Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä hidas ja nopea ihminen tekee eri tavalla?

Vierailija
30.04.2018 |

Miksi hidas on hidas ja nopea on nopea? Voiko hidas kehittyä nopeaksi? Jääkö hidas esim haaveilemaan muuta?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaa laittaessa kun paloittelen juureksia, siksi nopeasti että pääsee pikemmin lepäämään.

Ex- mies oli tunnettu ettei liikaa aikaillut, ehkä häneltä opin noin yleensä.

Ikäihmisen osattava syödä vasemmallakin kädellä kipujen takia.

En ymmärrä ihmisiä jotka valittavat kiirettä istuessaan.

Vierailija
22/49 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No käytäytymis ja kognitiotieteilijöidn mukaan ihmiset, jotka ajattelevat ja toimivat pääsääntöisesti nopeasti pohjaavat toimintansa intuitioon ja tunteeseen. Sen sijaan ne, jotka toimivat pääsääntöisesti hitaasti pohjaavat tiedonkeruuseen, harkintaan ja logiikkaan. Kaikki ihmiset tekevät molempia, mutta koska nopea ajattelu on helpompaa, on laiskilla ihmisillä taipumus vaihtaa omassa mielessään hidasta ajattelua vaativat kysymykset nopealla ajattelulla ratkaistavissa oleviin. Nopea tapa on ensisijaisesti soveltavaa ajttelua: siinä otetaan malli, joka on ennenkin nähty ja toiminut kohtuullisesti ja survotaan uudet kokemukset samaan muotoon. Hidas tapa taas pyrkii tuottamaan uutta tietoa, katsomaan uutta kokemusta ja uutta empiriaa avoimena kysymyksenä ja pyrkii luomaan siitä ihan oman selityksensä.

Minä ainakin kyllä tosiaan olen äärimmäisen intuitiolla toimiva ihminen. Harvoin tietoisesti ajattelen mitään, vaan ne impulssit toimia vaan tulee jostain syvältä itsestään. Myers-Briggs tyypiltänikin intuitiivinen INFJ. 

Mutta vähän tuntuu erikoiselta tuolla tavalla leimata kaltaiseni laiskoiksi tai epäluoviksi. Oma kokemukseni ei ole, että intuitiivinen ratkaisu olisi pelkkää vanhan soveltamista. Olen itse it-alalla luovuutta vaativassa työssä ja päinvastoin: sieltä intuitiosta tulee usein niin hienoja ratkaisuja, että usein itsellä kestää tunteja älyllä miettien edes ymmärtää miten se toimii se mitä juuri toteutin. Joskus olenkin kommentoinut äärimmäisessä intuitio-flowssa kirjoitettua koodiani, jota en itsekään ymmärrä, kommenteilla Dark Forces Start tms...

Koodaaminen by definition on soveltavaa. Se, että et ajattele, mistä koodisi tulee, on pikemminkin todiste tästä kuin sitä vastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttuni tekee asiat tietyllä tavalla; en sano, että hitaasti, mutta tarkasti, jolloin siihen menee aikaa.

Ammatiltaan on silmälääkäri.

Vierailija
24/49 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhausjärjestys:

1. älykäs ja nopea (tehokkaat)

2. älykäs ja hidas

3. tyhmä ja hidas

4. tyhmä ja nopea (eivät ehdi harkita, esim. rasistit)

Nopeus on siis älykkäällä hyvä juttu, mutta tyhmällä huono.

Vierailija
25/49 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen havahtunut 40v. rajapyykin myötä, ettei työmuistini ole enää yhtä toimiva kuin aikaisemmin - kun teen askareitani, huomaan pysähtyväni aika ajoittain miettimään, että mitähän tässä nyt pitikään tehdä seuraavaksi. Ongelmia tulee, kun pitäisi tehdä mahdollisimman nopeasti jokin asia; huolimattomuus kasvaa ja työn jälki kärsii. Sekin on ongelma, että virheistään pitäisi oppia, mutta kun sitä lopulta huomaa toistavansa samoja virheitä ad infinitum.

Tiedän kuitenkin näiden ongelmien liittyvän elämänhallinnallisiin ongelmiini; melko useinhan tämän tyyppiset ongelmat ovat syy- ja seurausyhteydessä.

Vierailija
26/49 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan, että aivot ovat muokkautuvia neuroplastisiteetin ansiosta, mutta kuinka pitkälle voi kroonisesti masentunut muovata urautuneiden aivojensa hermoratoja? Onko se ylipäätään mahdollista ja minkälaiset ovat todennäköisyydet urautumisen purkamiseen?

Vierailija
27/49 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanotaan, että aivot ovat muokkautuvia neuroplastisiteetin ansiosta, mutta kuinka pitkälle voi kroonisesti masentunut muovata urautuneiden aivojensa hermoratoja? Onko se ylipäätään mahdollista ja minkälaiset ovat todennäköisyydet urautumisen purkamiseen?

Rakastuminen?

Vierailija
28/49 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen olen aina ollut hidas ja nyt keski-iässä edelleen hidastunut. Olen haaveileva ja jumittava add-tyyppi. En tykkää mistään käytännön töistä, mutta jos ja kun niitä joutuu tekemään ajatukset harhailevat päänsisäisessä maailmassa. Lisäksi olen vitkasteleva perfektionisti, kiinnitän paljon huomiota yksityiskohtiin ja haluan mahdollisimman hyvän lopputuloksen. Haluan myös tietää miksi jokin asia tehdään ja miksi se tehdään juuri siten kuin tehdään. .Eipä tarvi ihmetellä, jos valmista ei juuri tule. Hätähousut polttavat päreensä kanssani Poltan myös itseni helposti loppuun täydellisyyden tavoittelussani ja väsyn ja uuvun helposti.

Vierailija
29/49 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsymys, masennus, uupumus, unenpuute ja huono kunto hidastaa ainakin mua. Ja näihin voi vaikuttaa ja hakea apua tarvittaessa.

Vierailija
30/49 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hitailla pää käy hitaalla.

Sain mensan nettitestistä 131, tein sen hitaasti ja olen muutenkin hidas. :o

Mä tein nopeasti ja sain 147.

Mä tein keskinopeudella ja sain 140. Mutta toisin kuin te, olen tosissani.

Vierailija
31/49 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et usko ? t. 131- tuloksen saanut

Vierailija
32/49 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksimaalinen nopeus ei ole itseisarvo. Nopeat saattaa tehdä myös enemmän virheitä, ainakin jos luonnostaan hitaampi yrittää toimia nopeammin. Sitten näiden virheiden paikkaamisessa kuluu aikaa. Joskus myös nämä nopeat syöksyvät suin päin ajattelematta ja suunnittelematta toimiin ja tekevät turhaa työtä ja joskus töppäävät niin että hommia on vaikea tai jopa mahdoton jälkeenpäin korjata.

Vierailija
33/49 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä testistä ei voi saada tulokseksi yli 130 vai 131. Noi on sen testin maksimipisteet.

Mä sain 125 kun tein toissapäivänä. :D

Vierailija
34/49 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väsymys, masennus, uupumus, unenpuute ja huono kunto hidastaa ainakin mua. Ja näihin voi vaikuttaa ja hakea apua tarvittaessa.

Mikä tähän hitauteen auttaisi? Olen kroonisesti masentunut, ollut erilaisilla mielialalääkityksillä jo vuosikausia. Olen korkeastikoulutettu, mutta opinnoissa meni pidempään kuin ihmisillä keskimäärin. En ole löytänyt keinoa, mikä auttaisi hitauteen. En taida olla edes työkykyinen, mutta en päässyt eläkkeellekään, vaikka mielisairaalan psykitri kirjoitti kattavan B-lausunnon. 

Vierailija
35/49 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä testistä ei voi saada tulokseksi yli 130 vai 131. Noi on sen testin maksimipisteet.

Aijaa, minä luulin että olen juuri siinä rajalla, onko tuo nyt sitten kaksi keskihajontaa. Ajattelin, että 140 ja sen yli huijaavat mutta en olekaan varma enää. Voisihan tämän kai selvittää Mensanta jos kertovat. En kylläkään ehkä pääsisi sisään juuri hitauden takia, kaverini joka tuohon klubiin kuuluu, sanoi että pitää olla myös nopea :D t. sama

Vierailija
36/49 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä testistä taitaa saada kaikki normaaliälyiset korkeat pisteet. Eli ei kerro paljoakaan siitä onko joku tavanomaista älykkäämpi. Taitaa olla suunniteltu houkuttelemaan ihmisiä niihin varsinaisiin testeihin.

Vierailija
37/49 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tähän hitauteen auttaisi? Olen kroonisesti masentunut, ollut erilaisilla mielialalääkityksillä jo vuosikausia. Olen korkeastikoulutettu, mutta opinnoissa meni pidempään kuin ihmisillä keskimäärin. En ole löytänyt keinoa, mikä auttaisi hitauteen. En taida olla edes työkykyinen, mutta en päässyt eläkkeellekään, vaikka mielisairaalan psykitri kirjoitti kattavan B-lausunnon. 

Pienillä askelilla fyysistä terveyttä kohentaen, kokeile ainakin? Minulla on auttanut. Juokse vaikka täysiä viisi minuuttia tai niin kauan kun on hiki ja hyvä olo. Joka päivä . Huom en ole sitten ammattilainen mutta näin maallikon ehdotus!

Vierailija
38/49 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä juuri samanlainen tilanne. Masennuksen koen muuttaneen itseni lähes zombimaisen hitaaksi kaikessa toiminnassa, ajattelussa ja puheessa. Tosin tällainen luonnostaan nopea en ollut terveenäkään. Ajattelen niin, että kun hidastumisen syy tekiöitä hoidetaan, niin nopeuskin voi parantua kohti alkuperäistä itselle terveenä ominaista nopeutta. Tietenkin asiaan vaikuttavat muutkin asiat eikä vähiten yksilöllinen tempperamentti ja persoonallisuus, joita nyt ei ole järkevää tai edes mahdollista paljon muuttaa.

Vierailija
39/49 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa vauhtia, joskus voi käydä mielessä, unohtui jotain tärkeää.  

Vierailija
40/49 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mahdollisimman hyvä ja monipuolinen ravinto. Tee "masennuksen rajoissa", siis tee kuitenkin. Ensi kerran kun menet kauppaan, Omega rasvahappoja ja monivitamiini mukaan. Nuku tarpeeksi, vältä liikaa nettiä . Yritä viettää aikaa muiden kanssa. Sen verran mitä jaksat. Hanki huonekasvi. Mene luontoon, kuuntele hyvää musiikkia. Jääkylmä suihku. Kuuma juoma. Lämmin vilttikin kuulemma auttaisi! Lemmikki, tai muut eläimet. Listaa onnistumisiasi, huuda JES!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme