Missä käytetään sanaa "mimmoinen"?
Tai jopa "mimmonen". Siis missä päin Suomea ja minkä ikäiset ihmiset käyttävät sitä? Onko uusi sana? Oon hiljattain törmännyt siihen pariin otteeseen ja se kuulostaa jotenkin hassulta. Ennen vain sanottiin, että "millainen" jokin on.
T. Vanha jäärä
Kommentit (29)
Ei se mikään uusi sana ole. Esimerkiksi minä voin käyttää, olen Keski-Suomesta ja 55-vuotias. Kyllä mielestäni vanhemmat sukulaisenikin sitä käyttävät.
Ap, et näy kovin hyvin tuntevan äidinkieltäsi. Mimmoinen on aivan Kielitoimistonkin tunnustama puhekielen sana. Ei siis ainakaan enää murretta, vaan yleistä puhekieltä.
mimmoinen38 ark. millainen. Mimmoinen tapaus? Ei juuri mimmoinenkaan erityinen, häävi, kummoinenkaan.
Tampereen seudulla sanotaan mimmone.
Mimmonen ihme tuo nyt on? Käytän molempia muotoja.
35 on ikää ja Keski-Suomi kotiseutu.
Mutta en käytä sanaa simmoinen. En.
Semmonen aloitus sitten tällä kertaa.
Olen kotoisin Sastamalasta ja nykyään asustelen Turun seudulla. Olen ikäni käyttänyt sanaa mimmonen.
Mimmone auto sullo? Ei kovin kummone, melko lommone.
Ei Helsingissä sitä ainakaan juurikaan käytetä. Täällä sanotaan "millainen" variaatioineen. Ok, mimmoinen on minkämoisen lyhenne kuten millainen on minkälaisen lyhenne. Silti se kuulostaa jotenkin hassulta ja vahvasti puhekieliseltä.
Onko tuo tosiaan yleinen? :) Oon nähtävästi missannut jotain. Koko sanakin kuulostaa äänteellisesti jotenkin hassun kimmoisalta, "pomppivalta" ja pikkulapselle sopivalta.
Semmoinen ja semmonen ovat myöskin selvästi puhekielisempiä kuin "sellainen" variaatioineen. En voi sille mitään, mutta itseäni raivostuttaa jotkut puhekieliset sanat.
Jossain missä sanottin myös että mimmoottis tommoottis :D
Siellä missä käytetään sanaa simmoinen.