Nykyisistä eläkeläisistä tuli melkoinen taakka nuoremmille
Päättäjät on ajaneet nuoret niin ahtaalle että syntyvyys on romahtanut vuoden 2010 tienoilta alkaen.
Vanhempien sukupolvien ahneudella ei ole mitään rajaa.
Kommentit (219)
Vierailija kirjoitti:
Äitini on 70- vuotias, koko ikänsä tehnyt töitä ja maksanut korkeita veroja. Miten hän on mielestäsi ahne? Eläkkeellään tuskin tulee toimeen.
Tätä samaa mä aina ihmettelen, kun joku tekee tälläisen aloituksen ahneista eläkeläisistä.
Mun äitinikin lähti töihin piiaksi 14 vuotiaana ja teki töitä siihen asti, kun kuoli yllättäen päälle 50 vuotiaana. Mä en tajuu vaan, että millä tavalla sekin olisi ollut ahne eläkeläinen, jos olisi ikinä sinne päässyt. Pitäisiköhän jonkun aloittajan tarkistaa faktat ennenkuin kirjoittaa, ja tarkistaa just se kedtä ne ahneet on ?
Nuoret, älkää menkö töihin! Teidän vuokranne maksetaan asumistuella ja loput tt-tuella. Jos tarvitsette huonekaluja tai kodinkoneita, saatte maksusitoumuksen sossusta. Pakolliset laskut maksetaan ja saatte käyttörahaa n. 500 kuussa.
Ihan turha mennä töihin, kun meille on luotu tällainen systeemi. Käyttäkää elämänne johonkin mielenkiintoisempaan kuin tylsään työntekoon. Urheilkaa, harrastakaa, seurustelkaa ystävien kanssa. Jos pidätte lapsista, hankkikaa niin monta kuin haluatte, jokaisesta saatte lisää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Puhutaan nyt niin kuin asiat ovat. Suurin osa eläkkeistä maksetaan yksityisistä eläkekassoista. Näitä ei siis maksa valtio. Näistä eläkkeistä kertyy niin paljon valtiolle verotuloja, että tämä maa olisi konkurssissa ilman eläkeläisten maksamia veroja. Lisäksi kulutuksessa maksettavat verot. Hyvä ap. Jos sinun palkkasi on 3000 euroa kuussa, ja eläkäe on 3000 euroa. Sinulle jää käteen joka kuukausi vähän yli sata euroa enemmän, kuin eläkeläisille. Kun nykyiset eläkeläiset olivat 20-30 ikävuoden tienoilla, eivät eläkenäkymät olleet niinkään hyvät kuin nykyisin. Jos nuoret haluavat saada hyvät eläkkeet, sen voi varmistaa lapsia lisäämällä. Nämä faktat voi tarkistaa. Lue joka sunnuntai Hesarin kuolinilmoitukset, ja ole iloinen. Taakka kevenee kymmenillä ihmisillä viikoittain.
Voi herranjestas! Niitä eläkkeitä maksetaan koko ajan korkeina eläkemaksuina ja maksajia ovat työssäkäyvät ihmiset ja ennen kaikkea heidän työntantajansa. Korkeat eläkemaksut ovat kova taakka maksajille ja hyydyttävät taloutta ja työllisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhutaan nyt niin kuin asiat ovat. Suurin osa eläkkeistä maksetaan yksityisistä eläkekassoista. Näitä ei siis maksa valtio. Näistä eläkkeistä kertyy niin paljon valtiolle verotuloja, että tämä maa olisi konkurssissa ilman eläkeläisten maksamia veroja. Lisäksi kulutuksessa maksettavat verot. Hyvä ap. Jos sinun palkkasi on 3000 euroa kuussa, ja eläkäe on 3000 euroa. Sinulle jää käteen joka kuukausi vähän yli sata euroa enemmän, kuin eläkeläisille. Kun nykyiset eläkeläiset olivat 20-30 ikävuoden tienoilla, eivät eläkenäkymät olleet niinkään hyvät kuin nykyisin. Jos nuoret haluavat saada hyvät eläkkeet, sen voi varmistaa lapsia lisäämällä. Nämä faktat voi tarkistaa. Lue joka sunnuntai Hesarin kuolinilmoitukset, ja ole iloinen. Taakka kevenee kymmenillä ihmisillä viikoittain.
