Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyisistä eläkeläisistä tuli melkoinen taakka nuoremmille

Vierailija
02.05.2018 |

Päättäjät on ajaneet nuoret niin ahtaalle että syntyvyys on romahtanut vuoden 2010 tienoilta alkaen.

Vanhempien sukupolvien ahneudella ei ole mitään rajaa.

Kommentit (219)

Vierailija
161/219 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen lahjatonkin pääsi uraputkeen heti kaksikymppisenä. Nykyään joudutaan opiskelemaan vuosikausia ja työsuhteet pätkästä pätkään. Kuitenkin nämä suuret ikäluokat pitävät itseään suurinakin työnsankareina.

En kuulu suuriin ikäluokkiin mutta onhan se nyt totuus että heidän aikanaan Suomi on noussut köyhyydestä vaurauteen.

Että on ne jotain tehneet 265

Suurten ikäluokkien vanhemmat rakensivat Suomen uuteen kukoistukseen sotien jälkeen. Suuret ikäluokat nauttivat näiden töiden hedelmistä, minkä eteen heidän vanhempansa raatoivat.

Noi on ehdottomasti olleet se hillotolppasukupolvi, mutta good for them.

Vierailija
162/219 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun oliskin ihanaa, jos sais olla työelämässä vain jotain 40-47 vuotta, mitä tässä ketjussa on kerrottu joidenkin olleen. Just laskin, että kun minä pääsen eläkkeelle joskus ehkä, olen ollut työelämässä 55 vuotta! Oikeesti nuo, jotka ovat olleet työelämässä sen alle 50 vuotta ja elävät todennäköisesti vaikka 90 vuotiaaksi, niin hehän ovat olleet suurimman osan elämästään poissa työelämästä (lapsuus ja eläkeikä).

Miksi ette säästäneet itsellenne vapaaehtoista eläkettä silloin kun olitte työelämässä? Ainiin joo, kun piti kerskakuluttaa ja elää leveesti siinä luulossa, että kyllä sitten eläkkeellä rahaa tulee muutenkin.

Itse maksan itselleni eläkettä joka kuukausi sen lisäksi, mitä palkasta viedään väkisin. Koska todennäköisesti niitä väkisin vietyjä rahoja en tule enää koskaan näkemään, niin on sitten edes vähän sukanvarressa omia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/219 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen suurta myötähäpeää näistä kommenteista. Edes vanhempani eivät ole vielä eläkkeellä, mutta siitä huolimatta olen sitä mieltä, että tämä on häpeällinen ketju. Mihin tämä maailma on menossa, huoh... Niin täynnä kateutta.

Vierailija
164/219 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen suurta myötähäpeää näistä kommenteista. Edes vanhempani eivät ole vielä eläkkeellä, mutta siitä huolimatta olen sitä mieltä, että tämä on häpeällinen ketju. Mihin tämä maailma on menossa, huoh... Niin täynnä kateutta.

Jos sun vanhemmat ei ole eläkkeellä, tämä ketju ei koske heitä ollenkaan.

Oikeastaan päinvastion, he ovat haavoittumimmassa asemassa. Oletan heidän olevan kuitenkin yli 50-vuotiaita? Jos he nyt jäävät työttömiksi, heillä tuskin on mahdollista enää työllistyä ja mahdollisuudet laskevat, mitä lähemmäksi 60 v.  tulee, Ja heille todellakin se YT-viikate heiluu, jos kohdalle osuu. Ja aika usein se osuu. Ikäsyrjintä on iso osa työttömyyden ongelmaa ja ne eläkeikää lähestyvät, 55-vuotiaat ovat kaikista paskimmassa asemassa - lukuunottamatta ehkä ihan peruskoulupudokkaita, joilla kuitenkin on se nuoruus valttikorttina. 58-vuotias, 20 vuotta töitä viennissä tehnyt ja YT-neuvotteluissa pois potkittu on työelämän pohjaa, saa käydä tavaton tuuri jos vielä työllistyy. 

Suuret ikäluokat ovat olleet jo kymmenen vuotta eläkkeellä, heidän ei tarvinnut opiskella juurikaan päästäkseen työelämässä pitkälle. Työnantajat kouluttivat työtehtäviin ja hommiin pääsi jo 14-vuotiaana jos jaksoi käydä kysymässä. 

Sun vanhemmat ei kuulu tuohon porukkaan jos kerran vielä työelämässä ovat.

Vierailija
165/219 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on suuri osa näistäkin viesteistä täyttä potaskaa. Kun ei edes tiedetä mitä suuret ikäluokat ovat. Tänä päivänä suuria ikäluokkia ovat -60-luvulla syntyneet, sen verran on sotien jälkeen syntyneiden määrä pienentynyt. Ottakaa selvää asioista ennen kuin kirjoitatte niistä täällä suurina totuuksina. Kun yleissivistys on tuota luokkaa ns. maistereillakin niin ei voi kuin tuntea myötähäpeää, kyllä koulutus (nyky-yhteiskunnan kustantamana) on mennyt täysin hukkaan.

Sinä olet täyttä potaskaa etkä tiedä mistään mitään.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Suuret_ik%C3%A4luokat

Niin, päätit sitten viitata Wikipediaan joka on niin tyypillistä tietämättömälle sukupolvelle. KAIKKIHAN on totta mitä netissä lukee. Joo kuule, ei ole. Kuviokin oli vuodelta 2005, he-he.

Luepas tästä niin olet sen jälkeen vähän viisaampi:

https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/463427-suuret-ikaluokat-eivat…

Vierailija
166/219 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännää muuten on, että suurin osa nelikymmpisistä suurten ikäluokkien lapsista arvostaa ja kuunioittaa omia isovanhempiaan, mutta välit voin olla täysin poikki omiin vanhempiin ja niitä omia vanhempia suorastaan halveksitaan heidän toimintansa takia.

Tästä ikäluokasta kertoo todella paljon se, että vaikka rahaa ja varallisuutta olisi ollut, omia lapsia ei ole tuettu taloudellisesti, ei edes hädän hetkellä. Mulla on yksi tuttu, jonka isä on varmaan yksi maan isoimpia metsänomistajia ja rahaa on niin että ranteet ei jaksa niitä pankkiin kantaa. Tää tuttu eli opiskeluaikana ekana vuonna täysin nälkärajalla, kun ei saanut soluasuntoa ja joutui vuokraamaan yksityiseltä- Hän ei ikinä saanut edes bussimatkaan rahaa vanhemmiltaan. Jos hän joskus jonkun summan johonkin sai, tyyliin pakkorako ostaa joku kallis opiskelukirja, hän velkaantui siitä vanhemmilleen ja ne maksettiin kesätyörahoista takaisin tai pikkuhiljaa opintotuesta, kun 90-luvun alussa  niitä kesätöitä ei oikeen tahtonut saada. Isän mielestä kuulemma kasvatti luonnetta. Samalla kun vanhemmat ostivat talon Marbellasta. No, luonne kasvoi sen verran, ettei puhunut isänsä kanssa yli kahteenkymmeneen vuoteen eikä mennyt hautajaisiin. 

Sama itselläni. Isoisäni tuki minua opiskeluaikana ihan suoraan rahallisesti joka kuukausi. Omilta vanhemmiltani en koskaan saanut penniäkään, vaikka hekin ovat hyvin varakkaita. Varsinkin äidilläni on periaate, että he käyttävät omat rahat itseensä. Vaikka ovat saaneet arvokkaat perinnöt omilta vanhemmiltaan.  Kun isoäitini kuoli, myin kirpputorilla ja torissa tavaraa, jota kumpikaan isoäidin tyttäristä ei halunnut, eikä jaksanut myydä pois, ihan vaan jotta se hemmetin kämppä saatiin tyhjäksi ja tyttärille myyntikuntoon. Äitini pyysi rahat näistä kirppismyynneistä itselleen. Kyse ihmisestä, joka voi silmää räpäyttämättä ostaa kolmen tonnin laukun. No, kertoo kaiken, että on syntynyt herran vuonna 1947...

Voi herraisää nähköön

Mitä ovat, ei pidä yleistää meihin kaikkiin eläkeläisiin tuommosen idiootin touhua.

Kyllä meillä ovat lapset ja lapsenlapset tärkeimpiä asioita elämässämme.

Parhainta menestystä tuleville suomalaisille toivomme.

Vierailija
167/219 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päättäjät on ajaneet nuoret niin ahtaalle että syntyvyys on romahtanut vuoden 2010 tienoilta alkaen.

Vanhempien sukupolvien ahneudella ei ole mitään rajaa.

"Päättäjät ovat ajaneet nuoret ahtaalle..."

Sitten käännät syyn eläkeläisiin. Eiköhän kyse ole politiikasta. Tarkoitatko "vanhemmilla sukupolvilla" nykyistä  ja edellisiä hallituksia? Eläkkeiden indeksikorotukset on jäädytetty aikaa sitten ja monet eläkeläiset kitkuttelevat todella pienillä eläkkeillä. 

