Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työntekijä lähti ja minä olen tolaltani.

Vierailija
26.04.2018 |

Ei pitäisi olla iso juttu useimpien mielestä. Mutta meillä on.

Ollaan pieni perheyritys, jossa minä, mieheni ja yksi työntekijä töissä. Työntekijä ei ole sanonut mitään, että on tyytymätön. Ja nyt vain ilmoitti, että lähti toiselle töihin. Ja jätti meidät pahaan pulaan, lähti aika huonona hetkenä. Tiesi kyllä itsekin hetken huonoksi. Juuri toista viikkoa sitten suunniteltiin mitä ensi viikolla tehdään. Ja lupasi tehdä, mutta nyt ei enää olekaan tekemässä.

Se mikä minut saa tolaltani on se, että tämä työntekijä on samalla ollut meidän perheen läheisin ihminen, sillä lapsetkin ovat tässä päivittäin mukana. Oltiin luotettu ja vietetty vapaa-aikaakin yhdessä. Ja nyt on petetty olo siitä, että hän ei kokenut tarpeelliseksi edes kertoa etukäteen, että haluaa täältä pois. Lähti vain ilman ennakkovaroitusta. Minä oikeasti itken.

Kommentit (195)

Vierailija
181/195 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap varma, ettette ole tulleet hyväksikäyttäneeksi läheistä melkeinperhesuhdetta? Ettei työntekijän ole annettu ymmärtää, että pitää joustaa ja pitää innostua ja pitää stempata ja pitää sitä ja tätä, muttei ole palkittu kuin haaleilla halauksilla?

.

Ollaan tietoisesti pyritty välttämään hyväksikäyttöä. Työntekijä on ymmärtänyt hyvin työn vaatimukset ja tiennyt miksi on tsempattava silloin, kun sen aika on. Vastaavasti kiireettömään aikaan on saanut vapaasti valita työaikansa ja työmäärän. Ekstrana on saanut työpaikalla ilmaisen ruuan ja kahvit. Ja pieniä ylimääräisiä lahjoja, lähinnä työvaatteita tai syötävää. On myös järjestetty hänelle mieleisempi asunto, kutsuttu harrastuksiin, joissa ainakin on ahkerasti käynyt (eli oletettavasti tykännyt), on esitelty ihmisille ja luotu hänellekin kontakteja, joita voi myöhemmin käyttää. Palkka on maksettu sopimuksen mukaan. Ei ole mielestäni hyväksikäytetty.

Ap

Työvaatteet nyt ei ole mikään lahja työntekijälke, vaan ne kuuluu työnantajan maksettavaksi.

Ja jos kiireeseen aikaan on työntekijä tehnyt 10-12h työpäiviä, niin ei siitä korvaukseksi riitä työnantajan tarjoamat kahvit ja mahdolliset ruuat.

Aikoinaan olin pienessä perheyrityksessä ja kyllästyin ikuiseen ilmaiseen työvoimaan, kun minua pidettiin kuin olisin yksi yrityksen osakas, vaikka sitä ei huomioitu palkassa.

Vierailija
182/195 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites ap palkat? Maksettiinko oikein ajallaan vai pitikö työntekijän erikseen perästä pyydellä?

Tunnennyhden tapauksen, jossa pienperheyrityksessä ainoa ulkopuolinen työntekijä maksoi yrityksen kuluja omalla kortillaan, ja rahojaan odoitteli pitkään takaisin!

Ei tietenkään välttämättä olisi tarvinnut, mutta se paine oli niin kova.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/195 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan mielestä työntekijän olisi pitänyt ottaa "ajoissa puheeksi" ja odottaa "parempaa aikaa". Valitettavasti siitä olisi työntekijän kannalta vain huonoja mahdollisuuksia. A) työnantaja suuttuu ja heittää kadulle heti kun vähänkin vihjaa hakevansa muuta, tai B) työntekijä toimii työnantajan parhaaksi, perehdyttää uuden tekijän, pyyhkii pölyt ja poistuu juuri silloin kun työnantajalle parhaiten sopii - ja on sinä aikana menettänyt jo monta mahdollisuutta aloittaa uudessa työssä. Päätyy työttömäksi etsimään uutta työtä.

Minä olen tuon jälkimmäisen tehnyt. Mutta en tee enää. Se maksaa. Siinä menettää rahaa ja saa puolen vuoden aukon ansioluetteloonsa.

Minulta tätä odotettiin, halusivat toisen ja sopimustani olisi jatkettu vain sen verran että ehdin uuden perehdyttää. Ajattelin etten ole mikään hyväntekeväisyysjärjestö ja sanoin että pidän vapaani pois ennen kuin työsuhteeni päättyy. Ilmoitin että nyt minulle on tärkeintä mennä eteenpäin ja löytää uusi työ. Miksi kiusaisin itseäni jäämällä hetkeksi jos minulla ei ko. yrityksessä ole tulevaisuutta. Lähdin samantien, enkä ole katunut. Uusi työkin löytyi nopeasti.

Vierailija
184/195 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa häntä ahdisti se että on liikaa teidän perheessä, siis että on kuin yksi teistä.

Kokemusta on tuollaisesta, yks kaveri yritti (ei olla mitään sukuu) kaikenmaailman kissanristiäisiin ja muihinkin heidän sukujuhliin imasta mukaan, suvussa tapahtuviin riitoihin jne. Kaikki yksityisasiat ja suvun sisäpiirijutut kertoi vaikken halunnut tietää ja odotti että minä avautuisin omasta, en hitossa :D Oli todella ahdistavaa

Entisellä työpaikalla myös vähä sama meno, pomo uteli ja kertoi itestään, perheestään ja suvustaan asioita, itse yritin mahollisen vähän ja vaaratonta kertoo.

Nykyisessä työpaikassa työsuhde on ollut tosi ammattimainen, en tiedä pomosta mitään eikä hän minusta, hyvä näin. Luotetaan että kumpiki hoitaa hommansa ja tätä on kestänyt 4 vuotta

Vierailija
185/195 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ihan lahjaksi sai työvaatteita...

Vierailija
186/195 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit ilmoittanut hänelle hänet palkatessa että työstä ei sitten ole mahdollista irtisanoutua ilman että pomorouvaa puhkeaa lohduttomiin kyyneliin ja alkaa syyllistämisen.

Vierailija
187/195 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vaikutat mielisairaalta kontrollifriikiltä. Ihan kuin työntekijä olisi teille jotain velkaa ja velvollinen kertomaan mahdollisista suunnitelmistaan etukäteen. 

Vierailija
188/195 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata sekoittaa ihan noin paljon työ ja ystävyysasioita.

Vierailija
189/195 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse annoin lahjaksi ulkomaanmatkoja, maksoin ruuat ja shoppailut

Viikko ylimääräistä palkallista lomaa.

Olen huomannut että varsinkin nuoret eivät arvosta saamiaan etuja ,vaan pitävät niitä itsestäänselvyytenä.

Virhe oli pitää työntekijää ystävänä.

Ota ap. opiksesi..kaikki on hyvin

Saat uuden työntekijän.

Hanki nyt uusi ystävä vaikka harrastuksen parista.

Emme ole susilauma, emmekä elä keskiajalla, rahalla ei saa ystäviä

Vierailija
190/195 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap vaikutat mielisairaalta kontrollifriikiltä. Ihan kuin työntekijä olisi teille jotain velkaa ja velvollinen kertomaan mahdollisista suunnitelmistaan etukäteen. 

Kyllä hyvän tavan mukaista on ilmoittaa reilusti etukäteen että on aikeissa vaihtaa työpaikkaa. Ja irtisanomisaikaa tulee kunnioittaa ellei työnantaja toivo välitöntä poistumista.

Vierailija
191/195 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hyvän tavan mukaista on ilmoittaa reilusti etukäteen että on aikeissa vaihtaa työpaikkaa. Ja irtisanomisaikaa tulee kunnioittaa ellei työnantaja toivo välitöntä poistumista.

Useat yt neuvottelut kokeneena voin sanoa, että työnantajilla ei ainakaan ole hyviä tapoja. Yhdenkin lomautuksen aikana työnantaja soitti, että meillä oli yt neuvottelut. Sait eilen potkut.

Vierailija
192/195 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että ihan lahjaksi sai työvaatteita...

Työvaatteitakin on monenlaisia. Toki työnantajan tulee korvata esim työhaalarit firman työasu yms.

Meidän työpaikalla puolestaan edellytetään siistiä pukeutumista, eikä työnantaja ole mulle kyllä yhtään bleiseriä ostanut. Ilolla ottaisin vastaan jos työnantaja sponssaisi työvaatteita silloin tällöin, koska siistiltä näyttämiseen menee yllättävän paljon rahaa. 

Vierailija
193/195 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kuule työpaikka on työpaikka. Ei kenelläkään ole velvolisuutta jäädä maaorjuuteen vain koska olette perhetuttuja ja te odotitte niin. Jos hänelle tuli parempi tarjous, paremmat työolosuhteet ja palkka? Lisäksi, jos on luvannut tehdä jotain ensiviikolla, hänen täytyy se tehdä, sillä irtisanomisaika on ihan todellinen juttu. Ellete te sitten jättäneet työsopimusta tekemättä. Jos näin on, niin tulee mieleen, että miksi? Ajattelitteko että on pienyrittäjälle turvallisempaa kun ei tehdä asioista liian virallisia? Ja sitten ihmettelette, miksi työntekijä lähti?

Vierailija
194/195 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja, tätä mekin pelkäämme. Yksi työntekijä, minä teen osa-aikaisesti ja mies tietysti täyttä päivää työntekijän kanssa. Olemme kilttejä ja kertaakaan ei ole mitenkään loukattu. Hänellä on palkkaa nostettu vapaaehtoisesti 3 Euroa/h vuodessa, maksettu mm. ajokortti ja muutenkin saa hyvinä kuukausina (eli käytännössä joka kuukausi) bonusta 200-300 Euroa könttänä ja maksellaan kaikenlaisia "työn xx bonus 30 Euroa" yms.. Firmalla menee hyvin ja jaamme hänelle sitä omaa hyvää myös, mutta olemme hänestä riippuvaisia tai sanotaan, että mies joutuisi koville, jos pitäisi uusi tuohon taas kouluttaa yhtäkkiä.

Ainoa toive on, että jos haluaa lähteä, niin kertoo jo ennen kuin alkaa hakea töitä. Aikanaan miehellä oli edellisessä firmassa työntekijä, joka kertoi reippaasti, että on alkanut katsella muita töitä ja mies kiitti häntä tiedosta. työntekijä kertoi aina, missä mennään ja sitä myöten tilanne oli ennakoitava. Lopulta lähtö sovittiin vielä niin, että asiat sujui pehmeästi. Vastaanottava yrittäjä oli sanonut, että arvostaa, että ei halua jättää edellistä työnantajaa pulaan vaan hoitaa sen asiallisesti loppuun, kunhan ei tarvi odotella kuukausitolkulla.

Me emme kaveeraa työntekijän kanssa vapaa-ajalla. Hän on nuori jamppa, me keski-ikäisiä. :)

Olen luovan alan freelancer ja itseni työllistävä yksinyrittäjä, joten en kaikkea tiedä enkä ymmärrä. Mutta tätä kommenttia lukiessani tuli mieleen muutama asia:

- jos maksatte noin paljon erilaisia korotuksia, lisiä ja bonuksia ja firmalla menee hyvin, niin eikö kannattaisi palkata toista, vaikka puolipäiväistä työntekijää? Ette olisi jampasta niin riippuvaisia, teidän ei tarvitsisi pelätä hänen lähtöään niin paljon jne. 

- jos jamppa tarvitsee autoa työssään, on teidän etu että hänellä on ajokortti. Siinä tapauksessa se ei ole  mitään "omaa hyvää" 

- tietääkö jamppa tuon toiveenne, että hän kertoisi lähtösuunnitelmistaan mahdollisimman hyvissä ajoin? Eihän Kaj Turunenkaan (ps > sin > kok) kertonut silloisen puoleensa pj:lle Sampo Terholle (ps > sin), että vaihtaa Kokoomukseen :)

88

Vierailija
195/195 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä noudatetaan irtisanomisaikoja, ei voi noin vain lähteä. Ja jos todella teki, kuten kerroit, voit aina nostaa oikeusjutun, jonka voitat eli työntekijä maksaa teille korvauksia siitä, ettei noudata irtisanomisaikaa. Lomakorvauksia ei pidä maksaa ennen kuin asia on selvitetty.

Olisin kuukauden sairaslomalla ja sinä maksaisit ihan kaiken viimeistä killinkiä myöten. Viimeisenä päivänä nostaisin vielä oikeusjutun seksuaalisestahäirinnästä. Sitten toivottaisin hyvää kesää.