Voi herranjestas! Niitä eläkkeitä maksetaan koko ajan korkeina eläkemaksuina ja maksajia ovat työssäkäyvät ihmiset ja ennen kaikkea heidän työntantajansa. Korkeat eläkemaksut ovat kova taakka maksajille ja hyydyttävät taloutta ja työllisyyttä.
Lakatkaa maksamasta niitä eläkemaksuja!! Älkää menkö töihin! Katso ed. viestini, meillä on yhteiskuntamalli, jossa EI TARVITSE TEHDÄ TYÖTÄ! Ihan turhaa kitinää, jo kauan on puhuttu, että työnteko jää historiaan. Oma syysi jos olet niin tyhmä, että menet töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häpeä! Miten syntyvyyden romahtaminen voi olla eläkeläisten syy? Itse olen ollut vuoden eläkkeellä, 42 työvuoden jälkeen. Ja veroja on tullut maksettua ja maksan vieläkin.
Itsenäisen elämän aloitin eräässä vinttihuoneessa, klapeilla lämmittäen ja veden ulos jo sisään kantaen. Tehkäähän perässä, ahneeksi syyttävät. Onko kanttia muuhun, kuin leukojen loksutukseen?
Aah - marttyyrivastaus! Aina yhtä juhlavaa!
Totuus kirpaisee, vai mitä? Tehkää nuoremmat oma osanne, nyt on teidän vuoronne. Eiku, kaikki vaan mulle heti....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai näin joku nuoriso ajattelee meistä eläkeläisistä, joten pyydän anteeksi olemassaoloani.........?????
Kyllä asioista pitää kyetä keskustelemaan rehellisesti. Suomen eläkejärjestelmä ei ole millään tavalla kestävällä pohjalla. Nykyeläkeläisillä on pullat niin hyvin uunissa, että nuoriso voi vain haaveilla moisesta omalla kohdallaan. Anteeksi ei tarvitse pyytää, mutta olisi ihan virkistävää vaihteeksi kuulla eläkeläisistä, jotka olisivat kiitollisia nuoremmille sukupolville siitä, että elättävät heidät.
Hehe, kukahan on elättänyt ja ketä....
Siinä mielessä kyllä eläkekäisten vika, että ovat tehneet liian vähän lapsia. Ja sama trendi jatkuu ja tuhoaa koko järjestelmän. Pitäisi muistaa se, että eläkeläiset eivät ole mikään samanlainen joukko vaan mukaan mahtuu hyvin pienituloisia ja hyvätuloisia. Siinämielessä joillakin eläkeläisillä on asiat hyvin että on ollut mahdollisuus kerätä eläkettä kun on ollut vakivirat ym vuosikymmeniä. Ja asunnot maksettu kauan sitten ja niiden arvo noussut.
Vierailija kirjoitti:
Häpeä! Miten syntyvyyden romahtaminen voi olla eläkeläisten syy? Itse olen ollut vuoden eläkkeellä, 42 työvuoden jälkeen. Ja veroja on tullut maksettua ja maksan vieläkin.
Itsenäisen elämän aloitin eräässä vinttihuoneessa, klapeilla lämmittäen ja veden ulos jo sisään kantaen. Tehkäähän perässä, ahneeksi syyttävät. Onko kanttia muuhun, kuin leukojen loksutukseen?
Asuin opintojeni ensimmäisen vuoden vanhempien mökissä kaupungin laidalla. Puulämmitys, 1 jalkalamppu nurkassa, heteka sänkyä ja ruoan tein trangialla. Sisävessa sentään oli ja suihku. Että on kanttia. Meni myös lähemmäs 1,5 tuntia ajaa aamuisin kouluun.
-N23
Vierailija kirjoitti:
Epäilevä Tuomas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini on 70- vuotias, koko ikänsä tehnyt töitä ja maksanut korkeita veroja. Miten hän on mielestäsi ahne? Eläkkeellään tuskin tulee toimeen.
Pitkä työura ja korkeat maksetut verot eivät sovi yhteen pienen eläkkeen kanssa. Jokin ei tarinassasi täsmää.
Monet näistä tosi pientä eläkettä saavista on yksinyrittäjiä, ompelijoita, partureita, pientä liikettä pitäneitä, jotka ovat maksanaat vain minimieläkemaksut. Toinen vähäistä eläkettä savista on pienellä palkalla olleet eli suurin osa eläkeläisnaisista. Kun palkka on noin 2000€, ei eläkekään nouse paljon tuhannen euron yläpuolelle.
Aika loogista, että jos yrittäjä ei ole maksanut kuin minimieläkemaksut, saa minimieläkettä. Entinen isäpuoleni oli varakas ja hyvintoimeentuleva yrittäjä, mutta maksoi myös minimieläkemaksut. Kun jäi eläkkeelle, myi ensimmäisenä purjeveneensä, että pärjää. On varmaan jo myynyt asuntonsakin ja muuttanut pienempään.
Vierailija kirjoitti:
Päättäjät on ajaneet nuoret niin ahtaalle että syntyvyys on romahtanut vuoden 2010 tienoilta alkaen.
Vanhempien sukupolvien ahneudella ei ole mitään rajaa.
Joo. Ja nyt pitäisi vielä nostaa eläkkeitä, terkuin SDP.
Uskomatonta touhua. Eikö näillä ole mitään häpyä. Millä vtulla me maksamme tämän kaiken?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakatkaa maksamasta niitä eläkemaksuja!! Älkää menkö töihin! Katso ed. viestini, meillä on yhteiskuntamalli, jossa EI TARVITSE TEHDÄ TYÖTÄ! Ihan turhaa kitinää, jo kauan on puhuttu, että työnteko jää historiaan. Oma syysi jos olet niin tyhmä, että menet töihin.
Itse olet tyhmä jos luulet, että raha tipahtaa taivaasta. Jos kukaan ei kävisi töissä, niin ei olisi enää mitään yhteiskuntamallia. Olisi vain rappio, ryöstely ja rikollisuus jossa vain vahvat voittavat. Siinä menisi kumoon mummo jos papparainenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aah - marttyyrivastaus! Aina yhtä juhlavaa!
Totuus kirpaisee, vai mitä? Tehkää nuoremmat oma osanne, nyt on teidän vuoronne. Eiku, kaikki vaan mulle heti....
Wau. Luulin jo, ettei näin luupäisiä ihmisiä enää ole, mutta kiitos tästäkin. Vuonna 2008 minulle sanottiin noin eläkeläisherran suusta, kun valitin huonosta palkasta. No, nyt kymmenen vuotta myöhemmin palkka on edelleen paska, ja eläkeläisherran samassa duunissa tekemää palkkaa huomattavasti matalampi.
Eli lyhyesti: haista paska.
Vierailija kirjoitti:
Olet pihalla kuin lumiukko.
Eläkeläisten kannattaa todella toivoa, että nuoremmat sukupolvet jaksavat raataa heille eläkemaksuja keräämässä. Juuri eläkepommin takia työllisyysaste yritetään saada mahdollisimman korkealle ja työttömyys-, kotihoidontuki- ja opintotukisääntöjä jatkuvasti kiristetään.
Jos työikäiset alkaisivatkin enenevässä määrin ideologisiksi työttömiksi, niin vanhus- ja terveyspalvelut varmaan kärsisi siitä eniten.
Ihme märinää, kun ottaa huomioon, että eläkevakuutusyhtiöiden varallisuus on nyt suurempi kuin koskaan niiden historian aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nämä nuoret meidän eläkkeitä maksa, itse ollaan maksettu, ja eläkevakuutusyhtiöt sijoittaneet varat, niistä tuloista meidän nykyisten eläkeläisten eläkkeet maksetaan. Ja mä työllistän siivoojaa mun eläkkeellä ja ostan aika paljon tavaraa suvun nuorille.
Kuule ei sun aikanaan maksamia verorahoja ole korvamerkitty jonnekin sijoituksiin sun eläkkeiksi. Nykyiset veronmaksajat maksaa valtaosan sinun eläkkeistä, osa veronmaksajien varoista menee uusiin sijoituksiin ja vanhoilla sijoituksilla eläkeyhtiöt yrittävät tienata vähän ekstraa.
Niin, niillä on maksettu ap:n koulutus ja terveydenhoito.
...joista toinen ei ole enää ilmaista, ja toinen muuttunee pian maksulliseksi....
Vierailija kirjoitti:
Eläkejärjestelmä on kyllä hyvin hataralla pohjalla ja järkyttävää on, että nuoremmat sukupolvet joutuvat maksajiksi. Nykyiset eläkkeennauttijat ovat järjestelleet itselleen alhaiset eläkemaksut ja superkarttumat, ja leikkurit iskevät sitten voimalla nuorempiin. Samaan aikaan 70-luvulta lähtien ikäluokat ovat kutistuneet ja lama kurittanut nykyisiä työssäkäyviä monella tapaa, palkat eivät ole nousseet ja vakituiset elämänmittaiset urat tulleet harvinaisiksi. Esim. itse nelikymppisenä en ole koskaan ollut vakituisessa työssä ja tuskin tulen olemaankaan.
Sen kummemmin ketään syyttelemättä, en ymmärrä miten on mahdollista että näin epäoikeudenmukainen järjestelmä on voitu rakentaa, että toiset kahmivat etuuksia joita sitten toisilla maksatetaan? Ja miten nämä hädin tuskin kuusikymppisenä eläköityneet kehtaavat olla Kiljusen liikkeessä mukana vaatimassa lisää etuuksia rahastosta, jota kartuttavat ihan muut kuin he?
Mä en näkisi asiaa kyllä ihan näin musta-valkoisena. Onhan tässä suomalaisessa eläkejärjestelmässä paljon hyvää ja nykyinen järjestelmä takaa sen, että myös työelämän jälkeen voi elää ilman vaivaisapua. Järjestelmän rahoitus on vain monimutkainen systeemi ja sen kestävyyden ennustaminen todennäköisesti vain hieman lottoamista selkeämpää. Kun on kerran päätetty, että kaikista pidetään huolta, niin jokin rahoitusmalli pitää luoda. Ja jos meidän kaikkia koskeviin etuihin tehdään muutoksia, niin se on aina joltain pois. Jos syytämme nykyisiä eläkeläisiä ahneiksi, niin pitää muistaa mistä tilanteesta he ovat lähteneet ja rakentaneet tämän maan. Itse olen saanut nauttia tästä hyvinvointivaltiosta koko ikäni ja olen kiitollinen tämän rakentajille siitä. Jos omat vanhempani saavat nyt joitain 1500e/kk eläkettä, niin sen heille suon.
Vierailija kirjoitti:
Ihme märinää, kun ottaa huomioon, että eläkevakuutusyhtiöiden varallisuus on nyt suurempi kuin koskaan niiden historian aikana.
Myös eläkevastuiden määrä on suurempi kuin koskaan ja samaan aikaan maksajien määrä vähenee nopeasti.
Missäs sfääreissä on ap:n älykkyysosamäärä. Ei se syntyvyys
vaikuta nykyisten eläkeläisten eläkkeisiin,jotka olemme tehneet 40-50v töitä(minunkin eläke n 4000e.
Nykyiset 30-45 vuotiaat te pulassa olette,(jos ei ole suuri perintö tulossa) ,työt on joillakin silpputöitä ja teidän ei kantsi tehdä lapsia kärsimään eroistanne avioliitoissa,rakkaushan kestää keskimäärin alle 1000pv.
Niin-fiksut naiset nauttivat elämästä mukavan uransa turvin ja rakastavat vain sen määrätyn ajan lentelemällä tunnelmasta toisee,mikä on ihan ok.