Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gluteenittomasti pystyy syömään ilman korvikkeita

Vierailija
29.04.2018 |

jos haluaa (eikä itke pikkulapsen tavoin pullan perään)

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin pystyy, koska tietääkseni esimerkiksi riisi, maissi ja tattari eivät ole korvikkeita ja niistä tehdyistä jauhoista voi vallan mainiosti esimerkiksi leipoa.

Vierailija
2/71 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteeniton pulla on niin pahaa, että ilman sitä eläminen on todella helppoa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteeniton ruoka ei tule edes paljoa kalliimmaksi, jos jättää korvikkeet pois. Ja jos ei tykkää leipomisesta, ei hätää: Leipää ja pullaa ei tarvita mihinkään.

Vierailija
4/71 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä  keksi  yhtään syytä syödä pullaa, oli se sitten gluteenitonta tai  ei. Eikä  leipäkään ole asia jota ilman näivettyisi. Meidän gluteenittomassa taloudessa ei mene yhtään enempää rahaa ruokaan kuin normitaloudessakaan. Kasviksia syömme varmasti tavallista enemmän.

Vierailija
5/71 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pulla on pullaa eikä korviketta. Leipä on leipää eikä korviketta.

Vierailija
6/71 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen niin kyllästynyt näihin "sitä sun tätä ei tarvita mihinkään" -juttuihin keliakian suhteen.

Joo, leipää ei tarvita mihinkään. Kuitenkin väittäisin, että ruisleipä leikkeleellä, salaatilla, juustolla jne. on ihan perus välipala tavallisissa perheissä, vieläpä aika lailla terveellisemmästä päästä välipaloja.

Makaroneja ei tarvita mihinkään. Kuitenkin makaronilaatikko on aika yleinen, nopea ruoka suomalaisten keskuudessa. Ja onhan niitä paljon parempia ja terveellisempiäkin pastaruokia. Ei pastaruoka tarkoita sitä, että vetää pelkkää makaronia ja ketsuppia kaksin käsin, eikä pastaruoka maistu samalta jos sen pastaosuuden korvaa vaikka perunalla.

Valmisruokia ei tarvita mihinkään. Kuitenkin reissussa suuri osa ihmisissä ostaa kahvilan tiskistä valmisvoileivän, tai töistä väsyneenä törkkää valmisaterian uuniin.

Pullaa ei tarvita mihinkään. No ei niin. Kerro se kaikille niille miljoonille ihmisille, jotka kuitenkin pullanpalan kahvin kanssa syövät. Ei elimistö pullaa kaipaa, mutta mieli joskus siitä ilahtuu. Ja jos teet tarjoiluja kahvikestejä varten, olisi tietysti mukava haukata itsekin jotain, eikä vain katsella, kun muut syövät kakkuja ja keksejä.

Kaurapuuro, tuo perinteinen aamupala.... oho, gluteenittomat kaurahiutaleet onkin huomattavasti kalliimpia. No ei se mitään, eihän kaurapuuroa tarvita mihinkään. Otetaan aamiaismuroja... eikun joo. Ei niitäkään tarvita.

Niin monessa asiassa on gluteenia, ja se gluteeniton versio yleensä enempi vähempi kalliimpaa. Yksittäin suurin osa niistä on sellaisia, ettei "niitä tarvita mihinkään", mutta jos kuitenkin ne kaikki sulkee pois, tulee yhtäkkiä ruuanlaitosta todella rajoitettua. Muuten edullisessa ja hyvässä reseptissä vaaditaan ripaus soijakastiketta mausteeksi... kappas vaan, se gluteeniton soija onkin huomattavasti kalliimpaa kuin tavallinen.

Keliakia usein ei myöskään tule yksin, vaan esimerkiksi minulle ei sovi gluteeni EIKÄ maitotuotteet, joten ruuan kanssa saa pähkäillä aika paljon. No, ei ainakaan tule ravintoloissa haaskattua rahaa. Minä leivon itse ja tykkään onnekseni haasteista, joten ruuanlaitto ei ole minulle ongelma. Jos olisin ruuanlaitossa huonompi ja haluaisin säästää jättämällä kaikki korvikkeet pois kun "niitä ei tarvita", ruokavalioni olisi varmaan aika kurja.

Vierailija
7/71 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen niin kyllästynyt näihin "sitä sun tätä ei tarvita mihinkään" -juttuihin keliakian suhteen.

Joo, leipää ei tarvita mihinkään. Kuitenkin väittäisin, että ruisleipä leikkeleellä, salaatilla, juustolla jne. on ihan perus välipala tavallisissa perheissä, vieläpä aika lailla terveellisemmästä päästä välipaloja.

