Mieheni haluaa alkaa yrittäjäksi, mua vähän pelottaa
Siinähän se tuli otsikossa. Miehellä on kyllä osaamista ja sellainen suunnitelma että saattaisi jopa sillä toimeentulon saadakin. En halua seistä miehen unelman edessä mutta pakko myöntää että mua vähän pelottaa, olen itse pienipalkkainen eli mun liksalla ei perhettä yksinään elätetä mitenkään.
Olemme naimisissa, musta ei tule firman osaomistajaa eikä mun nimeäni tule mihinkään papereihin. En tule myöskään olemaan yrityksessä töissä. Voiko tämä silti vaikuttaa esimerkiksi työttömyyskorvaukseeni jos työttömyys osuu kohdalle? Tuntuu paljon olevan kauhutarinoita joissa puoliso katsotaan yrittäjäksi vain siksi että mies on sellainen. Tai että tulkitaan että puolison yritys voi työllistää eikä siksi saa mitään korvausta mistään. En halua jäädä taloudellisesti tuollaiseen tilanteeseen jossa olisin täysin miehen firmasta riippuvainen.
Myös loma-asiat mietityttää. Pelkään että mies polttaa itsensä loppuun kun ei malta pitää lomaa. Turha tätä toki on etukäteen stressata mutta tuo mies on vähän sellainen ylitunnollisuuteen taipuvainen niin riski lomattomuuteen on iso. No, kai se asia järjestyy.. Toimeentulo ahdistaa myös koska tuskin heti pystyy firmasta palkkaa nostamaan.
Kertokaa nyt mulle että hyvä tästä voi tulla. Tai tiputtakaa kunnolla maan pinnalle. Mä olen miehen suunnitelmaa yrittänyt kauhukuvillani hillitä tähän asti mutta nyt en enää halua seistä haaveiden toteutumisen esteenä.
Kommentit (42)
Jos miehesi on yrittäjä niin et tule saamaan työttömyyskorvausta mahdollisen työttömyyden/lomautuksen aikana, sillä ei ole merkitystä oletko itse miehesi yrityksessä töissä, omistajana, osaomistajana tai mitään. Tätähän ei suoraan sanota, ilmaistaan asia niin, että "saattaa vaikuttaa työttömyysturvaan", mutta aika vahvasti on niin, että jos työttömyyskorvaus voidaan evätä niin se evätään; kyllä siihen aina "perustelut" löytyy.
Mielipiteeni on, että miehesi pitäisi toteuttaa unelmansa, kävi miten kävi. Ainakin on yrittänyt eikä sitten kiikkustuolissa tarvitse harmitella, että ei uskaltanut.
Vierailija kirjoitti:
Jos miehesi on yrittäjä niin et tule saamaan työttömyyskorvausta mahdollisen työttömyyden/lomautuksen aikana, sillä ei ole merkitystä oletko itse miehesi yrityksessä töissä, omistajana, osaomistajana tai mitään. Tätähän ei suoraan sanota, ilmaistaan asia niin, että "saattaa vaikuttaa työttömyysturvaan", mutta aika vahvasti on niin, että jos työttömyyskorvaus voidaan evätä niin se evätään; kyllä siihen aina "perustelut" löytyy.
Mielipiteeni on, että miehesi pitäisi toteuttaa unelmansa, kävi miten kävi. Ainakin on yrittänyt eikä sitten kiikkustuolissa tarvitse harmitella, että ei uskaltanut.
Näin mä pelkään asian olevan. Täytyy sitten varmaan ottaa paperilla ero ja siirtää mut kirjoille johonkin muualle. En vaan voi ottaa tulottomuuden riskiä. Perseestä tälläinen, oikeasti. En tiedä mitä tekisi...
Haluan että mies toteuttaa unelmansa mutta pakko vähän ajatella itseäkin ja etenkin tuota taloudellista puolta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole hyvä kokemus, mutta tämä ei tarkoita että teillä ei voisi olla. Riippuu siitä yrityksen luonteesta, onko sille oikeasti kysyntää jne.
Meillä mies jäätyään työttömäksi päätti ryhtyä franchising yrittäjäksi. Yritin varoitella kovasti, koska asumme pienellä muuttotappiopaikkakunnalla, yrityksen luonne on sellainen että kertaostos on pieni joten liikkeen oven pitäisi käydä usein että kannattaa. Lisäksi kun paikkakunnalla oli iso työnantaja lopettanut, monet joutuivat elämään niukasti, ja miehen yrityksen myymät tuotteet olivat hieman kalliimpia (ja toki laadukkaampia) kuin markettien vastaavat. En nähnyt että riittäisi tarpeeksi ihmisiä jotka maksaa laadusta asiassa.
No, niin kävi kuin pelkäsinkin. Yritys ei lähtenyt menemään hyvin. Mies sai juuri kulut katettua myynnillä, muttei lainkaan palkkaa itselleen. Lisäksi hänellä ei olllut varaa palkata apua, joten tosiaan, lomia ei ollut, ei vapaapäiviä, koskaan. Sitten tuli vielä lopulta riita franchising ketjun kanssa, sillä ketjun tarjoama valikoima huononi, mutta sopimus kielsi ottamasta myyntiin esim. tukusta tavaraa, tai itsetehtyä, tai mitään muuta kuin ketjun kautta.
Lopputulos: yritys loppui 3 vuotta alkamisestaan, ja minun palkastani maksellaan vieläkin tämän seikkailun velkoja. Myös oikeudenkäyntikuluja. Onneksi olen it-alalla ja hyväpalkkainen...
Uskon että toiminnalle olisi kysyntää. Alkuun toki pitäisi "kerätä nimeä" vähän aikaa mutta uskon että hommia riittäisi. Ei mitään ketjuhommia, niistä olen kuullut liikaa tuollaisia teidän kaltaisia tarinoita. :(
Jos ei tarvitse velkaa ottaa niin mikä ettei. Vältä juurikin franchising toimintaa. Kivijalkakauppa tuskin vetää myöskään. Voi vaikuttaa työttömyysturvaan molemmilla, joten köyhän ei kannata yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Selvityspyyntö tulee, mutta jos pystyy uskottavasti osoittamaan, ettei ap työskentele yrityksessä, niin hän on oikeutettu työttömyyskorvaukseen.
Toiminimi vai osakeyhtiö?
Tarviiko ottaa lainaa tai kiinnittää teidän omaisuutta yritykseen?
Aikooko palkata henkilökuntaa?
Mikä on tuottoennuste ekalle vuodelle? Entä minkä verran investointeja tarvii tehdä ekana vuonna?
Vierailija kirjoitti:
Mikä on tuottoennuste ekalle vuodelle? Entä minkä verran investointeja tarvii tehdä ekana vuonna?
Kaikki on vielä ajatuksen tasolla eikä tarkempia suunnitelmia ole tehty. Tai voi ollakin mutta en tiedä niistä.
Osakeyhtiö. Ei lainan tarvetta, omaa omaisuutta (ei kiinteistöä vaan irtainta) varmaan siirtyisi yrityksen omistukseen. Tuon irtaimen vuoksi investointeja ei juuri tarvitse tehdä, tosi pienellä rahalla pääsee alkuun. Ei aio ainakaan alkuvaiheessa palkata henkilökuntaa, vuodet näyttää miten homma etenee. Tuottoennustesta en tiedä, ei ole tosiaan liiketoimintasuunnitelmaa vielä tekeillä. Perustamishommat olisi ajankohtaisia vuoden parin sisällä eli näitä aletaan pian miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki on vielä ajatuksen tasolla eikä tarkempia suunnitelmia ole tehty. Tai voi ollakin mutta en tiedä niistä.
Osakeyhtiö. Ei lainan tarvetta, omaa omaisuutta (ei kiinteistöä vaan irtainta) varmaan siirtyisi yrityksen omistukseen. Tuon irtaimen vuoksi investointeja ei juuri tarvitse tehdä, tosi pienellä rahalla pääsee alkuun. Ei aio ainakaan alkuvaiheessa palkata henkilökuntaa, vuodet näyttää miten homma etenee. Tuottoennustesta en tiedä, ei ole tosiaan liiketoimintasuunnitelmaa vielä tekeillä. Perustamishommat olisi ajankohtaisia vuoden parin sisällä eli näitä aletaan pian miettiä.
Teidän kannattaa tehdä avioehto, jolla sinut juridisesti "irroitetaan" yrityksen varoista ja veloista.
Mun mies on yrittäjä. Ei siitä mitään ongelmia ole tullut. Välillä tekee "liikaa" töitä ja stressaa mutta toisaalta voi itse määrittää lomiensa ajankohdat ym ja vaikka kesken päivän viedä lapsen hammaslääkäriin (joita minun palkkatyö taas ei mahdollista).
Vierailija kirjoitti:
Outoa. Jäin työttömäksi marraskuussa, työllistyin helmikuun alussa eli olin työttömänä vähän yli 2 kk ja sain koko ajalta (omavastuuta lukuunottamatta) ansiosidonnaisen päivärahan, vaikka mies on yrittäjä. Eikä tarvinnut edes selittää muuta kuin se, että en ole ollut ko. yrityksessä töissä enkä tällä osaamisella voi siellä työllistyä. Ei mitään ongelmia.
Mahdatko kertoa urbaanilegendaa vai omakohtaista kokemusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa. Jäin työttömäksi marraskuussa, työllistyin helmikuun alussa eli olin työttömänä vähän yli 2 kk ja sain koko ajalta (omavastuuta lukuunottamatta) ansiosidonnaisen päivärahan, vaikka mies on yrittäjä. Eikä tarvinnut edes selittää muuta kuin se, että en ole ollut ko. yrityksessä töissä enkä tällä osaamisella voi siellä työllistyä. Ei mitään ongelmia.
Ap tässä vaan pelkää että kun mulla on kätevän yleispätevä merkonomin koulutus niin keksivät että voin alkaa firman paperinpyörittäjäksi. Voisinkin toki (opintojen kertauksen jälkeen) jos firma alkaisi tuottaa niin hyvin että olisi varaa mut palkata mutta en muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä vaan pelkää että kun mulla on kätevän yleispätevä merkonomin koulutus niin keksivät että voin alkaa firman paperinpyörittäjäksi. Voisinkin toki (opintojen kertauksen jälkeen) jos firma alkaisi tuottaa niin hyvin että olisi varaa mut palkata mutta en muuten.
Joudut varmaan tekemään aika perusteellisen selvityksen työkkäriin, mutta asiassa auttaa, jos firmalla on jo vakiintunut tilitoimisto, joka on aina hoitanut paperinpyörityksen, jos sun nimeä ei näy missään (eli et ole joku varatoimitusjohtaja tai hallituksen jäsen tms).
Mitä sun miehes sanoo siitä, että jos jäät työttömäksi niin miten perheen elanto varmistetaan hänen ollessa yrittäjä? Tilanne on mielestäni ihan ok, jos miehellä on tällaista tilannetta varten joku hyvä suunnitelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on merkonomin koulutus ja mieheni yrittäjä. Kun jäin työttömäksi, työkkäri pyysi asiasta selvityksen (muutaman sivun pituinen lomake muistaakseni) sekä keskustelin asiasta virkailijan kanssa puhelimitse. Tämä riitti selvittämään että en työskentele firmassa ja olen oikeutettu työttömyyskorvaukseen. Eli en olisi huolissaan tämän suhteen. Yrittäjän puolisona eläminen noin muuten tarvitsee kyllä joustoa ja ymmärrystä. Tsempit matkaan! 🙂
Vierailija kirjoitti:
Mitä sun miehes sanoo siitä, että jos jäät työttömäksi niin miten perheen elanto varmistetaan hänen ollessa yrittäjä? Tilanne on mielestäni ihan ok, jos miehellä on tällaista tilannetta varten joku hyvä suunnitelma.
Ei ole muuta suunnitelmaa kuin se että hän haluaa varmistaa että saan työttömyyskorvauksen. Vaikka sitten sen avioeron kautta mutta se tuntuisi monin tavoin aika rajulta toimenpiteeltä.
Nimeäni ei tule olemaan missään, en ole varahenkilö enkä äänetön yhtiömies enkä mikään. Ainoa suhteeni yritykseen tulee olemaan se että olen naimisissa sen omistajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole muuta suunnitelmaa kuin se että hän haluaa varmistaa että saan työttömyyskorvauksen. Vaikka sitten sen avioeron kautta mutta se tuntuisi monin tavoin aika rajulta toimenpiteeltä.
Nimeäni ei tule olemaan missään, en ole varahenkilö enkä äänetön yhtiömies enkä mikään. Ainoa suhteeni yritykseen tulee olemaan se että olen naimisissa sen omistajan kanssa.
Miehesi ei pysty varmistamaan ennakkoon sinun työttömyyskorvausta, ette voi saada asiasta esim. jotain sitovaa ennakkopäätöstä työkkäristä tms. Pelkkä avioero ei riitä, jos jäätte asumaan avoliittoon eli työkkärin silmissä teillä ei "eron" jälkeen saisi olla enää minkäänlaista parisuhdetta. Avioerot on kalliita, koska joutuu kuitenkin tekemään asunnoista ositukset jne ja silloin olisi tärkeää olla se avioehto jottet vahingossa häviä rahaa paljon firman takia. Firman asettaminen tärkeämmäksi kuin avioliitto kuulostaa kyllä pahalta.
Eikö mies voisi perustaa rahastoa sinun työttömyyden varalta, ja sijoittaa sinne joka kuukausi firman voitoista x summan?
Mainitsit miehesi ylitunnollisuuden. Tunnollisuus on ylivoimaisesti tärkein menestystä ennustava persoonallisuuden piirre, joten antaisin miehen kokeilla. Etenkin kun on hyvä suunnitelma ja osaamista. Mitä tunnollisempi ihminen on, sitä kehittyneempi pihtipoimun etuosa hänellä on, eli se on ihan fyysinen ominaisuus aivoissa.
Persoonallisuuden piirteet ovat ekstroversio, neuroottisuus, tunnollisuus, sovinnollisuus ja avoimuus. Tämä Big Five on nykyaikainen malli ihmisen persoonasta, MBTI on vanhentunut.
Olet huolissasi toimeentulosta, mutta olet itse ( kouluttautunut ) huonopalkkaisella ( naisten huuhaa-aloja?) alalla? Eli tähän asti olet loisinut miehen siivellä?
Vierailija kirjoitti:
Olet huolissasi toimeentulosta, mutta olet itse ( kouluttautunut ) huonopalkkaisella ( naisten huuhaa-aloja?) alalla? Eli tähän asti olet loisinut miehen siivellä?
Aika huono, en tiedä miksi edes vastaan.
Olen ollut töissä koko yhdessäolomme ajan ja tuonut paskan palkkani taloon myös sen kaksi vuotta kun mies oli työttömänä eikä juuri edes töitä hakenut. Olen miehisellä alalla. Jos tämä on loisimista niin sitten mä loisin.
Meillä ei ole hyvä kokemus, mutta tämä ei tarkoita että teillä ei voisi olla. Riippuu siitä yrityksen luonteesta, onko sille oikeasti kysyntää jne.
Meillä mies jäätyään työttömäksi päätti ryhtyä franchising yrittäjäksi. Yritin varoitella kovasti, koska asumme pienellä muuttotappiopaikkakunnalla, yrityksen luonne on sellainen että kertaostos on pieni joten liikkeen oven pitäisi käydä usein että kannattaa. Lisäksi kun paikkakunnalla oli iso työnantaja lopettanut, monet joutuivat elämään niukasti, ja miehen yrityksen myymät tuotteet olivat hieman kalliimpia (ja toki laadukkaampia) kuin markettien vastaavat. En nähnyt että riittäisi tarpeeksi ihmisiä jotka maksaa laadusta asiassa.
No, niin kävi kuin pelkäsinkin. Yritys ei lähtenyt menemään hyvin. Mies sai juuri kulut katettua myynnillä, muttei lainkaan palkkaa itselleen. Lisäksi hänellä ei olllut varaa palkata apua, joten tosiaan, lomia ei ollut, ei vapaapäiviä, koskaan. Sitten tuli vielä lopulta riita franchising ketjun kanssa, sillä ketjun tarjoama valikoima huononi, mutta sopimus kielsi ottamasta myyntiin esim. tukusta tavaraa, tai itsetehtyä, tai mitään muuta kuin ketjun kautta.
Lopputulos: yritys loppui 3 vuotta alkamisestaan, ja minun palkastani maksellaan vieläkin tämän seikkailun velkoja. Myös oikeudenkäyntikuluja. Onneksi olen it-alalla ja hyväpalkkainen...