Sain elämäni ensimmäistä kertaa kolesteroliarvoni kuntoon
Lääkäri onnitteli minua ja en iljennyt kertoa hänelle, että olin syönyt tavallaan ”väärin” koska olin korvannut kolesterolivammaisten margariinin sekoittamalla fifty-fifty voita ja oliiviöljyä. Tottakai söin sitä sitten ennemmän kuin suositeltua margariinia ja näkkileipää meni enemmän kuin koskaan aiemmin.
Käytin seosta myös paistaessani sekä leipoessani suolaisia piirakoita. Ensi kuussa olisi käynti ravitsemusterapeutin luona ja en tiedä valehtelisinko pokkana noudattaneeni hänen suosituksiaan vaiko kertoisinko, mitä menin tekemään. En pidä laisinkaan kolesterolivammaisten margariinista ja käytin sitä pitkin hampain enkä grammaakaan enempää kuin oli pakko.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Mikä ikä? Paljon kokonaiskolesteroli ennen ja nyt? Kuinka kauan olet syönyt "fifty-fiftyä"?
Ennen 8,2 pahimmillaan ja nyt HDL 1,8 ja LDL 3,2. Ostin voipaketin noin kuusi viikkoa sitten. Sitten sekoitin sen blenderillä oliiviöljyn kanssa.
Unohdin lisätä, että sitä fifty-fiftyä meni tietenkin muidenkin perheenjäsenten ruokiin koska en tee erikseen ruokia itselleni ja muille. Eli en osaa arvioida kuinka paljon söin sitä määrällisesti kuluneena aikana mutten taatusti sentään kokonaista kiloa.
Olen aina syönyt muuten paljon marjoja, juureksia, kasviksia, hedelmiä ja täysjyvätuotteita sekä käyttänyt pullossa olevaa rypsiöljyä muttei se riitä. Syön kalaa ja kasvisproteiineja.
Miksi valehdella lääkärissä? Jos puhut totta, niin ehkä lääkäritkin ymmärtäisivät, että margariini on myrkkyä ja voi on hyvää ravintoa.
Vierailija kirjoitti:
Unohdin lisätä, että sitä fifty-fiftyä meni tietenkin muidenkin perheenjäsenten ruokiin koska en tee erikseen ruokia itselleni ja muille. Eli en osaa arvioida kuinka paljon söin sitä määrällisesti kuluneena aikana mutten taatusti sentään kokonaista kiloa.
Olen aina syönyt muuten paljon marjoja, juureksia, kasviksia, hedelmiä ja täysjyvätuotteita sekä käyttänyt pullossa olevaa rypsiöljyä muttei se riitä. Syön kalaa ja kasvisproteiineja.
Jätä se rypsiöljy vielä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ikä? Paljon kokonaiskolesteroli ennen ja nyt? Kuinka kauan olet syönyt "fifty-fiftyä"?
Ennen 8,2 pahimmillaan ja nyt HDL 1,8 ja LDL 3,2. Ostin voipaketin noin kuusi viikkoa sitten. Sitten sekoitin sen blenderillä oliiviöljyn kanssa.
Niin mikä se kokonaiskolesterolisi on nyt?
Vierailija kirjoitti:
Miksi valehdella lääkärissä? Jos puhut totta, niin ehkä lääkäritkin ymmärtäisivät, että margariini on myrkkyä ja voi on hyvää ravintoa.
En valehdellut lääkärille mitään. Hän katsoi rutiininomaisesti viimeisimmät labratulokseni. Olin ihan toisen vaivan vuoksi hänen luonaan ja se ei liittynyt mitenkään kolesteroliin.
LDL eli "huono kolesteroli" on edelleen liian korkea. Pitäisi päästä alle 3.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliiviöljy ei sovi kaikkiin ruokiin. Sitä paitsi rypsiöljy on terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laske molemmat arvot yhteen niin saat 5. Normaaliarvo on 5 tai vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäikö matikantunnit ala-asteella käymättä?
Ja AP:lle: puhu ihmeessä totta. Älä ylläpidä valhetta että keinoruoka ja roska auttaa parantumaan.
Vierailija kirjoitti:
LDL eli "huono kolesteroli" on edelleen liian korkea. Pitäisi päästä alle 3.
Muutan seuraavan satsin prosenttiosuuksia siten, että oliiviöljyä on 60% ja voita 40%. Hiljaa hyvä tulee. Minä olen sentään kärsinyt kuusi vuotta tästä kolesterolipainajaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliiviöljy ei sovi kaikkiin ruokiin. Sitä paitsi rypsiöljy on terveellistä.
Huonointa öljyä ihmiselle, samoin kuin siemenöljyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja AP:lle: puhu ihmeessä totta. Älä ylläpidä valhetta että keinoruoka ja roska auttaa parantumaan.
Kolesterolimargariini on oudon makuista mutta en nyt menisi sitä nimittämiään keinoruoaksi. Kyllästyin siihen, että paketit pilaantuivat joka kerta koska sitä ei suostu syömään mies eivätkä lapset. Sekoitus kelpaa kaikille. Aiemmin meillä oli kaksi margariinipakettia ja nekin vievät tilaa jääkaapista koska sinne pitää mahtua muutakin säilytettävää.
Mä sain ensimmäistä kertaa kol. koholle kun rupesin käyttämään voita ja kuohukermaa.
Enkä edes mitenkään suuria määriä.
Toisen kerran kolesterolit nousi pitkän sairauden ja holtittoman syömisen takia
Hyvät kol. ylös ja huonot alas sain näin:
o maitotuotteet asteittain vähärasvaisempiin.
o juuston, leikkeleiden laatu ennallaan , määrä kolmannekseen
o samoin suklaan, jätskin, leivonnaisten
o kovat rasvat pois, öljyjä tilalle
o aloin käyttää leseitä, pähkinöitä, avokadoa, siemeniä, manteleita.
o kalaa väh. joka toinen pvä
o lihaa vähemmän
o kasviksia, hedelmiä, marjoja niin paljon kuin sielu sietää.
o kolesterolipommien rajoittaminen: kananmuna, mäti, äyriäiset, simpukat
Voi hyvänen aika! Ei kokonaiskolesteroli ole HDL + LDL. Paljon oli triglyseridit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi kun kerran ap:n kolesteroli laski jo tällä menetelmällä?
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika! Ei kokonaiskolesteroli ole HDL + LDL. Paljon oli triglyseridit?
Triglyt on vieläpä tärkein osa mittausta. Jos sulla on matalat triglyt, LDL korkeus ei haittaa yhtään mitään.
Voi teitä, keskustelette kolesteroliarvoista, vaikka olette niistä ihan pihalla. Jos se olisikin vain yksinkertaista yhteenlaskua, niin kaikilla olisi hyvät arvot.
LDL-kolesteroli = kokonaiskolesteroli - 0,45 × triglyseridit ( kaikki lasketaan yksikössä mmol/l
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolesterolimargariini on oudon makuista mutta en nyt menisi sitä nimittämiään keinoruoaksi. Kyllästyin siihen, että paketit pilaantuivat joka kerta koska sitä ei suostu syömään mies eivätkä lapset. Sekoitus kelpaa kaikille. Aiemmin meillä oli kaksi margariinipakettia ja nekin vievät tilaa jääkaapista koska sinne pitää mahtua muutakin säilytettävää.
No mitä muuta se on kuin keinoruokaa?? Ja vielä pahinta mahdollista.