Makaroneja ei tarvita mihinkään. Kuitenkin makaronilaatikko on aika yleinen, nopea ruoka suomalaisten keskuudessa. Ja onhan niitä paljon parempia ja terveellisempiäkin pastaruokia. Ei pastaruoka tarkoita sitä, että vetää pelkkää makaronia ja ketsuppia kaksin käsin, eikä pastaruoka maistu samalta jos sen pastaosuuden korvaa vaikka perunalla.

Valmisruokia ei tarvita mihinkään. Kuitenkin reissussa suuri osa ihmisissä ostaa kahvilan tiskistä valmisvoileivän, tai töistä väsyneenä törkkää valmisaterian uuniin.

Pullaa ei tarvita mihinkään. No ei niin. Kerro se kaikille niille miljoonille ihmisille, jotka kuitenkin pullanpalan kahvin kanssa syövät. Ei elimistö pullaa kaipaa, mutta mieli joskus siitä ilahtuu. Ja jos teet tarjoiluja kahvikestejä varten, olisi tietysti mukava haukata itsekin jotain, eikä vain katsella, kun muut syövät kakkuja ja keksejä.

Kaurapuuro, tuo perinteinen aamupala.... oho, gluteenittomat kaurahiutaleet onkin huomattavasti kalliimpia. No ei se mitään, eihän kaurapuuroa tarvita mihinkään. Otetaan aamiaismuroja... eikun joo. Ei niitäkään tarvita.

Niin monessa asiassa on gluteenia, ja se gluteeniton versio yleensä enempi vähempi kalliimpaa. Yksittäin suurin osa niistä on sellaisia, ettei "niitä tarvita mihinkään", mutta jos kuitenkin ne kaikki sulkee pois, tulee yhtäkkiä ruuanlaitosta todella rajoitettua. Muuten edullisessa ja hyvässä reseptissä vaaditaan ripaus soijakastiketta mausteeksi... kappas vaan, se gluteeniton soija onkin huomattavasti kalliimpaa kuin tavallinen.

Keliakia usein ei myöskään tule yksin, vaan esimerkiksi minulle ei sovi gluteeni EIKÄ maitotuotteet, joten ruuan kanssa saa pähkäillä aika paljon. No, ei ainakaan tule ravintoloissa haaskattua rahaa. Minä leivon itse ja tykkään onnekseni haasteista, joten ruuanlaitto ei ole minulle ongelma. Jos olisin ruuanlaitossa huonompi ja haluaisin säästää jättämällä kaikki korvikkeet pois kun "niitä ei tarvita", ruokavalioni olisi varmaan aika kurja.

Ok, sinä olet sellainen, joka haluaa syödä samoin kuin niin monet muut. Piittaamatta, mitä oma kehosi haluaa. Kun olet noin rajoittunut, niin syö sinä niitä korvikkeita, me muut syödään hyvää ruokaa ilman kikkailuja.

Vierailija
8/71 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, sinä olet sellainen, joka haluaa syödä samoin kuin niin monet muut. Piittaamatta, mitä oma kehosi haluaa. Kun olet noin rajoittunut, niin syö sinä niitä korvikkeita, me muut syödään hyvää ruokaa ilman kikkailuja.

Enköhän minä syö sata kertaa paremmin kuin sinä :) Se kyllä maksaa, mutta olen sen jo hyväksynyt. Jos leivon mantelijauhoista, se on terveellistä ja hyvää. Se myös maksaa. Jos käytän ruuanlaitossa puhtaita kaurahiutelaita tai tamari-soijaa, sekin maksaa enemmän kuin tavalliset. Jos teen tattarijauhoista ja siemenistä itselleni leipää, se tulee paljon kalliimmaksi kuin ostaa vastaava gluteenillinen täysjyväleipäpaketti valmiina. Näistä pienistä puroista sitten kasvaa aika iso ruokalaskujoki. Mutta minkäs sille voi. Itse minä ruokalaskuni maksan.

Sinä ilmeisesti olet jäänyt jonnekin 80-luvulle ja luulet, että ne nykypäivän gluteenittomat tuotteet ovat jotain "korvikkeita", joista on teollisesti poistettu gluteeni. Ei, kyllä ainakin kaikki mitä minä ostan on luontaisesti gluteenitonta. Mutta esimerkiksi se puhdas kaurakin maksaa enemmän siksi, että se on käsitelty erillisissä tiloissa kuin gluteenia sisältävät viljat. Ei siksi, että siitä olisi jonkin teollisen prosessin kautta poistettu gluteeni.

Vierailija
9/71 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä on erittäin vaikeaa syödä gluteenittomasti ilman mitään gluteenittomia versioita. Muotisyistä gluteenitonta ruokavaliota harrastavat syövät todellisuudessa yleensä myös gluteenia vaikka eivät sitä huomaa/tajua.

Vierailija
10/71 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa myös, että moni arkipäivän ruoka on kaupassa halpaa, koska sitä tuotetaan suurina määrinä. Kotona leivotun tattarileivän hinta tulee aina olemaan paljon korkeampi kuin hyvälaatuisen kaupassa myytävän ruisleivän. Se nyt vain on faktaa.

Kaupassa on myös paljon sellaista, mitä ahkeratkin kotikokit käyttävät helpottamaan ruuanlaittoa, koska niiden valmistaminen kotioloissa on joko todella epäkäytännöllistä tai joskus jopa mahdotonta. Esimerkkinä tuli mieleen nyt vaikka viisi minuuttia sitten käsittelemäni liemikuutio, joita ei ennen meinannut millään saada gluteenittomina (nykyään saa). Jos jokaisen pitäisi kotona valmistaa liemituotteet alusta alkaen, niin huh huh.

Vierailija
11/71 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vittu suoraan sanoen näitä muotigluttaajien kokoontumisajoja, joissa selitellään keliaakikoulle "et tarvii tota etkä tota!".

Siskoni oli kaksi viikkoa "gluteenittomalla" ja päsmäröi kaura-tattarileivästäni, että HÄN ei ole tuollaisia "korvikehöttöjä" joutunut käyttämään tuon parin viikon aikana ja hyvin pärjännyt, että miksi minä käytän.

Joo. Vähän kun.juteltiin, niin sen "gluteenittoman" aikana oli käyty pitsalla, kanttiinista haettu sämpylää kun "oli niin kiire, mut eihän noita lasketa".

Juu ei muotigluttaajilla. Me keliaakikot taas emme voi perseillä tuolla tavalla, että tätä ihanaa empire specialia ei sitten lasketa kun kiire ja kaikkee.

Vierailija
12/71 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
13/71 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä on erittäin vaikeaa syödä gluteenittomasti ilman mitään gluteenittomia versioita. Muotisyistä gluteenitonta ruokavaliota harrastavat syövät todellisuudessa yleensä myös gluteenia vaikka eivät sitä huomaa/tajua.

Mikä siitä tekee vaikean? Syö lihaa, vihanneksia, rasvoja, pähkinöitä, jne jne.

Vierailija
14/71 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä syön kaikkea noita, mutta en PELKÄSTÄÄN niitä.

Keliakia ei tarkoita sitä, että minun olisi pakko olla karppiuskovainen. Karppaaminen ei minulle sovi.

Vierailija
15/71 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki keliaakikot eivät ole rationaalisia aikuisia, vaan joukossa on paljon myös lapsia ja nuoria. Heille on tärkeä kokea kuuluvansa vertaisryhmään ja pystyä syömään mahdollisimman samanlaista ruokaa kuin muutkin. Onneksi lapsikeliaakikot saavat vielä lisäkorvausta (alin vammaistuki), sillä rahalla on helppo ostaa tarvittavat gluteenittomat leivät ym.

Vierailija
16/71 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei? Sinä voit ihan vapaasti hakea välipalaksi raakaa jauhelihaa ja huuhtoa sen alas rypsiöljyllä, minä haluan mieluummin jotain muuta.

Vierailija
17/71 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki keliaakikot eivät ole rationaalisia aikuisia, vaan joukossa on paljon myös lapsia ja nuoria. Heille on tärkeä kokea kuuluvansa vertaisryhmään ja pystyä syömään mahdollisimman samanlaista ruokaa kuin muutkin. Onneksi lapsikeliaakikot saavat vielä lisäkorvausta (alin vammaistuki), sillä rahalla on helppo ostaa tarvittavat gluteenittomat leivät ym.

Olin joskus kahvilassa töissä ja muistan, kuinka onnellinen yksi pieni keliaakikko oli, kun sai munkin niin kuin muutkin perheen lapset. Vaikka munkki oli pieni ja tavallista kalliimpi, se lapsen ilme ei unohdu. Ehkä nykyään on parempi tarjonta, mutta silloin myös lapsen vanhemmilta tuli kiitosta että keliaakikotkin on huomioitu.

Vierailija
18/71 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinkin pieni asia kuin lihat pitää syynätä tarkkaan kun niihin tungetaan vaikka mitä gluteiinipitoista. Joissain sipseissäkin on gluteiinia. Sitä on sellaisissa paikoissa missä ei niitä edes olettaisi olevan

Vierailija
19/71 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei? Sinä voit ihan vapaasti hakea välipalaksi raakaa jauhelihaa ja huuhtoa sen alas rypsiöljyllä, minä haluan mieluummin jotain muuta.

Rypsiöljyä ei kukaan viisas käytä. Raaka jauheliha on siinä ja siinä. Onhan se gluteenitonta.

Vierailija
20/71 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rypsiöljyä ei kukaan viisas käytä. Raaka jauheliha on siinä ja siinä. Onhan se gluteenitonta.

Jauhelihassa on melkein aina sidosaineena korppujauhoja. Eipä sovi gluteenittomille kuin muutama.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme