Yksi syy vähenevään syntyvyyteen on lapsettoman elämäntavan ihannointi ja lapsiperhe-elämän mollaaminen
Uskallan sanoa, että varsinkin nuoriin ikäluokkiin tuolla on merkittävää vaikutusta. Todellisuudessa esim. lapsiperhe-elämästä uutisoidaan aivan liian negatiiviseen sävyyn ja vain ne negatiiviset asiat nousevat uutisiin. Samaan aikaan media hehkuttaa tuutin täydeltä, että nuorena kannattaa rellestää niin paljon kuin vain miehestä/naisesta lähtee, ihannoidaan myös matkustamista jne. Yleinen asenneilmapiiri on siis se, että armoton biletys, matkustelu yms. luonnehditaan sellaiseksi elämäksi, mitä tulee tavoitella. Sen sijaan lapsiperhe-elämää ei pidetä tavoittelemisen arvoisena asiana.
Tässä asiassa pitäisi tapahtua iso muutos. Yhteiskunnan osalta pitäisi saada nuorten asenteet muuttumaan sellaisiksi, ettei armoton biletys, matkustelu, joutenolo yms. ole nuorten mielestä enää "in" eikä tavoittelemisen arvoisia asioita elämässä. Pitäisi saada asenteet noita asioita kohtaan muuttumaan siten, että nuo ovat ns. "wt-elämän" merkkejä. Sen sijaan esim. hyvää työpaikkaa ja lapsiperhe-elämää kohtaan on saatava arvostus selvään nousuun, siten, että niitä pidetään todella tavoittelemisen arvoisina asioina elämässä. Lisäksi tulisi lopettaa se aivan valtava negatiivissävytteinen uutisointi lapsiperhe-elämästä ja kääntää se positiivissävytteiseksi uutisoinniksi. Näillä olisi varmasti vaikutusta siihen, että syntyvyys lähtisi nousuun.
Kommentit (89)
Itse olen joutunut miettimään lapsettomuuden hyviä puolia, koska kumppanini on niin sairas, ettei meille voi todennäköisesti tulla lapsia. Olen pohtinut asiaa mm. yhteiskunnan vaatimusten kautta. Minua ahdistaisi todella paljon laittaa lapsi nykyiseen koulumaailmaan. Minua ahdistaisi se, miten nykyinen digitalisaatio vaikuttaa jo pieniin lapsiin. Ahdistaisi se, että jo tarhoissa käytetään sähköisiä järjestelmiä ja että vuorotyöläisenä pitäisi ilmoittaa kaksi viikkoa ennen lapsen aikataulut. Ahdistaa nykyinen aikataulutettu, kiireinen, vertaileva elämänmeno, jossa haetaan tulevaisuuden huippuosaajia. Muut ovat roskaa. Ihmisyys on koetuksella tässä maailmassa. Mitä enemmän mietin asiaa, sitä enemmän minua ahdistaa,millaisessa maailmassa lapsi joutuu elämään. Jos hänestä tulisi yhtään niin herkkä kuin vanhemmistaan, kauhistuttaisi ajatellakin seurauksia. Uskon, että aika monella on taustalla samankaltaisia asioita ns. lisääntymiskammossa. Silti lähtisin itse yrittämään riskeistä huolimatta, jos se vain olisi mahdollista. Monelle on kuitenkin helpompaa ottaa riski benjihypyssä kuin synnytyssalissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ei miehen kanssa tehdä lapsia. Syy on se, että ollaan niin meneviä ihmisiä ja molemmilla on isopalkkainen työ jossa kumpikin viihtyy. Pari kertaa ollaan puhuttu asiasta ja taloutemme on kunnossa perheen perustamiseen ja asutaan omakotitalossa kahdestaan. Silti se juttelu päättyi molemmilla kerroilla siihen, että se lapsiarki rajoittais meidän elämää niin paljon. Miehellä on kummityttö jonka kanssa hän on suht paljon tekemisissä ja se riittää miehelle.
Tässä sivusta kun on seurannu kaverien perhe-elämää, niin melkein kaikki on eronnut ja valittavat kovaa stressiä, kun rahat ei riitä mihinkään ja ikinä ei pääse mihinkään. Se on vähän kyllä surullista jos joutuu tuollaiseen tilanteeseen ja vielä osa on täysin yksin. Yksi kaveri on ollut 4 vuotta yh ja valittaa sitä, kun ei kelpaa kenellekkään ja lasta ei saa mihinkään hoitoon edes hetkeksi, että pääsis tuulettumaan.
Omassa tuttavapiirissäni kaikki vanhemmat ovat edelleen naimisissa lapset aikuistumassa. Parille vela parille tuli ero, miehillä lapset uusissa liitoissaan.
Yeap. Jos on oikeasti mies vela niin menee vasektoniaan. Vältytään tältä, että se puoliso eroaa sen takia että jälkikasvu kiinnostaakin. Minä olen vela, mutta biologisia lapsia mulla on enemmän kuin siskollani, koska munasolun luovutus. Olen korteni kekoon jo kantanut. Saan nauttia lapsettomana elämästäni ja muut kasvattavat lapseni ja geenit jatkaa kulkuaan. Win-win tilanne.
Minä en halunnut lapsia lapsenakaan, ja en halua nyt 25-vuotiaanakaan. Median uutisointi ei tietääkseni vaikuttanut minuun lapsena, mutta lujittavat päätöstäni nyt, kun olen lapsentekoiässä. Nainen kantaa edelleen ihan liian ison vastuun lapsen elämästä, ja kärsii myös sen myötä huonommasta asemasta työelämässä sekä huonommasta eläkkeestä. Se ei ole reilua ja sitä vastuuta minä en halua/jaksa kantaa.
Menneisyyden lapsilaumojen perään haikailijat eivät ehkä tiedä, että ennen 1970-lukua Suomessa abortti oli laiton, ja ehkäisypilleritkin tulivat vasta n. 10 vuotta aiemmin, 60-luvulla. Jos mies ei halunnut käyttää kondomia (tai jos "enkelintekijää" eli laittoman abortin tekijää ei löytynyt), niitä lapsia sitten "vain tuli", haluttiinpa tai ei.
Huutomerkkisarjan kirjassa "Abortti" on suomalaisnaisten omakohtaisia kertomuksia siitä, miten laittomia abortteja tehtiin ja mitä kaikkea ehkäisykeinoja kokeiltiin, kun niitä lapsia ei oikeasti haluttu 1900-luvun alussakaan sellaisia määriä kuin niitä syntyi.
Yksi syy vähenevään syntyvyyteen esim. verrattaessa suuriin ikäluokkiin on se, että nykyään ONNEKSI ei tarvitse tulla raskaaksi jos ei halua, jaksa tai jos se ei sovi omaan elämäntilanteeseen muuten.
siis kuka järjellä ajatteleva aikuinen haluaa lisääntyä tälläiseen suomeen ja tälläiseen ilmastonmuutoksen runnomaan maailmaan joka täynnä sotia ja pahaa. ei ole edes mitään ihmeteltävää että miksi ei lisäännytä.
kyllä jos olisin lisääntynyt tuntisin syyllisyyttää millaiseen maailmaan olen lapseni synnyttänyt, täysin itsekkäistä syistä siis (koska haluan lapsen, koska muutkin)
en ymmärrä kuka ees viittii päivitellä että joku ei halua omaa lastaan tälläiseen paikkaan. kun mä kuolen, mun ei tarvitse tuntea syyllisyyttä millaiseen maailmaan omat lapset jää.
Jännä vaan kun lammaslauma on näin helposti saatu vihaamaan omaa perimäänsä ja suostumaan perintönsä luovuttamiseen ryöstelevien rosvolaumojen armoille.
Eliitti nimittäin kyllä lisääntyy siinä missä ennenkin. Britanniassakin siroluinen Kate puskee kauniita valkoisia vauvoja kuin mikäkin. Sama Ruotsin eliitillä, vaikka keskiluokka siellä on kuolemassa pois.
Notta mikähän on meinkinki taustalla... en hetkeäkään usko, että näin massiivinen kampanja olisi vailla syvempiä tarkoitusperiä.
Minusta kyse ei varsinaisesti ole mistään lapsiperhe-elämän mollaamisesta. Ihmiset vaan ovat tajunneet totuuden lasten tekemisestä ja siitä uskalletaan jopa keskustella julkisesti. Aika ruusuista kuvaa lapsen tekemisestä ja perhe-elämästä on aiemmin maalailtu. Jo on aikakin lyödä rehellisesti faktat ja riskit raskaudesta, synnytyksestä ja lapsen kasvatuksesta tiskiin.
Ajat ovat selvästi muuttuneet muutaman vuosikymmenen takaisesta. On hoksattu, ettei naisten tosiaankaan ole pakko tehdä lapsia ja miehen elättää perhettä. Fiksua, että ihmiset heräävät ajattelemaan asioita ja uskaltavat toteuttaa omia valintojaan. Aiemmin oltiin enemmän riippuvaisia yhteiskunnan paineesta, "kun kaikki muutkin" ja "niin vaan kuuluu tehdä" -ajattelu on taakse jäänyttä historiaa. Naiset voivat nyt päättää omasta elämästään ja kehostaan vapaasti.
Vierailija kirjoitti:
Jännä vaan kun lammaslauma on näin helposti saatu vihaamaan omaa perimäänsä ja suostumaan perintönsä luovuttamiseen ryöstelevien rosvolaumojen armoille.
Eliitti nimittäin kyllä lisääntyy siinä missä ennenkin. Britanniassakin siroluinen Kate puskee kauniita valkoisia vauvoja kuin mikäkin. Sama Ruotsin eliitillä, vaikka keskiluokka siellä on kuolemassa pois.
Notta mikähän on meinkinki taustalla... en hetkeäkään usko, että näin massiivinen kampanja olisi vailla syvempiä tarkoitusperiä.
Yksi esimerkki tästä ei-rikkaiden syntyvyyden alentamiskampanjasta on tämäkin trolliketju ja lukemattomat muut vastaavat täällä av:lla. Näitä on ollut täällä jo pitkään, eivätkä ole näköjään menossa minnekään. Näillähän pyritään vaikuttamaan lukijoiden käsitykseen siitä, mitä muut ajattelevat ja saada heidät ns. hyppäämään vankkureihin. Pyritään siis muuttamaan ihmisten käsitystä todellisuudesta ja vaikuttamaan heidän todellisiin tekoihinsa ja valintoihinsa.
Vielä enemmän käsitystä todellisuudesta muuttaa se hetki, kun tajuaa, että jotkut todella maksavat näistä trolleista. Ei-rikkaiden lisääntymisen ehkäisemistä pidetään tärkeänä päämääränä, kun siihen panostetaan näin paljon. Kyllähän väestönkasvun vähentämisestä puhutaan viestimissä myös suoraan, mutta moni ei ole huomannut että myös näin epäsuoran vaikuttamisen keinot on otettu käyttöön sosiaalisessa mediassa.
Suomalaiset ovat edelleen "sinisilmäisiä", siis uskovat helposti toisten rehellisyyteen ja taka-ajatuksettomuuteen. Anonyymien kirjoittelijoiden lisäksi myös omilla kuvillaan ja kasvoillaan esiintyvien, tai esiintyviltä vaikuttavien taustalla voi olla jotain muuta miltä ensin vaikuttaa. Jos jostain kohkataan somessa, se saattaa todennäköisesti olla kampanja tai ainakin tarkoituksella alulle laitettu ja myöhemmin hyväuskoisten somettajien tukema.
Jos haaveilet perheestä, älä nyt ainakaan anna sosiaalisen median "mielipiteiden" vaikuttaa päätökseesi.
toshan sanottiinki miks noilla ei ole kakaroita. ei kai tossa kellekkäää päätä auottu. toiset tekee lapsia toiset ei. mäkään en tee, kun ei ole aikaa sellaselle.