Vierailija
168/219 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuimme vuoteen 1977 kämpässä jossa oli 1 huone ja keittiö. Kaivosta haettiin vesi ja paskahuusi pihanperällä. Saunaan päästiin jos kaivossa oli vettä. Isä yksin töissä, äiti sairasti paljon.  Ihan Porin kaupungissa. Mielestäni vanhempani olivat molemmat teroitettuja kyniä! Ketään sukulaisia tms

jotka olisivat auttaneet ei ollut! 

Vierailija
169/219 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret jotka valitatte ettei ole vakituista työpaikkaa tai työuraa. Kouluttautukaa hoitoalalle tai lääkäriksi. Koko ajan puuttuu porukaa eli töitä siis riittäisi niin paljon kuin vaan jaksaa tehdä. Ai niin... hoitoalaahan ei kukaan viitsi opiskella kun palkka on niin huono ja lääkäriksikään ei jaksa kun se kestää liian monta vuotta, ja siihen kun pitäisi vielä olla lahjojakin. Helpompaa on lusmuilla kaiken maailman tukiaisten kanssa ja sitten syyttää vanhempiaan ahneiksi.

Vierailija
170/219 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin mikä hiton pullamössö sukupolvi? Ennen vanhaan ei tarvinnut opiskella että sai korkean viran ja hyvän palkan. Hyvä esimerkki on isäni, käynyt 2 luokkaa kansakoulua ja on nykyään johtoasemassa.

Manne hevoskauppias. Satavuotiaatkin ovat käyneet enemmän kuin 2 vuotta kansakoulua.

Vierailija
171/219 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eläkkeellä. Lapseni kolmenkympin kahta puolen, kukaan ei ole hyväpalkkaisessa työssä, eikä edes vakituisessa työsuhteessa.

Minä olen kääntänyt (eläke)tulonsiirron heidän suuntaansa: kustannan lasten asumisen (ostin omalla perinnöllä kmpät) ja lahjoitan käteistä niin paljon kuin eläkkeestä jää omien, pakollisten kulujen jälkeen.

Itse asun vaatimattomasti, ei autoa, ei kalliita matkoja tai harrasteita.

Oma valinta, kevyt sydän.

Vierailija
172/219 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häpeä! Miten syntyvyyden romahtaminen voi olla eläkeläisten syy? Itse olen ollut vuoden eläkkeellä, 42 työvuoden jälkeen. Ja veroja on tullut maksettua ja maksan vieläkin.

Itsenäisen elämän aloitin eräässä vinttihuoneessa, klapeilla lämmittäen ja veden ulos jo sisään kantaen. Tehkäähän perässä, ahneeksi syyttävät. Onko kanttia muuhun, kuin leukojen loksutukseen?

Aah - marttyyrivastaus! Aina yhtä juhlavaa!

Totuus kirpaisee, vai mitä? Tehkää nuoremmat oma osanne, nyt on teidän vuoronne. Eiku, kaikki vaan mulle heti....

Wau. Luulin jo, ettei näin luupäisiä ihmisiä enää ole, mutta kiitos tästäkin. Vuonna 2008 minulle sanottiin noin eläkeläisherran suusta, kun valitin huonosta palkasta. No, nyt kymmenen vuotta myöhemmin palkka on edelleen paska, ja eläkeläisherran samassa duunissa tekemää palkkaa huomattavasti matalampi.

Eli lyhyesti: haista paska.

No enpä haista enää! Iske itse näppisi pskaduuniin lisäksi, siitä se raha irtoaa. Itse kävin aikanaan tiskaamassa räkälässä, siivoamassa päätyöni jälkeen ja sitä pskaa haistelin ennen eläkkeelle jäämistäni hoitotyössä. Näitä hommia kyllä riittää, ja kertyy eläkettäkin.

Itse sain näin sain raavittua itselleni pääomaa elämääni, nyt olen eläkkeellä. Ei tarvinnut enkä halunnut kenellekään haistattaa, en ehtinyt.

Vierailija
173/219 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkakuitti kertoo totuuden, jokaisen Ruususen unta nukkuvan kannattaa katsoa omaan palkkakuittiinsa. Alle 53-vuotiailla palkasta menee 6,35 % eläkemaksuihin ja yli 53-vuotiailla 7,85 % eläkemaksuihin. Suurin osa eläkemaksuista menee suoraan nykyeläkeläisten eläkkeisiin, rahastoihin menee minimaalinen osa. Joskus rahastoihin meni noin neljännes, nyt osuus on pienempi. Tämä ei tule riittämään mihinkään, eli eläkemaksuja täytyy tulevaisuudessa korottaa, koska eläkemenot nousevat kovaa kyytiä koko ajan ja maksajien määrä vähenee myös.

Miten on, kuinka suurta eläkemaksua olet valmis maksamaan palkastasi? 10 %? 15%? Entä 20 %? Ja kaikki nykyeläkeläisten taskuun, ja lisäksi rahastoidut eläkevarat käytetään seuraavan 15 vuoden sisällä. Vain pähkähullu jää maksajan rooliin.

Vierailija
174/219 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityinen eläkevakuutus.

Joskus nuoruudessani sitä mainostettiin, ja oli suosittukin.

Kunnes verotusetu poistettiin.

Elämä on.

Vierailija
175/219 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkakuitti kertoo totuuden, jokaisen Ruususen unta nukkuvan kannattaa katsoa omaan palkkakuittiinsa. Alle 53-vuotiailla palkasta menee 6,35 % eläkemaksuihin ja yli 53-vuotiailla 7,85 % eläkemaksuihin. Suurin osa eläkemaksuista menee suoraan nykyeläkeläisten eläkkeisiin, rahastoihin menee minimaalinen osa. Joskus rahastoihin meni noin neljännes, nyt osuus on pienempi. Tämä ei tule riittämään mihinkään, eli eläkemaksuja täytyy tulevaisuudessa korottaa, koska eläkemenot nousevat kovaa kyytiä koko ajan ja maksajien määrä vähenee myös.

Miten on, kuinka suurta eläkemaksua olet valmis maksamaan palkastasi? 10 %? 15%? Entä 20 %? Ja kaikki nykyeläkeläisten taskuun, ja lisäksi rahastoidut eläkevarat käytetään seuraavan 15 vuoden sisällä. Vain pähkähullu jää maksajan rooliin.

Tässä yksi syy miksi itse nostan perheeni kanssa kytkintä pois Suomesta pysyvästi. T. DI

Vierailija
176/219 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit voinut lisätä tuohon vielä, paljonko työnantaja maksaa. "Pääsääntöisesti sopimustyönantaja, jonka vakuuttamien työntekijöiden palkkasumma on alle 2,0595 miljoona euroa vuodessa (vuonna 2018), maksaa palkoista kiinteän prosenttimääräisen vakuutusmaksun.  Vuonna 2018 maksuprosentti on työntekijän osuus mukaan lukien 25,3."

Voisi olla hienoa seurata ihmisten äänestyskäyttäytymistä, jos tilinauhassa olisi kaikki työntekijän palkanmaksamiseen liittyvät kulut ja kun palkansaaja lukee lappua, voi ihmetys olla suuri, kun näyttää että 3000 palkka onkin 6000 ja käteen jää vaan 1500.

Vierailija
177/219 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

.

Aikaisemmin Suomessakin seuraavat sukupolvet elättivät vanhukset ihan siinä omassa kotitalossaan/tilallaan.

.

Ei ollut eläkkeitä vanhusten turvaksi.

.

Nämä valittajatko haluaisivat tehdä samoin?

Vierailija
178/219 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykynuoret riistetyt veronmaksajat saavat korvauksen sitten myöhemmin ison perinnön muodossa. Eläköityvät suo alaiset ovat kuulemma vauraampia kuin koskaan.

Täytyy vain toivoa, etteivät omat vanhemmat pistä omaisuuttaan haisemaan.

Ehkä kannattaa pitää välit kunnossa, joka tapauksessa.

Vierailija
179/219 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla totta! Kuvittelevatko eläkeläiset oikeasti, että he ovat itse eläkkeensä ennakkoon maksaneet? Kyllä ne eläkkeet ihan nykyisten työssäkäyvien selkänahasta revitään.

Kyllä luulevat. Erittäin yleinen harhaluulo. Isänikin tästä minulle ylvästeli.

Ok, olen vielä työssä ja olen koko ajan maksanut eläkemaksua palkastani , nyt noin 9% palkasta ( eläkemaksu+ lisäeläkemaksu.)

Jos jaksan ( tai siis pysyn hengissä) eläkkeelle saakka, olen maksanut noita maksuja yli 40 vuotta. Niistä on kertynyt ihan jonkinmoinen summa. Nyt en siis ole kuitenkaan maksanut eläkettäni etukäteen. Mihin ne rahat ovat menneet?

Vierailija
180/219 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyiset pätkätyöläiset maksaa eläkkeet. Tämä ei ole nuorten vika.

No ei ole, mutta ei se ole nykyeläkeläistenkään vika.

Eläkkeiden taso ja eläkeikä ovat poliittisia päätöksiä. Äänestitkö viime vaaleissa? Mitä puoluetta äänestit?

Eläkeläiset eivät Suomea johda, joten siitä vaan vaikuttamaan.

Pakko ihmisten on asua siellä missä on töitä tai muutten äitisi jää ilman eläkettä. Sitäkö haluat?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi