Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gluteenittomasti pystyy syömään ilman korvikkeita

Vierailija
29.04.2018 |

jos haluaa (eikä itke pikkulapsen tavoin pullan perään)

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Löytyy varmaan syötävää ilman viljaa mutta paljon helpompaa on syödä myös viljatuotteita. Kaikille ei karppaus sovi.

Jos ei syö lainkaan viljatuotteita, mistä saa helposti 25 grammaa ravintokuitua päivässä? Joka ikinen päivä?

Eihän gluteeniton syöminen ole karppausta. Mihin tarvitset noin paljon kuitua päivässä? Jos haluat kuitenkin sen saada, niin helposti onnistuu ilman viljaa. Katsos kuitua on muussakin kuin viljassa.

En ole tuo edellinen. 25 g kuitua päivässä on ravitsemussuositus. Suomalaiset syövät yleisesti liian vähän kuitua. Mihin sitä kuitua sitten tarvitaan, ihmettelit. Peruskoulupohjalta heitän, että esim. suolen normaaliin toimintaan - suolistosyövätkin varmaan olisivat harvinaisempi, jos ihmiset saisivat sitä kuitua riittävästi eli tieteelliseen näyttöön perustuvan määritelmän mukaisesti 25 g/vrk. Kuitu sitoo myös esim. kolesterolia ja vaikuttaa sitä kautta sydän- ja verisuoniterveyteen.

Suositukset on suosituksia eikä perustu mihinkään terveyteen tai tutkimukseen.

Miten kuitu sitoo kolesterolia? Miten kolesteroli vaikuttaa sydämeen?

Vierailija
62/71 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kutsutteko te tätä korvikkeeksi?

https://pirjonpakari.fi/tuote/tummat-jalkiuunipalat/

😂😂🤣

Korvikehan se on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tällainen ”trendikeliaakikko” eli saan jäätävät mahavaivat vehnästä, rukiista ja ohrasta. Maha ei kestä myöskään gluteenittomia korvikeleipiä, karkkia eikä useimpia einesruokia. Syön aamupalaksi yleensä maustamatonta jugurttia ja itse tehtyä kaura-pähkinämysliä, marjoja, hedelmiä. Välipalaksi hedelmiä, kasviksia, rahkaa yms. Pastan tilalle riisiä tai riisinuudelia. Joskus, kun vatsa on hyvässä kunnossa, voin ottaa pari palaa 100% kauraleipää.

Ja en pidä meteliä ruokarajoitteistani, jätän vain tarjotut herkut syömättä kaikessa hiljaisuudessa. En tajua, mitä joillakin on sitä vastaaan, että kaikki ei syö ruisleipää.

Vierailija
64/71 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kutsutteko te tätä korvikkeeksi?

https://pirjonpakari.fi/tuote/tummat-jalkiuunipalat/

😂😂🤣

Korvikehan se on.

Se on jälkiuunileipää. Leipää. Ihan tavallista leipää, jonka leipomiseen on käytetty ihan tavallisia tattarijauhoja.

Ja älyttömän hyvää.

Vierailija
65/71 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tällainen ”trendikeliaakikko” eli saan jäätävät mahavaivat vehnästä, rukiista ja ohrasta. Maha ei kestä myöskään gluteenittomia korvikeleipiä, karkkia eikä useimpia einesruokia. Syön aamupalaksi yleensä maustamatonta jugurttia ja itse tehtyä kaura-pähkinämysliä, marjoja, hedelmiä. Välipalaksi hedelmiä, kasviksia, rahkaa yms. Pastan tilalle riisiä tai riisinuudelia. Joskus, kun vatsa on hyvässä kunnossa, voin ottaa pari palaa 100% kauraleipää.

Ja en pidä meteliä ruokarajoitteistani, jätän vain tarjotut herkut syömättä kaikessa hiljaisuudessa. En tajua, mitä joillakin on sitä vastaaan, että kaikki ei syö ruisleipää.

Jos sinulla ei ole keliakiaa, niin älä kutsu itseäsi keliaakikoksi edes lainausmerkeissä.

Keliaakikko saa siitä gluteenista vakavammat seuraukset kuin vatsankipuja. Siksi on pakko pitää "meteliä" ruokavaliostaan jos meinaa hengissä selvitä.

Vierailija
66/71 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteenitonta muotivillitystä ei tarvita mihinkään. Täysin turhaa touhua, ja ihan hirveän rasittavaa.

Vierailija
67/71 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

... Ei, kyllä ainakin kaikki mitä minä ostan on luontaisesti gluteenitonta. Mutta esimerkiksi se puhdas kaurakin maksaa enemmän siksi, että se on käsitelty erillisissä tiloissa kuin gluteenia sisältävät viljat. Ei siksi, että siitä olisi jonkin teollisen prosessin kautta poistettu gluteeni.

Ai ostat vain LUONTAISESTI gluteenitonta? "Puhdas kaura, josta gluteeni on poistettu" on LUONTAISTA?

Nyt jumalauta näitä käsitteitä ja pätemisiä kuriin.

KAURA EI OLE LUONTAISESTI GLUTEENITONTA.

GLUTEENITONTA KAURAA EI OLE OLEMASSAKAAN.

Juuri tuommoisten mullikkatietäjien takia keliaakikoilla on huono maine.

Jos nyt tarkkoja ollaan, niin kaikki ruohovartiset kasvit sisältävät gluteenia. Eri kasvien gluteeniproteiinit poikkeavat toisistaan rakenteeltaan enemmän tai vähemmän. Keliaakikot saavat oireita tosilleen lähisukuisten vehnän, ohran ja rukiin gluteeneista. Kaura on sen verran etäisempää sukua, että sen tuottaman gluteeniproteiinin rakenne on riittävän erilainen ollakseen keliaakikolle turvallinen.

Arkikielessä gluteenilla tarkoitetaan vehnän, ohran ja rukiin gluteenia, ja helppouden vuoksi tämä on täysin hyväksyttävää.

Vierailija
68/71 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittämätöntä tämä korvikehysteria. Ruoka EI muutu korvikkeeksi vaikka se tehtäisiin jostain muusta raaka-aineesta kuin se on joskus totuttu tekemään. Vai onko vehnätortilla mielestänne korvike? Onko soijamaito korvike? Onko punainen pesto korvike?

Vierailija
69/71 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittämätöntä tämä korvikehysteria. Ruoka EI muutu korvikkeeksi vaikka se tehtäisiin jostain muusta raaka-aineesta kuin se on joskus totuttu tekemään. Vai onko vehnätortilla mielestänne korvike? Onko soijamaito korvike? Onko punainen pesto korvike?

Soijamaitoa ei edes ole, maito tulee eläimestä.

Vierailija
70/71 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla ei ole keliakiaa, niin älä kutsu itseäsi keliaakikoksi edes lainausmerkeissä.

Keliaakikko saa siitä gluteenista vakavammat seuraukset kuin vatsankipuja. Siksi on pakko pitää "meteliä" ruokavaliostaan jos meinaa hengissä selvitä.

Ja alapeukuttajat perustelemaan, kiitos.

Keliakian oireet eivät pelkkää ripulia ja vatsanväänteitä, vaan ohutsuoli SYÖPYY keliaakikon altistuessa gluteenille. Hoitamattomana on vitsit vähissä, sillä jo suolistosyövän riski nousee kuusinkertaiseksi, plus hoitamattomaan keliakiaan on liitetty useita liitännäissairauksia.

Jo pelkästään se yleiskunto hoitamattomana ei paljoa naurattanut. Olisi voinut vain nukkua, mihinkään ei ollut voimia, lisäksi alavatsalla oli voimakas ja lähtemätön kipu ohitsuolen vaurioiden takia.

Joten siksi ei todellakaan naurata, jos joku vatsapuruinen sanoo itseään "muotikeliaakikoksi".

Vierailija
71/71 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää vähätelkö allergioitakaan. Pieni hippunen väärää ruoka-ainetta voi oikeasti tappaa. Kuolemiseen menee pahimmillaan vain vartti.

Allergioihin liittyy myös muita autoimmunisairauksia. Viljojen proteiinit voivat aiheuttaa esimerkiksi nivelet tuhoavaa tulehdusta ja suoliston tulehtumisen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän