Mitä teen työnhaussa väärin?? (opettaja)
Valmistuin alkuvuodesta aineenopettajaksi, ja olen hakenut kaikkia avoimia työpaikkoja Utsjoelta Helsinkiin asti. Siis aivan kaikkia, vakituisia ja määräaikaisia, enkä ole päässyt yhteenkään haastatteluun... Kahden aineen opetuspätevyys on, ja opiskeluajalta on parin vuoden edestä opetuskokemusta. Aluksi kirjoitin hakemukset samalla mallilla, kuin aikaisemminkin työnhaussa (tuolloin pääsin aina haastatteluun ja sain paria poikkeusta lukuunottamatta kaikki hakemani paikat), mutta kun se ei tuottanut tulosta, aloin kokeilla erilaisia tyylejä: todella energistä, asiallista, kokemusta painottavaa, luonnetta korostavaa, lyhyitä, pitkiä.... Ja vieläkään, neljän kuukauden työnhaun jälkeen, en pääse yhteenkään haastatteluun. Mitä pitäisi tehdä toisin? Haen töitä kuntarekryn, molin, duunitorin ja monsterin kautta ja otan myös suoraan yhteyttä kouluihin, vaikka heillä ei olisikaan avoimia paikkoja. Nyt alkaa jo masentaa ja toivo mennä, koska täysin toisen alan töihin meneminen tarkoittaisi hyvästien sanomista opetusalalle (rehtorit ovat sanoneet suoraan, että eivät palkkaa opettajiksi hakijoita, jotka ovat täysin muissa töissä kuin koulutustaan vastaavissa) enkä voi opiskella ja laajentaa osaamistani, koska en saa siihen euroakaan tukea. Jos saisin vakituisen toisen alan työpaikan, ottaisin sen heti vastaan, mutta toisen alan määräaikaisen työn tekeminen on vain upottava suo.
Vertaistukea ja vinkkejä kiitos!
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on yleisesti työllistymismahdollisuus sillä aineyhdistelmällä mikä sinulla on?
Vinkkejä työnhakuun: verkostoidu ja liity järjestötoimintaan. Soita aina hakemuksen perään sen lähettettyäsi. Ole hakemuksessa oma itsesi, jotta soittosi tukee hakemusminää.
Onhan kirjoitustyylisi hakemuksessa erilainen kuin yllä. Kappalejako puuttuu täysin. Yhden sivun visuaalinen CV, hakemus n. 1/2 sivua. Haleudu akateemiselle työnhakukurssille, jossa katsotaan CV ja harjoitellaan työpaikkailmoituksesta avainasioiden etsimistä ja hakemuksen tekoa räätälöidysti kuhunkin tehtäviin.
Hakemusta ei aloiteta tyyliin " Nimeni on se ja se, ikäni on se ja se. Tuo kappale skipataan, sillä nuo tiedot löytyvät sieltä hakemuksen vasemmasta yläkulmasta. Suoraan asiaan.
Hakemuksen pitää vastata kysymykseen miksi. Miksi haluat juuri tästä koulusta opettajapestin. Miten erotut joukosta. Onko sinulla harrastus tai ominaisuus, joka tekee sinusta hyvän kandinaatin.
CV voi olla 2-sivuinen, mutta ei sen pidempi. Mieluummin helposti silmäiltävä 2 sivua kuin tiheään ja pienellä fontilla tehty 1 sivu. Hakemus kannattaa kirjoittaa koko sivun mittaiseksi, koska siinä perustelet oman motivaatiosi ja kerrot miten hankkimasi kokemus auttaa ko. työssä.
Mieti, 100 hakijaa. Lukeeko rehtori hakemukset. Ei, hän silmäilee ne. Lyhyt visuaalinen CV ja lyhyt ytimekäs hakemus. Ei tietenkään mitään pientä fonttia.
No mä vaihdoin alaa. Sain opettajaksi valmistuttua kaks aineenopettajan viransijaisuutta, n. puolen vuoden pätkiä ja lähdin sitten kauppakorkeaan. Nyt on hommia.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoittaudu kuntasi sijaispalveluun. Soita lähikouluihin ja tarjoudu tulemaan sijaiseksi vaikka tunnin varoitusajalla opettamaan mitä vain. Lyhytkin keikka voi poikia monta uutta tai jopa oikean työsuhteen.
Yritä tutustua mahdollisimman moneen kouluun, rehtoriin ja opettajaan. Moni opettaja järjestää itse itselleen sijaisen tuttujen joukosta tai suosittelee jotakuta rehtorille. Pidä yhteyttä opiskelukavereihin ja kaikkiin alalla oleviin.
Rehtorit haluavat töihin tutun, hyväksi tiedetyn tyypin, koska yläkoulunopeksi ei kuka tahansa käy. Siksi kannattaa aluksi mennä vaikka päiväksi opettamaan mitä tahansa.
Mahdollisuus valitettavasti on myös siihen, että lyhyt keikka poikii monta uutta lyhyttä keikkaa, ja parhaimmillaan ketjutettuja määräaikaisia, jotka katkaistaan kätevästi aina kesäloman ajaksi. Eräs tuntemani "ikisijaistaja" oli todella katkera siitä, että häntä ei itse asiassa otettu ollenkaan pitkiin sijaisuuksiin tai kokonaiseksi lukuvuodeksi, koska sitten kunta olisi menettänyt sijaisen, joka on aina valmis laukkaamaan tunnin varoajalla töihin.
Ja tämähän ei sinänsä ole ainoastaan opettajien ongelma, vaan sama systeemi on esim. varhaiskasvatuksessa: päivän, parin keikkoja tunnin varoajalla on pilvin pimein, parhaimmat saa ehkä useamman kuukauden mittaisia pätkiä, ja jotkut tekevät työtään määräaikaisuudesta toiseen ilman toivoakaan vakinaistamisesta. Se on katsokaas se säästö, joka kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoittaudu kuntasi sijaispalveluun. Soita lähikouluihin ja tarjoudu tulemaan sijaiseksi vaikka tunnin varoitusajalla opettamaan mitä vain. Lyhytkin keikka voi poikia monta uutta tai jopa oikean työsuhteen.
Yritä tutustua mahdollisimman moneen kouluun, rehtoriin ja opettajaan. Moni opettaja järjestää itse itselleen sijaisen tuttujen joukosta tai suosittelee jotakuta rehtorille. Pidä yhteyttä opiskelukavereihin ja kaikkiin alalla oleviin.
Rehtorit haluavat töihin tutun, hyväksi tiedetyn tyypin, koska yläkoulunopeksi ei kuka tahansa käy. Siksi kannattaa aluksi mennä vaikka päiväksi opettamaan mitä tahansa.
Mahdollisuus valitettavasti on myös siihen, että lyhyt keikka poikii monta uutta lyhyttä keikkaa, ja parhaimmillaan ketjutettuja määräaikaisia, jotka katkaistaan kätevästi aina kesäloman ajaksi. Eräs tuntemani "ikisijaistaja" oli todella katkera siitä, että häntä ei itse asiassa otettu ollenkaan pitkiin sijaisuuksiin tai kokonaiseksi lukuvuodeksi, koska sitten kunta olisi menettänyt sijaisen, joka on aina valmis laukkaamaan tunnin varoajalla töihin.
Ja tämähän ei sinänsä ole ainoastaan opettajien ongelma, vaan sama systeemi on esim. varhaiskasvatuksessa: päivän, parin keikkoja tunnin varoajalla on pilvin pimein, parhaimmat saa ehkä useamman kuukauden mittaisia pätkiä, ja jotkut tekevät työtään määräaikaisuudesta toiseen ilman toivoakaan vakinaistamisesta. Se on katsokaas se säästö, joka kannattaa.
Niin tai näin, tutunkauppaa on tämäkin ala. Itse menin nuorena opena tekemään kahden päivän sijaisuutta, joka venyi sitten moneksi kuukaudeksi. Myöhemmin tuntiopettajuus poiki viran. Pääsääntö on, että tuttuus on valttia, vaikkei mistään takeita olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on yleisesti työllistymismahdollisuus sillä aineyhdistelmällä mikä sinulla on?
Vinkkejä työnhakuun: verkostoidu ja liity järjestötoimintaan. Soita aina hakemuksen perään sen lähettettyäsi. Ole hakemuksessa oma itsesi, jotta soittosi tukee hakemusminää.
Onhan kirjoitustyylisi hakemuksessa erilainen kuin yllä. Kappalejako puuttuu täysin. Yhden sivun visuaalinen CV, hakemus n. 1/2 sivua. Haleudu akateemiselle työnhakukurssille, jossa katsotaan CV ja harjoitellaan työpaikkailmoituksesta avainasioiden etsimistä ja hakemuksen tekoa räätälöidysti kuhunkin tehtäviin.
Hakemusta ei aloiteta tyyliin " Nimeni on se ja se, ikäni on se ja se. Tuo kappale skipataan, sillä nuo tiedot löytyvät sieltä hakemuksen vasemmasta yläkulmasta. Suoraan asiaan.
Hakemuksen pitää vastata kysymykseen miksi. Miksi haluat juuri tästä koulusta opettajapestin. Miten erotut joukosta. Onko sinulla harrastus tai ominaisuus, joka tekee sinusta hyvän kandinaatin.
CV voi olla 2-sivuinen, mutta ei sen pidempi. Mieluummin helposti silmäiltävä 2 sivua kuin tiheään ja pienellä fontilla tehty 1 sivu. Hakemus kannattaa kirjoittaa koko sivun mittaiseksi, koska siinä perustelet oman motivaatiosi ja kerrot miten hankkimasi kokemus auttaa ko. työssä.
Mieti, 100 hakijaa. Lukeeko rehtori hakemukset. Ei, hän silmäilee ne. Lyhyt visuaalinen CV ja lyhyt ytimekäs hakemus. Ei tietenkään mitään pientä fonttia.
Tähän vielä, vastavalmistuneen cv ei todellakaan ole kahta sivua kun moni kokenutkin saa osaamisensa tiivistettyä yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa mennä jo ohi aiheen väännöksi, mutta kommentoinpa silti. Nykyään CV:llä päästään jatkoon niin, että kirjoitetaan ensimmäiseen kappaleeseen tärkeimmät asiat omasta motivaatiosta, koulutuksesta ja osaamisesta. Tämän kappaleen silmäiltyään ja kuvan katsottuaan rekrytoija päättää meneekö CV jatkopinoon vai roskikseen. CV luetaan kokonaisuudessaan siinä vaiheessa, kun vertaillaan kiinnostavimpia kandidaatteja ja silloin kiinnostaa kaikki, mitä niissä papereissa on.
Aapeelle vinkiksi, että käy liittosi työnhakukursseilla nyt kun sinulla on siihen aikaa.
Kyllä opettajalle aina työtä löytyy, ei kuitenkaan heti virkaa. Nyt huhtikuussa on täytetty virat ja sitten alkaa armoton sijaisten metsästäminen. Kaupunkien ja kuntien sijaislistalle kannattaa myös ilmoittaa nimensä ja puh.numeronsa. Jos jaksat muutaman vuoden sijaisena ja saat työkokemusta, on mahdollisuus virkaankin hyvä.
Ja hyvästä sijaisesta rehtorit suorastaan tappelevat (rehtoreilla on myös omia ns. sijaisrinkejä, joissa kysyvät ja "ilmiantavat" hyviä sijaisia), joten tee työsi hyvin.
Muutama vuosi pitää siis kestää epävarmuutta ja (lyhyitäkin) sijaisuuksia. Itsekin tein valmistumisen jälkeen lyhyitäkin sijaisuuksia (esim. viikon), ja välillä pyydettiin kolmeenkin kouluun yhtä aikaa, kun huhu hyvästä sijaisesta kiiri. Montaakaan päivää en ollut ekana lukuvuonna työttömänä. Sitten sainkin jo vuoden sijaisuuden, ja jatkoin samassa koulussa kolme lukuvuotta. Lopulta sain viran ko. koulusta, kun olin hoitanut hommani hyvin.
Monet opet 5-10 vuoden kokemuksellakaan eivät saa töitä. Virkoja ei aukea. Vaikka tekisi kuinka hienon vaikutuksen joka sijaisuudessa niin virkoja ei vaan saa, koska niitä ei aukea. Harvoin pääsee ees määräaikaisuuksiin haastatteluun.
Täällä Varsinais-Suomessa taitaa olla koko maan heikoin tilanne. Mistä tahansa opetuskeikasta saa olla ikionnellinen. Yliopistot suoltavat koko ajan lisää valmistuneita, vaikka edellisillekään ei ole töitä.
Kahden aineen kompinaatio on liian vähän. Itsellä on 5 ainetta ja töitä on ollu kohtuullisesti.
Opetusalalla työskentelevänä:
- hanki munat (auttaa anonyymina ja kokemattomana hakijana)
- tunge päiväsijaiseksi johonkin kouluun, esimerkiksi meillä oli syksyllä päiväpätkää tekemässä valmistumassa olevan (valmistui marraskuussa), joka yllättäin sai kevääksi töitä yhden virkaopettajan lähdettyä tutkimustyöhön. Nyt tämä samainen virkaope on hakenut lisää vapaata syksyksi ja ilmoittanut, että tn. irtisanoutuu sen jälkeen. Tämä tarkoittaa, että tämä vastavalmistunut oli oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja putki siihen virkaan on aika todennäköisesti auki. Meillä reksi valitsee aina koulussa valmiiksi olevan, viimeksi kaksi virkaa auki ja kumpaankin valittiin se määräaikainen.
- ota vaikka surkea sivutoiminen tuntiopettajuus, siinä usein lisätunteja tulee koulun sisäisestä sijaistamisesta ja saatkin täyttä palkkaa kaikkien tuntien kanssa + olet jalka oven raossa hankkimassa työkokemusta
- vaihda alaa, opetusalalla työllistyminen on NIIN tuurista kiinni.
Itse sain viran kaksi vuotta sitten. Olin aika varma, että saan sen. Rehtori muistutti hausta haun alettua, kaikissa papereissa oli syksyksi jo minun nimi esim. luokanvalvojan kohdalla, vaikka virka oli vasta tulossa hakuun. Hakemukseni sisälsi suunnilleen 10 riviä ja haastattelu oli lähinnä kahvinjuontia. Viisi siihen virallisesti haastateltiin, mutta meidän haastattelu oli keskustelua siitä, miten työni olen hoitanut ja miten haluaisin sen tehdä jatkossa, koenko luokkatilani kaapistot hyvinä yms. Lisäksi puhuttiin oppilaista. Ja kyllä, mielestäni ansaitsin sen. Olin tehnyt työni hyvin ja venynyt ja vanunut siinä. Olin työyhteisöön sopivaksi testattu.
Vierailija kirjoitti:
- tunge päiväsijaiseksi johonkin kouluun, esimerkiksi meillä oli syksyllä päiväpätkää tekemässä valmistumassa olevan (valmistui marraskuussa), joka yllättäin sai kevääksi töitä yhden virkaopettajan lähdettyä tutkimustyöhön. Nyt tämä samainen virkaope on hakenut lisää vapaata syksyksi ja ilmoittanut, että tn. irtisanoutuu sen jälkeen. Tämä tarkoittaa, että tämä vastavalmistunut oli oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja putki siihen virkaan on aika todennäköisesti auki. Meillä reksi valitsee aina koulussa valmiiksi olevan, viimeksi kaksi virkaa auki ja kumpaankin valittiin se määräaikainen.
- ota vaikka surkea sivutoiminen tuntiopettajuus, siinä usein lisätunteja tulee koulun sisäisestä sijaistamisesta ja saatkin täyttä palkkaa kaikkien tuntien kanssa + olet jalka oven raossa hankkimassa työkokemusta
Itse sain viran kaksi vuotta sitten. Olin aika varma, että saan sen. Rehtori muistutti hausta haun alettua, kaikissa papereissa oli syksyksi jo minun nimi esim. luokanvalvojan kohdalla, vaikka virka oli vasta tulossa hakuun. Hakemukseni sisälsi suunnilleen 10 riviä ja haastattelu oli lähinnä kahvinjuontia. Viisi siihen virallisesti haastateltiin, mutta meidän haastattelu oli keskustelua siitä, miten työni olen hoitanut ja miten haluaisin sen tehdä jatkossa, koenko luokkatilani kaapistot hyvinä yms. Lisäksi puhuttiin oppilaista. Ja kyllä, mielestäni ansaitsin sen. Olin tehnyt työni hyvin ja venynyt ja vanunut siinä. Olin työyhteisöön sopivaksi testattu.
Kaksi asiaa: miksi oletat ettei työtön ope ole hakenut myös niitä surkeita sivutoimisia tuntiopettajuuksia? Kaveri haki jotain 10 h/vk paikkaa (oli ko. hommaan pätevä) eikä sieltä vaivauduttu edes vastaamaan joten hakijoita näköjään riitti. Ja lisäksi, eikö muista ole moraalitonta haastatella monia hakijoita, jos valinta on jo selvä? Välillä näkee sellaistakin, että on ollut jopa video- ja henk.koht. haastattelut erikseen ja virkaan on valittu joku, joka on ollut kyseisessä koulussa töissä jo monta vuotta. Tosi kiva niille hakijoille, jotka ovat ottaneet esim. palkatonta vapaata toisesta duunista tai matkustaneet pitkän matkan haastattelun vuoksi.
Mutta itse asiaan: itse kyllä hakisin muitakin kuin open töitä. Kyllä se koulutus muuhunkin valmentaa eikä se ovi opettajuuteen ikuisesti sulkeudu jos välillä tekee muutakin. Vaikka jotku yksittäiset rehtorit niin ajatteliskin.
Tosiaan verkostoidu muiden opettajien kanssa. Sillä tavalla tulee paljon opettajia. Jos joku vakiope ei voikaan opettaa, suosittelee tilalle Xää ja monesti se on sillä selvä ja X tulee tuuraamaan. Hyvässä lykyssä saa siitä lisäduunia, jos tekee työnsä hyvin.
Ja ei ole kovin vaikeaa erottautua enää sit ku saat jalan väliin. Yllättävän moni ope sekoilee ihan perusjutuissa (yhteydenpito, ei pysy päivät kasassa jne.). Erotut siis sillä joukosta nopeasti, että hoidat asiat mallikkaasti ja osaat käytöstavat
T. Opeja rekrytoiva
Vierailija kirjoitti:
Täyttä höpöhöpöä tuo jargoni. Että jotku jaksaa. Panosta cv:hen ja höpöhöpöläpäläpä.
Kaikki jotka ovat työtä hakeneet tietävät tämän eli todellisuuden:
mikäli tarve on todellinen,valinta tehdään hakijoiden joukosta.
mikäli paikkaan on (useinmiten) jo valittu etukäteen joku ennestään tuttu niin aivan sama mitä höpötät harrastuksistasi ja kuinka hyvä "kandidaatti" olet.
Mikä on aineyhdistelmäsi? Olisi tiedossa vuorotteluvapaan sijaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi asiaa: miksi oletat ettei työtön ope ole hakenut myös niitä surkeita sivutoimisia tuntiopettajuuksia? Kaveri haki jotain 10 h/vk paikkaa (oli ko. hommaan pätevä) eikä sieltä vaivauduttu edes vastaamaan joten hakijoita näköjään riitti. Ja lisäksi, eikö muista ole moraalitonta haastatella monia hakijoita, jos valinta on jo selvä? Välillä näkee sellaistakin, että on ollut jopa video- ja henk.koht. haastattelut erikseen ja virkaan on valittu joku, joka on ollut kyseisessä koulussa töissä jo monta vuotta. Tosi kiva niille hakijoille, jotka ovat ottaneet esim. palkatonta vapaata toisesta duunista tai matkustaneet pitkän matkan haastattelun vuoksi.
Mutta itse asiaan: itse kyllä hakisin muitakin kuin open töitä. Kyllä se koulutus muuhunkin valmentaa eikä se ovi opettajuuteen ikuisesti sulkeudu jos välillä tekee muutakin. Vaikka jotku yksittäiset rehtorit niin ajatteliskin.
Vuosien määräaikaisputki on käytännössä ainoa mahdollisuus virkaan. Ja jos sitä ajattelee sen vuosia ketjutetun määräaikaisen kannalta, on se ihan reilua että talon sisäinen otetaan, vaikka sitten joku ulkopuolinen joutuisikin ns. turhaan käymään haastattelussa. Julkiseen virkaan valitettavasti on lakisääteinen julkinen haku. On sekin aika ikävä joutua hakemaan virallisen prosessin kautta työtä, jota on käytännössä jo vuosia tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsos, määräys ylempää, että pitää haastatella monta. Voin kertoa, että olen minäkin käynyt useassa haastattelussa, johon on valittu.. tadaa, koulun sisältä tekijä. Kyllä se risoo. Voin kertoa. Itse en ymmärrä tuota näytelmää, mutta joku kai siitä saa jotain irti. Todellisuudessa ei tarvisi haastatella. Voisi todeta, että papereiden ja aiempien näyttöjen perusteella... TÄMÄ on täysin laillista, mutta vaatii rehtorilta pokeria ja oikeita perusteita, jos aletaan tappelemaan asiasta. Siksi pitävät noita pelleilyjä.
Minulle taas tähän työhön oli juuri muu työkokemus etu. Olin valmistuttuani lähes 10 vuotta yksityisellä ennen kuin luin pedagogiset ja aloin hakea opettajan töitä. Moni rehtori katsoi vinoon, mutta tämä paukautti ensimmäistä sijaisuutta hakiessa, että "hyvä, että on nähnyt muutakin työelämää..". Kiitos hänelle. Väitän, että olisi etukin, että opettajat tekisi myös muita töitä. Kun kuuntelee näiden "suoraan yliopistosta virkaan vuonna 1991" juttuja, niin tulee mieleen, että kannattaisi joskus kokeilla muutakin, niin näkis, mitä se muualla on. Kaikessa on puolensa.