ryhmää. Itsellänikin on suorat hiukset, mutta en koe sen olevan iso osa identiteettiäni (toisin kuin esimerkiksi cornrowsit saattaavat olla jollekin toiselle).

Vierailija
8/75 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan jo nämä i phone nuorukaiset joilla kovin trendikkäät vaatteet ja hiukset mutta puolisot kyllä kulkee tiukasti kaavuissa kuten keskiajalla.

Vierailija
9/75 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei länsimailla ole mitään alkuperäistä. Kaikki on kopioitu muilta kansoilta. Etenkin Suomi on surullinen tapaus, koska putosimme puusta vasta vähän aikaa sitten.

Ruotsalaiset polttivat ne suomalaisten puut ja selittivät, ettei meillä mongolibarbaareilla mitään historiaa ole, metsissä lymyilimme ja mätkimme toisiamme päähän aina kun purossa lillui lastu.

Nyt pikku hiljaa on alettu huomata, että kyllä meillä jotakin sentään on. Hautalöydöt todistavat rikkaasta kauppakulttuurista, meillä on omat stonehengemme eli jätinkirkot, ja Kalevalan vanhimmat runot periytyvät jotain 4000 vuoden takaa.

Vierailija
10/75 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Japanissa veivataan riemurinnoin Ievan polkkaa ja Simo Häyhästä tehtiin sarjakuvissa nainen. Saako siitä raivostua?

Vierailija
11/75 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sitä omittu, onneksi. Kiina ja Korea tuottavat jatkuvalla syötöllä maailmalle loistavia pianisteja  ja viulisteja, jotka soittavat eurooppalaista musiikkia Euroopan ja Amerikan konserttilavoilla. Kun RSO lähtee kiertueelle Japaniin, se vetää salit täyteen ihmisiä kuuntelemaan Sibeliusta ja muuta eurooppalaista musiikkia.

Vierailija
12/75 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä ne appropriaatiosta eniten meuhkaavat on näitä rastapäitä ja etnisiin kaapuvaatteisiin pukeutuvia "maailmankansalaisia". Miksi heidän oma toimintansa ei ole väärin, mutta kaikkien muiden on?

Minusta on hienoa että kulttuurit lainaa toisiltaan.

13/75 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, paha ihminen, tein itse vappusimaa ja tarjosin sitä kolumbialaisille ystävilleni. Jos Kolumbiassa juodaan maanlaajuisesti simaa tulevaisuudessa niin minä olen sitten syyllinen!

Even if there was a hand, it was the hand of God -Diego Maradona

Vierailija
14/75 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä tätä miten vakavamieliseksi maailma on mennyt, tämä kulttuurillinen omiminen -kohukin. Voi niitä viattomia päiviä vaikka vielä 10 vuotta sitten, kun itsekin pukeuduin ilman mitään ongelmia kesähäihin flamencoasuun, vaikken ole espanjalainen, ja joskus illanviettoon kimonoon vaikken ole japanilainen. Ei siitä kukaan silloin loukkaantunut eikä kokenut että pilkkaan ko. kansallisuuksia.

Vierailija
15/75 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä ne appropriaatiosta eniten meuhkaavat on näitä rastapäitä ja etnisiin kaapuvaatteisiin pukeutuvia "maailmankansalaisia". Miksi heidän oma toimintansa ei ole väärin, mutta kaikkien muiden on?

Minusta on hienoa että kulttuurit lainaa toisiltaan.

Onko sinusta hienoa myös se, että enemmistön edustaja lainaa vähemmistöltä heidän mielipidettään kysymättä tavalla, joka loukkaa vähemmistön edustajaa? Tai oikeastaan, voisitko selittää mitä hienoa siinä on, että esimerkiksi saamelaisille tärkeää pukua käytetään hupsuttelutarkoituksessa? Eikö se ole ihan vain törkeää toisen mielen pahoittamista? Mitä hienoa tai kivaa siinä on?

Ollaan kilttejä toisillemme. Myös maalaisjärjen käyttö on sallittua! Jos tekosi loukkaa toista ihmistä, älä tee sitä.

Vierailija
16/75 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä tätä miten vakavamieliseksi maailma on mennyt, tämä kulttuurillinen omiminen -kohukin. Voi niitä viattomia päiviä vaikka vielä 10 vuotta sitten, kun itsekin pukeuduin ilman mitään ongelmia kesähäihin flamencoasuun, vaikken ole espanjalainen, ja joskus illanviettoon kimonoon vaikken ole japanilainen. Ei siitä kukaan silloin loukkaantunut eikä kokenut että pilkkaan ko. kansallisuuksia.

Toisaalta espanjalaiset tai japanilaiset eivät ole syrjittyjä vähemmistöjä. Tai en edelleenkään usko, että japanilaisista olisi kovin loukkaavaa, jos pukeudut kimonoon (olettaen, ettei se ole mikään pilailupuodin halpiskopio). Oletko kysynyt? Kyllä mäkin pukeudun välillä intialaisiin vaatteisiin (myös koruihin ja bindiin eli siihen otsatäplään), koska mieheni on sieltä. Kukaan intialainen (joita tunnen mooooooooonta) ei ole koskaan pahoittanut tästä mieltään. Päinvastoin, saan usein intialaisia vaatteita tuliaisiksi ja sen katsotaan olevan kunnioitus intialaista kulttuuria kohtaan.

Tiivistäen siis kulttuurista omimista on monenlaista, eikä kulttuureista lainaaminen ole mitenkään automaattisesti kokonaan kiellettyä. Eli ei kannata uhriutua ;)

Vierailija
17/75 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

M30 ja latino kirjoitti:

Minä, paha ihminen, tein itse vappusimaa ja tarjosin sitä kolumbialaisille ystävilleni. Jos Kolumbiassa juodaan maanlaajuisesti simaa tulevaisuudessa niin minä olen sitten syyllinen!

Kukaan ei todellakaan väitä, etteikö vierailleen voi tarjota oman maansa herkkuja. Nyt menee kyllä niin asian vierestä taas :D

Vierailija
18/75 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Japanilaiset yrittävät kaikin keinoin levittää omaa kulttuuriaan muualle, jotta se säilyisi paremmin. Esimerkiksi kimonoiden käyttämiseen ja teeseremonioihin järjestetään kursseja ympäri maailmaa.

Kulttuurisen omimisen käsite on kyllä hankala. Mikä kulttuuri saa omistaa mitäkin. Rastafarien rastatkin on omaksuttu juutalaisilta ja nyt rastoja saisivat pitää vain afroamerikkalaiset.

Jopa liian länsimaistuneita aasialaisia on syytetty Yhdysvalloissa kulttuurisesta omimisesta, kun he ovat esimerkiksi juhlissa pukeutuneet perinneasuun.

Vierailija
19/75 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisinaan juon meksikolaista olutta ja sen kanssa syön burritoja. toivon ettei minua nyt aleta lynkkaamaan, kun inulla ei ole meksikoon mitään yhteyksiä.

20/75 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M30 ja latino kirjoitti:

Kukaan ei todellakaan väitä, etteikö vierailleen voi tarjota oman maansa herkkuja. Nyt menee kyllä niin asian vierestä taas :D

Siksi kirjoitinkin, ettei tämä ole niin vakavaa. 😘! Toisen kulttuuria ei saisi loukata tai väheksyä. Intialaiset vaatteet, kimonot ja flamencomekot on hyvä asia kunhan niitä käytetään asiallisesti.

Even if there was a hand, it was the hand of God -Diego Maradona

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme