Onko teistä ihan ok huomautella toisten ihmisten ulkonäöstä heille?
Ja jos on, niin miksi? Minä en ainakaan haluaisi kuulla mitään kommentteja kehostani, se on minun oma asiani.
Kommentit (34)
Pinaatista hampaissa, vessapaperista kengän pohjassa jne on ok huomauttaa. Asiallisia kehuja, kuten kivat hiukset/hame voi minusta myös sanoa, mutta en kutsuisi sitä huomautteluksi.
Ei ole vieraiden asia puuttua toisen ulkonäköön. Jokainen varmaan on hyvin tietoinen, jos hanurissa hyllyy liikakiloja, tai jos hiukset roikkuvat tänään epäsiistinä tai jos naama helottaa, on arpia tai tuli valittua roikkuva vaate kiireessä tai lähdettyä tohveleissa talvipakkaseen.
Läheiset voivat huomauttaa niistä asioista, jotka voi korjata heti. Vessapaperi jäi keikkuman haameen vyötärölle tai ripsari on pitkin poskea tai suupielessä on ruokaa.
Miksi kukaan edes vaivautuisi vit***lemaan vieraalle jostain. Kyllä siinä tulee mieleen, että on huomauttelija tätäyttänyt päänsä ja pahasti, jos haluaa levittää myrkkyä ympäristöönsä. Eli korjatkoon oman lääkityksensä.
Syntymäominaisuuksista negatiivisesti huomauttaminen on täysin moukkamaista. Ihminen ei ole valinnut itselleen niitä ominaisuuksia, vaan joutuu elämään niiden kanssa. Huomauttelu on kiusaamista ja osoittaa huomauttelijan käytöksen, hienotunteisuuden ja inhimillisyyden puutetta.
Sellainen henkilö joka kommentoi toisen ulkonäköä kertoo samalla itsensä olevan sivistymätön moukka.
Lyhyesti sanottuna: ei ole ok joitain poikkeuksia lukuunottamatta; poikkeukset liittyvät kommentoijan ja kommentoitavan väliseen suhteeseen sekä kommentoinnin motiiviin.
Seuraavassa pidempi ja tilannekohtaisempi analyysi siitä, miten asian jäsennän.
1. Ulkonäön ei-valitut piirteet:
Ei-valittuja ovat esim. kasvonpiirteet, pituus, vartalonmuoto, epämuodostumat, ihonväri, albinismi jne. => näitä ei ole koskaan hyväksyttyä kommentoida tuntemattomalle. Todella läheiselle (perheenjäsen, puoliso) ei-valittuja ominaisuuksia on luvallista kommentoida positiivisesta, rakentavasta motiivista ja harkiten; ei-valitun piirteen kommentoiminen negatiivisesta motiivista ei ole pelkästään tahditonta tai törkeää, vaan se on moraalisesti väärin.
(+ ei-valittuihin piirteisiin luen myös oletusarvoisesti ei-toivotut piirteet, joihin on saattanut myötävaikuttaa henkilön omat valinnat jossain määrin, esim. lihavuus tai poikkeuksellinen laihuus)
2. Ulkonäön valitut piirteet:
Valittuja piirteitä ovat esim. pukeutuminen, meikki, kampaus jne. => näitä ei ole tahdikasta kommentoida tuntemattomalle. Tuttavalle tai läheiselle niitä on hyväksyttyä kommentoida positiivisesti sekä rakentavasta motiivista. Kommentoinnin motiivi ei saa olla seksuaalinen, paitsi parisuhteessa. Valitun piirteen kommentoiminen negatiivisesta motiivista on tahditonta ja törkeää, mutta mielestäni ei moraalisesti väärin.
3. Sosiaaliset ulkoisen olemuksen piirteet
Sosiaalisiin piirteisiin kuuluvat mm. hymy, ilmeet, eleet, tilannekohtainen käytös => näitä on luvallista kommentoida vain positiivisesti tutulle ja ääritapauksissa myös tuntemattomalle, jos motiivi on puhtaan arvostava ja kunniallinen. Esim. jos joku rakastunut haluaa lähestyä tuntematonta perimmäisenä motiivinaan kenties viedä hänet alttarille joku päivä, sosiaalisesta piirteestä kohteliaisuuden antaminen on se väylä, joka hänen tulee valita; hän voi sanoa kohteelle: "Sinulla on kaunis hymy." tms.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Minua on usein kiusattu juuri karsastuksen vuoksi. Jopa aikuiset ovat kommentoineet tyyliin "en tiedä kumpaa silmää katsoisin". Ahdistavaa
Vierailija kirjoitti:
Minua on usein kiusattu juuri karsastuksen vuoksi. Jopa aikuiset ovat kommentoineet tyyliin "en tiedä kumpaa silmää katsoisin". Ahdistavaa
No mitä antaisit ohjeeksi?
Itse yritän katsoa keskelle otsaa. Onhan se hankalaa kun kulttuurissamme on kohteliasta katsoa silmiin ja sitten ei tosiaan tiedä miten pitäisi menetellä kun silmiin ei voi katsoa. Sehän on todellinen ongelma.
Jotain positiivista voi sanoa, jos ei siinä ole mitään niljakasta taka-ajatusta, mutta mitään negatiivista ei todellakaan saa ikinä kenenkään ulkonäöstä sanoa, se on todella törkeää.
Minusta on vaivaannuttavaa kuulla nopeasta laihtumisestani, varsinkin puolitutuilta. Miten silloin oikein voi vastata, kun painon putoaminen ei johdu laihduttamisesta, vaan sairaudesta? En halua kertoa yksityisasioitani vieraille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta entä jos saisit ihailevia kommentteja vaikka rinnoistasi, mutta koet sen itse epämiellyttäväksi? Tai joku vaikka huomauttaa harittavista silmistäsi?
Kuule törppö, naisten rinnoista ei sovi sanoa mitään. EI YHTÄÄN mitään. Ilmeisesti sekin on onneksi tulossa rangaistavaksi jotta kaltaisesi seksistiset urpot tajuavat että sellainen ei kuulu missään olosuhteissä hyviin käytöstapoihin.
Käsitit nyt vähän väärin, siis eräs tuttava (aikuinen mies) kehui rintojani ja minä olen alle 18 ja koin sen itse vähän ahdistavana. En nyt herranjumala minä itse koskaan kommentoisi kenellekään mitään. Ja minulle on myös sanottu monta kertaa että katson kieroon, tiedän sen itsekin :D
Ei ole. Usein rymat ihmiset ovat laitettuna paremman näköisiä kuin iltapäivälehden limainen ilmaisu kaunottaret. Jotkut tykkää olla ilman meikkiä ja tuntevat olonsa hyväksi, koska ulkonäkö ei ole pääasia.
On ok jos kohde voi korjata sen parissa sekunnissa esim ripsarit poskilla tai ruokaa hampaiden välissä. Muutoin ei
Olen viime aikoina saanut paljon kommentteja lihaksikkuudestani ja ei se mua ainakaan haittaa.
Itse en kaipaa mitään kommentteja ulkoisesta olemuksestani. Tiedän kyllä miltä näytän. Olen esim. itse valinnut vaatteeni ja laittanut hiukseni, useimmiten peilin avulla, joten tiedän miltä näytän astuessani ovesta ulos. En tarvitse kehuvia enkä moittivia kommentteja, ne eivät edesauta oloani mihinkään suuntaan.
Poikkeuksena tietenkin sen oman miehen kehut. Niitä on tietyissä tilanteissa ihan kiva kuulla... ;)